Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Det gjorde mig också nyfiken eftersom jag slutade med fotbollen pga ständiga bekymmer med benhinnorna, men i ridningen har jag inte känt av det. Och jag har stigbyglar i metall...
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Nu blev jag nyfiken: Hur kan man få benhinneinflamation av metallstigbyglar?

Dem är ju stumma och har man då känsliga benhinnor kan jag förstå att det blir benhinneinflammationer.
Jag hade också vanliga metallstigbyglar förr och hade inga problem med dem, men ändå så köpte jag ett par Sprenger BB och när jag några månader senare skulle rida i min andra sadel som hade vanliga metallstigbyglar fick jag jätte ont :eek:

Min teori är jag tidigare var van vid det stumma och det var då inget problem för att det var ju det jag var van vid.
Sen när jag skämt bort mina ben, knän och höfter med den mjuka följsamheten BB ger så gjorde det helt plötsligt ont att byta tillbaka.
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Dem är ju stumma och har man då känsliga benhinnor kan jag förstå att det blir benhinneinflammationer.
Jag hade också vanliga metallstigbyglar förr och hade inga problem med dem, men ändå så köpte jag ett par Sprenger BB och när jag några månader senare skulle rida i min andra sadel som hade vanliga metallstigbyglar fick jag jätte ont :eek:

Min teori är jag tidigare var van vid det stumma och det var då inget problem för att det var ju det jag var van vid.
Sen när jag skämt bort mina ben, knän och höfter med den mjuka följsamheten BB ger så gjorde det helt plötsligt ont att byta tillbaka.

Det var precis det jag tänkte på (Sprenger stigbyglar alltså).
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Allt som uppenbarligen är illapassande ser extremt fult ut! :crazy:
Annars allt som är extremt glittrigt (glittriga boots, lindor, schabrak) :wtf:
Tycker också att det är vidrigt när folk kommer på tävling med lila, rosa, ljusblå träns och svart/brun sadel. Hemma, skit samma! Men på tävling :cautious:

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Ponnyprakt grejer, saker som glittrar och lyser upp på flera mils avstånd är endast okej för ponnyungar att köpa. Resten bör undvika det ;)

Sedan tycker jag att flughjälmar är otroligt fula. Det får på sin höjd vara en ventilationsremsa på mitten.

Flughjälmarna håller jag med om, men neeeej, vi icke ponnyungar vill också ha färgglada saker. :o

Jag tycker de små mössorna ser lite fåniga ut. Och stora fårskinnsludd i nacken, som sticker ut jättelångt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Jag tycker inte det är det fulaste som finns men de där nyare stigbyglarna i aluminium, med bred båge med hål i.. de är fula.
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

KL

Haha, måste gå emot strömmen!

Älskar färgade saker, har två färgade träns.

Tycker dessa saker är, ok, inte fula, men vill INTE ha sånt
-The diffrence (kanske superbra, men fult)
-Vita schabrak och vita lindor (kan det bli tråkigare??)
-Massa tråkiga saker, endast blått o sånt...
Kolla tävlingar, endast marinblått så långt ögat nåt..Fram för de starka färgerna!

Jaaa :p en frände!
Fast nu undrar jag efter denna tråden: vad är det som är så hemskt med euro-lite hjälmarna? När de kom tyckte alla de var så himla snygga. De ser ju ut som ridhjälmar, rätt och slätt?
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Jag tycker inte det är det fulaste som finns men de där nyare stigbyglarna i aluminium, med bred båge med hål i.. de är fula.

Ja de är väldigt klumpiga. Synd, för det vore trevligt med lätta stigbyglar.

En annan fundering ang. tråden: är det stilpoliser och neggon som skriver här, eller vilka är alla dessa ryttare som kastar sig över allt färgglatt och blingat som säljs överallt i helt sjuka kvantiteter? :p ;)
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Jofa hjälm
All utrustning som har färgen rosa
Bettskivor
Syntetiska bett som är färgade
De flesta hjälptyglarna
Bomlösa sadlar
Svanskappa
Vojlock
Vita träns och sadlar
Pannband med för mycket blingbling
Träns som inte är i läder
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Ja de är väldigt klumpiga. Synd, för det vore trevligt med lätta stigbyglar.

En annan fundering ang. tråden: är det stilpoliser och neggon som skriver här, eller vilka är alla dessa ryttare som kastar sig över allt färgglatt och blingat som säljs överallt i helt sjuka kvantiteter? :p ;)

Det finns ju andra aluminiumstigbyglar och plaststigbyglar om man är ute efter just lätta stigbyglar.

Jag tror inte det är så många neggon i tråden, däremot tror jag att det finns en och annan konservativ stilpolis ink jag själv :D

Jag kan inte rå för det men jag verkligen avskyr starka gälla färger och avskyr ännu mer när allt består av det där skrika hysteriska hemska :crazy: :eek: :wtf:

Jag står ut med att det är detaljer i mer lysande färger men när det är snorgrönt schabrak som lyser till månen med benlindor, ludd, ridbyxor och handskar i samma lysande snorgröna färg är det inte fint längre, då är det bara för mycket.

De flesta av mina vänner tycker om att spöka ut sig och sina hästar men blir det för mkt, då får dem rida själva jag skäms annars :o
Som tur är brukar de tona ned det lite när jag rider med dem :love:
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

De mesta som inte matchar, men fulast av allt är snobberi folk som köpt hästar för massa pengar som inte klarar av att förvalta och avancera på. Och tretorns röda stövlar tyvärr brukar de va samma människor som tidigare nämnda...
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

KL

Westernutrustning generellt, om den inte är väldigt avskalad. Jag gillar helt enkelt inte cowboystilen.

Grälla färger, särskilt på sadel och träns. Det funkar på galoppbanan men annars är det brrrr.

Mycket kristaller och blingbling. På pannbandet ok, men tycker inte det är snyggt med dekorationer på stövlar och sånt.

V-formade pannband är verkligen apfult.

Jag är nog en sån där tråkkärring som gillar det klassiska och avskalade. Jag föredrar mina enkla cavallostövlar framför blingade stövlar med lackade skaft. Jag gillar vita schabrak av hög kvalitet och vita benlindor. Läder får gärna vara snyggt slitet, men ska vara mjukt och välskött.
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Kl
Alltså jag kan nog inte komma på något. Visst att en del hästar inte passar i en del saker, skrik färger på skimmel tex. Skär sig lite. Men på mörka hästar är det fint.
Såklart illa sittande utrustning men det är ju ingen smaksak egentligen.

Jag ska kolla lite på de andra i stallet så får vi se om jag återkommer ;)
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

*KL*

- Ridhjälmar som ser ut som cykelhjälmar
- "Jeans"-ridbyxor
- Korta hopp-schabrak
- Orangea jackor, benlindor, schabrak etc etc.. Eller egentligen alla skrikiga neon-aktiga färger
- Blandat brunt/svart läder, undantag om man har svarta stövlar/skor men brun sadel och träns
- Shortchaps i annat än läder/läderimitation
- Sist jag var på B*rjes så fanns det ridhjämar som liknar flughjälmarna med EU-flaggan på O_o
- Schabrak med typ hur många PP som helst!
- Vojlock
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

KL
Galet lång lista, men jag har tråkigt på jobbet :P

* Ludd på allt
* Westernutrustning
* Syntetträns
* Konstläderridstövlar
* Breda nosgrimmor
* Jockeyhjälmar
* Syntetbett i färg
* Vävribbtyglar
* Färgade läderträns, typ blått, rött osv
* Freejump-stigbyglar
* För stora loggor på schabra/övrig utrustning
* FÖR matchat, spec i skrikig färg alt pastell.
* Mönstrade utetäcken
* Rutiga ridbyxor
* Benskydd i skrikiga färger
* Vojlock
* Hoppluvor
* Chaps
* Flaggor
* Träns med för mycket pynt

Sen är jag själv ingen überstilig sak nånsin när jag rider, så jag är inte superbrydd direkt. Men om man nu ska klämma i så ;)
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

*När man har knäppt benskydden så ena kardborren går snett uppåt och den andra snett neråt- det fulaste och mest störande som finns!
*Korta/små hoppschabrak som alla skulle ha för nåt år sen, allra helst i typ turkos :yuck:
*Reflexer! Extremt fult men praktiskt som jag mot min vilja tvingas använda varje dag under vintern :(
*Casco- hjälmarna, sjukt fula och ser ut som cykelhjälmar...

Det var nog allt jag kom på nu, dock så kommer jag antagligen kunna göra en milslång lista efter att ha kollat in all ful och konstig utrustning under sthlm horse show :p haha
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

*KL*
"Stjärtlappar" särskilt i brunt.
Nosgrimmor av alla de slag.
 
Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

*kl

svanskappor :yuck:
flugtäcken/exemtäcken

och här kommer en bild på det fulaste eksemtäcket av alla (nödvändighet och inte helt överraskande var täcket på rea):
18983_301177776695507_118267127_n.jpg


Min lista:
de där klassiskt randiga täckena i rött, "guld", svart
Träns/kandar med smalt pannband och jättebred nosgrimma
Virkade mössor till hästen. Måste vara det fulaste som finns, efter mitt eksemtäcke.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: Pilot
·
Skola & Jobb Jag har bytt arbetsgivare ett par gånger i livet och det har varit lite olika. En chef tycker jag var lite väl ful när hon mer eller...
2
Svar
34
· Visningar
1 927
Senast: RedQueen
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
883
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Hitta tillbaka till varann?
  • Psykisk (o)hälsa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp