Vad är det konstigaste någon sagt till dig?

Tvättar du golvbrunnslocket i tvättmaskinen? Detta måste provas isåfall, hatar å försöka rengöra den.
Ja, det gör jag. Det är ett sånt där vitt standardgolvlock.

Håller med! Det är vidrigt att tvätta för hand. :wtf: Nu är det rent och fint varje vecka efter en sväng i tvättmaskin . :) Funkar fint på 60 grader.
 
När jag miljötränade unghund i stan och blev stoppad av en gubbe som började förklara för mig om hur man tränar vallhundar (baserat på vad han sett på en uppvisning i skottland en gång).

Jag minns inte exakt vad han sa, men det var jävligt fånigt.
 
Alltså. Många har sagt mycket konstigt. Mestadels har dock varit män som ska förminska mig eller mina kunskaper på olika sätt, så sådant försöker jag tänka bort.

Däremot har jag fått ett flertal riktigt roliga kommentarer. Som när jag en period sov dåligt och alltid kom till jobbet som en zombie. Fick då höra av en kollega att jag såg halvdöd ut, en annan kollega protesterade och första kollegan sa då "Nä ok. Du ser inte alltid halvdöd ut. Ibland ser du bara fjärdedels död ut!" (och kollegan sa det på ett sätt som gjorde att jag inte kunde annat än skratta åt det.)
 
Jag har faktiskt lite svårt för finlandssvenskan, ord som inte är samma eller betyder olika. Kanske var det han menade? Jag kände mig iaf som en idiot när jag låg på BB och hade så svårt att förstå ibland.
Jag är väldigt medveten om att en del ord kan vara knepiga, men jag har tränat bort de flesta när jag pratat med svenskar. Det är mer ett problem tror jag om man pratar med de från södra Finland, de är mer påverkade av finskan än vi är här i Österbotten. Vi ser nästan bara på svensk tv :D
 
Fast alla jag känner som kommer från Finland och har svenska som modersmål talar annorlunda än svenskar. En del andra ord bland annat. Personen sa ju inte att du pratade bra svenska utan att du pratade som en svensk, och det är ju en annan grej :).
Har man bott ett par år i Sverige så lär man sig.. :) Det enda jag inte kan träna bort är mitt sätt att säga sju. Det går liksom bara inte.
 
Ibland måste man höja lite på ögonbrynet åt vissa kommentarer.

Så vad är det konstigaste du fått höra?

En grej som hände nyligen var att jag satt och väntade inne på sjukhuset när en man plötsligt smyger upp bakom mig, böjer sig ner och viskar i mitt öra att strax börjar schlagern, sen pilade han iväg. Kvar satt jag och kände väl mest att "jaha, det hände".

En annan gång stod jag på stan och blev passerad av ett par överförfriskade herrar som jag gissar håller till på gatan. Den ena stannade och tittade på mig och utbrast "Du har blivit snyggare sen du blev äldre" och den andra instämde nickande.
Jag har aldrig sett dem förr, men bestämde mig för att ta det som en komplimang.

En kollega som jobbade i annan organisation och träffat på nätverksträffar ett antal gånger genom åren. Den här gången satt vi plus flera andra i samma nätverk och skulle äta lunch. Jag är höggravid, typ 8 månader, med vårt andra barn,vilket alla visste. Hon frågade lite om graviditeten och säger:
- Men har du tänkt igenom det här ordentligt nu?
- hur menar du? svarar jag
- Ja, det är ju rätt tufft att ha TVÅ barn, en helt annan sak än att ha ett
- ... Öh, ja, jo, det ska nog gå bra, det är ju inte som att vi är de första som skaffar fler än ett barn precis, säger jag och ler
- Jamen, det kan ju bli väldigt tufft att orka med, säger hon
- Ja, men det känns som att det är LITE sent att ändra sig nu! Skrattar jag.

Någon kollega till henne frågar: Men HUR menar du nu M? och till slut verkar hon fatta att hon för en VÄLDIGT konstig konversation och börjar försöka släta över. Det nästan mest konstiga är att jag då får veta att HON har ett barn (de kunde inte få fler) och vet tydligen ändå hur svårt det skulle vara med två? Jag var dessutom 41 år.. kanske borde kunna antas att jag ändå är RELATIVT vuxen/mogen nog att förstå vad valet att skaffa ett barn till kan ställa för krav...
 
Inte det konstigaste men idag i stallet av en av ridlärarna som hade stalltjänsten idag;

RL: Eran häst var lite vaken och på tårna i morse (antagligen mkt fyrverkerier i natt).
Jag: Ok. Det kanske small en del här då.
RL: Ja, och så är han är ju ung också så...
Jag: nja, så ung är han ju inte. Han blir 12 i år. :cool:
RL: Jaha, men han är ju som en unghäst, inte direkt världsvan. Ingen tävlingshäst eller så...
Jag: Hmm? Han är tävlad upp till MSV B (dessutom är han ju Irländsk import, ang. världsvan). :meh:
RL: Jaha, jag trodde han var en unghäst. Men då är han väl bara fjompig då (sagt med lite snäsig ton).
Jag: nä, däremot en ganska känslig individ.

Tyckte det var en lite märklig konversation. Vi har stått i stallet i över ett år och ponnyn har en boxskylt med sin ålder på och att han är import och köptes som läromästare till min dotter är ingen direkt hemlighet heller.
 
Jag har hört otaliga varianter på "hur bra svenska jag pratar fast jag kommer från Finland" att jag är rätt less på det.
Ja det förstår jag! Men den här personen sa väl att du talar som en svensk, vilket är nåt annat än att säga att du talar bra?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp