Vad är det med min hund?

Att skaffa en till hund kan som sagt hjälpa - men också bli totalt tvärtom, att den osäkra smittar av sig på den stabila och så står du där med två hundar som är rädda för folk.
Rent generellt skulle jag vilja säga att man alltid ska lösa problemen med EN hund först innan man skaffar en till, det är dessvärre vanligare att den nya hunden tar efter de dåliga vanorna än att den lär sig det som den första hunden faktiskt gör bra.

Angående kissandet i sängarna så är det inte helt ovanligt att unghundar får en sådan period när de har som mest hormoner omkringfarandes i kroppen.
Det är INTE dominans utan snarare "kortslutning" i hjärnan.
Ser du NÄR hon gör det så avbryt lugnt och bestämt och gå ut med henne direkt.
Se till att hon inte har möjlighet att komma upp i möblerna när ni inte har koll; stäng dörren eller lägg dynor/kompostgaller för att hindra henne från att hoppa upp.
 
Tack hoppas att det bara är en period för det är inte så kul när hon gör det :/ nu ska vi stänga till alla sovrum och 'börja om' lite med rumsrenheten
 
Det är absolut bra att träna på att gå i stan. Man behöver inte börja i innerstan i rusningstrafik utan man kan gå till exempelvis en park, sätta sig på en parkbänk, se till att fickorna är fulla med godis, och bara sitta där och titta på folk som går förbi. Blir hunden rädd ignorerar man den, men när den blir modig och nyfiken på omgivningen så belönar man. Om någon vill klappa så kan man säga nej. Om man förklarar att hunden är rädd för främlingar och att man gör detta för att den ska vänja sig vid att främmande människor är helt okej, brukar de flesta acceptera det. När hunden sen känner sig säker i den miljön kan man öka svårighetsgraden och gå till mer befolkade områden.

På hundar med inte allt för extrema rädslor brukar mängdträning vara kanon.
 
Var lite i en Park på stan o vi mötte en del hundar och människor. Det gick jättebra! men tror att om någon skull försöka klappa henne skulle hon vara rädd men jag är nöjd bara hon kan gå 'normalt' bland iallafall små mängder folk.
 
Det finns ingen anledning att alla ska fram och klappa, inte heller i framtiden. Fortsätt träna i parker etc, och se till att hon kan gå undan när ni får besök. Du har fått jättebra tips, vill bara tillägga att även om det är genetiskt från början kan man träna på mycket, och att/om hon morrar så är det inte fel. Det är hennes sätt att be den "läskiga" att hålla sig undan, hellre att hon morrar än känner sig trängd och biter.
 
Det finns ingen anledning att alla ska fram och klappa, inte heller i framtiden. Fortsätt träna i parker etc, och se till att hon kan gå undan när ni får besök. Du har fått jättebra tips, vill bara tillägga att även om det är genetiskt från början kan man träna på mycket, och att/om hon morrar så är det inte fel. Det är hennes sätt att be den "läskiga" att hålla sig undan, hellre att hon morrar än känner sig trängd och biter.
 
Nu har min feber gjort mig så groggy att jag tappar bort tankar jag vet att jag hade grepp om alldeles nyss, men även om jag inte för allt smör i Småland kan komma på vem det var som skrev den (och därför inte lyckas leta reda på den) så finns en väldigt bra text som någon (:cautious:) skrivit om hundhälsningar. Den går helt enkelt ut på att om folk du inte känner går fram till dig på stan och ger dig en kram, gnuggar dig i håret och ser dig kärleksfullt i ögonen, då har du en dag från helvetet. Ändå förutsätter vi ofta att hundar ska tåla precis det, "klart hunden får hälsa, klappa på du"... Nej, om man inte själv vill ha ungefär samma behandling av folk utanför ICA ska man inte begära att hunden ska uppskatta det heller. Hundar behöver verkligen inte gilla otrevliga saker bara för att de är hundar, de är inte allas egendom bara för att de har päls och fyra tassar.

Vilket inte är så komplicerat, men det kan vara jobbigt att tänka om ifall man har tagit något lite för givet utan att märka det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 536
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 117
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 930
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp