Vad är det som avgör vilken klass man tillhör?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag läser då och då på Buke att folk skriver saker kring samhällsklasser. Och jag är då ärligt nyfiken på vad det är som avgör vilken klass man tillhör? Är det inkomst? Yrke? Traditioner? Värderingar? Utbildning? Hur man ser på sig själv?

När man tex pratar om inkomst så upplever jag att många av de yrken som tidigare klassades som arbetaryrken är idag mer välbetalda än tex vissa tjänstemannajobb.
Är det självklart att medelklassen är mest priviligierad i alla lägen? Och vilka är medelklassen?

Om jag tar min egen bakgrund så är båda mina föräldrar uppväxta på 40-talet i riktigt fattiga hem, Båda slutade skolan i tidiga tonår. Och kom från det jag skulle ha klassat som arbetarklass och arbetade i arbetaryrken. Men hade efter X antal år chefsjobb inom tjänstemannayrken, inkomster över medel samt flyttade till det som nog klassas som medelklassområde. Innebär det då att de har gjort en klassresa, eller vad innebär klassresa?
Och vilken klass tillhör jag själv? jag som då växte upp i radhus i medelklassområde, gick på universitetet, har en lön över medelsvensken.

Jag brukar sällan tänka på klass på det sättet. Däremot funderar jag mkt just på samhällsordningen och kan se att jag är privilegierad på vissa sätt och på andra inte. Men ordet klass använder jag inte. Är det relevant att prata i termer av klass?

Tankar på mitt flummiga inlägg?

Obs! Jag lägger inga värderingar inom detta när jag skriver om olika klasser.
 
Senast ändrad:
Har funderat på det där ibland, jag som kommer från typisk arbetarklass ( mamma receptionist, pappa byggare och bägge fd poliser) så så sätt kan jag se vad man menar med just arbetar klass. Men jag som nu har utbildat mig på högskola har en lön på lite högre än genomsnittet men ändå är en "markmänniska"var kommer jag in i det hela. Och den största av alla frågor, varför behöver vi indelas i klasser överhuvudtaget????
 
Jag läser då och då på Buke att folk skriver saker kring samhällsklasser. Och jag är då ärligt nyfiken på vad det är som avgör vilken klass man tillhör? Är det inkomst? Yrke? Traditioner? Värderingar? Utbildning? Hur man ser på sig själv?

När man tex pratar om inkomst så upplever jag att många av de yrken som tidigare klassades som arbetaryrken är idag mer välbetalda än tex vissa tjänstemannajobb.
Är det självklart att medelklassen är mest priviligierad i alla lägen? Och vilka är medelklassen?

Om jag tar min egen bakgrund så är båda mina föräldrar uppväxta på 40-talet i riktigt fattiga hem, Båda slutade skolan i tidiga tonår. Och kom från det jag skulle ha klassat som arbetarklass och arbetade i arbetaryrken. Men hade efter X antal år chefsjobb inom tjänstemannayrken, inkomster över medel samt flyttade till det som nog klassas som medelklassområde. Innebär det då att de har gjort en klassresa, eller vad innebär klassresa?
Och vilken klass tillhör jag själv?

Jag brukar sällan tänka på klass på det sättet. Däremot funderar jag mkt just på samhällsordningen och kan se att jag är privilegierad på vissa sätt och på andra inte. Men ordet klass använder jag inte. Är det relevant att prata i termer av klass?

Tankar på mitt flummiga inlägg?

Obs! Jag lägger inga värderingar inom detta när jag skriver om olika klasser.
Jag har funnit, att verkligt högklassiska människor finner man i alla samhällsklasser.

Klass visar man inte med sin inkomst utan med på vilket sätt man lever sitt liv, det är mer ett betyg som andra ska sätta.

Överklass är väl de som är ekonomiskt oberoende oavsett om de arbetar eller ej
Medelklass är väl de som kan hålla en hög standard med sin inkomst
låg klass är väl de som inte kan hålla en hög standard trots att de arbetar 100%

Sedan tillkommer det här med gamla familjer och släkter, då kan man ju tillhöra en respekterad överklass till det yttre men medelklass när det kommer till kritan.
 
Jag har funnit, att verkligt högklassiska människor finner man i alla samhällsklasser.

Klass visar man inte med sin inkomst utan med på vilket sätt man lever sitt liv, det är mer ett betyg som andra ska sätta.

Överklass är väl de som är ekonomiskt oberoende oavsett om de arbetar eller ej
Medelklass är väl de som kan hålla en hög standard med sin inkomst
låg klass är väl de som inte kan hålla en hög standard trots att de arbetar 100%

Sedan tillkommer det här med gamla familjer och släkter, då kan man ju tillhöra en respekterad överklass till det yttre men medelklass när det kommer till kritan.
Ok... men det är en annan version av hur jag tolkar att många på Buke menar,... Vissa skriver tex om medelklassvärderingar och att det innebär vissa saker. Och de tolkar nog det annorlunda än du ovan.
 
Tänker på kast-systemet från Indien som vi läste om på samhället i skolan. Illa om vi kommer in i samma tänk! :down:
 
Jag läser då och då på Buke att folk skriver saker kring samhällsklasser. Och jag är då ärligt nyfiken på vad det är som avgör vilken klass man tillhör? Är det inkomst? Yrke? Traditioner? Värderingar? Utbildning? Hur man ser på sig själv?

När man tex pratar om inkomst så upplever jag att många av de yrken som tidigare klassades som arbetaryrken är idag mer välbetalda än tex vissa tjänstemannajobb.
Är det självklart att medelklassen är mest priviligierad i alla lägen? Och vilka är medelklassen?

Om jag tar min egen bakgrund så är båda mina föräldrar uppväxta på 40-talet i riktigt fattiga hem, Båda slutade skolan i tidiga tonår. Och kom från det jag skulle ha klassat som arbetarklass och arbetade i arbetaryrken. Men hade efter X antal år chefsjobb inom tjänstemannayrken, inkomster över medel samt flyttade till det som nog klassas som medelklassområde. Innebär det då att de har gjort en klassresa, eller vad innebär klassresa?
Och vilken klass tillhör jag själv? jag som då växte upp i radhus i medelklassområde, gick på universitetet, har en lön över medelsvensken.

Jag brukar sällan tänka på klass på det sättet. Däremot funderar jag mkt just på samhällsordningen och kan se att jag är privilegierad på vissa sätt och på andra inte. Men ordet klass använder jag inte. Är det relevant att prata i termer av klass?

Tankar på mitt flummiga inlägg?

Obs! Jag lägger inga värderingar inom detta när jag skriver om olika klasser.

Jag tror inte att man inom sociologin idag talar om klass utan man använder begreppet socioekonomisk tillhörighet.
 
Utveckla gärna. Jag känner igen begreppen..

Kommer från Pierre Bourdieu:)
Socialt kapital: släktskap, nätverk osv
Kulturellt kapital: kultur, språk,erfarenheter, hur man tänker, pratar och uppfattar saker.

Exempel som är enkelt att använda: internatskolor

Man lever isolerat på skolan, bildar starka nätverk, föräldrarna har ofta högt uppsatta positioner och man är mån om att bibehålla sina anor och kulturella särskiljningar. Det är dessutom extremt mycket vanligare att föräldrarna redan är bekanta och att man behåller sina skolkamrater som vänner livet ut.

Att klasser finns är inget att hyckla med som jag ser det, tvärtom. Det är självklart för mig att det finns en adel i Sverige även om få idag skulle erkänna sig höra dit på grund av rådande samhällsklimat.
Det är att avskaffa gamla märkliga privilegier och att jobba mot orättvisor som är viktigt.

Men jag tycker det blir larvigt när det ska förnekas, jag som jobbat häcken av mig för min bostad och utbildning jämfört med bekant som har flertalet slott, jobbar med välgörenhet och tillbringar ohemult mycket tid med att planera inredning och barnkalas.
 
Kommer från Pierre Bourdieu:)
Socialt kapital: släktskap, nätverk osv
Kulturellt kapital: kultur, språk,erfarenheter, hur man tänker, pratar och uppfattar saker.

Exempel som är enkelt att använda: internatskolor

Man lever isolerat på skolan, bildar starka nätverk, föräldrarna har ofta högt uppsatta positioner och man är mån om att bibehålla sina anor och kulturella särskiljningar. Det är dessutom extremt mycket vanligare att föräldrarna redan är bekanta och att man behåller sina skolkamrater som vänner livet ut.

Att klasser finns är inget att hyckla med som jag ser det, tvärtom. Det är självklart för mig att det finns en adel i Sverige även om få idag skulle erkänna sig höra dit på grund av rådande samhällsklimat.
Det är att avskaffa gamla märkliga privilegier och att jobba mot orättvisor som är viktigt.

Men jag tycker det blir larvigt när det ska förnekas, jag som jobbat häcken av mig för min bostad och utbildning jämfört med bekant som har flertalet slott, jobbar med välgörenhet och tillbringar ohemult mycket tid med att planera inredning och barnkalas.


Just, han har med ekonomiskt kapital också, men det orkar jag inte utveckla eftersom det inte roar mig lika mycket:D
 
Kommer från Pierre Bourdieu:)
Socialt kapital: släktskap, nätverk osv
Kulturellt kapital: kultur, språk,erfarenheter, hur man tänker, pratar och uppfattar saker.

Exempel som är enkelt att använda: internatskolor

Man lever isolerat på skolan, bildar starka nätverk, föräldrarna har ofta högt uppsatta positioner och man är mån om att bibehålla sina anor och kulturella särskiljningar. Det är dessutom extremt mycket vanligare att föräldrarna redan är bekanta och att man behåller sina skolkamrater som vänner livet ut.

Att klasser finns är inget att hyckla med som jag ser det, tvärtom. Det är självklart för mig att det finns en adel i Sverige även om få idag skulle erkänna sig höra dit på grund av rådande samhällsklimat.
Det är att avskaffa gamla märkliga privilegier och att jobba mot orättvisor som är viktigt.

Men jag tycker det blir larvigt när det ska förnekas, jag som jobbat häcken av mig för min bostad och utbildning jämfört med bekant som har flertalet slott, jobbar med välgörenhet och tillbringar ohemult mycket tid med att planera inredning och barnkalas.
Hur menar man då när man pratar om klassresor? Har man då skaffat sig nätverk, erfarenheter och kultur som är vitt skilda mot det man själv växt upp med?
Och då måste man väl definiera vad som är typiskt för en klass?
 
Jag tycker också att det där är lite svårt.
Jag räknar mig själv som medelklass, jag har vuxit upp med två akademikerföräldrar med tjänstemannayrken och de i sin tur har vuxit upp i medelklasshem med min farfar som var överste och min morfar som var köpman.

Min bästa vän är uppvuxen i en arbetarklassfamilj och även om vi nu utbildat oss till samma yrke och tjänar lika mycket känner hon sig fortfarande som arbetarklass. Vi har pratat mycket om det där och kommit fram till att det handlar mycket om ett kulturellt kapital, att det till exempel alltid har varit självklart för mig att läsa vidare och att det inte kändes som att det fanns ett alternativ, medan det för henne var en stor sak att läsa vidare och hon kände sig ofta utanför i diskussionerna på universitetet.
Hon har fått jobba så mycket mer än mig för att komma till samma ställe.

En annan sak som vi har pratat om är hur jag alltid har haft en trygghet i att allt kommer ordna sig, vilket hon inte alls har. Det behöver ju inte bara ha med klass att göra, men när mina föräldrar har haft ont om pengar har de lånat från mina morföräldrar. När hennes föräldrar hade ont om pengar var de tvungna att låna från sina barns sparbössor. Det gör väl någonting med ens sätt att leva, huruvida man har den tryggheten eller inte.

När det kommer till saker som kan sägas vara "medelklass" tänker jag att det ofta handlar om frågor som man har möjlighet att bry sig om när man har det tillräckligt gott ställt? Typ att tänka på vilka varor man köper och hur de är producerade.
 
Överklass- har råd med allt?
Medelklass- har råd med det mesta med lite planering?
Arbetarklass - klarar sig själv?
Bidragsberoende klass- lever på staten?
Uteliggare- överlever?
 
För mig handlar det mest om föräldrarnas utbildning/jobb/status/kultur när man säger "jag kommer från övre medelklass/medelklass/arbeterklass". Det handlar mindre om pengar, även om det såklart spelar in, Men man kan ha det väl ställt och fortfarande vara arbetarklass nu för tiden.

Jag upplevde som barn att det var rätt stor skillnad mellan mina kompisars hem och uppförande beroende på deras föräldrars yrken, då menar jag inte att arbetarna var sämre människor på något sätt men det var klar skillnad i etikett, kulturintresse, politiska åsikter, almänbildning och referensramer. Sen kan man ju "göra en klassresa" genom att utbilda sig, men det är helt klart enklare för de som redan är född in i det. Jag har upplevt att jag haft ett stort försprång, ffa kulturellt och i skolan, jmf med barn som kom från arbetarhem.

Jag kommer från en medelklassfamilj där båda mina föräldrar var akademiker och hade chefsjobb. Vi hade stor båt, stuga i fjällen och vid havet. På min mammas sida var det medelklass och övre medelklass (chefer, läkare etc), medan min pappa kommer från riktig arbetarklass. Farfar var valfångare och dog när pappa var liten, farmor slet hårt som sömmerska och i fabrik. Tror min pappa var den första i den släkten som studerade på universitet/högskola, så han har väl gjort en klassresa.

Bostad är ett område där skillnaderna verkligen märks. För oss som kommer från relativt välbergade hem har det nästan varit en självklarhet att våra föräldrar köpt första lägenheten till oss eller gått i borgen så att vi har haft möjlighet att ta upp lån tidigt i livet. Medan en av mina bästa kompisar fortfarande är tvungen att hyra eftersom hon inte har råd med kontantinsatsen. Lånet kan hon betala, men utan cash eller föräldrar som kan garantera lånet är det omöjligt att få lån. Så hon är fast i hyresmarknaden och det är så himla tråkigt och dumt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp