Vad är det som avgör vilken klass man tillhör?

Tycker också att "klass" är ett lite föråldrat, förenklat och snävt uttryck. Skulle hellre vilja prata om socioekonomisk bakgrund i så fall. Men, men.

Tycker mig själv tillhöra medelklassen. Är född, uppvuxen och bor i ett typiskt medelklassområde, i en villa. Båda mina föräldrar är akademiker, mamma sjuksköterska och pappa civilingenjör. Dessa gjorde dessutom karriär innan de fick mig (dvs. de är typ 40 år äldre än mig). Däremot mina föräldrar kanske inte direkt kommer från medelklasshem. Mamma är till största del uppväxt i Bredäng och Alby, och pappa på Söder och i Hässelby (nej, på 50- och 60-talen var det inte så hippt..). Deras föräldrar var inte heller några akademiker.

Men som sagt, jag anser mig ändå tillhöra medelklassen, om man ska förenkla det lite.
 
För mig handlar det mest om föräldrarnas utbildning/jobb/status/kultur när man säger "jag kommer från övre medelklass/medelklass/arbeterklass". Det handlar mindre om pengar, även om det såklart spelar in, Men man kan ha det väl ställt och fortfarande vara arbetarklass nu för tiden.

Jag upplevde som barn att det var rätt stor skillnad mellan mina kompisars hem och uppförande beroende på deras föräldrars yrken, då menar jag inte att arbetarna var sämre människor på något sätt men det var klar skillnad i etikett, kulturintresse, politiska åsikter, almänbildning och referensramer. Sen kan man ju "göra en klassresa" genom att utbilda sig, men det är helt klart enklare för de som redan är född in i det. Jag har upplevt att jag haft ett stort försprång, ffa kulturellt och i skolan, jmf med barn som kom från arbetarhem.

Jag kommer från en medelklassfamilj där båda mina föräldrar var akademiker och hade chefsjobb. Vi hade stor båt, stuga i fjällen och vid havet. På min mammas sida var det medelklass och övre medelklass (chefer, läkare etc), medan min pappa kommer från riktig arbetarklass. Farfar var valfångare och dog när pappa var liten, farmor slet hårt som sömmerska och i fabrik. Tror min pappa var den första i den släkten som studerade på universitet/högskola, så han har väl gjort en klassresa.

Bostad är ett område där skillnaderna verkligen märks. För oss som kommer från relativt välbergade hem har det nästan varit en självklarhet att våra föräldrar köpt första lägenheten till oss eller gått i borgen så att vi har haft möjlighet att ta upp lån tidigt i livet. Medan en av mina bästa kompisar fortfarande är tvungen att hyra eftersom hon inte har råd med kontantinsatsen. Lånet kan hon betala, men utan cash eller föräldrar som kan garantera lånet är det omöjligt att få lån. Så hon är fast i hyresmarknaden och det är så himla tråkigt och dumt!
Det där med vad föräldrar betalar åt en tycker jag också blir en tydlig skiljelinje. På min universitetsutbildning var väl merparten medelklass/övre medelklass och där var det vanligt att föräldrar fixat bostadsrätt alternativt betalade hela boendet.
Och ditt sista resonemang kring att det skulle vara något fel med att vara "fast i hyresmarknaden" är kanske också talande? Jag tror inte att alla skulle säga att det är ett problem att man måste hyra sin bostad, framförallt om man är relativt ung.
 
Bönder står över indelningen efter klass, precis hela spännvidden från låg till hög finns inom bondeståndet. Samma med hästmänniskor.
Bönder har en helt egen klassindelning. Man kan vara bonde med sliten traktor och skitig gårdsplan och så kan man vara bonde med stora dyra traktorer, dyra bilar och representativt boende. Utan att vi blandar in typ godsägare. I den världen lever klassamhället vidare lite mer än i andra delar av samhället...
 
Bönder har en helt egen klassindelning. Man kan vara bonde med sliten traktor och skitig gårdsplan och så kan man vara bonde med stora dyra traktorer, dyra bilar och representativt boende. Utan att vi blandar in typ godsägare. I den världen lever klassamhället vidare lite mer än i andra delar av samhället...
Tror inte nya dyra maskiner har så stor betydelse för statusen och hålla rent husen kostar inte mycket.
 
Tror inte nya dyra maskiner har så stor betydelse för statusen och hålla rent husen kostar inte mycket.
Det var en grov förenkling, men det finns ju en uppenbar klasskillnad som hos bönder mycket handlar om yta och pengar. Eller ja, så är det väl oftast iofs..
 
I vardagligt prat tror jag att ordet klass används mycket mer flytande än på det marxistiska viset. Bourdieu är lite överkurs för många.

Absolut, men just i den här tråden där klassbegreppet diskuteras så kan det ju vara på sin plats att diskutera själva begreppet. Självklart känner inte alla till Bourdieu - men det hindrar ju inte att hans slutsatser är användbara i sammanhanget. Jag tror det är mer att man inte känner till det än att det skulle vara för svårt och invecklat. Jag nämnde att det var honom jag baserade mig på för att vara tydlig med referensen, för dem som känner till hans begrepp så säger det en del, och i vilket fall ska man inte sno andras teorier till sin egna argument utan referens, tycker jag.
 
Och ditt sista resonemang kring att det skulle vara något fel med att vara "fast i hyresmarknaden" är kanske också talande? Jag tror inte att alla skulle säga att det är ett problem att man måste hyra sin bostad, framförallt om man är relativt ung.
Det där är så roligt!

Både min partner och jag kommer från akademiska medelklasshem där det har varit helt självklart att bostaden är en hyrd lägenhet som ligger centralt i den ort där man bor - med fördel en ganska stor stad. Att slippa spilla sin dyrbara tid på något som är det minsta mer jobbigt än att ringa fastighetsskötaren, betraktas snarast som under ens värdighet.

Det värsta jag kan tänka mig är att bli en sådan som jobbar för mycket hela veckan och sedan lägger om taket på fritiden. :p

Och äpplet faller inte långt från trädet. Jag är också akademiker och bor i en centralt belägen hyresrätt och räknar med att bo kvar tills jag trillar av pinn.
 
Bönder har en helt egen klassindelning. Man kan vara bonde med sliten traktor och skitig gårdsplan och så kan man vara bonde med stora dyra traktorer, dyra bilar och representativt boende. Utan att vi blandar in typ godsägare. I den världen lever klassamhället vidare lite mer än i andra delar av samhället...
Nej det tycker jag inte. Visserligen är väl det i den klassen jag har en fot i nu men ändå.
Jag tycker inte jag ser någon klassindelning mellan bönderna, även om vissa har som du säger finare traktorer eller liknande. Hur ny traktor man har brukar väl snarare visa vad den personen tycker är viktigt än storlek på gård och inkomst.
 
När du hyr äger du ju inget av större värde. Köper du bostad betalar du av ditt lån istället för att betala till en hyresvärd, när lånet är betald sitter du på säg 1 miljon som är en tämligen säker investering och så sant det inte är i obygden kommer den stiga i värde. Den kan du sälja och köpa hus som du i sin tur betalar av. När du blir gammal kanske du vill flytta till lägenhet igen, säljer huset och får pengar över. De kan du ha kul med eller skänka till dina barn.

På vilket sätt kan det vara bättre att inte äga menar du?

Jag känner faktisk inte en kotte som inte vill äga sitt boende istället för att hyra. Jag har vänner från alla möjliga bakgrunder. Bukefalos är det enda stället jag sett någon uttrycka den åsikten.
 
Nej det tycker jag inte. Visserligen är väl det i den klassen jag har en fot i nu men ändå.
Jag tycker inte jag ser någon klassindelning mellan bönderna, även om vissa har som du säger finare traktorer eller liknande. Hur ny traktor man har brukar väl snarare visa vad den personen tycker är viktigt än storlek på gård och inkomst.
Jag har levt med en lantbrukare i 11 år och har många vänner i de kretsarna, det är uppenbart att det finns en tydlig klassindelning.
 
Nej det tycker jag inte. Visserligen är väl det i den klassen jag har en fot i nu men ändå.
Jag tycker inte jag ser någon klassindelning mellan bönderna, även om vissa har som du säger finare traktorer eller liknande. Hur ny traktor man har brukar väl snarare visa vad den personen tycker är viktigt än storlek på gård och inkomst.


Haha vet du vad en ny traktor och andra maskiner kostar?? :p
 
Och jag ungefär lika många år så det kanske är olika beroende på plats?
Nej jag tror faktiskt inte att det är så platsberoende. Men kanske man tänker olika kring det beroende på sin egen bakgrund och med vilken "typ" av lantbrukare det handlar om? (kräks på mig själv för att jag ens skriver såhär..)
 
Nej jag tror faktiskt inte att det är så platsberoende. Men kanske man tänker olika kring det beroende på sin egen bakgrund och med vilken "typ" av lantbrukare det handlar om? (kräks på mig själv för att jag ens skriver såhär..)
Utveckla gärna, jag förstår inte
 
Det där är så roligt!

Både min partner och jag kommer från akademiska medelklasshem där det har varit helt självklart att bostaden är en hyrd lägenhet som ligger centralt i den ort där man bor - med fördel en ganska stor stad. Att slippa spilla sin dyrbara tid på något som är det minsta mer jobbigt än att ringa fastighetsskötaren, betraktas snarast som under ens värdighet.

Det värsta jag kan tänka mig är att bli en sådan som jobbar för mycket hela veckan och sedan lägger om taket på fritiden. :p

Och äpplet faller inte långt från trädet. Jag är också akademiker och bor i en centralt belägen hyresrätt och räknar med att bo kvar tills jag trillar av pinn.

Det är nog inte många husägare i medelklassen som själva lägger om sitt tak så risken att bli en sån är ytterst liten. :p

Om de inte jobbar som hantverkare förstås, då kanske de fixar själv. Men en marknadschef eller professor har nog varken kunskap eller intresse av att lägga tak. :)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp