Vad är det som avgör vilken klass man tillhör?

Visst spelar lärosäten en viss roll, eller ganska stor roll, t o m. Genom rankning synliggör man den informella statusordning de insatta redan känner till, och det i sig gör det mer transparent och möjligare för alla att göra ett informerat val. För nej, det är inte samma nivå i Halmstad som i Göteborg, t ex, även om man kan tro det när man läser reklamen.

Ja visst har rankingen betydelse! Men fokus borde ju ligga på utbildnings-, eller iaf skolnivå. Just för att man som oinsatt ska kunna göra en relevant jämförelse :)
 
Egentligen är det ju poänglöst att även ranka och jämföra lärosäten.

De flesta "bättre" lärosäten i Sverige har ju vissa utbildningar och instutioner i världsklass, och vissa mer medelmåttiga. Att de råkar ligga på samma ställe är ju mindre viktigt. Jag menar om jag läser elektro på exempelvis KTH och den utbildningen anses rätt medel (har ingen aning om hur det egentligen ligger till). Vad hjälper det då mig att utbildningen i brobyggnad anses ligga i världsklass (igen ingen aning). Mer en i såna här tuppsammanhang då ;)

Visst är det så, mycket beror på vilka personer som verkar vid institutionen och det förändras över tid.

Att ESS och Max IV hamnat i Lund visar dock på Lunds betydelse inom naturvetenskaplig forskning.
 
Den fråga som intresserar mig är varför det är så få humanister och samhällsvetare (utom då nationalekonomeliten) som är intresserade av att sätta sig in i naturvetenskap och matematik på motsvarande sätt? Varför är de inte nyfikna? Varför är de inte bildningshungriga? Viken är din teori?

För att det första för att en humanist knappast ser fysik som bildning, och alltså inte knatar till KTH för att stilla sin bildningshunger. För det andra för att det finns många fler jobb för en ingenjör än för en humanist, och folk i första hand läser för att få jobb. Folk läser humaniora för att det är intressant (som strategisk karriärboost tror jag man väljer annat), och naturvetenskap för att få jobb. Alltså blir det en enstaka kurs i humaniora, lite nöjesstudier, men man måste ju äta också, och därför pallrar man sig till naturvetenskapen för sin yrkesutbildning. Följaktligen kommer du få ingenjörer som läst enstaka kurser i humaniora, men få humanister med enstaka kurser i naturvetenskap.

Sen finns det väl också någon bild av att naturvetenskap är svårt, och humaniora lätt, ungefär som har uttryckts i tråden, att humaniora i förhållande till naturvetenskap är som ett lättsamt tidsfördriv på samma nivå som ett korsord. Alltså tror naturvetare att de med lätthet kommer kunna läsa lite humaniora vid sidan av, medan humanister inte alls tror att de grejar lite matematik vid sidan av.
 
Den fråga som intresserar mig är varför det är så få humanister och samhällsvetare (utom då nationalekonomeliten) som är intresserade av att sätta sig in i naturvetenskap och matematik på motsvarande sätt? Varför är de inte nyfikna? Varför är de inte bildningshungriga? Viken är din teori?
Naturvetenskapen är inte så intresserade av att bjuda till mot de som inte ska vidare högre upp är min erfarenhet.
Jag hade gärna läst lite introduktionskurser inom naturvetenskap. På samma sätt som jag gjort inom humaniora.

Men det fanns inte introduktionskurser på samma sätt. Enbart grundkurser där du var tvungen att ha med dig matte motsvarande natur på gymnasiet.

Så lär av humanioran och bjud till lite!
 
Visst är det så, mycket beror på vilka personer som verkar vid institutionen och det förändras över tid.

Att ESS och Max IV hamnat i Lund visar dock på Lunds betydelse inom naturvetenskaplig forskning.

Det finns säkert jätteduktiga forskare i Lund, det tvivlar jag inte på. Men, lite för att ge perspektiv, jag jobbar i högskolevärlden, som forskare, sen drygt tio år, och jag har aldrig ens hört talas om ESS och Max IV - så viktiga var de utanför naturvetarkretsar. Det är ju tyvärr lite så i akademin, det man i den ena disciplinen tycker är enormt imponerande och ett tecken på verklig storhet, det vet de andra inte ens vad det är för något...:crazy:
 
Jag sökte på internet och hittade något som heter Urank och deras naturvetenskapsrankinglista är rena tramset.
 
Haha, jag får erkänna att mina kunskaper om Stockholm är något bristfälliga. KTH har jag hört talas om skall finnas där men jag lyckades aldrig hitta dit när jag besökte huvudstaden.

KTH är ett universitet.

Som andra tidigare har sagt verkar du ha rätt bristfälliga kunskaper om de lärosäten du anser dig kunna jämföra ;)
 
Naturvetenskapen är inte så intresserade av att bjuda till mot de som inte ska vidare högre upp är min erfarenhet.
Jag hade gärna läst lite introduktionskurser inom naturvetenskap. På samma sätt som jag gjort inom humaniora.

Men det fanns inte introduktionskurser på samma sätt. Enbart grundkurser där du var tvungen att ha med dig matte motsvarande natur på gymnasiet.

Så lär av humanioran och bjud till lite!
Fast då måste du ha letat dåligt, finns massor av grundkurser i matte och fysisk. Basår brukar det kallas.
Sen är det väl inte så konstigt att universitet inte erbjuder kurser på gymnasie nivå?
 
Den här tråden får mig att tänka på Big Bang Theory när Sheldon anser att humaniora är trams.
Jag har många naturvetare i min umgängeskrets och skulle nog säga att hälften har den synen. Andra halvan är superintelligenta killar som fascinerat vill höra det mest om just humaniora och samhällsvetenskap - något de inte studerat särskilt mycket och alltså inte kan så mycket om.
 
Jag sökte på internet och hittade något som heter Urank och deras naturvetenskapsrankinglista är rena tramset.

Tex. anses Mälardalens högskola (rank 6) vara klart bättre än Lunds universitet (rank 10) när det gäller grundutbildning inom naturvetenskapliga ämnen. Vem kan ta en sådan lista seriöst?
 
Tex. anses Mälardalens högskola (rank 6) vara klart bättre än Lunds universitet (rank 10) när det gäller grundutbildning inom naturvetenskapliga ämnen. Vem kan ta en sådan lista seriöst?

Inte vet jag, vad är Urank? Och vad baseras rankingen på?
 
Fast då måste du ha letat dåligt, finns massor av grundkurser i matte och fysisk. Basår brukar det kallas.
Sen är det väl inte så konstigt att universitet inte erbjuder kurser på gymnasie nivå?
Nej inte basår. Det var inte det kag skrev.
Då jag läste på universitetet för 15 år sedan fanns många kurser inom humaniora på universitetsnivå på 5-10 poäng (gamla systemet) som man kan gå även om man inte tänker gå vidare. Dessa kurser gick många för att det var kul. Jag gick tex fornnordisk religion 10p, viken mat åt man på vikingatiden 10 p etc
 
Uppsala är nog alldeles tillräckligt stort och anrikt även utan Ultuna, tror jag. Om man som alumn från Lunds universitet under sina studieår fått lära sig att lärdomsstaden Lund har en särställning bland svenska lärosäten, så bör man nog kanske vara medveten om att det är en lokal, inte en nationell föreställning.

Åh, detta faktum bankas in redan inför gymnasievalen. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp