Vad är det som avgör vilken klass man tillhör?

Mina vänner som var naturvetare, ingenjörer, etc blev chockade när de såg hur mkt litteratur jag läste och hur mkt jobb det vad när jag pluggade inom arbetsmarknad/ personal dvs samhälle.

Jag är civilingenjör. När jag pluggade hade jag en snittkostnad för kurslitteratur på kanske 700:-, per termin. Det brukade chocka mina vänner som läste mer samhällsorienterade ämnen.

Jag hade också schemalagd undervisning 8-17 varje dag och ett par timmars plugg efter det. Det brukade också chocka dem :D

Med det sagt så är det ju helt både lönlöst och vettlöst att diskutera vad som är svårast eller finast. Det är ju ungefär som att tycka att makaroner är bättre än Pippi Långstrump. Jaha? O_o
 
Om inte Ultuna räknas med till Uppsala blir ju försprånget för Lund ännu större.

Sen skall du inte vara ledsen för att du inte studerade vid Lunds universitet, alla kan inte vara lundensare och det finns många bra vid andra lärosäten, även några utanför naturvetenskaperna :)

Om du har studerat vid Lund själv (man börjar ju misstänka det) så måste jag väl tyvärr säga att du inte gör mycket för din alma maters rykte. Jag förstår att lundensare gillar Lund, men man borde väl, när man gör anspråk på att kunna ge en generell och korrekt bild av hur vetenskap och lärosäten av alla olika slag värderas i alla delar av samhället, åtminstone ha så pass stor koll att man vet att SLU och UU är skilda lärosäten. Det är ju på nivån att tro att SU och KTH är samma lärosäte, för att båda ligger i Stockholm. Det kan ju inverka menligt på ens trovärdighet, när man sen ger sig till att värdera dem, menar jag.
 
Om du har studerat vid Lund själv (man börjar ju misstänka det) så måste jag väl tyvärr säga att du inte gör mycket för ditt alma maters rykte. Jag förstår att lundensare gillar Lund, men man borde väl, när man gör anspråk på att kunna ge en generell och korrekt bild av hur vetenskap och lärosäten av alla olika slag värderas i alla delar av samhället, åtminstone ha så pass stor koll att man vet att SLU och UU är skilda lärosäten. Det är ju på nivån att tro att SU och KTH är samma lärosäte, för att båda ligger i Stockholm. Det kan ju inverka menligt på ens trovärdighet, när man sen ger sig till att värdera dem, menar jag.

Visst vet jag att SLU är ett eget universitet, det säger ju namnet direkt men i det inlägget inkludera jag Ultuna eftersom det ligger i Uppsala och märk väl att jag då inte skrev Uppsala universitet utan bara Uppsala. Delvis var det för att jag kom inte på något annat där man skulle kunna sätta Uppsala före Lund.

LTH har alltid hört till lärdomsstaden Lund men däremot inte alltid till Lunds universitet, det saknar dock egentlig betydelse.
 
Senast ändrad:
Med det sagt så är det ju helt både lönlöst och vettlöst att diskutera vad som är svårast eller finast. Det är ju ungefär som att tycka att makaroner är bättre än Pippi Långstrump. Jaha? O_o
Ja, hela diskussionen är ju absurd tycker jag.

Är hjärtligt glad att jag kan vara i en relation där en av oss är samhällsvetare och den andra naturvetare utan att vi sitter hemma och försöker bräcka varandra i finhet eller nödvändighet :D.
 
Visst vet jag att SLU är ett eget universitet, det säger ju namnet direkt men i det inlägget inkludera jag Ultuna eftersom det ligger i Uppsala och märk väl att jag då inte skrev Uppsala universitet utan bara Uppsala. Delvis var det för att jag kom inte på något annat där man skulle kunna sätta Uppsala före Lund.

Men sen när värderas lärosäten på stadsnivå? Så vitt jag känner till så värderar man lärosäte för lärosäte, inte stad för stad. Skulle man göra det så skulle ju Lund omgående bli akterseglat, för då antar jag att du i "Stockholm" räknar in KTH, KI, SSE, Konstfack, DI, SU och Södertörn? "Stockholm" klår ju lätt "Lund" (LU + Alnarp) i så fall. Jag tror ingen skulle påstå att LU är vassare i naturvetenskap än KTH och KI tillsammans. Men vilken forskare räknar så?
 
Ja, hela diskussionen är ju absurd tycker jag.

Är hjärtligt glad att jag kan vara i en relation där en av oss är samhällsvetare och den andra naturvetare utan att vi sitter hemma och försöker bräcka varandra i finhet eller nödvändighet :D.
Ja jag förstår inte heller varför man ens tänker att något område är bättre eller finare.
Sen tycker jag att mycket är ju också tvärvetenskapligt. Säg att du tex är ingenjör och utvecklar en bil. Då behöver du också kunskap om vad människor värderar när de köper bil tex psykologi/ sociolog etc.
Sen kan det vara bra med kunskap om kroppen så du vet hur sätet etc ska utformas.

Så för att kunna utveckla och sälja teknik behöver du ju vara öppen för annat...
Nu tog jag bil som exempel då jag för ett tag sedan träffade en person som jobbar med det. Och han berättade att de funderar hela tiden på vem som är målguppen och vilken teknik den mångruppen vill ha..
 
@stjarnhimmel Ja precis! Och jag menar, vi har jätteintressanta diskussioner hemma där vi lär oss supermycket av varandra. Vi är ju typen av människor som prestigelöst kan säga "du kan ju mycket mer om det här än jag kan, kan inte du snälla berätta mer/förklara X för mig?". Kan inte tänka mig en relation med en människa som på fullaste allvar kallar andras områden för korsordsnivå liksom. Eller vill sitta och ranka universitet för att komma fram till vem som har gått på det bästa :crazy:.
 
Men sen när värderas lärosäten på stadsnivå?

Jag kan tänka mig (utan att egentligen veta) att mellan SLU i Ultuna och Uppsala universitet finns det ganska omfattande samarbete. Men det kanske är fel?

Sen skrev jag väl aldrig lärosäten utan Lund och Uppsala?
 
Är det på riktigt så att folk vid Lunds universitet refererar till orten som "lärdomsstaden"? Oj. Jag hade helt missat att man har den självbilden där. Intressant!
Den benämningen används även för Uppsala, såväl Lund som Uppsala är präglade av sina universitet på ett helt annat sätt än storstaden Stockholm tex. Det kan du väl inte ha missat även om du studerade vid högskolan i Stockholm?
 
Jag kan tänka mig (utan att egentligen veta) att mellan SLU i Ultuna och Uppsala universitet finns det ganska omfattande samarbete. Men det kanske är fel?

Sen skrev jag väl aldrig lärosäten utan Lund och Uppsala?

Man menar normalt Lunds Universitet och Uppsala Universitet när man säger Lund och Uppsala i akademiska sammanhang. Lund är liksom kort för Lunds Universitet. Uppsala istället för Uppsala Universitet, SU istället för Stockholms Universitet, Chalmers istället för Chalmers Tekniska Högskola, osv.

SLU och UU är såvitt jag vet fristående, med separata studentkårer, fakulteter, osv. Möjligen om man lånar in någon lärare på timme i grundutbildningen, och så finns det säkert några tvärvetenskapliga forskningssamarbeten på individnivå. Men de är inte mer integrerade än t ex UU och SSE. Att de ligger i närheten av varandra (SLU ligger ju en bit utanför Uppsala) innebär ju inte att de är en och samma organisation.
 
Den benämningen används även för Uppsala, såväl Lund som Uppsala är präglade av sina universitet på ett helt annat sätt än storstaden Stockholm tex. Det kan du väl inte ha missat även om du studerade vid högskolan i Stockholm?
Behöver du hink o spade för att kunna leka i sandlådan där du precis placerade dig själv?
 
Den benämningen används även för Uppsala, såväl Lund som Uppsala är präglade av sina universitet på ett helt annat sätt än storstaden Stockholm tex. Det kan du väl inte ha missat även om du studerade vid högskolan i Stockholm?

Högskolan i Stockholm? Vad är det?

Och jag har faktiskt aldrig hört någon referera till Uppsala som en lärdomsstad, och jag tycker att jag borde ha stött på uttrycket om det var vanligt där. Men det är ju ett stort universitet med lång historia, säkert har någon sagt så någon gång. Någon gängse benämning skulle jag inte kalla det.
 
Handlar inte denna diskussion (om vilket område som är finast) också om vilken kultur man kommer från?

Jag har tidigare jobbat med många ingenjörer/ naturvetare på ett antal olika teknikföretag. Vi hade stort internationellt utbyte.
Något som jag tänkte på var att synen på tex humaniora verkade vara olika i olika länder. Vissa av våra utländska kollegor tyckte att det var självklart att man hade en kulturell bildning dvs att man kunde vilka kompositörer, tonsättare som kom från ens land. Vilka litterära klassiker, eller konstverk som var betydelsefulla.
Jag fick frågor kring detta då vi hade vissa grupper på besök.

Medan andra inte var intresserade av detta.
 
Egentligen är det ju poänglöst att även ranka och jämföra lärosäten.

De flesta "bättre" lärosäten i Sverige har ju vissa utbildningar och instutioner i världsklass, och vissa mer medelmåttiga. Att de råkar ligga på samma ställe är ju mindre viktigt. Jag menar om jag läser elektro på exempelvis KTH och den utbildningen anses rätt medel (har ingen aning om hur det egentligen ligger till). Vad hjälper det då mig att utbildningen i brobyggnad anses ligga i världsklass (igen ingen aning). Mer en i såna här tuppsammanhang då ;)
 
Man menar normalt Lunds Universitet och Uppsala Universitet när man säger Lund och Uppsala i akademiska sammanhang. Lund är liksom kort för Lunds Universitet. Uppsala istället för Uppsala Universitet, SU istället för Stockholms Universitet, Chalmers istället för Chalmers Tekniska Högskola, osv.

SLU och UU är såvitt jag vet fristående, med separata studentkårer, fakulteter, osv. Möjligen om man lånar in någon lärare på timme i grundutbildningen, och så finns det säkert några tvärvetenskapliga forskningssamarbeten på individnivå. Men de är inte mer integrerade än t ex UU och SSE. Att de ligger i närheten av varandra (SLU ligger ju en bit utanför Uppsala) innebär ju inte att de är en och samma organisation.
Det är möjligt att Ultuna inte samarbetar med Uppsala universitet, låter lite konstigt men säger du att det är så så stämmer det säkert. Däremot vet jag att Lunds universitet har en hel del ihop med SLU i Alnarp. Men det saknar egentlig betydelse, vill man inte räkna med Ultuna till Uppsala så är det som jag redan skrivit till Uppsalas nackdel, SLU i Ultuna är väl de enda som utbildar agronomer och veterinärer.
 
Egentligen är det ju poänglöst att även ranka och jämföra lärosäten.

De flesta "bättre" lärosäten i Sverige har ju vissa utbildningar och instutioner i världsklass, och vissa mer medelmåttiga. Att de råkar ligga på samma ställe är ju mindre viktigt. Jag menar om jag läser elektro på exempelvis KTH och den utbildningen anses rätt medel (har ingen aning om hur det egentligen ligger till). Vad hjälper det då mig att utbildningen i brobyggnad anses ligga i världsklass (igen ingen aning). Mer en i såna här tuppsammanhang då ;)

Visst spelar lärosäten en viss roll, eller ganska stor roll, t o m. Genom rankning synliggör man den informella statusordning de insatta redan känner till, och det i sig gör det mer transparent och möjligare för alla att göra ett informerat val. För nej, det är inte samma nivå i Halmstad som i Göteborg, t ex, även om man kan tro det när man läser reklamen.
 
Jag beskrev hur man skulle kunna tänka när man sätter nobelpriset i litteratur främst av nobelprisen. Det kan vara bra att vara förmögen att beskriva andra tankegångar än sina egna, att sätta sig in i andra logiker och tankemönster än dem man själv har.
................
Sen kan jag hålla med om, som visas i den här tråden, att naturvetare ofta har ganska lite respekt för andra ämnen, och tänker att alla såklart gör samma värdering av saker som de själva. Att det finns någon sorts absolut värdering av vad som är bra och dåligt, nämligen deras egen.

Men det tänker jag beror på bristande kunskaper, helt enkelt. På samma sätt som det skulle bli lite tokigt om en antropolog försöker sig på att förklara för en fysiker hur en atom är uppbyggd, så kan man kanske inte förvänta sig att en fysiker riktigt ska begripa sig på det där med sociala strukturer och hur de fungerar. Skillnaden är möjligen att medan antropologen vanligen vet om att en fysiker kan mer om atomer, och att det är något man kan veta ganska mycket om, så är det inte alltid fysikern är medveten om att samhällsvetaren kan ha lite bättre koll på hur sociala strukturer fungerar, och att det också är något man kan veta ganska mycket om.

Det första citerade stycket håller jag med dig om, vilket av nobelprisen man personligen värderar högst är det naturligtvis var och ens tycke och smak som avgör. Vilket av prisen som anstiftaren och de som överhuvudtaget har en åsikt om prisernas betydelse, tycker har högst status är en annan fråga.

Tvärtemot dina erfarenheter har jag inte upplevt att naturvetare har dålig respekt för kunskap från något annat fält än deras eget. Precis som jag sagt två gånger tidigare är det många av dem som anstränger sig för att sätta sig in i andra tankemodeller, system och förhållningssätt genom tenterade högskolestudier i litteraturvetenskap, språk, nationalekonomi, filosofi, psykologi, etc. Jag vet att min tes går att verifiera med en körning i betygsdatabasen.

Det finns många naturvetare som planerar att återvända till universitetet efter pensioneringen och doktorera i idé-och-lärdomshistoria, fransk litteratur, geografi eller filosofi. Tolka nu inte det här som att jag med naturvetararrogans tycker att doktorandstudier i humaniora eller samhällsvetenskap är en passande sysselsättning för åldringar på väg in i demensen, för det är inte så det är menat.

Den fråga som intresserar mig är varför det är så få humanister och samhällsvetare (utom då nationalekonomeliten) som är intresserade av att sätta sig in i naturvetenskap och matematik på motsvarande sätt? Varför är de inte nyfikna? Varför är de inte bildningshungriga? Viken är din teori?
 
Det är möjligt att Ultuna inte samarbetar med Uppsala universitet, låter lite konstigt men säger du att det är så så stämmer det säkert. Däremot vet jag att Lunds universitet har en hel del ihop med SLU i Alnarp. Men det saknar egentlig betydelse, vill man inte räkna med Ultuna till Uppsala så är det som jag redan skrivit till Uppsalas nackdel, SLU i Ultuna är väl de enda som utbildar agronomer och veterinärer.

Uppsala är nog alldeles tillräckligt stort och anrikt även utan Ultuna, tror jag. Om man som alumn från Lunds universitet under sina studieår fått lära sig att lärdomsstaden Lund har en särställning bland svenska lärosäten, så bör man nog kanske vara medveten om att det är en lokal, inte en nationell föreställning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp