vad är det som dödat hönsen?

toughcookie

Trådstartare
Idag hittades sju av dom nio hönsen döda på gräsmattan. Endast en hade bitmärken, ingenting syntes på dom andra.
En timma tidigare var alla vid liv och dom var precis utanför den öppna altan dörren och inte ett ljud har hörts!
Vad kan det vara för monster som gett sig på dom?
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Chock? Stress?

Hur var bitmärkena på den som hade dom?

LIA
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Nix, ingen saknades. Bitmärkena var ganska små, den var inte på nått sätt tuggad på. Det konstiga var ju att det inte hördes någonting, man tycker ju att det borde blivit lite livat innan alla hade dött, dessutom var det ju två som levde.....
Vi har också gissat på mink men det är aldrig ¨någon som sett någon i området.
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Jag vet inte, men samma sak hände här i somras. Sambon var hemma och hörde inte ett ljud och sen när jag kom hem från jobbet var alla fåglarna döda. :cry: Nio hönor och två ankor. Alla borta utom tre stycken som låg kvar inne i hönshuset ihjälbitna, med små märken på halsen. Senare hittades en höna (stor tvåkilos blommehöna) liggandes på vägen ca 300 meter hemifrån. Antagliogen var det väl räven, men han har aldrig gjort så förut, han har bara tagit den han ska ha och gått iväg med den - inget massmord.
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Inte kul när man inte vet vad det är. Minkar kan komma från ingenstans. Vi har fått en sådan här nu som stryker omkring :(
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Nä, man känner sig ju inte så frestad att släppa ut restan av hönorna imorgon direkt.
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Tror inte på räv. Dom brukar ställa till så dant + att det blir mycket väsen, vilket tydligen inte var fallet här.

Tror inte på mink heller. Då borde dom andra också haft sårskador.

Kan det vara stor rovfågel?
Hur ser märkena ut, var sitter dom osv?

Att 6 höns ligger döda utan synliga skador, tyder ju på chock, stress eller liknande. Om en räv attackerar, springer hönsen vanligen undan och skriker. En mink kan göra jobbet diskretare, men då borde dom andra som sagt också ha märken.

Ingen annan möjlighet? Blixten :o , elfel etc?

LIA
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Tror inte på elfel eftersom dom låg på gräsmattan, räv känns inte heller trolig eftersom gårdsägaren skjutit av all räv som visat sig i närheten.
Det konstigaste är som sagt att ingen har hört nått, dom var ju bara några meter utanför huset och hunden har inte heller larmat....
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Ungrävar, dödar på det här viset om dom kommer in bland höns...
Bettmärken är inte alltid så lätt att se på hönor, eftersom det inte alltid blöder en massa....
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Låter ev som en iller(kanske mink)...de brukar bara bita ihjäl sina byten, tror att de laapr i sig lite blod oxå... :(
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Tycker med att det låter som en iller. Samma hände med våra hönor och då var det en iller.
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Det är säkert en mård som varit i farten! Vår närmsta granne råkade ut för en mård ifjol den tog sig in i hönshuset genom luckan som han alltid har öppen och bet ihjäl 44!!!! :eek: hönor på en natt kvar på en pinne satt den stackars tuppen smal som en piprensare av skräck :( Två nätter senare tog kommunens jägare den i en fälla 2 meter ifrån mitt hönshus!
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Visst kan något av mårddjuren bita ihjäl några hönor på kort tid, men då syns bitmärken, blod etc. Här fanns enligt uppgift inget sånt. Av samma anledning räknar jag bort räv, hund m fl.

Jag undrar fortfarande över hur bitmärkena satt, hur dom såg ut, antal hål osv.
Var dom övriga hönsens fjäderdräkter i ordning, fanns lösa fjädrar- små högar- på marken osv?

LIA
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Jag har sett en ungräv försöka sig på mina hönor, och maken till fumlig jägare får man leta efter. ;)
Allvarligt, så kan inte en ungräv döda så många höns, utan att man ser skador, blod mm. Dessutom skulle det varit en formidabel kakafoni, medan det enligt uppgift inte var något oväsen.

Eftersom övriga höns tydligen såg "normala" ut, är det ett mysterium. Kanske om man undersökte dom mer noggrannt??

LIA
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

Bitmärkena var ganska små och satt runt nacken. Jag har själv inte undersökt dom, det är inte mina höns utan jag är bara extramatte ibland eftersom jag bor på gården.
Gårdens hund är det defenitivt inte, hon var instängd i huset liksom min hund som annars hade varit huvud misstänkt direkt!
Det är just det att det inte hörts nått som är så skumt, det har synts en lös tax i grannskapet men man tycker ju att det borde blivit ett herrans liv om den gett sig på hönsen.....( det gich 20 värphöns en bit ifrån och inte heller dom har "sagt" nått)
 
Sv: vad är det som dödat hönsen?

nala skrev:
Det är säkert en mård som varit i farten! Vår närmsta granne råkade ut för en mård ifjol den tog sig in i hönshuset genom luckan som han alltid har öppen och bet ihjäl 44!!!! :eek: hönor på en natt kvar på en pinne satt den stackars tuppen smal som en piprensare av skräck :( Två nätter senare tog kommunens jägare den i en fälla 2 meter ifrån mitt hönshus!

oj shit!44st!usch..:(
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
807
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 723
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp