Bukefalos 28 år!

vad är detta? (bild)

P

PrinsArvid

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad är detta? (bild)

nej jag märkte det :P nu finns det :D
 
Sv: vad är detta? (bild)

Första bilden ser ut att vara "sporren"
en gammal kvarleva från när hästen hade tår (?) som kastanjer.. Men den ser lite sårig ut tycker jag.
Och mugg är ju inte min grej men det ser faktiskt ut som det, dock inte så allvarligt och på väg bort.

Det ska inte vara något sammband, men "sporrar" brukar dom ha på alla benen.
 
Sv: vad är detta? (bild)

Det ser ut att vara lite för högt upp för sporren tycker jag, men det e svårt att säga eftersom bilden är tagen så väldigt nära. Jag kan inte riktigt få ihop det:crazy:
Sporren sitter ju "längst ner" på kotleden innan det vänder inåt karleden, men detta ser ut att sitta en bit upp på kotan nästan, plus att det ser väldigt irriterat ut för att vara en sporre. Den ska ju vara i samma "material" som kastanjen nästan... tja, törs inte uttala mig mer än så. Finns det fler bilder? I denhär vinkeln ser hoven mikroskopisk ut i förhållande till kotleden...
 
Sv: vad är detta? (bild)

jag tycker det ser ut som Mugg..
inte bra..
 
Sv: vad är detta? (bild)

tack för svaren.

nej sporren vet jag var det är,den finns där också men det här är högre upp och på sidan.
ska ut till stallet strax,tar med mig kameran då och försöker ta lite fler bilder längre ifrån.
 
Sv: vad är detta? (bild)

Tycker det ser ut som rasp jag (som mugg högre upp på benet). Du kanske ska be vet. Har hästen ont av det? Lostnar det skorpor?
 
Sv: vad är detta? (bild)

mmm jag funderade också på rasp.
han verkar inte ha ont av de,ömmar inet när man tar på det.inte svullen möjligtvis lite stelare i de benet.
om det nu skulle vara mugg/rasp finns det en salva på apoteket men kan köpa va?kommer inte på nu vad den heter..C nåongting :confused:
 
Sv: vad är detta? (bild)

Ang karlederna..
Vad får hästen för mat ?
Vilket underlag står/går han på ?
Såret uppe på benet, har det varit där länge ? Blivit sämre eller bättre ?
 
Sv: vad är detta? (bild)

han får kraft groov,lucern(pellets) betfor och hö.
han står på spån inne i boxen,ute tja vad kna man kalla det,torkad lera..det var väldigt lerigt i våras,därav möjligt att det kan vara mugg.håller på att vänja honom vid gräs så han går i gräshage några timmar om dagen nu sen i vinterhagen resten av dagen och även natten.ska på bete i slutet av månaden.
det har varit där ganska länge,frågade hovisen när han var ute förra gången om det,men han sa bara "äh det där är ingen fara det kan du pilla bort :crazy: "
det var värre då och även flera "knoppar".
 
Sv: vad är detta? (bild)

Bild 2: Om du inte använer boots på din häst så är detta mugg, se annars till att dina boots inte skaver (ifall du använder detta)...

Den andra bilden såg knepig ut, men jag skulle också gissa på att det var sporren...
 
Sv: vad är detta? (bild)

PrinsArvid skrev:
mmm jag funderade också på rasp.
han verkar inte ha ont av de,ömmar inet när man tar på det.inte svullen möjligtvis lite stelare i de benet.
om det nu skulle vara mugg/rasp finns det en salva på apoteket men kan köpa va?kommer inte på nu vad den heter..C nåongting :confused:

Hmmm, rasp sitter inte i karleden, den sitter mer uppåt på benet. Men salvan har du JÄTTERÄTT med, den är superbra!! Den heter Celeston, men den är receptbelagd, men be bara din veterinär att skriva ut den! Hur bra som hellst. Har använt den på min häst som hade fruktansvärt grov rasp på bägge bakbenen och det funkade utmärkt. Sen, när all "skorven" är borta ska du fortsätta att smörja med mjukgörande (inte idomin, för fet)(Decubal är perfekt, finns på apoteket, utan recept, bara för att huden inte ska spricka igen, det ska du också göra till hösten, innan det börjar spricka!!)
 
Sv: vad är detta? (bild)

Hej! Tyvärr så har jag nåt liknande på min häst och det är inkar, jag hoppas att detta inte är det, för det är svårt att få bukt med, och ett svårt ställe för läkning :cry:
 
Sv: vad är detta? (bild)

okeej..:crazy: har inte hört om inkar tidigare tror jag.
hur uppkommer de?
har du någon bild på hur det ser ut på din häst?
 
Sv: vad är detta? (bild)

Det är ett virus som finns i kroppen, ett slags vårtvirus, det är inte farligt men kan bli rätt besvärligt, om "svulsterna" hamnar på obekväma ställen. Slå på ordet sarcioid så kan du få en del upplysning.
 
Sv: vad är detta? (bild)

Bild två ser ut som mugg och mugg och rasp är väl i princip samma sak så det är väl inte alls konstigt om det skulle vara det. min pålle fick liknande upp mot hasen när han hade mugg. Jag har e salva som heter Vegebom och är helt kanon mot det mesta faktiskt :)
 
Sv: vad är detta? (bild)

PrinsArvid skrev:
1(första bilden) är något som liknar vårtor,som sitter i hovskägget,vad är det?
Ja, det som nån sa, en sporre...men menar du att han bara har det i ett ben? Min har det på alla 4...inget farligt, om de inte ex trampat på den, så att det blir öppet sår, då kan det komma in bakterie. Ta på nån bakteriedödande salva..
bild 2.är detta mugg? sår som är i karleden?
Ja, det ser ut som mugg, men kan oxå ha kommit av ett sår efter trampskada, vilket obehandlat kan bli mugg....Rasp är en form av "förstadie", mildare variant av mugg, som oftast sitter uppåt benet, lite fjälligt, som mjäll...kan oxå obehandlat bli mugg...min har rasp alltid på våren, pga gräset, men iår fick jag snabbt bukt på det med Aloeveravatten, som jag kokte själv...däremot muggen var svårare, men håller det i schack med Blandning Äppelcidervinäger/jungfruolivolja
båda är på höger bak,har det kanske ett samband?
Nej, inget samband
kanske dumma frågor men...jag vill veta så det inte är något farligt.
Inga frågor är dumma, det är då man får reda på saker o ting...
Ja, farligt kan det bli, om det inte behandlas och börjar "kliva" uppåt hasorna...Lymfangit, vill jag minnas, de kan få...
Rätta mig om jag har fel...
 

Liknande trådar

Hästvård När jag kom hem efter en vecka i utlandet så upptäckte jag hur det vätskade från utsida på höger karled fram, på utsidan och bak mot...
2
Svar
23
· Visningar
4 612
Senast: Cattis_E
·
F
Hundhälsa Nu kör vi en gissningslek innan jag kontaktar veterinär på måndag. Jag hittade det här på Lasse igår. Det blev rött när jag började...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 270
Övr. Hund Ja, jag bestämde mig för att dagens bilder var värda en egen tråd ;) Idag var det dags för årets största vinthundsutställning och ett...
Svar
12
· Visningar
1 848
Senast: Sezziyanen
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp