Bukefalos 28 år!

Vad är detta för ödla??

Gnist

Trådstartare
En av de små kattpojkarna som huserar här kom in med en (död) och svanslös ödla och nyfiken som jag är undrar jag givet vad är det för ödla och hur/var lever den etc. etc.

090529-odla1.jpg


090529-odla2.jpg


Det som är kvar av den är ca 5-6 cm långt, så jag antar att de i helt tillstånd kan tänkas vara 10-12 cm lång?

Någon som vet vad det är för ödla och kan ge lite mer info om den?
 
Sv: Vad är detta för ödla??

Det ser inte ut att vara en vattensalamander..

Ser mest ut som en skogsödla tycker jag :)

Hittade lite fakta på olika sidor, och hanen får tydligen orange mage när det är parningssässong, så nu är jag säker på att det är en skogsödla :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är detta för ödla??

Nej, det är som tidigare personer sagt en skogsödla (hane). Salamandrar är inte ödlor utan groddjur.

Googla skogsödla (och för den delen vattensalamander) så får du reda på allt du vill veta om dom.
 
Sv: Vad är detta för ödla??

ser ut som en "kopparorm"
 
Sv: Vad är detta för ödla??

Kopparödla är det inte, så mycket vet jag, eftersom dessa trots sitt namn INTE har ben, utan faktiskt ser ut som en orm och alla jag sett har varit just kopparfärgade.

Som många här inne och på andra forumet påpekat är det mest troligt en skogsödla.

De som initialt sade vattensalamander blev brutalt nedröstade på detta andra forum :devil: :D
 
Sv: Vad är detta för ödla??

liten skogsödlis.

tyvär stryker många åt om man har hungrig katt...
 
Sv: Vad är detta för ödla??

Inte här, då kattan föredrar stora sorkar och hon kommer alltid hem med sitt byte för att äta i lugn och ro på altanen..
Detta är den första skogsödla som synts till här på 8 år.
 
Sv: Vad är detta för ödla??

Lyllos dig med snäll katta:D

Min hade kärlek för kräldjur av olika slag, mullvadar och favoriten harar.
Åt dem inte så ofta utan helst skulel de samlas på lager under vinbärsbusken:p
 
Sv: Vad är detta för ödla??

Snäll och snäll.. Matte gillar inte att få hem stora sorkar till altanen :eek:

Det är favoriten nämligen och det enda som hon tar. Ödlan vet jag inte om det är hon som tagit eller om kattungen lyckades nypa den på egen hand. Har sett det har rasslat iväg något ibland här i trädgården och småmissarna har ju börjat vara ute lite de med nu. Tomten är ju helt inhägnad, så de tar sig inte så långt de små :laugh:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 380
Senast: Farao
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 639
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp