Bukefalos 28 år!

vad är detta på selen?

mataii

Trådstartare
Hittat en gammal dassig loksele på gården och undrar lite vad remmen på själva lokorna är till för? Den långa som bara hänger på bilderna alltså.

Kan man göra ngt med en så pass gammal sele, eller delar av den? Gjorden som går under magen är ca 40 cm för kort för att kunna knäppa, men hur är lokorna? Storlek?

Antar att det kanske bara är ett fall för soptunnan eller på sin höjd lite dekoration, men ändå kul att höra lite info!

IMG_0410.jpg

IMG_0409.jpg

IMG_0408.jpg

IMG_0407.jpg

IMG_0406.jpg
 
Sv: vad är detta på selen?

Enda gången har jag har hört talas om nått liknande är vid tandemkörning/spannkörning med lokor.

På tex en artilleribossa (den har då lokor) så har du ett liknande fäste för att kunna fästa draglinorna i till nästa häst - med artilleribossan kördes ju hästarna ofta i 6-spann (2x3) för att dra kanoner. Servispersonalen red då även på hästarna och kunde i viss mån styra draglinorna med stöveln - men dom fick ju även se upp så att inte benen klämdes mellan häst och draglina :eek:.

Detta med draglinorna var det huvudsakliga skälet till att artillerister under 1700 - tidigt 1900 hade höga rejäla läderstövlar medan resten av infanteriet fick hålla tillgodo med avsevärt enklare skodon.

Om du rengör selen så kan du inspektera lädret noga, kolla så att det inte finns några torksprickor eller att lädret har varit mögligt och blivit murket. Verkar selen fortfarande vara bra så kan du förmodligen använda den - dock kan jag ju tycka att gammla seldon ska man inte använda dagligdags utan istället "spara lite" på dem. Jag har ett par artillerilokor hemma som bevisligen är åtminstone 100 år gammla men som används lite nu och då :)
 
Sv: vad är detta på selen?

Det borde finnas ett spänne på den andra lokan eller åtminstone rester av det ,remmen sätts i tistelstången vid parkörning. Selen har bara draglinor ,inget fäste till skakeln.Såvitt vad jag kan förstå den vänstra parselen.
 
Sv: vad är detta på selen?

Lätt att utreda, finns det två likadana remmar eller är det bara rem på ena sidan alt två olika remmar så är det förmodligen en parsele - är det däremot fästen som är likadana på båda sidor för att sätta draglinor i så är det en sele avsedd för tandem/fyrspann/sexspann.

Som sagt var så har det körts spann även med lokselar här i landet, men är det bara rem på ena sidan så är den förmodligen för par.

Vore intressant att få bilder även på den andra lokan.

Mycket parkörning som skedde med lokor gjordes med parskaklar (körde ganska mycket par med just lokor och skaklar, inte stång alltså, som barn) så selen är intressant oavsett vad den har användst till.
 
Senast ändrad:
Sv: vad är detta på selen?

Om man studerar bilderna noga ser man på några den andra remmen med spänne på några, däckeln är en modell som var vanlig på finselar.Alltså vänster parsele.
 
Sv: vad är detta på selen?

Nej inte slänga :crazy:
Ja det måste ju vara en parsele men jag har aldrig sett sådana remmar som infästning till stången. Intressant tycker jag:D
Dock ser den rätt liten ut till hästen ifråga men jag tycker att du kan använda den för att vänja unghästar vid selar och remmar och du fästa linor också och tömköra. Bra med lite mindre sele till unga hästar.
 
Sv: vad är detta på selen?

Inte slänga, :(

Helt klart värd att renovera, det finns inte många kvar, din ser ändå skapligt fräscht ut kanske inte för full andvändning utan renovering först men i de skicket den är nu som dekoration om du nu vill det.;)
 
Sv: vad är detta på selen?

En riktigt fin sele du hittat!

Var rädd om den!!!!!!!!

Förhoppningsvis har du även den andra, för det där är en parsele. Och remmen du undrar över är stångkopplet. Nedre lokremmen saknas, eller bringremmen som en del säger. Ser att den är provisoriskt ihopsatt med ett stigläder ser det ut som.

Däremot så kan det vara så att lokorna är väl små till den hästen, men det är svårt att se på bild.

Men fan ta dig om du lägger detta i sopptunnan!

Ptr
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
853
Senast: GoLightly
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 511
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 750
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 214
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp