Bukefalos 28 år!

vad är en bra skritthastighet

Lillflickan

Trådstartare
Min arabtjej, 150cm, hade valdigt dålig tråkig skritt - 4-5km/h, verkade tycka det var tråkigt/jobbigt och jag fick driva på hela tiden. Började skritta ut mkt och nu skrittar hon glatt i ca 6-6.5km/h

Nu funderar jag på hur snabbt era hästar skrittar och vad ni tycker är en bra hastighet?
 
Sv: vad är en bra skritthastighet

jag anser att allt över 6 km/h är bra skitthastighet. Min häst har också haft dålig skritt men har tränat det mycket så nu skrittar vi för det mesta mellan 6-7 km/h ibland till och med upp emot 8km/h.
 
Sv: vad är en bra skritthastighet

Det där är en träningsfråga. 4-5 km/h är alldeles för långsamt i mina ögon.

Mina hästar är unga än och skrittar mellan 6-7 km / h. Femåringen gör runt 7-8 km/h. Där någonstans vill jag ha mina hästar :) Ju fortare de kan skritta desto bättre
 
Sv: vad är en bra skritthastighet

Säkert en dum fråga, men hur tränar ni specifikt för att få upp skritthastigheten? Med min dam verkar enda sättet vara att ge sig ut med stora halvblod som tar mycket längre steg. Då pinnar hon på, men annars ser hon mest skritten som en gångart då man går runt och slappar, och jag får driva hela tiden.
 
Sv: vad är en bra skritthastighet

Driv inte hela tiden, driv bara då det behövs och då smack pang så hon reagerar. Så fort hon är i önskad takt, sluta driv.
 
Sv: vad är en bra skritthastighet

Det är väl bra om de kan skritta så snabbt som möjligt, under förutsättning att de fortfarande rör sig i balans osv. Min häst kan nog skritta runt 6-7 km/timme, men vanligare är nog 5-6 km/h ca.
 
Sv: vad är en bra skritthastighet

Är jag ute och skrittar för tränings skull så aldrig under 7, gärna upp emot 8.
Såsar vi runt i skogen för att ha "mental" träning, så blir det lugnare.
 
Sv: vad är en bra skritthastighet

Hade retat mig på att sadelgjorden låg tråkigt nära armbågarna, och var lite orolig över sadelns bogfrihet i största allmänhet. Det var inte så att det såg uppenbart fel ut, men jag var ändå inte helt nöjd. Då pållan blivit smalare fick jag anledning att pröva en ny sadel. Gjordens läge blir ett helt annat och hej, helt annan fart i skritten!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 851
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp