Bukefalos 28 år!

Vad är ett ridsystem?

Indiskalit

Trådstartare
Hej! Har hört flera olika ryttare prata om att de rider efter speciella "system", och att de sedan använder och följer deras egna system när de rider, oavsett vilken häst dem rider. Detta ger mig frågan - vad är egentligen ett sådant system? Hur är det uppbyggt? Bygger det på att man alltid rider fram hästarna på liknande sätt, låter de genomgå samma övningar, utbildar hästarna på liknande sätt etc. eller hur? Skulle jätte gärna vilja veta vad det betyder, någon där ute som vet? :) super tacksam för svar!! :)
 
Sv: Vad är ett ridsystem?

Ja - det är just detta som kanske förvillar ryttaren när de ska träna för olika tränare...

Det är bra att ha ett system - ett som man tror på och följer konsekvent. Vilket är av mindre betydelse, det finns olika läror ;)

Som exempel kan man ta "den tyska utbildningsskalan" (som även är "vår") vilken används inom tex ridsportförbundet och deras utbildningar. Takt - lösgjordhet - stöd - schvung - rakriktning - samling. Rider man tex AR eller western kan man ha andra prioriteringar. Det handlar alltså om a) vilket signalsystem man använder b) i vilken "ordning" man tränar in olika moment och vad som har högst prioritet c) vilken slutprodukt man vill nå (dvs dressyrhästen, hopphästen och tex islandshästen har helt olika slutmål vilket gör att man lägger upp träningen olika)

En variant på "system" kan ju vara att ett förhållningssätt genomsyrar både hanteringen och ridningen/träningen tex NH. Ett annat kan vara tex "centrerad ridning" mm. Det ena behöver inte utesluta det andra utan många hittar ett "eget" system som man tror på och håller sig till.

Jag tror att det viktigaste är att man HAR ett system - inte vilket av dem... Hästen är ett vanedjur och mår bäst av konsekvens. Jag brukar säga att det är ju inte alls omöjligt att lära en häst fatta höger galopp om man vrider om vänster öra :angel: även om det kanske inte är så praktiskt! Men om det är rätt eller fel? Ja det beror ju helt på hur man själv vill ha det :D

Jag brukar rekommendera att man använder ett etablerat system som är anpassat till både den hästtyp man rider och den gren man vill hålla på med och därför vända sig till tränare som representerar just detta. Betydligt värre är det att "hatta" omkring och inte ha en röd tråd (om man ena dagen vill att hästen ska flytta sig undan ett tryck i sidan och nästa dag vill att hästen ska lägga sig ned när man gör samma sak - då får man problem!).

Det viktigaste med just detta är att acceptera och respektera att människor vill göra olika, och att inte döma andra för att de gör si eller så (om det nu inte urartar till djurplågeri). Men som sagt - använd ett etablerat system som många har lyckas med - inte kanske följa "nya" experimenterande ideer..
 
Sv: Vad är ett ridsystem?

Såg att jag inte svarade på alla dina frågor... Gör ett nytt försök ;)

Tar mig själv som exempel: Jag vill att de hästar jag rider ska svara omedelbart på "gas och broms". Det gör att det är min högsta prioritet och det som jag ägnar mest tid åt. Det i sin tur innebär att tex min framridning består av att checka av att detta fungerar - och jag gör likadant varje gång. Skulle det vara fallet att hästen för dagen inte lyssnar som jag vill kan det resultera i att jag rider på lång tygel och gör "tusen" halter/avbrott och igångsättningar - och när det fungerar avslutar jag. Även om jag egentligen tänkt att rida något helt annat så är detta viktigare..

En annan filosofi skulle kanske säga att "det löser sig när hästen är lösgjord" och istället "stå ut med" att hästen inte riktigt svarar och kanske använda sig av dressyrövningar (skänkelvikning, ryggning mm) för att lösa problemet. Vilket som är rätt eller fel spelar ju inte så stor roll.. Jag väljer det som jag tycker har fungerat bäst för mig.

Ett annat exempel på "systemskillnader" är ju formen (och som ger mest upprörda diskussioner). Inom vissa läror får (ska) hästen gå bakom hand/i djup form och inom andra absolut inte! Och här trätar de lärde intensivt - men ännu finns inget universellt rätt eller fel. (Utan de flesta "väljer sida" under sitt hästliv eller hamnar någonstans i mitten..)
 
Sv: Vad är ett ridsystem?

precis som cha9 säger så bygger ju systemet på vad man som ryttare/tränare vill uppnå med hästen. Jag personligen bygger mitt system på följande sätt med hästar som ska ridas in framåtbjudning - känslighet (rider alltid in med målet att kunna rida hästen med tanken, får känsliga pollar på så vis) - balans - lösgjordhet - samling vilket fungerat bra hitills.
 
Sv: Vad är ett ridsystem?

Nu var det inte jag som ställde frågan, men jag passar ändå på att säga tack för din tydliga förklaring! Jag har också undrat nämligen :)
 
Sv: Vad är ett ridsystem?

Kul att se vad ett "ridsustem" är.
Igår sade nämligen min ene tränare att jag hade utvecklat ett eget:D
och han sade det i mening att det funkar.

Vad tror ni - "Kryddelydds system" som säljande namn:angel:
 
Sv: Vad är ett ridsystem?

Tack så mycket för förklaringen! :D Bilden har äntligen börjat klarna :) nu kommer en följdfråga: om man då utgår ifrån den tyska/(Svenska?) utbildningsskalan men takt, lösgjordhet osv. hur lägger ni upp träningen? Gör ni en speciell övning varje gång där ni tränar "takt" eller går dessa in i andra övningar så som skänkelvikning m.m? Har hört talas om utbildningsskalan förut, men ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte hur alla "moment"/"steg" på skalan praktiskt taget tränas in.. Hör ibland människor runt om kring mig som pratar om denna Skala men jag har hittills aldrig vågat ta mig i kragen och frågat vad den egentligen är och innebär, det verkar ju så självklart för alla andra. Så är det någon som har lust att förklara det för mig också? :)
 
Sv: Vad är ett ridsystem?

Jag hänger väl ut mig nu då, men det går nog bra :D

Lånar av cha9
Takt - lösgjordhet - stöd - schvung - rakriktning - samling

Jag vet inte var jag ska placera mitt system jag försöker skapa för mig själv, för än är jag inte klar med hur jag riktigt vill ha det i alla lägen. Men en början kan ju vara att prova utgå ifrån tyska skalan o se vart man hamnar... Here goes:

Takt
Börjar alltid passet med att sitta upp, på en stillastående häst. När jag sitter rätt tar jag tyglarna, inte för korta, men heller absolut inte långa. Möter kontakten i hästens mun, väntar på en eftergift och paus, sen lägger jag på skänken för framåt, söker kontakten med hästens mun och behåller den mjuk o saftig, rund. Fokuserar på att rida in bakdelen så att hästen blir rak och kan skjuta på. När hästen blivit rak, kan jag erbjuda mer stöd och länga ut steget som genast blir större och taktfast.

lösgjordhet
När jag har fastställt kontakten i en god skritt kan jag börja känna på böjningarna. Leka med öppna, böjd rakt fram och sluta, åt alla hållen och framför allt premiera bjudningen! Börja förflytta sidvärts och smått gå in på halvhalter som kortar formen, men inte påverkar tiden som hästens ben är i luften (takt). Kortar formen genom öppna och sluta, kollar av att jag får rätt sug på handen i alla övningar och att han tar halvhalter med avspänd rygg, och som efterföljs av ett skrittsteg med schvung och god bjudning. Här kan man gå vidare och köra liknande upplägg i traven för att sedan kolla av galoppen på liknande sätt.

Stöd
Efter lösgörande arbetet ska vi se till att jobba med kontakten i en kortare form, så att bjudningen finns kvar. Här börjar vi arbetet med övergångarna mellan gångarterna. Övergångarna uppåt skall vara framåtgripande med mycket push, utan att bli ivriga. Övergångar neråt skall vara stora och luftiga, oberoende av samlingsgrad men även i förhållande till samlingsgrad.

schvung
När hästen kan befinna sig i olika graders samling, med bibehållen god kontakt med munnen kan arbetet med regleringar inom gångarterna börja. Detta leder till bättre steg och mer luft och bärigare rygg.

rakriktning
Här är man lite friare som ryttare att välja övningar, det går att arbeta med rakriktninign alla gångarterna och i olika grader av samling. Väldigt effektivt är att öva övergångar mellan gångarterna i skolor och arbeta för att bibehålla en vald linje.

samling
När hästen är så rakriktad att alla inlärda grundövningar kan ske med avspänd enkelhet, och rätt avvägt temperament, kan man börja öva de riktigt samlade övningarna som kräver total medverkan från både häst och ryttare.

....
OBS! att detta nu inte är tyska skalan förklarad! Utan jag som testar mitt system mot den. Snart kanske vi får höra facit av de riktiga tyska ryttarna.
:bump:
 
Sv: Vad är ett ridsystem?

Oj - det är här vi kanske gör lite olika pga i hur "liten" eller "stor" omfattning man ser på skalan.
Jag försöker se utbildningsskalan som ett hjälpmedel - inte som en fastspikad tes. Men den fungerar både i det lilla och i det stora, jag ska försöka förklara "mitt tänk". (och som den beskrivs i Ridhandboken, i alla fall schematiskt)

Utbildningsskalan i "stor" skala (tänk proffsryttare och målet svår klass):
Takt= unghästens grundutbildning (2,5 - 3,5 år) - tillsammans med Stöd. Detta kan sammanfattas som grundform i alla gångarterna.

Lösgjordhet= vidareutbildning, böjda spår, sidvärtsrörelser mm som tillsammans med Rakriktning bildar den fas när man övar påskjutet. Man kan säga att i det här stadiet är målet LA/MSV:C och detta tar ca tre-fyra år.

Schvung och Samling bildar tillsammans fasen när bärkraften övas, de svårare rörelserna tränas in (seriebyten, galopppiruetter, piaff och passage tex) och detta tar ytterligare ca fyra år och sedan resten av hästens liv! Successivt går detta alltså upp i klasserna från Msv:B till Grand Prix..

Man kan också se skalan ur ett annat perspektiv, dvs att för varje dressyrklass måste alla stegen gås igenom för att uppfylla kraven för just den klassen. I tex Msv:C krävs ju en högre grad av samling än i L:B

I det "lilla" kan man använda skalan på tex årsbasis: två månader med störst fokus på takt och stöd (mycket uteritt, konditionsträning), två månader med störst fokus på lösgjordhet (dressyrträning, markarbete), två med rakriktining (precision och programträning) och två månader med störst fokus på samling och schvung. Däremellan läggs tex tävlingssäsong och vila in. Samma tanke kan användas i tex tvåveckors- eller treveckorsschema.

Ännu "mindre" kan skalan brytas ned till ett enda ridpass:

Uppvärmning med fokus på takt och fotförflyttning som leder till ett stöd (dvs form), ca 15 min. Lösgörande arbete som leder till en mera rakriktad häst, ca 20 min. Sedan det "egentliga" arbetet som ofta innebär någon form av ökad samling, ca 10 min. (Har faserna "fungerat" bör schvungen ha utvecklats "under tiden") Slutligen en återgång till lösgörande arbete (avvärming i friare form) och en koll på takt och stöd. Avslutning!

För den "vanliga, dödliga" ryttaren räcker det många gånger att att gå igenom takt, stöd och lösgjordhet på ett ridpass för det är vad som krävs för att kunna rida ungefär ett LB-program..

Fördelen med skalan är att den alltså hänger ihop korsvis - dyker det upp ett "fel" eller ett motstånd går lösningen oftast att finna i någon av de andra faserna. Är hästen inte rakriktad (spårar) så tar den förmodligen heller inte stöd lika i båda tyglarna vilket kan rättas genom lösgörande arbete. Tar den inte stöd alls kan det oftast bero på bristande takt och att hästen inte skjuter på tillräckligt osv

Den mest förbisedda fasen är just takten! Många gånger ser jag hästar som utför alla möjliga svåra rörelser utan att "hålla ihop" och röra sig avslappnat och med lika långa rytmiska steg. Alltför ofta ser jag ryttare som på en spänd häst som trippar både hit och dit försöka "knöla ned huvudet" genom att sprattla runt på tvären. Att ibland göra avkall på formkraven och bara låta hästen hitta sin inre rytm och balans är jätteviktigt! Jag brukar rekommendera (men det är nog få som verkligen gör det) att tex lägga ett travarbete rakt fram, i samma tempo och takt, i ungefär en mil (eller 40 minuter) - utan avbrott!!!. Efter en stund hamnar hästen som "i trans" och hittar en avslappnad form och en alldeles underbar takt! Det är bara att "åka med" och njuta!

Skalan är alltså uppbyggd på att man då och då ska "backa tillbaka" och kontrollera att allting är befäst. Den är inte tänkt att användas "i tur och ordning" egentligen utan alla faserna flyter i varandra!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 153
Senast: Pyrran
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 787
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp