Vad är grejen med att ha långt till grannar?

Jag tänker att det är många faktorer som ger upphov till en maktobalans mellan stad och land. Dels den rent numerära - i en demokrati blir det ju ofrånkomligen så att den största gruppen får mest inflytande. Då kan det lätt bli så att gruppen som påverkas mest av ett beslut blir överkörd.

Därtill kommer att en stor del av rikstäckande media utgår från Stockholm. Är en intresserad av mediarapportering eller samhällsdebatt i annat än lokala frågor är det så gott som alltid ett storstadsperspektivet som erbjuds.

Lägg också till att många större företag har sina huvudkontor i storstäderna, även om de har verksamhet på fler ställen. Det medför ytterligare tillfällen då personer i storstäder utövar makt över personer på landet.
Att både högre utbildningar och kvalificerade jobb påfallande ofta är belägna centralt ger dessutom städerna en mer högutbildad befolkning, med alla de fördelar det innebär.

Det innebär absolut inte att städer är bättre eller att alla vill bo där. Jag tycker dock det blir fel att helt ignorera maktaspekten i stad/landsbygdsdiskussionen.
 
Men vad betyder då det i pra
Ah. Jag läste om. Jag misssde ordet politiskt i @cirkus inlägg.

Den upplevelsen och erfarenheten av att vara missförstådd av den politiska makten, är väl klockrent något som kan kasta ljus över varför det är att sparka uppåt när landsbygdsbor skojar/klagar om stadsbor.

Jag tycker att missförstådd blir ett ganska konstigt ord i sammahanget. Jag skulle kalla det okunskap eller ignorans från politikernas sida.
 
Därtill kommer att en stor del av rikstäckande media utgår från Stockholm. Är en intresserad av mediarapportering eller samhällsdebatt i annat än lokala frågor är det så gott som alltid ett storstadsperspektivet som erbjuds.
Bara för det du sa om media som utgår från Stockholm. Jag använder inte Facebook men går ibland in om det är något specifikt jag behöver inhämta, och såg då att en vän postat detta. Personen är sedan många år journalist i botten men har fram till ni jobbat som presschef på en STOR statlig myndighet, jobbar nu fortfarande med pressfrågor men i annan position.

För den här personen, som jag respekterar djupt och som är något av en makthavare i samhället, var det en nyhet att DN inte är en lokal stockholmstidning. November månad år 2019. Ibland blir man trött.

20191113_131522.jpg
 
Jag tycker att missförstådd blir ett ganska konstigt ord i sammahanget. Jag skulle kalla det okunskap eller ignorans från politikernas sida.
Gärna för mig. På riktigt alltså. Politiska beslut i stor skala riskerar ju alltid att missa diverse numerära minoriteter.
 
Jag hade gärna bott där du bor, jag gillar ditt samhälle! Inte minst för närheten till havet och att det ligger i ett landskap som är välbekant för mig. Men jag vill inte ha så lång pendling till jobbet, därför försöker jag inte aktivt ta mig åt ditt håll. Ska jag lämna stan blir det snarare åt Kungälvs omgivningar, inte lika långt till stan.



Kungälv ju är väldigt fint ffa ut åt Marstrandshållet. Lycke med omnejd :)

I dag blev jag extra kär i min hemort. Vilket väder! Och havet låg helt stilla :love:

20191113_132607.jpg
[/QUOTE]
 
Kungälv ju är väldigt fint ffa ut åt Marstrandshållet. Lycke med omnejd :)

I dag blev jag extra kär i min hemort. Vilket väder! Och havet låg helt stilla :love:

Visa bifogad fil 39601

Åh himmel så fint!

Ja, det är det ungefär där jag menar. Ytterby, Kärna osv. Där bor jag gärna när jag bestämt mig för att lämna stan. Där finns ju lägenheter, det gör det inte i Lycke. Men överallt runt där är jättefint.
 
Nej jag missade inte poängen. Det ÄR ju komiskt att många i städerna inte alltid har så bra koll på sådant som rör produktion av mat tex. Det är ju också komiskt att folk i denna tråd bla verkligen tror att folk som bor på landet hellre skulle vilja bo i stan om de kunde.

Om man känner sig i underläge så måste man ju se uppåt och vad menar du då med att landetbor inte skulle se upp till stadsbor? Eller menade du att boende på landet ser upp till själva fenomenet stad? Jag tycker det är oklart vad du menar när du skriver att vi skulle känna oss i underläge.

Nyfiken, men varför ska alla ha koll på matproduktion? Och har ALLA på landet det? Min granne är tandhygienist. Inte potatisodlare.
 
Nyfiken, men varför ska alla ha koll på matproduktion? Och har ALLA på landet det? Min granne är tandhygienist. Inte potatisodlare.
Det där har jag också funderat på. Varför måste alla ha koll på detaljer kring mat? Vi har inte samma skimmer tex kring vatten dvs alla förväntas inte ha koll på varenda steg i vattenhanteringen.

Det finns också saker som är viktigt i samhället för att folk ska vara friska såsom sjukvård, avlopp, sophantering. Men det är inte något skimmer om det kring att alla ska ha koll på det.
Jag tänker att det är smart att vi alla kan olika saker istället för att alla kan matproduktion och ingen vattenproduktion eller andra saker.
 
Senast ändrad:
Jag trooor nog att de som är ute på landet ser hur mat kan produceras när det sker utanför fönstret. Men absolut inte alla helt klart.
Många ser väl snarare hur råvaran till skogsprodukter produceras. Själv ser jag hur djurfoder produceras.

Men varför är just det något alla bör ha koll på? Det har jag ofta undrat.
 
Många ser väl snarare hur råvaran till skogsprodukter produceras. Själv ser jag hur djurfoder produceras.

Men varför är just det något alla bör ha koll på? Det har jag ofta undrat.

Jag tycker allmänbildning om saker som man är absolut beroende av, är ganska gynnsam, ur många aspekter. Men varför man skulle behöva veta så mycket mer om livsmedelstillverkning än annat viktigt vet jag inte.
 
Jag tycker allmänbildning om saker som man är absolut beroende av, är ganska gynnsam, ur många aspekter. Men varför man skulle behöva veta så mycket mer om livsmedelstillverkning än annat viktigt vet jag inte.

En generell kunskap har de allra flesta. Jag undrar vilken detaljnivå som efterfrågas bland dessa dumma stadsbor (vilka generellt är inflyttade från Motala, skara, Linköping mm).
Själv tycker jag ALLA borde fatta hur processkartläggning går till och vikten av denna, men många verkar helt frågande.
 
När det gäller matproduktion tänker jag att det är ett sådant ämne som många dels har åsikter om, dels har konsumentinflytande över. Ska en då kunna ta ansvar för att välja bra alternativ behövs helt enkelt kunskap. När det gäller t. ex. vatten har en ju inte så många valmöjligheter som privatperson, antingen fungerar det eller så ringer man kommunen, typ.
 
Jag tycker allmänbildning om saker som man är absolut beroende av, är ganska gynnsam, ur många aspekter. Men varför man skulle behöva veta så mycket mer om livsmedelstillverkning än annat viktigt vet jag inte.
Jodå. Men det gäller många saker och man möter bara detta just när det gäller jordbruk. Det handlar inte om luvsmedelstillverkning som tex matlagning.
 
När det gäller matproduktion tänker jag att det är ett sådant ämne som många dels har åsikter om, dels har konsumentinflytande över. Ska en då kunna ta ansvar för att välja bra alternativ behövs helt enkelt kunskap. När det gäller t. ex. vatten har en ju inte så många valmöjligheter som privatperson, antingen fungerar det eller så ringer man kommunen, typ.

Eller så bor man på landet och får lösa det själv efter bästa förmåga tillsammans med de privata firmor man kan anlita. Den dagen mitt vatten kan lösas genom att ringa kommunen är en ouppnåelig, och orimlig, dröm.

Jag tycker nog att vatten kvalar in på samma nivå som livsmedel. Man dör rätt fort utan vatten.

Det är allmänbildning hur man får i sig livsnödvändig vätska när den inte längre kommer ur kranen. Och det enda rätta svaret är inte att försöka ringa kommunen.
 
När det gäller matproduktion tänker jag att det är ett sådant ämne som många dels har åsikter om, dels har konsumentinflytande över. Ska en då kunna ta ansvar för att välja bra alternativ behövs helt enkelt kunskap. När det gäller t. ex. vatten har en ju inte så många valmöjligheter som privatperson, antingen fungerar det eller så ringer man kommunen, typ.
Är det därför man driver med att stadsbor tror att ägg växer på träd och sånt?
 
På tal om stad och land och allt det där. Spana in videon som Staffanstorps kommun gjort i ett led att marknadsföra sin kommun. Tror ju på riktigt att det är en Grotesco sketch :yuck::wtf:.
Själv bor jag i en oattraktiv del av Skåne (Östra Göinge)och trivs väldigt bra. Gård med skog och betesmark och väldigt bra ridvägar. Tar mig kollektivt till köpenhamn/Malmö på 1½ h med start 300m från huset. Till jobb kollektivt på 40 min.

MEn herrejävlar vilken smörja😱😡
Jag baxnar.
 
Hos oss höjde de nyss priset för att ta sig till och från jobbet med kollektivtrafiken till 120 kronor per dag. Och då måste jag ändå ta bilen till hållplatsen dvs ha alla utgifter för bilen i övrigt och en liter diesel om dagen. Det är alltså betydligt billigare att jag tar min fossilbil till jobbet, helt ensam. Kan till och med köra några varv extra runt stan till samma pris.

Den typen av sätt att inte möjliggöra klimatsmarta val är så himla renons på förståelse av förutsättningar.
Billigt ändå, här går det på 180 kr tor, sen undrar man varför folk tar bilen. Jo jag har ifrågasatt kostnaden men fick till svar att det var nödvändigt eftersom stadstrafiken är avgiftsfri. 🙄 Japp vi som åker buss på landet måste bära kostnaden att de som bor i stan ska åka gratis.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 093
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
720
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 906
Senast: Yrsel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 026
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp