Vad är grejen med att ha långt till grannar?

Hos oss höjde de nyss priset för att ta sig till och från jobbet med kollektivtrafiken till 120 kronor per dag. Och då måste jag ändå ta bilen till hållplatsen dvs ha alla utgifter för bilen i övrigt och en liter diesel om dagen. Det är alltså betydligt billigare att jag tar min fossilbil till jobbet, helt ensam. Kan till och med köra några varv extra runt stan till samma pris.

Den typen av sätt att inte möjliggöra klimatsmarta val är så himla renons på förståelse av förutsättningar.
Jag hoppas du går på östgötatrafikens samrådsmöte och framför dina åsikter. (höjningen gällde väl för övrigt dygnsbiljett bara?)

"Måndag 25 november klockan 17.00–18.45. Vi bjuder på enklare förtäring från klockan 16.30.
Scandic Frimurarehotellet, S:t Larsgatan 14 i Linköping."

Föranmälan krävs. Skicka pm om du vill ha mer uppgifter.
 
Jag hoppas du går på östgötatrafikens samrådsmöte och framför dina åsikter. (höjningen gällde väl för övrigt dygnsbiljett bara?)

"Måndag 25 november klockan 17.00–18.45. Vi bjuder på enklare förtäring från klockan 16.30.
Scandic Frimurarehotellet, S:t Larsgatan 14 i Linköping."

Föranmälan krävs. Skicka pm om du vill ha mer uppgifter.
Måste man gå på möte för att de ska inse att det är ohållbart att ha sådana priser? Det är tragiskt faktiskt.
 
Nej jag missade inte poängen. Det ÄR ju komiskt att många i städerna inte alltid har så bra koll på sådant som rör produktion av mat tex. Det är ju också komiskt att folk i denna tråd bla verkligen tror att folk som bor på landet hellre skulle vilja bo i stan om de kunde.

Om man känner sig i underläge så måste man ju se uppåt och vad menar du då med att landetbor inte skulle se upp till stadsbor? Eller menade du att boende på landet ser upp till själva fenomenet stad? Jag tycker det är oklart vad du menar när du skriver att vi skulle känna oss i underläge.
Jag som då bott på både landet och i sta'n har stött på samma okunskap på båda platserna. Mina stadsvänner är väldigt medvetna om var maten kommer ifrån och vad den kostar - jag har dock stött på landsbygdsbor som t.ex. inte vetat att kor måste kalva för att ge mjölk (sic!), att grisar behöver sällskap av artfränder, vad vilda djur egentligen äter (man måste skjuta allt för det kan vara farligt för deras barn eller djur)... för att inte tala om vad man inte vet om fiske, industriarbete, gruvdrift, flyktinginvandring etc

Jag måste dock säga att jag inte går omkring och raljerar över landsbygdsbors brist på kunskap om kor, för jag vet att jag inte stött på ett representativt urval och för att deras okunskap är en del av ett system som är större än individerna och deras bostadsort (däremot blir det lite lätt frustrerande när de ses som experter på t.ex. kor för att de bor på landet :banghead:)
 
Måste man gå på möte för att de ska inse att det är ohållbart att ha sådana priser? Det är tragiskt faktiskt.
Men mötet är en möjlighet att göra sig hörd! Priserna är skit och det är skit att den som satt dem inte kan räkna ut det själv, men när saker är som de är, är det bra att iaf få en möjlighet att berätta hur det (inte) fungerar i verkligheten
 
Jag som då bott på både landet och i sta'n har stött på samma okunskap på båda platserna. Mina stadsvänner är väldigt medvetna om var maten kommer ifrån och vad den kostar - jag har dock stött på landsbygdsbor som t.ex. inte vetat att kor måste kalva för att ge mjölk (sic!), att grisar behöver sällskap av artfränder, vad vilda djur egentligen äter (man måste skjuta allt för det kan vara farligt för deras barn eller djur)... för att inte tala om vad man inte vet om fiske, industriarbete, gruvdrift, flyktinginvandring etc

Jag måste dock säga att jag inte går omkring och raljerar över landsbygdsbors brist på kunskap om kor, för jag vet att jag inte stött på ett representativt urval och för att deras okunskap är en del av ett system som är större än individerna och deras bostadsort (däremot blir det lite lätt frustrerande när de ses som experter på t.ex. kor för att de bor på landet :banghead:)
Ja det finns såklart åt båda hållen. Det är just det, det går inte bara på ett håll. Sen blir man klart färgad av sitt umgänge. Jag vet liksom ingen som inte vet hur man gör upp en eld ute i skogen i fullblåst och liknande.
Raljerande överlag är rätt trist.
 
Vi hade kunnat sälja vår gård och flytta in till Malmö city om vi vill men vi VILL inte. Jag är dessutom född i Malmö och levt många år där så jag VET hur det är att bo i en stad och det gör även de jag känner. Varför i hela friden skulle vi känna oss i underläge?

Jag försöker förtvivlat hitta ett exempel som gör att du skulle förstå min poäng. Möjligen funkar exemplet islandshästar.

Från mina år i islandshästvärlden vet jag att det raljerades friskt om storhästfolket. Deras hästar var nervvrak, de hanterades fel, de var gjorda av porslin osv. Det här raljerandet kom sig av att vi upplevde att storhästryttarna såg ner på oss, vi som höll oss till våra lurvbollar, inte red annat än skogsridning osv. När vi raljerade om storhästfolket kom det sig alltså av att vi uppfattade att de såg oss som underlägsna. Och vi höll inte på med islandshästar för att vi inte kunde/vågade ge oss på storhästar, vi VILLE inte. Precis som du inte vill bo i Malmö. Det var DE som såg oss i underläge, VI gjorde inte det. VI var övertygade om att VI höll på med världens bästa hästar.
 
Ja såklart! Det är det som är så tragiskt.
Jag vet inte vad du menar med att det är "tragiskt", men ett samrådsmöte är väl ändå ett ypperligt tillfälle att göra sin röst hörd? Kollektivtrafiken körs på uppdrag av kommunerna, av vinstdrivande företag och att det är en verksamhet som tyvärr är extremt kostsam att driva borde inte ens behöva förklaras. Kommunikation mellan utövare och användare där även politiker är med är väl då ett skitbra och inte tragiskt tillfälle till detta.
 
Fast med oförståelse avsåg nog inte @cirkus som ett sätt att vilja att de som inte förstår ska ändra på det. Bara att förstå konsekvenserna av dem och bedriva en politik som trots dessa fakta gör att det går att leva på landet.
Men vad betyder då det i pra
Fast med oförståelse avsåg nog inte @cirkus som ett sätt att vilja att de som inte förstår ska ändra på det. Bara att förstå konsekvenserna av dem och bedriva en politik som trots dessa fakta gör att det går att leva på landet.
Ah. Jag läste om. Jag misssde ordet politiskt i @cirkus inlägg.

Den upplevelsen och erfarenheten av att vara missförstådd av den politiska makten, är väl klockrent något som kan kasta ljus över varför det är att sparka uppåt när landsbygdsbor skojar/klagar om stadsbor.
 
På tal om stad och land och allt det där. Spana in videon som Staffanstorps kommun gjort i ett led att marknadsföra sin kommun. Tror ju på riktigt att det är en Grotesco sketch :yuck::wtf:.
Själv bor jag i en oattraktiv del av Skåne (Östra Göinge)och trivs väldigt bra. Gård med skog och betesmark och väldigt bra ridvägar. Tar mig kollektivt till köpenhamn/Malmö på 1½ h med start 300m från huset. Till jobb kollektivt på 40 min.
 
Och @Ullmerkott

Nu har jag funderat på vad det är som gör att jag tycker att man tveklöst kan säga att det finns en tvåsamhetsnorm, men att jag är klart tveksam till om det finns en norm om att bo i staden.

Helt klart är ju att det nästan inte har att göra med vad som är det vanligaste. Den vanligaste hushållsformen i Sverige är väl en person i sin egen bostad. Trots det har vi en tvåsamhetsnorm; väldigt mycket omkring oss och i oss, talar för att man bör vara två och för att man bör vilja vara två. Jag skulle säga att det är så pass starkt, att de av oss som medvetet vill undvika att reproducera den normen, faktiskt behöver tänka på hur vi uttrycker oss och uppför oss i stort sett hela tiden.

Om man roar sig med att googla "urban norm" så blir det en hel del träffar. Vad jag förstår, så kan den där urbana normen både stå för att det anses mer rätt att bo i staden än på landsbygden, och för att orter formar sig efter vissa urbana ideal (snarare än strävar efter autencitet, tex).

Och, jämfört med tvåsamhetsnormen, så är det många fler som bor i städer (även om vi då inkluderar globalt sett mycket små orter som städer) i Sverige än vad som bor på landsbygden. Dock krymper inte befolkningen på landsbygden! Den växer bara långsammare än städernas befolkning.

Nu kan det ju vara för att jag bor i staden som jag inte ser någon norm om att bo i staden, men jag ser verkligen ingen sådan norm. Jag ser så klart en klyfta mellan stad och land, men det är ju inte samma sak. Tex på buke ser jag nästan ett ställningskrig, men det är ju inte heller samma sak som en norm.

Vi ser aldrig något ställningskrig kring vad som är bäst: leva ensam eller tvåsam. Nästan ingen tar risken att aktivt försvara ensamlivet, men folk försvarar tvåsamhetslivet med rätt stor kraft (och offrar rätt mycket för sina förhållanden).

Jag tror att vi kan se det här med klyftan mellan stad och land som en sorts "krig" om tolkningsföreträde, makt, resurser med mera - men jag ser ingen norm för att bo i staden.

Som sagt, det kan vara för att jag bor i staden. Man ser ju normer som skaver lättare än de man lever i.

Edit: förlåt för besinningslöst långt inlägg, men nu har detta snurrat i mitt huvud i flera dagar! :p

Jag upplever mer att det är politikerna som tycker att staden ska vara norm och gärna försvårar för den som bor långt från närmsta stad. Byn jag växte upp i dör sakta ut för att folk flyttar till städer. Det började med att de lade ner skolan. Då försvann barnfamiljerna. Sedan lade de ner hemtjänsten. Resten kan ni räkna ut själv. Och samma sak händer i den närliggande byn som är vårt "centrum". Bara för att man frivilligt bosätter sig ute i skogen avskilt från det mesta betyder det inte att man inte vill ha en liten by med åtminstone affär, skola och någon slags samlingsplats i närheten (i mitt fall 7 km bort, praktiskt taget gångavstånd). Så det är kanske mer politiken idag som anser stadsliv ska vara norm. Och jag kan tänka mig att det kan försvåra för den som vill flytta ut på landet och bo lite mer avsides.
 
På tal om stad och land och allt det där. Spana in videon som Staffanstorps kommun gjort i ett led att marknadsföra sin kommun. Tror ju på riktigt att det är en Grotesco sketch :yuck::wtf:.
Själv bor jag i en oattraktiv del av Skåne (Östra Göinge)och trivs väldigt bra. Gård med skog och betesmark och väldigt bra ridvägar. Tar mig kollektivt till köpenhamn/Malmö på 1½ h med start 300m från huset. Till jobb kollektivt på 40 min.
Med tanke på stormen kring den borde den väl ha en egen tråd ... Den är helt sanslös.
 
Jag hoppas du går på östgötatrafikens samrådsmöte och framför dina åsikter. (höjningen gällde väl för övrigt dygnsbiljett bara?)

"Måndag 25 november klockan 17.00–18.45. Vi bjuder på enklare förtäring från klockan 16.30.
Scandic Frimurarehotellet, S:t Larsgatan 14 i Linköping."

Föranmälan krävs. Skicka pm om du vill ha mer uppgifter.

Höjningen som drabbar "mig" är enkelbiljetten (i någon form ihop med avskaffandet av reskassan). Jag har för närvarande bara möjlighet att alls använda kollektivtrafiken 1-2 dagar i veckan (av 5) och då blir det ogynnsamt med de rabatterade månadsbiljetter etc som finns.

Fast det var bara ett exempel på att det inte riktigt sitter ihop, ambitioner med praktisk politik och genomförande. Jag har framfört mina åsikter, men ska kolla om jag kan komma dit. Det kan helt oavsett möjlighet att påverka vara bra att få lite mer information om tankarna bakom och andra åsikter. Alla delar inte min ganska specifika situation.

Jag tänker att man idealt skulle erbjuda ett enhetspris för alla kommuninvånare att ta kollektivtrafiken till centralorterna för att driva människor att försöka och få det mer lika. I praktiken kostar det mycket mer för de som måste ta bilen till hållplatsen i alla fall.
 
mandalaki,
Jag försöker förtvivlat hitta ett exempel som gör att du skulle förstå min poäng. Möjligen funkar exemplet islandshästar.

Från mina år i islandshästvärlden vet jag att det raljerades friskt om storhästfolket. Deras hästar var nervvrak, de hanterades fel, de var gjorda av porslin osv. Det här raljerandet kom sig av att vi upplevde att storhästryttarna såg ner på oss, vi som höll oss till våra lurvbollar, inte red annat än skogsridning osv. När vi raljerade om storhästfolket kom det sig alltså av att vi uppfattade att de såg oss som underlägsna. Och vi höll inte på med islandshästar för att vi inte kunde/vågade ge oss på storhästar, vi VILLE inte. Precis som du inte vill bo i Malmö. Det var DE som såg oss i underläge, VI gjorde inte det. VI var övertygade om att VI höll på med världens bästa hästar.


Helt ärligt trasslar du in dig mer och mer.
 
Jag vet inte vad du menar med att det är "tragiskt", men ett samrådsmöte är väl ändå ett ypperligt tillfälle att göra sin röst hörd? Kollektivtrafiken körs på uppdrag av kommunerna, av vinstdrivande företag och att det är en verksamhet som tyvärr är extremt kostsam att driva borde inte ens behöva förklaras. Kommunikation mellan utövare och användare där även politiker är med är väl då ett skitbra och inte tragiskt tillfälle till detta.
Det är tragiskt att det ens ska behövas. Det är det jag menar. Sen är det såklart bra att det finns.
 
mandalaki,
Jag försöker förtvivlat hitta ett exempel som gör att du skulle förstå min poäng. Möjligen funkar exemplet islandshästar.

Från mina år i islandshästvärlden vet jag att det raljerades friskt om storhästfolket. Deras hästar var nervvrak, de hanterades fel, de var gjorda av porslin osv. Det här raljerandet kom sig av att vi upplevde att storhästryttarna såg ner på oss, vi som höll oss till våra lurvbollar, inte red annat än skogsridning osv. När vi raljerade om storhästfolket kom det sig alltså av att vi uppfattade att de såg oss som underlägsna. Och vi höll inte på med islandshästar för att vi inte kunde/vågade ge oss på storhästar, vi VILLE inte. Precis som du inte vill bo i Malmö. Det var DE som såg oss i underläge, VI gjorde inte det. VI var övertygade om att VI höll på med världens bästa hästar.


Helt ärligt trasslar du in dig mer och mer.
Ok. Eftersom du inte förstod det heller så försöker jag inte mer. Helt ärligt.
 
På tal om stad och land och allt det där. Spana in videon som Staffanstorps kommun gjort i ett led att marknadsföra sin kommun. Tror ju på riktigt att det är en Grotesco sketch :yuck::wtf:.
Själv bor jag i en oattraktiv del av Skåne (Östra Göinge)och trivs väldigt bra. Gård med skog och betesmark och väldigt bra ridvägar. Tar mig kollektivt till köpenhamn/Malmö på 1½ h med start 300m från huset. Till jobb kollektivt på 40 min.
Jag tycker den är bra. Dessutom såg jag att en av min mans bästa vänner är med i den. :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 192
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
728
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 060
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp