Vad är lojalitet?

kopparberg

Trådstartare
Hur är man när man är lojal mot sin arbetsgivare?

Jag har just slutat hos en arbetsgivare och ska börja hos en annan arbetsgivare nästa vecka.
Chefen på mitt avslutade arbete har sagt hon är nöjd med mig, kunderna har sagt samma sak, jag har även fått nya kunder ryktesvägen tack vare nöjda kunder, så uppenbarligen har jag gjort ett bra jobb! :)

Nåväl, idag kom det ett betyg från min före detta arbetsgivare. Där det stod många positiva omdömen om mig, bland annat att jag "är mycket lojal mot min arbetsgivare, vilket är en viktig egenskap i den här branschen".

Jag började då fundera, vad är lojalitet mot sin arbetsgivare? Hur är man när man är lojal mot arbetsgivaren?

Givetvis mycket trevligt att få ett så positivt betyg, men tyvärr så har jag inte på många år sökt något nytt jobb där de velat ha betyg. Vill arbetsgivare ha betyg nu för tiden?
Referenser har eftersökts på de arbeten jag sökt, och tyvärr är före detta chefen inte en jag kommer lämna som referens, trots att hon uppenbarligen tycker så bra om min arbetsinsats. Jag anser just den chefen för "svamligt", väljer andra referenser på eventuella nya arbeten.

Så vad är lojalitet i det här fallet?
 
Sv: Vad är lojalitet?

Du borde fråga personen som har skrivit det. Vad menar du med det egentligen skulle du fråga hon. Det kanske är olika betydelse för olika personer.

Lojalitet är att man är ärlig, hederlig, laglydig och trogen.

Det är konstigt att dom vill ha referenser men inte betyg för är inte det samma sak?

Ett betyg är ju en referens.

Vad är det annars dom vill ha när dom vill ha en referens? Men inte ett betyg?
 
Sv: Vad är lojalitet?

Referenser brukar man ta per telefon, för att kunna fråga om det man är intresserad av, det kan vara någon specifik egenskap eller situation man vill veta mer om. Det blir mer specifikt än ett betyg.
 
Sv: Vad är lojalitet?

Före detta chefen är så svamlig, även om jag frågade så är det inte säkert att jag skulle förstå vad hon egentligen menade! ;)

Enda gången någon ville ha ett betyg från mig de senaste 20 åren är skolan där jag utbildade mig 2010-2011. De ville ha mitt gymnasietbetyg. Kändes konstigt att skicka med en kopia på en utbildning jag slutade 1986, men de fick med det i allafall.

Annars har arbetsgivare velat ha referenser och ibland inte ens det, de har oftast velat bara veta vart och hur länge man jobbat på olika arbetsplatser.
 
Sv: Vad är lojalitet?

Lojalitet kan ju komma till uttryck på olika sätt i olika yrken förstås men att ställa upp på arbetsplatsens mål, tycker jag är lojalitet. Dvs anstränga sig för att de ska uppnås, ställa upp på fattade beslut, representera företaget på ett bra sätt. Tänka på att hela verksamheten ska fungera, inte bara ditt eget uppdrag.
 
Sv: Vad är lojalitet?

Referenser brukar man ta per telefon, för att kunna fråga om det man är intresserad av, det kan vara någon specifik egenskap eller situation man vill veta mer om. Det blir mer specifikt än ett betyg.

Referenser är väl ofta att dom ringer och frågar hur är den personen. Hur är den personen på den arbetsplatsen, dvs med de egenskaper som krävs där och de situationer som uppstår där.

Om någon har skrivit ett betyg och skrivit under, så är det ju mera seriöst än att säga något på telefon. Alltså skriver man under på någonting så är man ju "referens", och då är det ju bättre att ringa till en sådan.
 
Sv: Vad är lojalitet?

Före detta chefen är så svamlig, även om jag frågade så är det inte säkert att jag skulle förstå vad hon egentligen menade! ;)

Enda gången någon ville ha ett betyg från mig de senaste 20 åren är skolan där jag utbildade mig 2010-2011. De ville ha mitt gymnasietbetyg. Kändes konstigt att skicka med en kopia på en utbildning jag slutade 1986, men de fick med det i allafall.

Annars har arbetsgivare velat ha referenser och ibland inte ens det, de har oftast velat bara veta vart och hur länge man jobbat på olika arbetsplatser.

Du kan ju ändå inte veta att du inte förstår vad hon menar innan du har frågat!

Varför är det konstigt att skicka med en kopia på gymnasiebetyget? Jag tycker inte alls att det är konstigt.

Det är väl mera konstigt att dom inte alls vill se några betyg eller intyg.
 
Sv: Vad är lojalitet?

Lojalitet kan ju komma till uttryck på olika sätt i olika yrken förstås men att ställa upp på arbetsplatsens mål, tycker jag är lojalitet. Dvs anstränga sig för att de ska uppnås, ställa upp på fattade beslut, representera företaget på ett bra sätt. Tänka på att hela verksamheten ska fungera, inte bara ditt eget uppdrag.

Det var väl bra formulerat.

Att ställa upp på arbetsplatsens mål, det tycker man är självklart, men det är det nog långtifrån för alla.

Även om man många gånger kanske får gissa sig till vad det är för mål!
 
Sv: Vad är lojalitet?

Referenser är väl ofta att dom ringer och frågar hur är den personen. Hur är den personen på den arbetsplatsen, dvs med de egenskaper som krävs där och de situationer som uppstår där.

Om någon har skrivit ett betyg och skrivit under, så är det ju mera seriöst än att säga något på telefon. Alltså skriver man under på någonting så är man ju "referens", och då är det ju bättre att ringa till en sådan.

Nej, det är väl inte mer seriöst? Skriftliga betyg används knappt längre, defintivt inte till mer kvalificerade tjänster. Ofta skriver man ju betygen efter en mall, så de säger ibte så mycket, alla får i princip likadana.
 
Sv: Vad är lojalitet?

Ur ett arbetsrättsligt perspektiv definieras 'lojalitet' ofta som 'att sätta arbetsgivarens intressen föra sina egna' - givetvis utifrån respekt f lag och avtal.
 
Sv: Vad är lojalitet?

Nej, det är väl inte mer seriöst? Skriftliga betyg används knappt längre, defintivt inte till mer kvalificerade tjänster. Ofta skriver man ju betygen efter en mall, så de säger ibte så mycket, alla får i princip likadana.

Ett papper som man har skrivit under med sitt namn, är ju mera långsiktigt än vad man i hastigheten har slängt ur sig vid ett telefonsamtal. Om man då skriver samma om alla, då får man ju stå för det.

Är det så då att man inte vågar stå för sitt omdöme, och då kommer det fram vid ett telefonsamtal? Om man ringer upp någon referens då får man veta negativa saker.

Men den sökande brukar ju få lämna namn på referenser som är speciellt utvalda och innan förberedda, så chansen är väl inte så stor att det blir så mycket "negativt"!

Jag brukar säga, att istället för att jag har några särskilt utvalda referenser, ring upp vem du vill från de ställen där jag har jobbat eller gått skola eller, ring upp grannen om du vill!
 
Sv: Vad är lojalitet?

Inte min definition utan den gängse...många kan upplevs lojalitetskrav som svåra ... Inte minst i offentlig sektor när ag inte avsätter nog med resurser f det arbete man förväntar sig få utfört
 
Sv: Vad är lojalitet?

Inte min definition utan den gängse...många kan upplevs lojalitetskrav som svåra ... Inte minst i offentlig sektor när ag inte avsätter nog med resurser f det arbete man förväntar sig få utfört

Jag har förstått att det där med "nog med resurser" är en väldigt kontroversiell fråga.

Det är nog många som upplever lojalitetskrav som svåra, man får inte klara besked, man blir förvirrad, och vet inte vem man ska vara lojal mot.
 
Sv: Vad är lojalitet?

Ungefär som du beskriver har chefen i fråga flera gånger sagt att jag gör. Så det är nog det hon menar med lojal mot arbetsgivaren!
 
Sv: Vad är lojalitet?

Vet inte om jag behöver ringa en före detta chef och be att hon förklarar delar i ett betyg! Känns inte som om det är något jag absolut behöver veta!

Jag tycker ändå det är konstigt att en utbildning vill ha ett gymnasiebetyg från -86, det känns rätt inaktuellt i min värld! Liiite har ju hänt sedan den tiden liksom när man har över tjugo års arbetslivserfarenhet!
Man har ju inte ens samma bedömning längre, jag har ju siffror i mina gamla betyg, numera är det väl bokstäver?
 
Sv: Vad är lojalitet?

Även om man många gånger kanske får gissa sig till vad det är för mål!

Kombinera det med att man hamnat i kontraordens Mecka så har du min förra arbetsplats! ;)

Men, men, jag måste ha lyckats bra i allafall, chefen i fråga var ju hiskeligt nöjd av betyget att döma! :D
 
Sv: Vad är lojalitet?

Intressant! :)

I så fall skulle för lite lojalitet kunna vara lagbrott i mitt yrke.
 
Sv: Vad är lojalitet?

Betyget säger ju egentligen ingenting om man inte kan läsa betyg. Du får nämligen inte skriva något ofördelaktigt. Ett betyg handlar om vad som INTE skrivs.

Att ringa en referens är att få en dagsaktuell notering på personen. Och då kommer också (förhoppningsvis) mindre goda sidor fram. Betyg kan ju vara trevligt, men är inte vatten värt jämfört med en bra referens.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 427
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
37
· Visningar
2 356
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 715
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 628
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp