Bukefalos 28 år!

Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

Houdinie

Trådstartare
Jag åker direkt till stallet efter jobbet vid fem på vardagarna, och när jag kommer hem sent på kvällen mellan åtta och nio så behöver jag äta något enkelt. Frukost brukar vara fullkornsbröd med leverpastej och lunchen är dagens enda lagade måltid. Jag äter en frukt i bilen på väg till stallet.

Jag funderar nu över vad som kan vara nyttigast tillsammans med flingorna som kvällsmål?

Långfil?
Lättyoghurt?
Filmjölk?
Något annat?
 
Sv: Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

Middag!

Jobba hårt i stall och svälta sig på frukt och fil är ingen höjdare. Ta med dig matlåda att äta på jobbet innan du åker vid fem så räcker det med flingor på kvällen.
 
Sv: Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

Skýr eller kvarg, om du inte äter mycket proteiner till lunch.
 
Sv: Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

Någon typ av sallad.
Om du äter bröd till frukost och lagad mat till lunch så är grönsaker på något vis bra som kvällsmål.
För egen del så äter jag ofta hemlagad soppa på olika grönsaker som en av dagens måltider.
I dag blev det broccolisoppa.

Det är ju lätt att hacka upp en tomat, en bit gurka, litet sallad, ett kokt ägg och gräva ur litet ut en burk tonfisk.
Så har man en bra middag.

Flingor är inte bra.
Bara en massa kolhydrater utan vare sig vitaminer eller fibrer.
 
Sv: Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

Någon typ av sallad.
Om du äter bröd till frukost och lagad mat till lunch så är grönsaker på något vis bra som kvällsmål.
För egen del så äter jag ofta hemlagad soppa på olika grönsaker som en av dagens måltider.
I dag blev det broccolisoppa.

Det är ju lätt att hacka upp en tomat, en bit gurka, litet sallad, ett kokt ägg och gräva ur litet ut en burk tonfisk.
Så har man en bra middag.

Flingor är inte bra.
Bara en massa kolhydrater utan vare sig vitaminer eller fibrer.

Håller med om att det där är ett mycket bättre alternativ!
Godare också om inte annat :)
 
Sv: Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

Tack för tipset, det blev en rotfruktssoppa idag. Känns rätt med något varmt efter snöstormen.
 
Sv: Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

Nyttigast, vet jag inte, och jag har inte riktigt det som mål, heller. Men jag kommer hem runt kl 21 efter jobb och stall, och då äter jag ofta middag. Om ingen orkar laga middag, äter jag smörgås.
 
Sv: Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

Kanske kan du göra en soppa och ta i typ värmetermos? (heter det så?)

Mattermos är fin fina grejer det :)

TS kan du verkligen prestera i stallet när det går så väldigt många timmar mellan målen?
En frukt på vägen är ju inte mycket för världen om du äter lunch vid normal tid?
Tänker att energin måste vara typ på botten och blodsockret borde gå jojo..

Går det inte att lägga om rutinen och ta med en extra matlåda att äta innan du åker från jobbet?
Eller ta med dig vanlig mat i en mattermos, den håller värmen länge så kan du äta i stallet?
 
Sv: Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

Ett exempel på en snabb, enkel och mättande måltid vid hemkomst är följande:

I en kastrull, mät upp ½ dl bulgur, häll i valfri mängd frysta grönsaker och en dl vatten. Koka upp. Slå av plattan och låt kastrullen stå kvar. Byt om och tvätta av sig lite osv under tiden. Efter 10 minuter, häll upp bulguren-grönsakerna på tallrik tillsammans med en burk tonfisk/hackad skinka/whatever man har hemma och grynost med malen svartpeppar på.

Och voila, en näringsrik vettig måltid med minimal arbetsåtgång och insats. För större portion kan förstås bulgur och vatten delen ökas.
 
Sv: Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

Piroger! Lägg någon timme på att göra dom och fyll frysen. Skitsmidiga att ta fram och värma och känns som "riktig" mat. Går att fylla med allt möjligt gott
 
Sv: Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

Couscous är användbart tycker jag, bara att blötlägga i kokande vatten så är det klart. Vi brukar fräsa skivad purjo och tärnad kycklingfilé, ha i couscousen och tärnad fetaost, och värma på så att fetaosten precis börjar mjukna och bli varm. Droppa över citron, blanda och ät.

Sen hur mycket kvällsmat man behöver om man äter lagad lunch av typen "dagens lunch" beror ju på hur ansträngande stallet är. Stall är ju inte automatiskt = hårt arbete.

Jag tycker sällan för egen del att det är så ansträngande att det motiverar någon jättemåltid - jag har själv bara en lättriden häst som står på spån så det känns rätt lågintensivt. Men det är klart att det kan gå mycket energi om man gör tunga sysslor och rider mer intensivt.
 
Sv: Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

kl.

Kall havregrynsgröt med mjölk är gott, det brukar jag ta till kvällsmat.
 
Sv: Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

Jag äter middag på kvällen efter stallet därför att det är middagsdags, så att säga.

Inte för att kompensera efter "hårt arbete". Det är inte ett hårt arbete att ta hand om och rida en häst, tycker jag. (Jag såg att någon tyckte det, men jag håller inte med.)
 
Sv: Vad är "nyttigast" som kvällsmål?

Jag äter middag på kvällen efter stallet därför att det är middagsdags, så att säga.

Inte för att kompensera efter "hårt arbete". Det är inte ett hårt arbete att ta hand om och rida en häst, tycker jag. (Jag såg att någon tyckte det, men jag håller inte med.)

Fast det där beror ju på väldigt mycket, att åka häst är ju inte ansträngande men att rida ett stenhårt träningspass är det.
Samma sak i stallet en del stall är enkla och lättjobbade och andra betydligt tyngre om man tex behöver bära foder+vatten långa sträckor, pulsa i snö osv.
Då är man ganska slut efter några timmar i stallet och har förbränt en hel del.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 352
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 940
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 479
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
14 233
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp