Vad är ok att skriva på sociala medier egentligen? Ärekräkning osv...

finapina

Trådstartare
Hej, vad går egentligen gränsen för yttrandefriheten och ärekränkning? Fick mig att fundera när en FB-vän skrivit på sin FB ( dock är det "bara" vänner, ej alla, som kan se det) om tjänsteman X som enligt min FB-vän "förstört hennes liv". Alltså namn och allt.Jag blev lite paff när jag läste inlägget.
 
Tror inte att sånt är ok egentligen men folk gör det ändå till höger och vänster. Sett det i något forum. Dock aldrig bland vänner mig veterligen.
 
Att säga vad man tycker är ju i allmänhet inte ett brott. Det är ju brottsligt att sprida uppgifter som inte stämmer, men inte att berätta något ofördelaktigt om en person om det man säger är sant.

Men det är ju en tolkningsfråga, vad tjänstemannen faktiskt gjort. Så om hon skriver att tjänstemannen har fattat beslut om att hon ska utvisas, och hon anser att detta förstört hennes liv, då ser jag inte att det skulle vara straffbart att säga så.
 
Att säga vad man tycker är ju i allmänhet inte ett brott. Det är ju brottsligt att sprida uppgifter som inte stämmer, men inte att berätta något ofördelaktigt om en person om det man säger är sant.

Men det är ju en tolkningsfråga, vad tjänstemannen faktiskt gjort. Så om hon skriver att tjänstemannen har fattat beslut om att hon ska utvisas, och hon anser att detta förstört hennes liv, då ser jag inte att det skulle vara straffbart att säga så.
Det är förtal att beskriva någon ofördelaktigt, även om det är sant.
 
Det beror lite på vad man skriver och hur stor spridning inlägget får. När Ebba Busch dömdes för grovt förtal spelade det in att hon är en offentlig person så hennes inlägg får väldigt stor spridning vilket gör brottet grövre.

Rekommenderar Juridikpodden och Mårten Schultz som tagit upp detta flera gånger.


Oavsett tycker jag inte det är det minsta ok att hänga ut en enskild tjänsteman. Vill man klaga så får man klaga på myndigheten som ansvarar för besluten.
 
Hej, vad går egentligen gränsen för yttrandefriheten och ärekränkning? Fick mig att fundera när en FB-vän skrivit på sin FB ( dock är det "bara" vänner, ej alla, som kan se det) om tjänsteman X som enligt min FB-vän "förstört hennes liv". Alltså namn och allt.Jag blev lite paff när jag läste inlägget.

En jurist kan förhoppningsvis ge ett bättre svar. Men så här har jag tolkat det. Man får ta upp sina personliga åsikter (snacka skit om någon) i sin personliga sfär t.ex. på telefon med sina föräldrar eller fika hemma hos kompisen.

Att sprida uppgifter som kan ge negativa konsekvenser för en person, till alla sina "vänner" på FB är förtal och brottsligt. Det spelar ingen roll att rummet är "begränsat" till "bara" vänner. (Det finns inga helt slutna forum på FB där det man delar på något sätt skulle vara "skyddat".)

Möjligen kan det juridiskt ses annorlunda om FB-vännerna är begränsat till typ tre vänner som brukar umgås tillsammans till vardags också. Dvs. det kanske inte ses som förtal eftersom det är en begränsad spridning till någon man har en nära relation med samt liten/ingen konsekvens för den som blivit förtalad.
 
Att säga vad man tycker är ju i allmänhet inte ett brott. Det är ju brottsligt att sprida uppgifter som inte stämmer, men inte att berätta något ofördelaktigt om en person om det man säger är sant.

Men det är ju en tolkningsfråga, vad tjänstemannen faktiskt gjort. Så om hon skriver att tjänstemannen har fattat beslut om att hon ska utvisas, och hon anser att detta förstört hennes liv, då ser jag inte att det skulle vara straffbart att säga så.

Det stämmer inte. I Sverige kan det bli förtal även om det man säger är sant.
 
Att hänga ut en enskild tjänsteman med namn även för sina vänner skulle jag betrakta som ett grovt övertramp. Då skulle jag försöka prata med min vän om att sluta med det och istället rikta sitt missnöje mot berörd myndighet och tjänsteman dvs i sin tjänst.

En person ska inte behöva ta stryk privat för att de tagit svåra beslut i tjänsten. Även om de skulle vara felaktiga.

Som tjänsteman behöver man inte ens hålla med om eller stå bakom besluten, det är det myndigheten som gör och som tjänsteman har man att följa de riktlinjer, lagar och förordningar man får till sig.
 
Att hänga ut en enskild tjänsteman med namn även för sina vänner skulle jag betrakta som ett grovt övertramp. Då skulle jag försöka prata med min vän om att sluta med det och istället rikta sitt missnöje mot berörd myndighet och tjänsteman dvs i sin tjänst.

En person ska inte behöva ta stryk privat för att de tagit svåra beslut i tjänsten. Även om de skulle vara felaktiga.

Som tjänsteman behöver man inte ens hålla med om eller stå bakom besluten, det är det myndigheten som gör och som tjänsteman har man att följa de riktlinjer, lagar och förordningar man får till sig.

Ja, jag hade nog (beroende på vem vännen var) skrivit ett meddelande i Messenger till hen och förklarat det olämpliga i att hänga ut en tjänsteman vid namn.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 224
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person. Till dilemmat, säg att...
2
Svar
27
· Visningar
2 293
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 916
Senast: Yrsel
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 537
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Omplacera problemhund?
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp