Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja försäkringskassans telefonkö brukar gå väldigt fort.

Men jag undrar. Ringde du dit för att skvallra om att kompisen har tagit ut vab och är på gekås med sitt barn? Det är ju inte moraliskt riktigt att göra så, men är barnet lite febrigt eller har en feberfri dag eller nåt får den inte vara på förskolan och man kan ta ut vab och kan då inte jobba, inget hindrar väl, förutom moralen, att man handlar?
Hon lägger ut att barnet är sjukt, snorigt och att hon vabbar. Då åker man inte till Gekås med samma barn. Det tycker jag är omoraliskt.

Så visst, jag skvallrade.
 
Nej man gör inte det men vad tänker du att försäkringskassan ska göra åt det? Hon har ju inte vabbat och samtidigt jobbat utan hon har ju tagit hand om sitt sjuka barn.
Hon har tagit med sitt sjuka barn till Gekås. Du ser inga problem med det?

Försäkringskassan tog det på allvar i varje fall. Om det händer nåt lär jag aldrig få veta, och jag bryr mig inte heller.
 
Hon har tagit med sitt sjuka barn till Gekås. Du ser inga problem med det?

Försäkringskassan tog det på allvar i varje fall. Om det händer nåt lär jag aldrig få veta, och jag bryr mig inte heller.
Du får nog läsa bättre. Jag skrev i båda mina inlägg att man inte gör så.

Jag skrev dock att försäkringskassan rent faktiskt inte har med det att göra, hon har ju inte lämnat ungen på dagis medan hon jobbar OCH anmält vab, eller? Hon är "bara" och handlar med sjuk unge, och vad jag vet har försäkringskassan ingen regel om att man inte får handla när man själv eller ungen är sjuk. Så DE kan inte göra något annat än dubbelkolla så att hon inte anmält vab, lämnat på dagis OCH jobbar på samma datum hon skrivit inlägg att hon är på Gekås.
 
Du får nog läsa bättre. Jag skrev i båda mina inlägg att man inte gör så.

Jag skrev dock att försäkringskassan rent faktiskt inte har med det att göra, hon har ju inte lämnat ungen på dagis medan hon jobbar OCH anmält vab, eller? Hon är "bara" och handlar med sjuk unge, och vad jag vet har försäkringskassan ingen regel om att man inte får handla när man själv eller ungen är sjuk. Så DE kan inte göra något annat än dubbelkolla så att hon inte anmält vab, lämnat på dagis OCH jobbar på samma datum hon skrivit inlägg att hon är på Gekås.
I vilket fall var Försäkringskassan intresserad av mitt "skvaller".

Jag står fast vid att jag agerade rätt.
 
I vilket fall var Försäkringskassan intresserad av mitt "skvaller".

Jag står fast vid att jag agerade rätt.
Ja, de kollar ju som jag skrev, men de lär ju upptäcka att hon inte är på jobbet, utan på Gekås och så händer inget.

Du får gärna tycka att du agerade rätt, men det når inte henne alls, eftersom hon troligen inte har gjort något fel alls, utöver det moraliska att man inte handlar med snorig unge. Så nästa gång hon vabar lär hon väl handla igen eftersom hon ändå inte själv tycker att det är fel och ingen annan säger något heller, och inte begår hon något brott eller något "fel" i att göra så heller som man kan sätta dit henne på.
 
Ja försäkringskassans telefonkö brukar gå väldigt fort.

Men jag undrar. Ringde du dit för att skvallra om att kompisen har tagit ut vab och är på gekås med sitt barn? Det är ju inte moraliskt riktigt att göra så, men är barnet lite febrigt eller har en feberfri dag eller nåt får den inte vara på förskolan och man kan ta ut vab och kan då inte jobba, inget hindrar väl, förutom moralen, att man handlar?
Fast skall man springa i affärer i det läget?
 
men då kan man ju lika väl jobba? barnet är ju inte sjukt om det orkar vara en dag på Gekås?
Det är ofta förskolorna som beslutar om barnet får komma eller ej. Minsta lilla snor eller feber =ungen är sjuk, vilket kan vara så jävla irriterande, speciellt om det är kvarvarande hosta eller snor eller faktiskt egentligen inte är feber.

Sedan har vi alla feberfria dagen tex som man inte lämnar sina barn men ändå vabar. Kvarvarande förkylningsrester efter förkylning, som egentligen inte är förkylning i sig. För att inte tala om snoriga näsor när man ränner in och ut.

Sjuk är mycket mer än akut sjuk, måste ligga i sängen hela tiden.
 
Fast skall man springa i affärer i det läget?
Om du läser mina inlägg kan du läsa att jag inte försvarar springet i affärer, men att jag förklarar att det inte hjälper att ringa FK eftersom personen ifråga inte gjorde något fel enligt FKs regler. Så det är alltså helt ok att citera mig där jag skriver att det är ok att springa i affärer med förkylda ungar eller när man är sjuk själv. Det är nämligen emot vad jag själv tycker helt och hållet. Raka motsatsen faktiskt.
 
Minsta lilla snor eller feber =ungen är sjuk, vilket kan vara så jävla irriterande, speciellt om det är kvarvarande hosta eller snor eller faktiskt egentligen inte är feber.

Sedan har vi alla feberfria dagen tex som man inte lämnar sina barn men ändå vabar. Kvarvarande förkylningsrester efter förkylning, som egentligen inte är förkylning i sig. För att inte tala om snoriga näsor när man ränner in och ut.

Sjuk är mycket mer än akut sjuk, måste ligga i sängen hela tiden.
Nej, det här stämmer faktiskt inte alls. Under pandemin, ja. Men definitivt inte nu.
 
Ojdå... vad jag vet var det inte pandemi under mina barns uppväxt...? Så vad är det som inte stämmer nu? Att vissa förskolor är grinigare än andra när det gäller sjukdom, att andra inte bryr sig ett skvatt och att det även finns förskolor som ligger där emellan?
Självklart varierar det till viss del. Jag har hunnit arbeta på ett antal förskolor under de senaste ca 18 åren och jag skulle vilja säga att under normala förhållanden (dvs icke-pandemi) har det inte varit speciellt strängt vid förkylning. Barn har definitivt fått komma med lite restsymtom, så länge de faktiskt i övrigt mår bra. Men det är ofta där det blir en krock, upplever jag. Det är stor skillnad på att vara hemma, jämfört med en förskolemiljö som kräver mycket mer ork. Ett barn som verkar piggt och friskt hemma orkar inte alltid förskolans tempo.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 949
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 537
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp