Vad är okej att göra när man vabbar? (utbruten från Vad gör vi? Del CLXVI)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart varierar det till viss del. Jag har hunnit arbeta på ett antal förskolor under de senaste ca 18 åren och jag skulle vilja säga att under normala förhållanden (dvs icke-pandemi) har det inte varit speciellt strängt vid förkylning. Barn har definitivt fått komma med lite restsymtom, så länge de faktiskt i övrigt mår bra. Men det är ofta där det blir en krock, upplever jag. Det är stor skillnad på att vara hemma, jämfört med en förskolemiljö som kräver mycket mer ork. Ett barn som verkar piggt och friskt hemma orkar inte alltid förskolans tempo.
Och jag har haft barn på förskolor där ingen bryr sig om ungarna kommer megaförkylda och andra förskolor som ringer stup i kvarten över bagateller. Det beror ofta på hur gnällig personalen är själv.

Jag vet att förskolemiljön kräver mycket mer ork, därför har jag varit noga med att hålla ungarna hemma de dagar som krävs och att lämna friska barn. Extra surt är det på en förskola där man inte är så noga och föräldrar lämnar sjuka barn stup i kvarten, som ju smittade mina barn. Med tre barn i samma ålder blir det många dagar när man är nog som man riskerar vara borta.
 
Och jag har haft barn på förskolor där ingen bryr sig om ungarna kommer megaförkylda och andra förskolor som ringer stup i kvarten över bagateller. Det beror ofta på hur gnällig personalen är själv.

Jag vet att förskolemiljön kräver mycket mer ork, därför har jag varit noga med att hålla ungarna hemma de dagar som krävs och att lämna friska barn. Extra surt är det på en förskola där man inte är så noga och föräldrar lämnar sjuka barn stup i kvarten, som ju smittade mina barn. Med tre barn i samma ålder blir det många dagar när man är nog som man riskerar vara borta.
Men det är väl ändå ytterst föräldrarnas ansvar att inte lämna sjuka barn på förskolan. Inte personalens ansvar att försöka avgöra vilka barn som är sjuka eller friska, tänker jag?
 
Men det är väl ändå ytterst föräldrarnas ansvar att inte lämna sjuka barn på förskolan. Inte personalens ansvar att försöka avgöra vilka barn som är sjuka eller friska, tänker jag?
Du missar. Jag har inte påstått att det inte är förälderns ansvar. Testa att läsa inlägget igen så klarnar det kanske?
Personal som är gnällig kan anse att barn är sjukt när det är lite snorigt, när barnet rent faktiskt inte är sjuk eller har symptom efter förkylning osv. Tro det eller ej, det FINNS sådan personal.
 
Hon har tagit med sitt sjuka barn till Gekås. Du ser inga problem med det?

Försäkringskassan tog det på allvar i varje fall. Om det händer nåt lär jag aldrig få veta, och jag bryr mig inte heller.

men då kan man ju lika väl jobba? barnet är ju inte sjukt om det orkar vara en dag på Gekås?

En av mina avkommor var sjuk en hel vartermin under tiden jag var ensamstaende mamma. Det vill saga han var snuvig och dagis forklarade att han inte fick komma sa lange har var snuvig om han inte hade en allergi utredning som visade att han hade allergisk snuva. Han var faktiskt snuv-fri i 4 dagar ... pa pasklovet. Dagiset var nybyggt och da han ar, och var, rejalt allergisk misstankte jag att det var lim/olika material/whatever i sjalva byggnaden som gjorde det.
Da fanns inte VAB och min X-svarmor (den underbara manniskan) tog ledigt och passade honom, min mamma tog ledigt och passade honom, tva av mina grannar tog ledigt och passade honom, samt random folk jag kannde, allt fran nara vanner till avlagsna bekanta. Under det halvaret hann jag verkligen lara mig gtatitude.

Jag hade pratat med henne först.

Exact!
 
Inte Gekås var min tanke också. Jag har inte varit där själv, men är inte det typ shoppingens motsvarande till Gröna Lund. Alltså fullt ös, jättestort och ett heldagsäventyr?
Helvetet på jorden typ, knök, bök, skitmycket folk, trångt och hopplöst i största allmänhet och hopplöst att ta sig fram till kassorna + folk stjäl tydligen ur kundvagnarna. Ingen jävel "måste" handla på Gekås under VAB:
 
Dom kanske hade varit på ett inbokat läkarbesök och passade på att köra förbi Gekås på vägen dit eller hem? Jag antar att man tar ut Vab hela dagen om man vet att man hurusom kommer missa exempelvis 6 timmars arbete.

På ett tidigare jobb hade jag en kollega som la ut en film på instagram över hur hon och barnen var ute och cyklade samtidigt som hon vabbade. Jag blev rätt irriterad men klokare kollegor förklarade att barnen ibland är för krassliga för förskola men för pigga för att sitta inomhus och se på film hela dagen.
 
Vad gäller om man vill hålla barnet hemma från förskola för att undvika att barnet blir smittat av något innan exempelvis en resa?

Får man vabba då? Eller om man medvetet sett till att barnet smittas av vattkoppor?
 
Vad gäller om man vill hålla barnet hemma från förskola för att undvika att barnet blir smittat av något innan exempelvis en resa?

Får man vabba då? Eller om man medvetet sett till att barnet smittas av vattkoppor?
Jag hoppas verkligen att man inte får vabba då. Ska jag få ta ut sjukpenning inför en eventuell resa också liksom, det vore ju i så fall rättvist.
 
Vad gäller om man vill hålla barnet hemma från förskola för att undvika att barnet blir smittat av något innan exempelvis en resa?

Får man vabba då? Eller om man medvetet sett till att barnet smittas av vattkoppor?
Vet inte riktigt hur man kan kontrollera att barnet inte är krassligt, men det känns inte rätt och riktigt att ta ut vab för att stanna hemma innan resa för att slippa smittas.

Däremot om man ser till att barnet smittas av vattkoppor med flit och därmed blir sjuk har man väl ändå rätt till vab, varför skulle man inte liksom, barnet är sjuk.
 
Vet du ens vad barnet var för sjuk? Det kanske inte ens är någonting som smittar eller sjukdom öht. Kam vara tandläkare, läkarbesök osv Jag förstår faktiskt inte hur folk orkar "sätta dit" andra för en bild på Facebook. Själv skulle jag aldrig slösa min tid på sånt.
 
Jag känner personligen så att om jag själv ringer in sjuk för att jag hade magsjuka som gick över klockan sju på morgonen och jag kände mig kry vid lunch så hattar jag ju inte iväg på nöjesshopping i storstan, minglar med sjutusen människor och postar glada bilder på instagram samma dag.
 
Inte unr
Jag känner personligen så att om jag själv ringer in sjuk för att jag hade magsjuka som gick över klockan sju på morgonen och jag kände mig kry vid lunch så hattar jag ju inte iväg på nöjesshopping i storstan, minglar med sjutusen människor och postar glada bilder på instagram samma dag.
Inte undra på att folk himlar lite med ögonen på att det "vabbas" i parti och minut om det är så det ser ut.
 
Vad är okej att göra när man vabbar? Rätt enkelt, ta hand om barnet.

Barn kan vara sjuka och inte orka med en förskolemiljö eller inte bör vara i en förskolemiljö, utan att för den sakens skull vara helt utslagna och behöva ligga nedbäddade. Vabbande barn är fullt kapabla att spy upp hela lunchen för att sen tjata om att få sparka boll ute på gården.

Det är inte heller som att det enda barn bär på vid vab är förkylning eller magsjuka. Barn som vabbas kan faktiskt t.o.m vara helt friska och vabbas pga att ordinarie vårdare är sjuk.

Och även om förkylda barn inte ska vara ute och smeta snor på handtaget till coop, så kan man tyvärr vara i den sitsen att man behöver köps isglass till sitt barn som har halsfluss men det finns ingen annan vuxen att dela ansvaret med just då.

Alla gör förhoppningsvis sitt bästa tänker jag, men tyvärr är ibland folks bästa inte så värst bra.
 
Vad gäller om man vill hålla barnet hemma från förskola för att undvika att barnet blir smittat av något innan exempelvis en resa?

Får man vabba då? Eller om man medvetet sett till att barnet smittas av vattkoppor?
Man kan bara vabba ett friskt barn om ordinarie vårdare är sjuk.

Barn med vattkoppor kan vabbas, oavsett om de fått de "med flit" eller inte.
 
För mig som jobbar med riskgrupp, där pandemin är påtaglig fortfarande, där vi fortfarande ska isolera och ha full mundering vid misstänkt covid så är det oerhört provocerande att folk släpar sig och sina snoriga bacillhärdar till barn omkring i affärer.
Det går att beställa på nätet och hämta, det går att skicka en släkting eller bekant att handla och det går på många ställen att få hemlevererat. Absolut inte qtt man måste sitta hemma och uggla när man är sjuk eller vabbar men gå ut i skogen, lekparken ut i friska luften. Varför gå och trängas med en massa folk när man är smittsam? Detta gäller även influensan, den skördar många liv varje år hos folk som har nedsatt immunförsvar, är äldre och sköra.

För övrigt så är det ekonomiskt kännbart då vi som jobbar inom vården fortfarande måste stanna hemma vid minsta symptom och avvakta negativt svar på covidtest. Jag har inte råd att bli smittad med småförkylningar hela tiden och definitivt inte mina ensamstående kollegor.. För er som missat det så lär vi inte få nån större löneökning (precis som vanligt då) medans alla levnadskostnader skenar :arghh: .
 
Vad är okej att göra när man vabbar? Rätt enkelt, ta hand om barnet.

Barn kan vara sjuka och inte orka med en förskolemiljö eller inte bör vara i en förskolemiljö, utan att för den sakens skull vara helt utslagna och behöva ligga nedbäddade. Vabbande barn är fullt kapabla att spy upp hela lunchen för att sen tjata om att få sparka boll ute på gården.

Det är inte heller som att det enda barn bär på vid vab är förkylning eller magsjuka. Barn som vabbas kan faktiskt t.o.m vara helt friska och vabbas pga att ordinarie vårdare är sjuk.

Och även om förkylda barn inte ska vara ute och smeta snor på handtaget till coop, så kan man tyvärr vara i den sitsen att man behöver köps isglass till sitt barn som har halsfluss men det finns ingen annan vuxen att dela ansvaret med just då.

Alla gör förhoppningsvis sitt bästa tänker jag, men tyvärr är ibland folks bästa inte så värst bra.
Vad menas med "ordinarie vårdare"? Varför ska barnet vabbas för att vårdaren är sjuk? Menas det att till exempel dagmamma är sjuk och att föräldern då måste vara hemma?
 
Du missar. Jag har inte påstått att det inte är förälderns ansvar. Testa att läsa inlägget igen så klarnar det kanske?
Personal som är gnällig kan anse att barn är sjukt när det är lite snorigt, när barnet rent faktiskt inte är sjuk eller har symptom efter förkylning osv. Tro det eller ej, det FINNS sådan personal.

När min dotter var liten och gick på förskola så var det lustigt nog ofta på fredagar ungen verkar hängig. Stressar för att hämta barn eller skickar släkting men lustigt nog verkade hon sällan sjuk men var sist kvar att bli hämtad...
Då var jag för ung och naiv för att tänka på det men efteråt har jag fattat att personalen antagligen ville hem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 947
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 537
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp