Bukefalos 28 år!

Vad är rimlig kompensation?

Ja inte vet jag.

Men du tror hellre att en person alltså har tappat din telefon och sedan medvetet satt på skyddsglas och stoppat ner i lådan och skickat i väg, fullt medveten om sprickan som hen orsakade? Jag har svårt att se meningen med en sådan sa?

Var har jag skrivit att någon tappat den?:confused:
Jag har inte skrivit det någonstans och jag har heller inte skrivit att en person med flit skickat en felaktig vara. Självklart har ingen gjort det med flit, det är den mänskliga faktorn. Jag har skrivit att företaget skickat en felaktig vara. För mig är det stor skillnad.

Oavsett, tycker inte du att man ska få en felfri vara när man betalar fullpris?
 
Garantijobb i sig hade jag inte krävt kompensation för. Repan däremot hade jag bråkat om. Tyvärr finns väl risken att ord står mot ord, men den hade jag inte släppt bara sådär.
Fast som jag har förstått det har hon skickat tillbaka telefonen och de åtgärdar repan utan knussel. Ska hon då fortsätta bråka menar du?
 
Ja inte vet jag.

Men du tror hellre att en person alltså har tappat din telefon och sedan medvetet satt på skyddsglas och stoppat ner i lådan och skickat i väg, fullt medveten om sprickan som hen orsakade? Jag har svårt att se meningen med en sådan sa?

Det är väl inte första gången sånt händer i och för sig. Alla är inte ärliga.
 
Fast som jag har förstått det har hon skickat tillbaka telefonen och de åtgärdar repan utan knussel. Ska hon då fortsätta bråka menar du?

Jaha, den missade jag. Nä, blir den fixad så är det klart för mig. Byta glas brukar ju gå fort. Tog nån timme sist jag gjorde det.
 
Var har jag skrivit att någon tappat den?:confused:
Jag har inte skrivit det någonstans och jag har heller inte skrivit att en person med flit skickat en felaktig vara. Självklart har ingen gjort det med flit, det är den mänskliga faktorn. Jag har skrivit att företaget skickat en felaktig vara. För mig är det stor skillnad.

Oavsett, tycker inte du att man ska få en felfri vara när man betalar fullpris?
Hur har repan uppstått, tror du? Om de inte har skickat en repad telefon till dig med flit, hur har repan uppstått? Om det inte är gjort med flit så faller det här med felaktig vara eftersom man inte har skadat något med flit, man gör alltså sitt bästa OCH ersätter det om det visar sig vara sönder.

Du har ju skickat tillbaka din telefon pga repan och får den åtgärdad. Får du ingen felfri vara då?

Ja, man ska få felfria varor, men jag har inte svårt att tänka mig att sådana skador kan uppstå utan att egentligen vara någons fel. OM företaget inte vill hantera det är det en annan sak, nu verkar ju inte så vara fallet? Eller har jag missat något?
 
Det är väl inte första gången sånt händer i och för sig. Alla är inte ärliga.
Det händer säkert, men jag har svårt att tro att det är något som sker jätteofta. Att en vara går sönder under färd eller liknande, så att man missar det, det tror jag däremot mer på, och det är faktiskt ingens fel.
 
Jag vill bara förtydliga att företaget är mycket proffsigt. De är snabba och trevliga. Jag har inget ont att säga om företaget som sådant. De hanterar garantiärendena snabbt och smidigt och det var inga problem att få repan som ett garantiärende.

Men jag värderar min tid och energi och skulle hellre lägga den på annat än att än en gång sitta med kundservice, packa, skicka, vänta, hämta ut. Det är dessutom min 9-årings telefon som hen fick i födelsedagspresent nyligen, och hen är helt förkrossad över att behöva skicka iväg den igen när hen just fått tillbaka den.

Frågeställningen i tråden är huruvida det är rimligt med en kompensation eller inte.
 
Det händer säkert, men jag har svårt att tro att det är något som sker jätteofta. Att en vara går sönder under färd eller liknande, så att man missar det, det tror jag däremot mer på, och det är faktiskt ingens fel.

Nä, jätteofta har väl ingen påstått att det händer heller? Mig veterligen ligger ansvaret från inlämning till utlämning vid garantijobb på tillverkaren.
 
Nä, jätteofta har väl ingen påstått att det händer heller? Mig veterligen ligger ansvaret från inlämning till utlämning vid garantijobb på tillverkaren.
Och de verkar ju inte ha brustit där. TS såg skadad och skickade tillbaka telefonen och de har inte haft några problem med det. Min poäng är bara att saker händer som ingen rår över, allt behöver inte vara någons fel, men när de fick vetskap om att denna skada fanns så verkade de ju inte ha något emot att göra det rätta- åtgärda det. Det är ju vad jag hade krävt.
 
Och de verkar ju inte ha brustit där. TS såg skadad och skickade tillbaka telefonen och de har inte haft några problem med det. Min poäng är bara att saker händer som ingen rår över, allt behöver inte vara någons fel, men när de fick vetskap om att denna skada fanns så verkade de ju inte ha något emot att göra det rätta- åtgärda det. Det är ju vad jag hade krävt.
Som sagt har företaget gjort vad som krävs av dom. Men, då TS trots allt behövt lägga ned onödig tid på detta samt varit utan telefon i flera dagar-veckor (antar att det inte går på 1-2 dagar med tanke på postgång och semestertider och det faktum att telefonen behövt skickas med post totalt 4 gånger) så anser jag att företaget inte bara ska göra det som krävs utan faktiskt göra lite till dvs gå med på/erbjuda någon form av kompensation för besväret. Jag tycker absolut inte att det ska handla om någon större summa utan det räcker med något mer ”symboliskt” så som presentkort, prisavdrag, extratjänst eller liknande som visar på good will från företaget. Om företaget inte vill ge kompensation hade jag inte fortsatt bråka men jag hade sannolikt inte anlitat det företaget igen.

Det är ju det där lilla extra i kontakten med ett företag som gör att man fortsätter välja företaget eller till och med rekommenderar det vidare trots fel som uppstått. Bra service lönar sig.
 
<snip>
Det är ju det där lilla extra i kontakten med ett företag som gör att man fortsätter välja företaget eller till och med rekommenderar det vidare trots fel som uppstått. Bra service lönar sig.

Jag anvander apple producter just for sadana har arenden. De skickar mig en ny (i vissa fall refurbished) vara och jag skickar tillbaka den felaktiga nar jag far min nya. Om varan som har ett fel och jag har for langt till apple store for att fixa sa skickas min "replacement vara" sa jag har den dagen efter.
Det ar vart mycket.
 
Det du kan kräva är ev kostnader du fått pga det.

Jag förstår frustrationen. Men en ev kompensation är I så fall på företagets goodwill. Jag tycker absolut du kan fråga. Men kräva är en annan femma.

10% prisavdrag ser jag inte alls att det ska vara relevant. Men tex viss procent rabatt på ett framtida köp eller något tillbehör är säkert inte omöjligt.
 
Hur menar du? Är väl klart att de ska ha koll på om telefonen fått en repa under tiden den reparerats?
Om du lämnar in din bil för en felsökning och får tillbaka en bil med en buckla helt utan förklaring från verkstadspersonalen, skulle du inte tycka det vore konstigt då?
Repan fanns ju inte där när TS skickade in telefonen men den fanns där när TS fick telefonen tillbaka. Det är ju helt och hållet företagets ansvar att telefonen repades under tiden de lagade den.

Att begära kompensation är absolut inte fult och det betyder inte att man är dum eller inte gillar företaget. Man behöver inte vara otrevlig, jag tycker som sagt att en kompensation för det som hänt hör till god kundservice oavsett om kunden ber om det eller inte. TS har ju trots allt inte kunnat använda sin nya telefon som hon betalad tusenlappar för, när den varit inne för lagning två gånger.
Jag menar att det är ju ingen som vet huruvida det är Ts eller inte som har orsakat repan för att sedan säga att det är dom som orsakat den när dom lagade telefonen. Dom har antagligen nu bara fixat det för att dom inte orkar bråka om det då det blir bara ord mot ord. Sett ur deras synvinkel så är det ju en sådan situation det är, om inte Ts öppnade och såg på telefonen vid kundtjänst eller så och såg att telefonen såg ut så direkt.

Därför tycker jag att dom är väldigt generösa som faktiskt ordnar det ändå gratis.
 
Jag menar att det är ju ingen som vet huruvida det är Ts eller inte som har orsakat repan för att sedan säga att det är dom som orsakat den när dom lagade telefonen. Dom har antagligen nu bara fixat det för att dom inte orkar bråka om det då det blir bara ord mot ord. Sett ur deras synvinkel så är det ju en sådan situation det är, om inte Ts öppnade och såg på telefonen vid kundtjänst eller så och såg att telefonen såg ut så direkt.

Därför tycker jag att dom är väldigt generösa som faktiskt ordnar det ändå gratis.

Men va? Ar det rimligt i Sverige att tro att folk ljuger och att foretag darfor inte skoter sadant pa ett bra satt?
TS skickade in en telefon ... det ar da upptill foretaget att se till att de vet om det finns repor eller att nagot ar vatten skadat, tex. innan det fixas och skickas tillbaka. Om det inte ar ett mycket litet foretag lar det inte vara samma person som tar emot forsandelsen, som lagar, eller packeterar for att skicka tillbaka.
Sjalvklart ar det upp till foretaget att sta for reparationer om den inte ar ordentligt undersokt nar den kom in.
 
Jag hade krävt kompensation.
Börja med att ställa frågan hur de tänker kompensera er för besväret att få skadan, som de orsakat, lagad.
Återkommer de med en orimligt låg kompensation så hade jag bett dem fundera ett varv till.
Att få prisavdrag på varan, som ju kommer vara hel, tror jag kan bli lite klurigt.
Men presentkort, milersättning för resväg till/från postombud och liknande borde vara givet.
 
eller kanske en ny telefon av en battre modell (vanligtvis kostar det foretaget mycket mindre om de inte fysiskt behover betala ut pengar) ...
Jag skulle definitivt, mycket vanligt ... och envist :cautious: patala hur oerhort besvarligt det varit att vara utan telefon och hur besviken jag var pa det hela. Och se till att jag fragat efter en "supervisor" varje gang de borjat muttra att "det gar inte".
 
Det du har rätt att kräva är att du ska gå skadelös ekonomiskt. Du har rätt att få ersättning för frakt och eventuell kostnad för att lämna in/hämta telefonen (typ bensinpengar till posten).
Du kan såklart be om kompensation men det är inget som regleras i lagen att man har rätt att få det.
 
eller kanske en ny telefon av en battre modell (vanligtvis kostar det foretaget mycket mindre om de inte fysiskt behover betala ut pengar) ...
Jag skulle definitivt, mycket vanligt ... och envist :cautious: patala hur oerhort besvarligt det varit att vara utan telefon och hur besviken jag var pa det hela. Och se till att jag fragat efter en "supervisor" varje gang de borjat muttra att "det gar inte".
Du har bott i USA för länge.... ;)
 
Men va? Ar det rimligt i Sverige att tro att folk ljuger och att foretag darfor inte skoter sadant pa ett bra satt?
TS skickade in en telefon ... det ar da upptill foretaget att se till att de vet om det finns repor eller att nagot ar vatten skadat, tex. innan det fixas och skickas tillbaka. Om det inte ar ett mycket litet foretag lar det inte vara samma person som tar emot forsandelsen, som lagar, eller packeterar for att skicka tillbaka.
Sjalvklart ar det upp till foretaget att sta for reparationer om den inte ar ordentligt undersokt nar den kom in.
Då jag har lång erfarenhet av att ha jobbat i olika sorters kundtjänst kan jag bekräfta att kunder ljuger hela tiden om allt möjligt. Finns det en endaste krona att spara eller tjäna någonstans så finns där även en kund som ser sin chans :)

På topic så hade jag inte "straffat" företaget med att kräva kompensation. Även om vi såklart vet att du talar sanning så är det inte säkert om företaget vet att skadan uppkommit hos dem utan de kan lika gärna se det som att du orsakat det själv och nu försöker få det fixat gratis. Att de åtgärdade det så fort utan minsta ifrågasättande tycker jag är utmärkt kundservice och jag hade varit mycket nöjd med det bemötandet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 454
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp