Vad är skillnaden???

B

Baileys_07_

Hej..ja har en liten enkel fråga bara. Vad är skillnaden på eksemtäcke och flugtäcke?? Det enda jag sett är att det ena är dyrare än det ändra. Någon vis människa som har ett enkelt svar på en enkel fråga??
 
Sv: Vad är skillnaden???

Flugtäckena ska skydda hästarna från flugor och är inte av samma kvalitet som Eksemtäckena ( Inte mina iallafall ).

Eksemtäckena ska ju skydda , självklart mot knottangrepp etc och ska vara på dygnet runt för att hästen inte ska klia sönder sig .

Men i stort skyddar det på samma sätt

Hej från Hambo
 
Sv: Vad är skillnaden???

Flugtäckena ska skydda hästarna från flugor och är inte av samma kvalitet som Eksemtäckena ( Inte mina iallafall ).

Eksemtäckena ska ju skydda , självklart mot knottangrepp etc och ska vara på dygnet runt för att hästen inte ska klia sönder sig .

Men i stort skyddar det på samma sätt

Hej från Hambo

Tackar! Då köper ja mej ett eksemtäcke oxå då tror ja. Har ett flugtäcke men ja tycker int det fungerar så skit bra. Provar ngt nytt denna sommar.

Tack tack..
 
Sv: Vad är skillnaden???

om jag inte är hel ute och cyklar skyddar eksemtäckenna mot UV-strålning med... Som flugtäckena inte gör (inte de jag sett i alla fall).
 
Sv: Vad är skillnaden???

Ett eksemtäcke skyddar väl mot solens strålar och är till för de hästar som har just sommar eller soleksem.
ett flugtäcke skyddar mot flugor och bromsar.
 
Sv: Vad är skillnaden???

Flugtäcke:
Thumbnail.aspx


Eksemtäcke:
Thumbnail.aspx


Flugtäcken är nät, och täcker mindre del av hästen,även om många flugtäcken har magskydd etc. Stor skillnad i kvalitet och hur finmaskigt nät det är på olika flugtäcken. Men de har inte samma skydd runt bakbenen, bakdelen samt mellan frambenen.

Eksemtäcken är i tyg och inte nät (och därför varmare samt tar mer vatten vid regn, brukar dock vara överkomligt), skyddar större del av hästen - och träs över huvudet. Något som kan vara bra att veta ifall andra ska ta/av på täcken eller man har en trasslig häst. Ett eksemtäcke träs över huvudet som sagt, och sen spänns det mellan frambenen, bukgjordar och runt bakbenen.

Ett eksemtäcke kan inte insekter bita igenom.
 
Sv: Vad är skillnaden???

håller med förgående om skillnaden.
har gått över till flugtäcken då dom inte är lika varma och funkar bättre om det skulle regna.
varma hästar kliar sig gärna och min pålle blir alldeles för varm i dom.
man får tvätta dom ofta då dom blir täta av damm och annat.
Hans eksem blir inte värre av flugtäcke tvärtom.
använder spray på dom delar som "sticker"ut.
 
Sv: Vad är skillnaden???

Jag tycker inte att han blir varmare av täcke än utan, så täta är inte mina täcken. Men dom är ju gamla och tvättade iofs. Känner man under täcket så kan det vara svalt också. Inte för inte som folk har kläder i öknen, det skyddar mot värmen.
 

Liknande trådar

Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 094
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: co-SMAD4
·
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: tanten
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 631
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp