Bukefalos 28 år!

Vad äter ni till frukost?

Jag äter yoghurt och flingor, på sommaren gärna med färska bär. På helgerna och nu när jag jobbat hemma under pandemin har jag ätit frukost vid halv nio-nio (framför datorn på vardagarna) och då står jag mig bra på det till lunch någon gång mellan 12 och 13. Det blir också ett precis lagom avstånd till middagen vid 17 då.

När jag behöver åka till kontoret kommer jag på grund av pendling behöva äta betydligt tidigare, absolut allra senast klockan sju. Jag ogillar starkt att äta på jobbet och vi har dessutom ett pyttelitet kylskåp till förfogande så att ta med även frukost och inte bara lunch till jobbet funkar inte. Tycker precis som du att jag inte står mig på havregrynsgröt, men ägg däremot är ett tacksamt livsmedel, så funderar på att tillfoga ett eller två ägg till min frukost just på kontoret-dagarna (vi kommer kunna fortsätta hemma på halvtid, så det är typ bara två dagar i veckan jag måste vara på kontoret heldagar).
 
Hemma föredrar jag någon typ av äggmacka. Oftast med kaviar, ibland med makrillfile i tomatsås och majonnäs. I perioder ostmacka med majonnäs och grönsak. Gärna kaffe med mycket mjölk till eller ibland te med honung o mjölk. Juice om jag inte äter kaviar och vill ha något kallt.

På jobbet är det alltid knäckebröd med ost och oftast också lite yoghurt med granola. Kaffe och vatten och ibland banan/frukt.

Jag älskar frukost över allt annat och äter liknande oftast minst 2 gånger/dag, men även lätt som alla mål om jag har dålig matplanering på lagade mat 😅
 
Hemma föredrar jag någon typ av äggmacka. Oftast med kaviar, ibland med makrillfile i tomatsås och majonnäs. I perioder ostmacka med majonnäs och grönsak. Gärna kaffe med mycket mjölk till eller ibland te med honung o mjölk. Juice om jag inte äter kaviar och vill ha något kallt.

På jobbet är det alltid knäckebröd med ost och oftast också lite yoghurt med granola. Kaffe och vatten och ibland banan/frukt.

Jag älskar frukost över allt annat och äter liknande oftast minst 2 gånger/dag, men även lätt som alla mål om jag har dålig matplanering på lagade mat 😅
Frukost är dagens bästa. Jag hade nog helst ätit bara frukost, frukost, frukost och sen frukost varje dag.
 
Jag varierar aldrig min frukost. Dricker en kopp te och äter två mackor med ost klockan 6 varje vardagsmorgon. Pågen proteinbröd, rostat, är standard och det känns fel de morgnar jag behöver äta något annat.

På fikarasten vid 10 blir det påfyllning med mer te och en knäckemacka med ost.
 
Jag varierar mellan havregrynsgröt gjord på helmjölk (heter det så på svenska? Den feta?), kokta ägg, äggröra med riven ost, och ibland i svaga stunder typ havrekuddar med helmjölk eller yoghurt.

Står mig riktigt bra på gröten om jag har helmjölk. Med fettfri eller med vatten är jag hungrig efter en timme.

Undviker gluten och bröd i allmänhet. Försöker få i mig fett och protein på morgonen för att orka till lunchen.

Äter frukost kl 5:30 och lunch 11:30 så MÅSTE ha nåt som jag orkar på. Har ingen paus innan lunchen så kan inte äta mellanmål före det.
 
Havregrynsgröt med antingen torkad frukt som får koka med, eller t ex banan eller blåbär. Tyckte förr att jag blev hungrig snabbt igen, men det har ändrat sig med åren. När det är varmt väljer jag fil och müsli i stället.
 
Jag älskar frukost över allt annat och äter liknande oftast minst 2 gånger/dag, men även lätt som alla mål om jag har dålig matplanering på lagade mat 😅

Frukost är dagens bästa. Jag hade nog helst ätit bara frukost, frukost, frukost och sen frukost varje dag.

Hade en kompis som också älskade frukost. När han fyllde jämt så hade han en större fest med många inbjudna. På inbjudan stod det kom inte middagshungrig och då tänkte man att det blev något lättare att äta. Men det visade sig att han bjöd på frukostbuffé för att han älskade frukost.

Det fanns ju såklart flera olika sorters bröd, smör, pålägg, flera olika yoghurt, bär, fil och musli, sill och en hel del annat som man hittar på en bättre frukostbuffé på hotell.

Sen hade han fixat så att några stod och gjorde våfflor och omelett till dem som ville ha och sen fanns det vin och öl. Så fanns det även tårta, kakor och wienerbröd. Tyckte det var ett härligt grepp och sen dansade vi till långt in på småtimmarna och frukosten räckte gott och väl till nattamat med.
 
Jag äter alltid 1,5 dl havregrynsgröt med lite linfrö och blandar ner proteinpulver. Varierar mellan bär, sylt, frukt till och så mjölk så klart. Det blir fruktansvärt mättande!
 
Jag behöver hitta ett bättre alternativ till frukost som ger energi och är lagom mättande, samtidigt som det är nyttigt och hälsosamt. Havregrynsgröt tycker jag inte mättar någonting egentligen, jag är jättehungrig efter bara en stund igen.
Gärna tips som funkar för barnen också
Koka gröten på mjölk istället för vatten, och servera med en klick nötsmör. Gärna lite havrekli också. Då står man sig på den.
 
Hade en kompis som också älskade frukost. När han fyllde jämt så hade han en större fest med många inbjudna. På inbjudan stod det kom inte middagshungrig och då tänkte man att det blev något lättare att äta. Men det visade sig att han bjöd på frukostbuffé för att han älskade frukost.

Det fanns ju såklart flera olika sorters bröd, smör, pålägg, flera olika yoghurt, bär, fil och musli, sill och en hel del annat som man hittar på en bättre frukostbuffé på hotell.

Sen hade han fixat så att några stod och gjorde våfflor och omelett till dem som ville ha och sen fanns det vin och öl. Så fanns det även tårta, kakor och wienerbröd. Tyckte det var ett härligt grepp och sen dansade vi till långt in på småtimmarna och frukosten räckte gott och väl till nattamat med.
Låter som en riktigt bra fest! 👍
Gillar annorlunda koncept. 🙂
 
Inte helt sällan äter jag gårdagens rester från middagen till frukost! :D Ofta i form av pålägg på mackan, med en balja te till, eller faktiskt uppvärmt plain, då jag har en annan dygnsrytm och ofta äter min frukost när andra äter middag.

Som ren frukostmat för mig är annars havregrynsgröt med hemmagjort äppelmos en favorit. Jag gör min egen granola som jag smular över gröten, orkar jag inte koka gröt och har a-fil hemma är det fil och granola. Har alltid frysen full med sommarens blåbär som jag också brukar ha en näve på både gröt eler fil, direkt från frysen, de tinar snabbt. Så havregrynsgröt med äppelmos och en näve blåbär och lite granola över det - då står man sig bra!
 
Hade en kompis som också älskade frukost. När han fyllde jämt så hade han en större fest med många inbjudna. På inbjudan stod det kom inte middagshungrig och då tänkte man att det blev något lättare att äta. Men det visade sig att han bjöd på frukostbuffé för att han älskade frukost.

Det fanns ju såklart flera olika sorters bröd, smör, pålägg, flera olika yoghurt, bär, fil och musli, sill och en hel del annat som man hittar på en bättre frukostbuffé på hotell.

Sen hade han fixat så att några stod och gjorde våfflor och omelett till dem som ville ha och sen fanns det vin och öl. Så fanns det även tårta, kakor och wienerbröd. Tyckte det var ett härligt grepp och sen dansade vi till långt in på småtimmarna och frukosten räckte gott och väl till nattamat med.
Det lät fantastiskt gott - och roligt :up: !
 
Jag är rätt svajig i vad jag äter. Det växlar ofta iom att jag tröttnar.

Men det kan vara hårdbröd med antingen ägg och örtsalt, skinka och keso, avocado med örtsalt, avocado och keso och örtsalt, keso m örtsalt, röra med tonfisk/majonäs/rödlök/svartpeppar, vitlökssalami m tomatskivor med salt och peppar.
Liknande pålägg på mjukt bröd.
Macka med ost och äggröra eller kokat ägg med örtsalt
Fruksallad och äggröra
Soyghurt med keso
Soyghurt med frysta bär och granola eller Kellogs Special K Protein Red Berries
Bananpannkaka
Omelett
Kan också gärna äta rester från middag till frukost
På helgen kan vi köra knaprigt bacon/stekt Ernst Falukorv, vita bönor i tomatsås och stakt ägg/äggröra

Jag har försökt några ggr nu med havregrynsgröt. Känns inte så gott. Men sambon började köra Ekströms äppelkräm med bitar i på gröten. Och havredryck istället för mjölk. Kändes iaf godare än med mos/sylt tycker jag. Med ett ägg till står man sig iaf ett tag.

Dricker oftast te och ev lite juice/Proviva. Vilket te varierar väldigt.
 
helmjölk (heter det så på svenska? Den feta?)
Standardmjölk heter det väl egentligen.
Men det står bara "mjölk" på paketen.

Och folk säger vanlig mjölk (till skillnad från den som är lätt- eller mellan-), eller röd mjölk (eller grön eller annan färg, beroende på vilka paket som används där de bor), eller 3%-mjölk...

"Standard" kommer från andra världskriget då man bestämde att reglera fetthalten på den mjölk som såldes för att undvika att behöva ransonera den.
 
Standardmjölk heter det väl egentligen.
Men det står bara "mjölk" på paketen.

Och folk säger vanlig mjölk (till skillnad från den som är lätt- eller mellan-), eller röd mjölk (eller grön eller annan färg, beroende på vilka paket som används där de bor), eller 3%-mjölk...

"Standard" kommer från andra världskriget då man bestämde att reglera fetthalten på den mjölk som såldes för att undvika att behöva ransonera den.
Jag själv säger rödmjölk.
 
Jag äter fetyoghurt med Ica’s ”müsli med tranbär & pumpafrön”. Slänger ofta på lite extra bär. Sen äter jag alltid två knäckebröd till, oftast med skinka på samt ett par koppar te. Ibland delar jag upp det och äter knäckebröden lite senare. Älskar min frukost!
 
Jag är kass på att få i mig något på morgonen så det måste till något varmt för att jag ska äta frukost. Havregrynsgröt gjord på mjölk har redan nämnts och är enligt mig den objektivt korrekta metoden. Görs den på vatten kan man lika gärna äta luft...
Mannagrynsgröt är gott som variation men det är samma där, den ska göras på mjölk för annars mättar det dåligt. Och alltid knäckemacka till, oavsett vilken grötsort man väljer. Helst med ost på, så får man både extra fibrer och protein.

Men jag föredrar helt klart rejälare mål om tiden och orken finns. Oftast blir det bondomelett med potatis, rökt skinka och riven ost. En annan sak jag gjort på sistone är snabbt dillstuvad potatis - stek tärnad potatis, sen i med dill och en hutt havregrädde, låt puttra ihop tills det blir lagom krämigt. Äts med stekt kycklingbacon.

Kräver lite förberedelse eftersom det är kokt kall potatis som bör användas, men det går bra att koka en större mängd i början av veckan och förvara i kylen. Jättenyttigt? Nej, kanske inte, men en bieffekt av den här typen av frukost blir att jag står mig så bra att lunchen kan vara mindre och middag blir mer som kvällsfika. Så jag tror att det jämnar ut sig i slutändan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 498
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 839
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 129
Senast: Jojo
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 589
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp