Bukefalos 28 år!

Vad äter ni till frukost?

Mirre

Trådstartare
Jag behöver hitta ett bättre alternativ till frukost som ger energi och är lagom mättande, samtidigt som det är nyttigt och hälsosamt. Havregrynsgröt tycker jag inte mättar någonting egentligen, jag är jättehungrig efter bara en stund igen.
Gärna tips som funkar för barnen också
 
Jag äter osötad yoghurt med rågpuffar, solrosfrön, pumpakärnor och frysta bär och en macka med ett ägg på.
 
På vardagsmorgnarna brukar jag börja tidigt med kaffe och en macka på hembakat surdegsbröd, oftast med ost på. Någon timme senare brukar det bli havregrynsgröt med mjölk och sylt/äppelmos.

På helgerna kan det bli amerikanska pannkakor eller scones istället.
 
Naturell kvarg med blåbär och banan, mörkt bröd med smör plus något mer pålägg om jag orkar.
 
Grön smoothie, bärsmoothie, knäcke med avokado eller ägg och kaviar på, yoghurtkvarg med bär, fil med fiberflingor, omelett, knäcke med ost, skivad frukt. Ja, det är väl lite vad som går runt här hemma!

Även havregrynsgröt med banan, äpple, blåbär, sojamjölk och lite jordnötssmör på. Men jag håller med, hungern kommer igen efter bara ett par timmar!
 
Snabbdefaulten är naturell yoghurt med bärmüsli (och gärna bär till när det finns).

Annars är en snabb äggröra alltid god och brukar uppskattas av alla.
 
På de tre vardagsmorgnarna jag åker in till jobbet blir det en halv portion havregrynsgröt utan något på eller till, förutom vatten att skölja ner morgonmedicdinen med. På jobbet två mackor med bregott och gurka, till det vatten.

De dagar jag jobbar hemma och på helgerna blir det en full portion med havregrynsgröt. Till det vatten att skölja ner medicinen med.

Känns kanske tråkigt, men jag äter, till skillnad mot förut ;)
 
På vardagar:

Äter oftast en smörgås (typ en skiva lingongrova) och dricker kaffe och juice. Några timmar senare blir jag hungrig och då äter jag en banan och lite kaffe.
Ibland även ett ägg på morgonen.

Händer att jag äter havregrynsgröt men brukar då toppa med mycket bär, frukt så som banan eller äpple samt mandelsmör eller jordnötssmör. Då håller jag mig mätt några timmar.
 
Jag äter just nu ägg till frukost. På 3 ägg står jag mig 6 timmar minst. Skönt Ibland som omelett och då gärna med lite bladgrönt stekt i, några kluttar färsk getost på och ibland pesto. Ibland som stekt ägg. Brukar steka lite kål och bladgrönt till. Ibland kokta och så mosar jag dem med smör till en äggkopp och strör i lite gräslök. Toppar med surkål.

Till dricker jag oftast chikko, rostad chikoriarot, vilket är typ kaffesubstitut.

När jag vill bli mätt på havregrynsgröt så rör jag i ordentligt med smör/olja eller nötsmör. Det blir också väldigt mumsigt. Toppat med rivet äpple blandat med kanel blir det nästan ”kokt äppelpaj”. :rofl:
 
Yoghurt (normal fetthalt) med en skivad banan, bär och flingor. Jag äter frukosten på jobbet och detta är lätt att ta med i en Smartshake.
 
Denna tråd ska jag följa! Jag äter aldrig frukost, dricker bara kaffe… Allt växer i munnen och jag mår illa. Inte alls bra för kroppen såklart, men jag hoppas att jag får några tips som jag klarar av att äta här! 👏🏻

Fungerade med yoghurt ett tag, men nu är det stopp där också… Är jag ledig så äter jag först vid 16-17, jobbar jag så blir det en lätt lunch vid 12. Innan dess är det bara kaffe/juice…
 
Yoghurt med flingor eller musli, två mackor (en mjuk en hård) varierande pålägg ost/skinka/skinkost/messmör. Är jag ledig brukar jag dricka te eller kaffe till, och ibland äter jag gröt istället för yoghurt.
 
Jag äter samma frukost jag ätit i stort sett hela livet. Försöker variera nån gång men återgår alltid.

En eller två rejäla skivor hembakt bröd med ost och ett par baljor te.
 
Äter oftast en banan eller liknande vid 5.30 innan jag går ut med hundarna och åker till jobbet. Vid 9 är det frukost igen och då äter jag oftast gröt eller 2 mackor med ägg och lite majonnäs eller soygurt med banan i och 2 ägg till det. Eller macka med makrill i tomatsås. Hinner sällan bli mer än lagom hungrig till lunch.
 
Keso med frukt eller bär och naturell müsli om jag ska jobba har stillasittande arbete. Det klarar jag mig på fram till lunch. Äter frukost ca 06.45 äter lunch mellan 12-12.30 oftast. Har aldrig haft en så bra mättnadskänsla av något annat till frukost. än det jag äter du nu. Dricker te också. Ska jag göra något mer fysiskt som t.ex. ridkurs så brukar jag lägga till kokt ägg till exempel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 409
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 782
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 078
Senast: Jojo
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 544
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp