Vad använder ni?

A

anananan

Vad har ni som myggmedel så här på sommaren?
Köper ni något färdigblandat från hästbutik eller blandar ni ihop nåt hemma?
Vi hade bäckolja som vi blandade ut men nu när jag for på Granngården och skulle köpa en ny flaska hade som slutat sälja den. Någon som vet var bäckolja finns att köpa?
Eller har något annat bra tips vad man kan blanda ihop själv? :)
 
Sv: Vad använder ni?

sök på Wilmas bäckolja, eller på Wilmas naturmedel.... då hittar du ett Vilhelminaföretag som säljer bäckolja som ska spädas med rapsolja.

Lycka till

* Jenny *
 
Sv: Vad använder ni?

Mina två som bara går på bete och blir tjocka och inte arbetar har jag hällt på Switch. Funkar kanon! Denena kunde jag inte ha uta flugtäcke förra året för han vart fullständigt tokig på flugorna! I år äter hon bara...

Den som jag rider har jag inget medel alls på då flugorna inte verkar gilla honom :). Men han går med flugtäcke på i förebyggande syfte.
 
Sv: Vad använder ni?

Switch är helt oslagbart enligt mig. Har kört det i över 5 år på olika hästar och det har funkat super. I vissa affärer hävdar de bestämt att Switch inte tar flugor och det står även på förpackningen att det i första hand är mot knott och fästingar MEN i praktiken på hästen så är det i alla fall inte en fluga i närheten, vilket betyder att man bara behöver ett preparat för att klara sig mot alla kryp :-)
 
Sv: Vad använder ni?

farsan reste bort och varken köpte eller lämnade pengar till flugmedel, så jag fick göra en liten snabb blandning hemma. Äppelcidervinäger och vitlök som vanligt. Tycker det funkade utmärkt. Att det luktade i hela lägenheten två dagar efteråt fick jag stå ut med :rofl:
 
Sv: Vad använder ni?

Blandar ihop en del vinäger, en del öl och en del vatten (skulle eg. vara matolja men bytte det mot vatten) och massa vitlök och en del hackad persilja. Hävde även i gräslök. Luktar marinad om hästarna men det verkar fungera bra iaf :D
 
Sv: Vad använder ni?

olja är väl iallafall inte bra att ha på hästen i solskenet? Det blir stekhett och kan ge brännskador på hästen. Eller har jag fel?

Jag blandar äppelcidervinäger, vitlök, vatten och citronmeliss och det fungerar bra mot flugor och mygg, dock ej bromsar.. fast hur många medel hjälper mot dem? :)
 
Sv: Vad använder ni?

Juste, det glömde jag, jag undviker att spruta på blandningen där solen ligger på. Men det är väl mest för jag inte vet om äppelcidervinäger har samma effekt som olja. Jag tror inte det, men är det någon som vet?
 
Sv: Vad använder ni?

kl* jag glömde säga vatten ^^ och jag svampar på på undersidan och i svansen, lite på ovansidan av manen. han har lång man. Inte nära huden. :P
 
Sv: Vad använder ni?

*Christine* skrev:
ÖL? har du öl i?:D
Hjälper det mot insekter?


:D Pja, det luktar mkt iaf ;) Enligt receptet skulle det vara öl i, kanske funkar lika bra utan, har faktiskt inte testat.
 
Sv: Vad använder ni?

Alexandras skrev:
olja är väl iallafall inte bra att ha på hästen i solskenet? Det blir stekhett och kan ge brännskador på hästen. Eller har jag fel?

Jag blandar äppelcidervinäger, vitlök, vatten och citronmeliss och det fungerar bra mot flugor och mygg, dock ej bromsar.. fast hur många medel hjälper mot dem? :)
var kan man köpa citronmeliss? är det en olja eller har du i krydda?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 152
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
692
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 246
Senast: Twihard
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 618
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp