Vad använder ni för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MinAthos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 2 803
Sv: Vad använder ni för bett?

Oftast rider vi med ett tredelat smalt SweetIron-bett med bettskivor, men ska byta ut detta mot ett tre-delat fullcheek i mässing den dagen jag hittar ett sådant i rätt tjocklek och storlek (inte det lättaste, tipsa mig om ni ser ett SMALT i stl. 11,5 cm.)

Varierar detta med ett tvådelat Apple Mouth som hon gillar, samt ett Ponnyhack.

Hästen är en liten kanonkula med väldigt känslig mun och trivs bäst på smala bett som ligger rätt i munnen. Hack fungerar hyffsat, men används mest då vi är ute och lufsar i skogen...

har ridit på tredelad bridong,ända sedan jag köpte hästen,det gick han på då med...såg ingen anledning at byta när det funkade bra

Jag har ett aachenträns med ett vanligt tvådelat bett, ett aachenträns med pessoabett och ett westernträns med stångbett och skänklar.

Westerntränset är det min häst trivs bäst med!

Hej.
Använder ett gag-bett- inte stången utan det som ser ut som ett vanligt bett, på min häst som är stark men ändå ganska känslig ui munnen, fungerar jättebra.

Jag varierar mellan ett 2 delat äpple bett, ett 3-delat vanligt eller ponny hack. Ibland vid slöridning blir det endast grimma:angel:

Min var körd tror jag med Järvsöfaksbett och reds med pessoa med rem under hakan.Han kom till mig i februari i år.Och av förklarliga skäl funkade inte bromsen så bra.Han är väldigt stark och het och lägger sig hårt i handen.Typisk travhäst igentligen .

Betslade ner när han kom hit.går nu på rakt tränsbett med rörliga ringar och i bland med ett bridong bett som är tvådelat med rörliga ringar. Rider i bland med Jaktkandar blir så de dagar min rygg har sagt upp sig och inte vill vara med.
Har precis beställt ett tredelat med parerstänger och förhoppningsvis gillar han det.Då min tanke med det att det kommer ligga mer stadigt i munnen på honom och att det då har en lugnande effekt på honom.

tanken är väl att jag ska kunna rida utan bett i slutändan..
Har provat bettlöst redan med då fick jag åka:crazy:

LadyCovergirl skrev:
Men får du tävla med sånt smaksatt bett med latex på med ponnyn? TR säger bett överdragna med gummi eller läder. Räknas latex till gummikategorin?

Min ettåring går med ett ganska smalt tredelat tränsbett.
Gulingen, 14 år, går på detsamma men växlar med tvådelat pelham med delta i terrängen.
Lilla storhästen, 14 år, går på tvådelat pelham med delta för det mesta. Men kan ridas på tredelat bett/hackamore på inhägnat område :angel:
Övriga tre ponnyer går på tredelade bett, men en av de tränas då och då med rakt bett med fasta ringar.
Stallet stora hästar går på tredelade bett, men en hoppar och rids ut på pelham samt en som hoppas med "Flippan"-bett.

Chiva har alltid gått bäst på pessoa i mittenringen, kan inte tänka mig att hackamore är ngn vidare hit på henne och jag tror inte att hon skulle blivit värre att rida...

bara en fundering... Tycker pelham låter lite skarpt, jag red henne ju på vanligt tränsbett ibland i hoppningen och alltid i dressyren.

jag har tredelat vanligt bett på min.
har ibland tredelad bridong på..

Jag rider mitt fullblod på ett D-bett. Då han ibland "pullar" i skogen (då han vunnit ett antal lopp) :rofl:
I dressyren rider jag på ett vanligt funkar kanon.
Mitt halvblod rids med ett eggbett funkar också jättebra i all sorts ridning.

Har ett specialtillverkat bett till mitt ena halvbod då han har mkt lite plats i munnen (pga problem med hakbett)
Stora fasta ringar, enkelledat och lika smalt överallt. Detta är ett mycket svagt bett men det funkar super på honom. Och han mår bra av det :banana:

jag har ett rakt helsyntetiskt bett med parerstänger av märket NATHE, till min ngt heta nervösa och känsliga D-ponny, har även provat rakt gummi, tvådelat (fasta ock lösa ringar), tredelat (metall och gummi), hackamore mfl. men dete här är den absoluta faviriten vid ridning, hon vågar äntligen ta tag i bettet. när jag kör henne använder jag ett rakt tränsbett med fasta ringar, det är ju standardbettet vid inkörning och det funkar bra.

till min stora häst har jag till slut landat med ett vanligt tvådelat ganska tjockt tränsbett. har provat allt på honom; rakt 2&3 delade, pelham, sk. flippanbett, gag, och alla möjliga som jag inte har en aning om vad de kallas och som kostar flera tusen... hittade sen en super dressyrtränare och det var som alltid jag som behövde rättas till och inte hästen:o , så enkelt och billigt det blev nu när vi klarar allt med ett helt vanligt bett!!!:banana:

Jag använder ett rakt tränsbett på mitt 5åriga sto. Har haft det i 1½år och hon har fungerat mycket bättre på det än på det två delade. Hon slutade att protestera och använder viljan till allt annat ;)

Jag använder ett gummistångbett. Gick från tre-delat till det. Min häst är väldigt het, och känslig i munnen. Men detta bettet har funkat bäst på honom, då jag fick prova min dressyr trnares bett i början. :)

Rider pållan på 3-delat eggbett om jag ska rida dressyr eller om jag ska ut i skogen och inte galoppera. Är det galoppintervaller som gäller åker cresendot på - annars blir hon för stark.

De betten har jag för att hon funkar bäst på dem. Har testat både stång (typ westernstång) och pessoa på henne, men hon gick bara emot båda betten och trivdes inte alls. Det blev en riktig lyckoträff när jag testade cresendot! :)

jag rider till största del på dessa bett då hästen trivs bäst på dem. Hästen är en dressyrhäst och väldigt lätt och mjuk i handen.

Sånnt här fast lite tunnare än det på bilden
hs_40367_500.jpg

och sen dessa på kandaret
hs42262_500.jpg

hs_40367_500.jpg

Jag rider på ett tredelat träns bett med inte fasta ringar. Tycker det funkar bra och hon tar stöd på det. Det är ett svenskt hbl sto som är lagomt pigg.

hoppning och uteritt har jag amrekanskt gagg, odelad stång av gummi. superbra!

dressyr har jag pessoa tränsbett med fasta ringar,

Virre skrev:
Chiva har alltid gått bäst på pessoa i mittenringen, kan inte tänka mig att hackamore är ngn vidare hit på henne och jag tror inte att hon skulle blivit värre att rida...

bara en fundering... Tycker pelham låter lite skarpt, jag red henne ju på vanligt tränsbett ibland i hoppningen och alltid i dressyren.

Hon har faktiskt gått superbra med både hack och pelham. För min del mkt bättre än med pessoat. Red med pessoat i två år men bytte sen och jäklar vilken skillnad det blev :)

Det lät väldigt tjockt i hästarnas munnar...

Min häst red jag in på tredelat tränsbett och rider fortfarande på det, varierar med repgrimma och ett rakt tränsbett med fasta ringar.

rider bara på hackamore på ponnyn

Just nu använder vi tredelat och sidepull

Hon går klart bäst på sidepullet. Men vill ha ett bett när vi hoppar, så ska kolla på tredelat med parerstänger och rakt silikonbett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: caballus
·
Utrustning Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här...
Svar
13
· Visningar
2 711
Utrustning Världens lyxproblem här! Eller det är inte ens ett problem, bara en fråga ;) Sen dag ett hos mig har ponnyn gått på helt vanligt...
Svar
17
· Visningar
1 805
Senast: Bison
·
Dressyr Tänkte kolla igenom TR inför en P&R och direkt ligger det ju flera förtydligande/ändringar mm utanför själva TR. Vad är problemet med... 2
Svar
36
· Visningar
3 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka