Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ursäkta, men nu är du ute och cyklar. Visst, man kan göra så, men det är inte så jag menar och inte så som lärs ut av seriösa tränare. Läs länkarna så framgår tekniken klart och tydligt.Centaur skrev:Man fläcker ena tygeln hårt bakåt, allt vad man orkar. På så sätt tappar hästen balansen och slutan springa. Frågar du mig är det helt idiotisk och fullkomligt livsfarligt, eftersom det är en mkt stor chans att hästen stupar!!!![]()
kopparberg skrev:Där sa du ngt viktigt tycker jag! Att man inte utan att ifrågasätta ska följa modet menar jag!
Många ggr har jag undrat om verkligen SÅ MÅNGA hästar behöver just det nya bettet/hjälptygeln/ngt annat.
Läs på någon av länkarna. Det är INTE en hjälptygel. Det är ett sätt att använda tygel och skänkel, precis som i alla andra fall då man använder hjälper. Centuar har fel i sin beskrivning. Det är inte så det ska utföras.kopparberg skrev:Men det är ju en hjälptygel?![]()
Precis som en graman! Och då är det väl samma resultat man vill ha, bara det att hjälptygeln ser annorlunda ut?!
One-rein stop ska tränas in under säkra förhållanden t ex på en ridbana innan man försöker använda tekniken i skarpt läge. Det ska sitta i ryggmärgen på både häst och ryttare. Om man har gjort det och lärt sig att använda hjälpen vid rätt tillfälle behövs oftast inte särskilt mycket fysisk styrka.kopparberg skrev:Ok, då förstår jag.
Men då måste jag tillägga att jag inte skulle KUNNAT göra så med min hästs huvud, för han var helt enkelt för stark för det i de lägena! Värsta "resan" jag fick var på en fullkomligt panikslagen häst som kastade sig utför en sluttning på sidan av vägen i full galopp rätt ut på ett kalhygge! För att en stund senare bära iväg likadant rätt ut mot riksväg 50!
Och jag lovar, jag är skitstark rent fysiskt! Och jag hade NOLL att sätta emot där!