Vad är det jag har köpt?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har köpt en bomlös sadel på Tradera och nu har den kommit hem också.
Jag kan ju inget om bomlösa och hittar ingen märkning på denna, därför undrar jag ifall någon kan berätta för mig vad det är jag har köpt?
bomls.jpg

Jag tror i alla fall att den kommer passa hästen den är avsedd för och den håller så länge den håller. Är bara nyfiken på vad det är jag har köpt, som sagt...

Den väger nästan ingenting, har ett borttagbart koppjärn och är lurvig på undersidan, om det ger någon mer ledtråd.

Sv: Vad är det jag har köpt?

Har också sett dom där sadlarna.
Det är någon form av FreeForm/FreeMax-kopia.
Du behöver en bomlöspadd med speciella ilägg i under sadeln då den saknar lösa bossor.

Har haft en FreeForm ock den var jättebekväm att rida i tills mina trasiga höfter sa ifrån, annars hade jag aldrig sålt den.

Lycka till med sadeln :D

Har oxå sett dom och funderat att köpa. Är en märkeslös kopia som de finns gott om på ebay dock har vissa namnet efter återförsäljaren som de såg ut. Har sett några olika varianter av Freemaxen och finns en hel hög andra varianter av bomlösa både kopior och egna varianter

Är din mjuk på längden oxå?
Orginalet är ganska styvt. Funderar då den är för lång för min häst egentligen som max 44cm i anläggningsyta.

Vore kul att höra när du provat den vad du tyckte om den

Just denna behöver du faktiskt inte en specialpadd under i förutsättning att den ligger bra utan.

Om du har en bredare häst så kan man ''banka'' ut järnet något, vissa säger även att man kan ta bort järnet helt, men det är då risk att sadeln trillar ner för mycket på manken.

Jag är kanonnöjd med min =)

fast jo, tryckavlastande padd behöver man i vart fall på Freemax-sadlarna skulle tro att man behöver det på kopian också svida det inte finns flyttbara paneler/bossor, var jag vet har denna typen av kopia det inte, men det kanske finns fler typer av kopior också iof.

Kul , jag har också sett dessa!

Nu får du ta och provrida så jag får veta om det är värt att buda hem en till skogsturerna eller ej :bump:

fast jo, tryckavlastande padd behöver man i vart fall på Freemax-sadlarna skulle tro att man behöver det på kopian också svida det inte finns flyttbara paneler/bossor, var jag vet har denna typen av kopia det inte, men det kanske finns fler typer av kopior också iof.

Har sett 2 varianter på tyska ebay med och utan bossor. Orka inte kolla igenom alla sadlarna som fanns på annons nu men hittade denna lite snabbt som de syns lite av den varianten med bossor

http://i1143.photobucket.com/albums/n628/bestsaddle/New1-1.jpg

I verkligeheten är dessa s.k. bossor tunnare än vad en vanlig teddypadd är i tjocklek så dom gör som sagt ingen som helst nytta för detta ändamål utan en padd med ilägg behövs.

Dessutom så brukar kantbandet runt om vara så styvt att det föreligger risk för skav om man har en känslig häst, så padd med ilägg behövs så man får upp sadeln så pass mycket att man eliminerar risken för skav.

Jag använde min orginalsadel både på häst med hög och lång manke som krävde smalaste järnet och hästar som var så breda att det inte gick att använda något järn.

Jag satt lika bra på alla hästarna :love:

Enda anledningen till att jag sålde sadeln var att p.g.a. mitt trasiga bäcken så blev det för brett att sitta i den. Jag behöver mer uppbyggt säte. Försökte med olika experimentlösningar men tyvärr så hjälpte dom inte eller så fungerade det sitsmässigt men det blev för högt och vingligt att det inte gick att rida av den anledningen.
Fast jag kommer snarast skaffa en likadan bara jag hittat en permanent bra lösning på sitsproblematiken :love:

Har också sett de på Tradera samt e-bay, och har varit sjukt sugen att buda hem en röd/svart för skogsturer. Men har inte velat med risk för de skulle vara tvärdåliga. Så nu vill jag också ha rapport. Men som de andra säger - padd specifikt för bomlöst under!

kul med positiva kommentarer!
problemet är att detta är en 16"-sadel tänkt till dotterns D.ponny. Koppjärn urplockat, för ryggen är så här vid :eek:
vid.jpg

ska bara skaffa en pad så ska den testas i helgen. Fast det är nog tveksamt om jag kan prova själv.....

Vad är problemet menar du? *trög*

Dessto bättre att det är en 16" och ska ligga på en D-ponny för min del. Kan du mäta sadeln, både hela längden (undersidan) och själva sitsen? Snääälla *valpögon*

I verkligeheten är dessa s.k. bossor tunnare än vad en vanlig teddypadd är i tjocklek så dom gör som sagt ingen som helst nytta för detta ändamål utan en padd med ilägg behövs.

Dessutom så brukar kantbandet runt om vara så styvt att det föreligger risk för skav om man har en känslig häst, så padd med ilägg behövs så man får upp sadeln så pass mycket att man eliminerar risken för skav.

Jag använde min orginalsadel både på häst med hög och lång manke som krävde smalaste järnet och hästar som var så breda att det inte gick att använda något järn.

Jag satt lika bra på alla hästarna :love:

Enda anledningen till att jag sålde sadeln var att p.g.a. mitt trasiga bäcken så blev det för brett att sitta i den. Jag behöver mer uppbyggt säte. Försökte med olika experimentlösningar men tyvärr så hjälpte dom inte eller så fungerade det sitsmässigt men det blev för högt och vingligt att det inte gick att rida av den anledningen.
Fast jag kommer snarast skaffa en likadan bara jag hittat en permanent bra lösning på sitsproblematiken :love:
Låter definitivt som läge att ha padd men inlägg under. Jag tycker i och för sig att skitoinläggen jag har är för tunna så har byggt på med liggunderlag.

Blir de lika breda som tex piffs bomlösa eller barefoot?
Har överrörliga och krånglande höfter men de är inte katastrof som tur är men pga de och EDSen är sadlar inget lätt att hitta. Så gjorde en egen som funkar bra och ligger i valet och kvalet om att köpa den här billiga och prova eller snygga till den jag har. Hästen är inte lätt heller att hitta sadel åt och den enda sadel som sadelprovare hitta som passade fick jag ordentligt ont av. Har märkt att kroppen mår så mkt bättre av en mjukare bomlös och smidigt för har kunna haft min sadel på flera hästar och funkat lika bra

Fast det är nog tveksamt om jag kan prova själv.....
Är dom inte stora i sitsen?

Finns en webbutik i Sverige som säljer men vet inte om de är exakt samma sadel men ser lika ut. De sa att jag nog kunde prova en 16 till min kortryggade islänning. Jag har 38-40 i byxorstorlek

Vet att koppjärnen finns till xxl men har ingen aning om hur vida de är. Är samma bredd på min kuse om inte bredare

brukar inte skriva här men kunde inte låta bli nu.
googla "saddle outlet" så får ni upp en hemsida med precis den sadeln, har nyss köpt en själv o den är jättebra, använder ingen extra padd under.

423887_412862428762548_1404134180_n.jpg

kl

Ni som har dom
  • De ser ut att på vissa varianter sticka ut mkt bakom sitsen. Hur är materialet där? Tänkte om de gick att sprätta bort kantbandet där och korta av sadeln själv
  • Skulle vara väldigt snällt om ni kunde mäta anläggningsytan

Jag kan mäta senare i kväll.

Och till sen som undrade - min rumpa behöver normalt 17,5" sits. Och min vikt är för hög för ponnyn ifråga, så jag kommer inte prova den...

Såna där sadlar har vi också kikat på, att ha som "tjockis"-sadel till ena hästen tills vi har bantat ner honom nu efter sommarbetet (vad ÄR det i gräset i år egentligen??? :eek:)... så jag är också nyfiken på hur dom är att rida i osv! :D
Nån sa att dom var stora i storleken?

Dom är smalare än "soffkuddemodellerna".

Men mitt säte var sådant att det liksom sjönk ihop under själva rumpan så jag "lättade" från sittbenen och framåt. Och DET tål inte min kropp att sitta så i "bakvikt".
Så jag försökte bygga upp sätet på både undersidan och ovansidan så det inte skulle sjunka ihop så men fick inte till någon stadigvarande lösning.
Annars hade den ALLT jag önskar av en sadel......

Så trots att jag inte kan sitta så brett så sitter jag bättre i Pfiffen med gelsits + fårskinssits och i Pioneer barbackapadd med fårskinnspadd under och gelsits + fårskinnssits ovanpå.

Sen angående kantbandet baktill så är det styvt och "hårt". Har man då ingen padd med ilägg är det en enormt stor risk att själva kanten trycks ner några mm i bakkant. Det kanske i början inte ser ut att vara någon fara men efter en tid kan det bli större och större besvär.

Tänk er själva att ha en lite hårdare söm i trosorna som kanske inte ger sej till känna första gångerna du har dom men efter ett tag vill du inte ha dom för du känner obehag av kanten. Samma sak är det med en bomlössadel utan padd som lyfter upp den från ryggen.

Ganska självklart om man har i tanken att hästarna känner en fluga som rör sej på den.......

Du skulle inte ha lust att provsitta på en stol eller något annat passande?
Skulle vara jättesnäll och intressant om återförsäljaren har rätt att de är stor i sitsen så jag kan ha 16.

Dom är smalare än "soffkuddemodellerna".

Men mitt säte var sådant att det liksom sjönk ihop under själva rumpan så jag "lättade" från sittbenen och framåt. Och DET tål inte min kropp att sitta så i "bakvikt".
Så jag försökte bygga upp sätet på både undersidan och ovansidan så det inte skulle sjunka ihop så men fick inte till någon stadigvarande lösning.
Annars hade den ALLT jag önskar av en sadel......

Så trots att jag inte kan sitta så brett så sitter jag bättre i Pfiffen med gelsits + fårskinssits och i Pioneer barbackapadd med fårskinnspadd under och gelsits + fårskinnssits ovanpå
Har märkt precis samma själv och höfterna kan tåla pytte lite "bakvikt" men inte ryggen (har komprimerade diskar och överrrörlig förutom resten av skräpkroppen :angel:). Då är de kanske bäst att snygga till och förbättra den jag gjorde själv som jag inte får de minsta ont av.

Usel bild på halvdöd häst men syns hur den ser ut lite i alla fall även om jag fick sadla om innan jag hoppa upp för måste sovit när jag sadla :D
429779_2393360889923_722025741_n.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 117
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 344
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan... 2
Svar
25
· Visningar
3 150
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka