Vad är det som gör att sadeln passar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tiagirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 982
T

Tiagirl

Dom hästar jag har haft i mitt liv har haft sadel med i köp. Men inte den här gången. Jag har två sadlar; den jag har till Thif är rätt stor; det är inte en ponnysadel men har vänt upp och ner på den hundra gånger men hittar inte några som helst siffror? På en annan jag hade stod det stl och bomvidd och allt vad det är.
Men den ligger bra på henne iaf, tror jag åtminstonde. Hon verkar inte klaga... Bara jag för jag får nämligen något sjukt ont i sittben och skavsår på svanskotan... ?! Får rida med såndär sittdyna sommar som vinter.
Så har jag en sadel till som jag fick med i ett hästpaket jag köpte. Den har legat på ett halvblodssto. Har dock inte kollat om jag hittar stl på den än.

Igår la jag p¨å Thifs sadel på honom(han har manke, det har inte hon...)och förutom att det såg ut som en flugskit på den stora hästen så tyckte jag den låg bra. Men den "gled" ner när jag skrittade iväg på en första-tur.

Vad är det som gör att sadeln passar? Hur märker jag om den är för smal eller för liten???

Thif är idag ca 150 cm tjock(dräktig)häst i "ponnyformat" utan nån direkt markerad manke och MM är 174 cm varmblod; rätt kraftig i typen med en manke man inte vill rida barbacka på.
Verkar ju "orimligt" att jag kan ha samma sadel på dom. Men som sagt, har inte provat den andra än. Men vill veta innan ja gåker upp vad det är jag ska titta efter när jag provar.

Sv: Vad är det som gör att sadeln passar?

http://www.ridin.se/
På denna sidan kan du hitta hur sadlar ska ligga och inte ska ligga och hur det ser ut med fel bom på fel häst osv

om sadeln enbart är obekväm för dig och den inte har något speciellt högt värde om du skulle sälja den så hugg in med kniven och ta bort lite av sitsstoppningen där din svanskota går i..

dvs du ska inte ta bort något under, utan enbart där du sitter själv..

BeastieBabe skrev:
om sadeln enbart är obekväm för dig och den inte har något speciellt högt värde om du skulle sälja den så hugg in med kniven och ta bort lite av sitsstoppningen där din svanskota går i..

dvs du ska inte ta bort något under, utan enbart där du sitter själv..

Är du verkligen allvarlig???

Fast, näe det kan jag ju inte göra. Det kan ju hända att nån annan ska rida ju! Tänkte jag skulle försöka "klä in" baksitsen. Eller hela egentligen skulle jag nog behöva.
Sitter jag så det inte skaver mot svanskotan så dör mina sittben och så tvärtom.
Idag ska jag prova den andra sadeln, känner jag inte av nåt från den så hystar jag nog den där andra och köper en ny.

ja, det var en dressyrryttare som fick ont i svanskotan när hon red så hon sprättade upp sin 23'000 kr sadel.. hon hade något problem med ryggen som gjorde att alla sadlar gjorde ont på henne, men när hn grävde ett hål i stoppningen blev det mycket bättre..

istället för att slänga den gamla så får du gärna skänka bort den till mig :p

Har mätt och tryckt och måttat och haft mig och jag tror nog att den passar. Med den hjälpen från sadelsidan så verkar det så.
Känns lite konstigt vid manken, eller känns gör det inte utan det ser konstigt ut. Eller är det för jag inte är van vid manke.

Och den "nya" sadeln är nästan skön att rida i!!!! Känner inte av svanskotan alls och knappt sittbenen!!!!
Den här sadeln är rätt "djup" så jag får väl plats på ett annat sätt!

Så himla bra allting blir!!!

*på ett strålande humör idag :banana: *

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 066
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hittar inte riktigt något svar på min fråga så får göra en egen tråd. Jo, jag har nu börjat fundera på om min sadel verkligen ligger...
Svar
3
· Visningar
1 298
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
3 000
Senast: Zandrah
·
Utrustning Har kört fast totalt när det gäller hoppsadel till min häst. Han har en ganska hög manke och rak rygg. Har testat diverse sadlar det...
Svar
5
· Visningar
3 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka