Vad är en lös mankam?

-Remont-

Trådstartare
Nu menar jag inte hur det ser ut utan vad som faktiskt är en lös mankman, genetiskt. Inte den de får om de varit för feta.

Inom PRE rasen är det en "vanlig" defekt. Min gammelman har rejäl lös mankam. När jag sett bilder av honom som yngre är dock själva manroten normal, men sen misstänker jag att eftersom de insisterat på att ha lång man på honom så har huden töjts ut och hela roten breddats. Han är ca 10cm bred där själva manen har sina rötter på det bredaste stället. Detta gör också att han fått som en limpa ovanpå nacken, längs med hela nacken som gör att hela nacken rör sig ännu mer.

Så till min fråga: vad är det, genetiskt, som gör att de får en lös mankam?

*Dålig muskulatur?
I så fall gäller det hela överlinjen, eller hela muskeln längs med nacken, eller bara centrerat till mitten på nacken (där det rör sig på dom).

*Eller är det något helt annat?
I så fall vad, går det att behandla och hjälpa dom så att det inte eskalerar, de som det inte gått så långt med som min gammelman.

* När det går så långt som det gjort med min gamla och de fått som en limpa ovanpå, vad består den limpan av?
Det kan omöjligt vara någon typ av muskulatur utan måste vara något annat. Det verkar heller inte vara fett eftersom limpan består vare sig han är lite rund eller i perfekt hull som han är nu. Den enda skillnaden är att limpan ser större ut eftersom resten av hans hals är tunnare när han inte är åt det runda hållet.
Beroende på vad det är, finns något man kan göra för att lindra det. Hjälpa honom minska själva innehållet (eller liknande). Jag vill inte att det ska påverka honom negativt allt eftersom han blir äldre.

Om det är någon som vill kan jag lägga in en filmsnutt där man ser hur hans mankam svajar och där man ser själva limpan.
Jag är intresserad både av det när det gått så här långt, men också själva grundproblemet när det bara rör sig lite mitt på mankammen.

Senast ändrad:
Sv: Vad är en lös mankam?

Det är den normala lösa mankammen, alltså den som kommer av att hästen en gång blivit för fet.
Men inte den de föds med (eftersom de inte föds feta). Jag tror inte problemet är så välkänt i Sverige eftersom "våra" raser inte har det här problemet.
Det är just den de föds med som jag är intresserad av. Alltså att mankammen är försvagad redan från födseln, vad det är som egentligen är problemet.

Jag har bara träffat på en welshponny som hade sådan nacke, när han gick vaggade hela mankammen fram och tillbaka och den såg riktigt tung ut. I övrigt var ponnyn i normalt hull. Åt sidan dit manen hängde så lutade hela mankammen när han han stod still, även fast han hade kort man.

Kan du inte lägga ut bild din häst?

Det heter väl fallen mankam eg, och jag vet att det skrivits tråder om det tidigare. Har du provat att söka? Jag vet inte exakt vad det beror på annat än IR och fetma, men vad gäller PRE så är det väl räknat som en exteriör defekt? Jag tror inte alls på teorin om att det skulle vara pga för lång man! Då skulle varenda nordsvensk ha fallen mankam....

Det är en defekt iaf inom den rasen. Fallen tror jag bara det heter om dom just fallit. Alltså inte om den bara är lös och vajar lite.
Det har inget med lång man att göra utan de föds med lösa mankammar. Alltså att det är lite mindre stabilitet.
En lång man tror jag ger den effekten som den gjort hos min gamla. Alltså att själva manroten breddas väldigt mycket.

Jag ska se vad jag kan hitta om jag söker på fallen mankam, men det har inte samma grundorsak alltid och det är just den ärftliga aspekten jag är intresserad av. Inte när fett drar ner själva mankammen.
Ska se om jag kan höra med veterinärer också men det känns svårt just för att det måste vara en veterinär som har erfarenhet av att det finns två olika anledningar till det.

Inte svar på ditt inlägg men eftersom min frieser också har lös man en liten bit så är jag intresserad av att följa tråden. Han hade den så när jag köpte honom som 4-åring och han var verkligen inte överviktig. Har också fått höra att det kan bero på lång man men min stackare har bara lite fjun som nöts bort bara man tittar på den då den teori litar jag ej på :p
Även hört någon påstå att hästar med lös/ fallen man har tendens att få fång?!? Har ni hört liknande?

Den längsta och "grövsta" manen han har haft finns att se på min avatar:)

Senast ändrad av en moderator:

Fallen mankam är inte samma sak som det du beskriver. En fallen mankam viker sig, oftast bara i vila. Men det är en defekt som inte accepteras inom PRE-aveln, fast det är inte jättevanligt precis. Dessa hästar har i a f en toppig mankam och brukar inte ha en den typen av fettdepå som du beskriver.
Det du beskriver är ett rätt klart fall av misstänkt IR och Cushing. Jag har haft både hästar som har haft fallen mankam i vila och det sistnämnda. Jag kunde inte förstå varför den sistnämnda hade en så konstig BRED mankam, och han var inte det minsta tjock när jag köpte honom, snarare mager! Cushing kan även yttra sig i mager häst.
I a f, förelsår att du tar ett IR test på din häst och om vetten anser att det finns fog för att misstänka Cushing så kan man testa att sätta hästen på Pergolid eller vad det nu är man använder nuförtiden. Att belasta den med ett Cortisolprov när den ser ut så här skulle jag INTE göra för då kan man orsaka ett fånganfall.
Det finns en engelskspråkig kvinnlig veterinär som jobbar på Strömsholm, hon är expert på det här. Din vet kan ringa och prata med henne, hon brukar inte vilja tala med hästägare om de inte är hennes kunder.
BRED mankam har i a f inget att göra med en fallen mankam. Och ser en häst ut så som du beskriver så är det väldigt illa, då har du snart fång som ett brev på posten om inget görs. Reducera allt socker omgående, banta den och motionera hästen ordentligt. Varje dag.

De fall jag sett av cushing har det märkts att något verkligen varit fel på hästen, men jag kanske bara sett långt gångna fall iofs. Det vet jag inte.
Gammelmannen har absolut inga som helst besvär på något annat sätt vad jag märker. Pigg, frisk och glad.
Han har sett ut så de 5-6åren jag haft honom och hos förra ägaren som hade honom nästan lika länge. Inga fångtendenser alls, snarare tvärtom, han tål all mat och snabba foderväxlingar (i de fall de gjorts).

Han är absolut inte fet. Och mankammen storlek berörs heller inte av hans hull.
Jag tror jag ska visa en bild på honom så kan vi komma ifrån fångmisstankarna. Denna togs för några dagar sen:
(man känner utan problem revbenen bara man drar lätt över...jag hade gärna sett att han gick upp några kilo just nu...hingst som han är och vår på det)
lluent.JPG

Som sagt jag misstänker inga sjukdomar hos honom, jag känner mig hyffsat säker på att hans mankam tänjts ut i skinnet och sen fyllts upp på något vänster. Han har så länge jag känt honom (även hos förra ägaren) aldrig varit sjuk mer än hovbroskförbening på ena fram som han är triangelmärkt för.

Vad är IR förkortning för?

Nu var det inte hans mankam specifikt som jag var intresserad av att diskutera utan det är ett sidospår (om jag kan hjälpa honom få bort lite av massan). Utan de som har en smal, normal hals, men som det svajar på. Precis som Ninni beskriver.

Du... Den här är också hingst och det är lika mycket vår här som på alla andra ställen. Ser du skillnaden?

bild21mars2012bild3.jpg

Fattar inte varför du vill att din häst skall gå UPP några kilon??

Mankammen på din häst går inte att se ordentligt på ditt kort tyvärr. Vad menar du med det här :confused: "jag känner mig hyffsat säker på att hans mankam tänjts ut i skinnet och sen fyllts upp på något vänster". Sånt här finns inte, fråga mig, jag har haft hästar som har haft bautanackar och massor med tagel och att något utifrån skulle tynga ner en mankam finns inte på kartan. Antingen är hästen sjuk eller för tjock. Fallen mankam är dock ett skönhetsfel. IR betyder insulinresistens = sockersjuka.

För att jag inte vill ha honom så tunn att jag kan se revbenen när han rör sig. Det är inte så att han måste gå upp mycket, bara lite lätt så de känns lätt, men inte syns.
Bilden var enbart för att visa hullet...alltså att han inte är fet.

Så du menar att hästen kan vara sjuk utan att det märks alls förutom på mankammen?
För tjock utgår jag från att vi kan stryka? Han saknar muskelmassa, men är definitivt inte i överhull.
Jag antar också att vi kan vara överens om att han står lätt böjd från mig och därmed sticker magen ut på mitt håll...alltså att han ser lite rundare ut än han är. För tittar jag på honom irl så har han en rak maglinje och revbenen skymtar lätt, lätt.

Jo, det menar jag. Om en häst har en sådan mankam som du beskriver så är det ett tecken på att något är fel. Dock så kunde man inte se det på bilden, men så är det.
Hästar har inte breda mankammar och en "limpa" under mankammen om den är fräsch. Detta är ett tecken på att fång är nära och bör utredas. Sorry.

Kanske ska göra tillägget att gammelmannen är triangelmärkt och därmed inte kan ridas fullt ut. Han hålls igång och tränas, men någon toppkondition och styrka kommer han aldrig att ha. Jag har dock aldrig märkt någon skillnad på honom vare sig han stått i en lång period eller varit igång (alltså att han skulle visa några tecken på att inte må bra). Nu är det egentligen inte honom jag vill diskutera (men visst finns det något som säger att han har ett problem utan att det märks på hans allmäntillstånd så är jag så klart intresserad), utan grundproblemet som jag började fråga om: alltså hästar som föds med nackar som svajar lätt. Det har jag tyvärr ingen film på. Ninni som också sa att hon hade liknande på sin häst kanske har någon kort snutt?

Till bettysmatte (och alla andra så klart):
Kort film från när jag hämtade honom i hagen idag. På honom svajar det enormt...har gjort under många år...och kort jag sett på honom från att han är unghäst så syns det att han har det där lätta svajet (men inte den "limpan" och det enorma svajet han har nu...vet inte när det blivit så mycket mer uppe på nacken, innan jag träffade honom för runt tio år sen).
http://www.remont.se/lluentnacke.wmv

(Läste lite lätt om symtom på IR och cushing och förutom nacken så har han aldrig uppvisat några sådana symtom, någonsin under tiden han varit i Sverige vilket är 11år nu)

Skulle han då varit nära fång i minst tio år och det aldrig brutit ut? Trots foderbyten, byten av motion etc?
Nja...jag har sett åringar inom denna ras som har lite lätt breddat mankam (dock så klart ej utfylld) och som aldrig varit feta och som sköts på ett bra sätt. Så även om nu min gammelman skulle ha något skumt så är det helt klart något som också ligger i rasen.

Jag tycker för övrigt limpan på nacken syns hyffsat på bilden? Strecket som går längs med hela halsen är punkten där limpan ligger ovanpå själva halsen.

På filmen syns det verkligen att det är en ruskigt stor fettdepå!! Den måste bantas bort med rätt mat och den motion som går för honom. Jag hade varit livrädd för ett fånganfall om jag var du! :crazy:

Först till Kryddan;
PPID och/eller IR ger ju en bred mankam fast de brukar vara väldigt hårda, inte lösa. Möjligt att de i svåra fall kan bli lösa? En mankam skall i övrigt alltid vara toppig, den skall inte vara platt. Samma hur välmusklad hästen är förblir den toppig längst upp. Så redan där finns ju en varningssignal om den är 10 cm bred....

Utifrån den bild du visar Remont, så tycker jag den ser helt typisk ut för en häst med IR eller PPID (cushings). Typisk att de blir sådär burkiga och överdrivet grova i kroppen trots att revbenen syns. Och att ge mer mat bygger bara större depåer och en alltmer burkig kropp, revbenen fortsätter vara synliga eller lätta att känna. Särskilt om maten du ger innehåller mkt socker och stärkelse.

Jag skulle testat honom om jag vore du, innan han får fång. För det gör de, förr eller senare. Det är bara en tidsfråga.

Om hästen har haft en stor depå längs med mankammen och den blir mindre kan den bli mjuk och sladdrig. TS häst har troligtvis varit mycket sämre.

TS: Ser ut som ett typexempel på en IR, PPID häst som Centaur säger. Det är väldigt vanligt på PRE och du bör verkligen minska sockerinnehållet i ditt foder.

*kl*

IR eller inte så hade det varit intressant att höra om de som faktiskt träffat mycket PRE, gärna i Spanien, och då på yngre hästar som föds med lös mankam. Vilket ursprungs frågan var. Alltså vad som orsakar att den svajar: brist på muskulatur, något som hindrar mankammen att hålla sin normala stadga o.s.v. Alltså de som föds med detta. Givetvis inte bara hos denna ras.
Om vi nu inte kan komma ifrån dit diskussionen gått (vilket jag får skylla mig själv för) så får jag väl istället starta en ny tråd som bara gäller det.

Liknande trådar

Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
7 701
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra... 2
Svar
36
· Visningar
5 470
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 433
Senast: Icfafn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 740
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V