Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

De är ju definitivt bättre på att just tjäna pengar.
De pengar som sedan skall betala för den välfärd som andra behöver.

För att kunna uppnå den välfärd som du vill ha är de produktiva människorna nödvändiga.
Utan dem så skulle det inte heller finnas något att köpa för pengarna.
Varken varor eller tjänster.
Det är rätt underbart att det som @manda beskriver som kapitalistisk normföljsamhet, vilket faktiskt är så värdeneutralt uttryckt som språket medger, så skriver du om hur bra det är att vara bra på att tjäna pengar. Skillnaden mellan att prata om en norm å ena sidan, och att reproducera den å den andra. Ett läroboksexempel. Tack, båda!

Så du tycker inte att produktivitet skall styra människors inkomst?

Och du likställer ekonomiska förutsättningar med människovärde?

Mäts människovärdet i pengar?
Menar du att människor som inte producerar pengar inte har ett människovärde?
Har människor som inte producerar pengar inte rätt till ett drägligt liv? Jag kan inte se att @manda skriver något m lyxliv i sitt inlägg utan hon använde ordet drägligt. Du håller inte med om att man minst har rätt till ett drägligt liv?

Och jag tycker att du mäter människovärde i just pengar.
Det kostar nämnligen pengar allt det där som du vill ha.
Och om man inte producerar egna pengar så är det andras pengar som skall betala för det hela.

Vilken standard som man har rätt att kräva av andra kan man sedan verkligen diskutera.
Men det handlar inte om människovärde utan om resurser.

Produktiva människor skapar sina resurser själva.
Människor som inte producerar ska bara tacka och ta emot för de smulor andra anser att de har rätt att ta del av?

Det här livet är verkligen inget för mig alltså. Jag valde inte att födas så här.

Det är rätt underbart att det som @manda beskriver som kapitalistisk normföljsamhet, vilket faktiskt är så värdeneutralt uttryckt som språket medger, så skriver du om hur bra det är att vara bra på att tjäna pengar. Skillnaden mellan att prata om en norm å ena sidan, och att reproducera den å den andra. Ett läroboksexempel. Tack, båda!
Visst.
Men det är faktiskt bra för alla om tillräckligt många tjänar tillräckligt mycket pengar och producerar varor och tjänster som behövs.
Annars så skulle det inte finnas något till någon.

Om alla sätter sig ner och ägnar sig åt att göra ingenting så skulle det bli katastrof.

Människor som inte producerar ska bara tacka och ta emot för de smulor andra anser att de har rätt att ta del av?

Det här livet är verkligen inget för mig alltså. Jag valde inte att födas så här.
Hur tänker du annars att det skall fungera?

Att några skall ha rätt att ta så mycket som de vill ha från andra människor som har producerat tillgångarna?

Det är väldigt nära att alla skall ha lika mycket i lön oavsett vad de arbetar med och hur duktig som de är.

Menar du att människor som inte producerar pengar inte har ett människovärde?
Nej jag menar att människovärdet är separerat från hur mycket pengar som omhändertagande får kosta.

T.ex. så anser jag inte att skillnaden mellan att få bo i 1 rok i stället för 2 rok har med just människovärde att göra.
Många tycker att de skall ha "lika mycket pengar som alla andra" därför att "alla är lika mycket värda".

De blandar ihop människovärdet med ekonomiska förutsättningar.

Nej jag menar att människovärdet är separerat från hur mycket pengar som omhändertagande får kosta.

T.ex. så anser jag inte att skillnaden mellan att få bo i 1 rok i stället för 2 rok har med just människovärde att göra.
Många tycker att de skall ha "lika mycket pengar som alla andra" därför att "alla är lika mycket värda".

De blandar ihop människovärdet med ekonomiska förutsättningar.
Jag såg inte manda skriva något om det utan om drägligt liv och att man har människovärde trots att man inte är produktiv.

Hur tänker du annars att det skall fungera?

Att några skall ha rätt att ta så mycket som de vill ha från andra människor som har producerat tillgångarna?

Det är väldigt nära att alla skall ha lika mycket i lön oavsett vad de arbetar med och hur duktig som de är.
Jag kan ju tycka att jag har rätt till ett drägligt liv, att leva och inte bara överleva på knäckebröd och vatten. Jag har inte pratat om att alla ska ha lika mycket lön eller lika mycket pengar, men råd att vara vid liv och må bra är väl det minsta att sträva efter?

Jag kan ju tycka att jag har rätt till ett drägligt liv, att leva och inte bara överleva på knäckebröd och vatten. Jag har inte pratat om att alla ska ha lika mycket lön eller lika mycket pengar, men råd att vara vid liv och må bra är väl det minsta att sträva efter?
Du tycker att hundar, som faktiskt kostar ganska så mycket, är nödvändigt för ett drägligt liv.
Och det är faktiskt något som jag tycker kan diskuteras.
Om jag förstår det rätt så har du nu två stora hundar att försörja.
Där kommer vi till vilka nivåer som skall vara belöning för utfört arbete och vad som skall ingå i de mänskliga rättigheterna.

Hund är nog utanför de mänskliga rättigheterna tror jag.

@Inte_Ung
Jag har under en tid, och i flera trådar,fått en känsla som jag hoppas du kan rätta mig på. Det känns som att du värderar människor som tjänar pengar högre än de som inte gör det. Som att du anser att människor som inte har turen att födas friska, med rätt föräldrar eller har fått rätt möjligheter i livet, inte ska ha det bra. Att man, om man tillhör gruppen fattig, bidragsberoende i någon form, så ska man vara hemskt tacksam för minsta lilla man blir tilldelad i samhället, och definitivt inte ha krav. Som att de viktigaste människorna i Sverige är de som jobbar och tjänar pengar och betalar skatt. De ska också ha alla fördelar- tillhör man andra gruppen ska man nöja sig med att på nåd vara vid liv. Man ska inte få ha något som kan tänkas vara en "guldkant" om man råka tillhöra "bidrags"gruppen, för det gör man sig inte förtjänt av. De som jobbar och betalar skatt får på riktigt "leva", de som inte gör det får på nåder överleva.

Har jag missförstått?

Den här uppfattningen om dig skaver för jag trodde jag kände dig bättre än så, men förvånas gång på gång av hur du uttrycker dig. Jag hoppas att det är jag som inte är läskunnig, för dum i huvudet helt enkelt, än att det är något åt det här hållet du menar.

@Görel

Du som har lyckats med att få en fin hyresrätt hos allmännyttan, hur ställer du dig till att allmännyttan skulle bli behovsprövad?
Att dessa bostäder skulle fördelas till de som bäst behöver dem?

Du borde ju egentligen kunna ordna med bostad på egen hand.
Eller hur?

Fördelningen av den gemensamma kakan måste ju prioritera dem som inte själva har resurser för att lösa sina basala behov.

Du tycker att hundar, som faktiskt kostar ganska så mycket, är nödvändigt för ett drägligt liv.
Där kommer vi till vilka nivåer som skall vara belöning för utfört arbete och vad som skall ingå i de mänskliga rättigheterna.

Hundar behöver inte kosta så mycket. Anledningen till två hundar beror på Vavilons behov av sällskap, hade inte en tanke på mer än en hund, dels pga kostnaderna, men också pga jobbet.

Vavilons försäkring kostar 219 kr per månad. Freyas försäkring kostar 349 kr per månad. Maten max 400 kr. Selar och koppel har jag sedan tidigare och det som jag behövt mer har jag fått i present och julklapp. Jag köpte Vavilon för 10 000 kr av egna ihopsparade pengar jag jobbat ihop för 6 år sedan. Freya har jag fått.

Jag har inte köpt kläder alls i år, jag äter inte ute, jag reser inte, om man inte räknar till jobbet, jag köper inte prylar, mina jackor och skor är många år gamla nu, de jag använder nu har jag fått då de inte passade tidigare ägare. Köpte tre par skor på rea för om det var 350 spänn eller något.

Jag kräver inte att någon annan försörjer mina hundar, det har jag aldrig gjort, jag tar av pengar som ska gå till mig och mina behov för att försörja dem. Den dagen jag inte klarar det längre tar jag livet av mig, det är redan bestämt och planerat om hur och var osv. Det är inte en fråga om "om", utan "när". Hundarna är rätt billig medicin mot fetma, depression och krämpor.

Ska vi dra den diskussionen så är det väldigt mycket som är utanför mänskliga rättigheter, som hästar, övriga sällskapsdjur, bilar, körkort osv.osv i all oändlighet, inte ens en trampcykel faller under begreppet mänsklig rättighet.

Det känns som att du värderar människor som tjänar pengar högre än de som inte gör det. Som att du anser att människor som inte har turen att födas friska, med rätt föräldrar eller har fått rätt möjligheter i livet, inte ska ha det bra.
Jag anser att de som tjänar pengar skall ha mer pengar än de som inte tjänar pengar.
Det är väl egentligen logiskt.

Var golvet för de som behöver pengar från det allmänna skall ligga kan diskuteras.
Men att behöva prioritera ett billigare boende på en mindre attraktiv plats för att kunna ha två stora hundar ser jag faktiskt inte som under den nivån.

• Arg
Reactions: abc
Jag anser att de som tjänar pengar skall ha mer pengar än de som inte tjänar pengar.
Det är väl egentligen logiskt.

Var golvet för de som behöver pengar från det allmänna skall ligga kan diskuteras.
Men att behöva prioritera ett billigare boende på en mindre attraktiv plats för att kunna ha två stora hundar ser jag faktiskt inte som under den nivån.
Har jag skrivit att jag kräver att få ha två stora hundar och samtidigt bo på en attraktiv plats? Eller skrev jag att jag är beredd att flytta?

Jag anser att sjukersättning som man betalar skatt på, faktiskt också ska höjas och det görs inte. Den följer inte med i utvecklingen. Jag kräver inga höga summor pengar utan det funkar med lägre, men inte att summan minskar för att man inte tycker att de med sjukersättning inte förtjänar att få högre ersättning varje år när lönerna höjs. Jag tycker att bostadstillägg ska höjas efter de faktiskta hyreskostnaderna som finns numera, vilket inte heller har skett på många år.

Ska vi dra den diskussionen så är det väldigt mycket som är utanför mänskliga rättigheter, som hästar, övriga sällskapsdjur, bilar, körkort osv.osv i all oändlighet, inte ens en trampcykel faller under begreppet mänsklig rättighet.
Precis.
Och det är de rättigheterna som @manda refererar till.
Så då kommer vi till någon sorts förhandling om vad vi tycker skall ingå utöver det, om något alls.

Meningsfull fritid, vad är det och hur mycket får det kosta?

Människovärde samt grundläggande mänskliga rättigheter är helt friställt från arbetsförmåga och kapitalistisk normföljsamhet. Det är fastslaget i internationell rätt.

Vi som varit tärande av olika anledningar i många år borde ju, i ekonomins namn, slaktats ut när det bestämts att vi kommer att fortsätta vara tärande livet ut och bara satsat på att ha kvar dom som producerat nånting som genererat en inkomst till statskassan.
Ja det är lite den känslan jag får av inläggen.

Har jag skrivit att jag kräver att få ha två stora hundar och samtidigt bo på en attraktiv plats? Eller skrev jag att jag är beredd att flytta?
Nej.
Men @manda antydde det.
Att det skulle vara en rättighet.
Och så fick jag en hurvel om mitt "kapitalistiska synsätt".
Typ "du är dum för du räknar pengar".

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka