Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Bukefalos 30 år!

Redan nu är det ju en snedfördelning när det gäller hjälpmedel och då i dom kommuner där det går relativt bra ekonomiskt, för inte alls länge sen var det en som blev av med sin permobil för att han använde den för lite trots att han använde den till affären flera gånger i veckan, en annan blev av med sin permobil för han använde den för mycket, spar-cirkusen är redan igång, om människor med handikapp förflyttas kommer det totala kaoset att vara ett faktum.

Ah, då missuppfattade jag och läste slarvigt!

…och vad är det så upprört kring då?
Att kostnader för vård tas statligt är väl en generellt gillad tanke sett till hur buke generellt röstar. Jag gillar tanken på en ansvarstagande icke-diktatorisk stat med ett starkt socialt skyddsnät.

Vad kom hela ”flytta sjukpensionärer till norrländska/sörmländska/what ever- byar”-bråket från?

Skillnaden mellan dig och mig är att du har hårda kriterier vid behöver och jag anser att behovet är upp till personen som behöver djuret. Du vill begränsa och det vill inte jag. En annan lösning, om du nu tänker så mycket med omsorg om folk, är att ha en post i försörjningsstöd avsedd för djur eller något annat som kan vara bra för den som har försörjningsstöd. Gymkort, simning osv, eller hund för de som vill det. Så har man inte regionens hårda kriterier för vad medicinskt behov är,
Om det blir kris för dig med hundarna, så kvarstår erbjudandet.

Jag brukar inte göra så här, jag brukar inte gripa in i trådar för att försöka lösa de svårigheter som personer dels lever med, dels blir påhoppade för.

En ansökan vid djurrelaterade behov har vi hittills aldrig avslagit, det har gällt både husdjurs egna behov, djurassisterad terapi och pararidsport.

Jag är övertygad om att djur är bland det mest underskattade vi har. Kan jag motverka det en anings aning, så gör jag det.

…och vad är det så upprört kring då?
Att kostnader för vård tas statligt är väl en generellt gillad tanke sett till hur buke generellt röstar. Jag gillar tanken på en ansvarstagande icke-diktatorisk stat med ett starkt socialt skyddsnät.

Vad kom hela ”flytta sjukpensionärer till norrländska/sörmländska/what ever- byar”-bråket från?
Det hade väl att göra med att de skulle flyttas dit det var billigast att bo eftersom man inte är villig att höja det ekonomiska stödet/ersättningar så att de kan ha större val i var de bosätter sig, typ? Säger jag som mest skummar i tråden.

Kostnaderna flyttas från kommunerna till staten.
Det betyder inte att de blir större.

Är det ingen som kan läsa vad jag skriver?
Jodå, men det är ju skillnad på att kunna läsa vad du skriver och att hålla med om att det är en bra idé. :) Och kruxet här är alltså inte vem som bär kostnaderna utan att det luktar institutionalisering och förtryck. Du beskriver inte något som gör att den lukten försvinner, men du är ju helt fri att göra det om det ingår i idén! Så länge det luktar illa kommer du få synpunkter om just lukten (just för att folk kan läsa vad du skriver ;) ).

Detta är kärnan av de jag inte fattar. Om det inte handlar om någon form av tvång, varför skulle jag vilja flytta till ett totalt främmande ställe där jag inte känner en människa?
För mig med. Att inte känna en människa inbegriper också läkare, vårdpersonal och omvårdnadspersonal. Att vara sjuk och beroende av olika systems fungerande och individers lämplighet på sitt yrke är svårt att sätta sig in i för många som inte har någon typ av egen erfarenhet (privat, i jobbet…). Att leva med funktionshinder ökar risken för att utsättas för våld och minskar sannolikheten att våldet upptäcks ( https://kunskapsguiden.se/omraden-o...atthet-hos-personer-med-funktionsnedsattning/ ). Att då få helt ny omsorg, helt ny biståndsbedömning, helt ny hemtjänstutövare, helt ny personal (fy tusan vilket jobb det är att organisera sin hemtjänst! Se tex denna nya lilla radionotis om forskning som påvisar det: https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9302433 ). Ddet är en reell risk för försämring av både hälsotillstånd och livskvalitet att flytta iom allt detta, helt utan att beakta den psykiska hälsan. Dessutom ska detta genomlevas långt från anhöriga. Bara en sådan sak som att vårdmöten blir mindre fördomsfulla och avfärdande om en till person är med (även för mig, en infödd akademiker) betyder att vi behöver vårt nätverk. Ja vi behöver såklart också en minskning av systemiskt förtryck men nu är det som det är och den här idén verkar inte innehålla strategier för att hantera allt detta vilket i mina ögon gör den bristfällig (utöver att den luktar negativ särbehandling).

Jag tror såhär (det fetstila har jag lagt till nu för tydlighet):
Jag läste just ett intressant inlägg på Facebook ( :bag: ) om diskussionstekniken motte and bailey. Att ha ett lågprioriterat argument som är lätt att försvara att divergera diskussionen (här ”staten betalar”) mot för att det grundläggande svårförsvarade argumentet/åsikten faktiskt inte kan försvaras eller förklaras (här tvångsförflyttning). Tekniken går ut på att slippa försvara sitt oförsvarbara grundargument genom att prata om annat som går att försvara. Väldigt intressant läsning i kontext av denna tråd. Om det var en algoritm som gav mig den, så tack!

Jag ger upp.
Det är alldeles för många som inte läser vad jag skriver utan hittar på egna tolkningar.
Då går det liksom bara runt runt.

Jag ger upp.
Det är alldeles för många som inte läser vad jag skriver utan hittar på egna tolkningar.
Men om det inte handlar om tvingande förflyttningar. Vad tänker du dig att incitamentet för flytten skulle vara? Redan idag är det ju billigare och enklare att hitta bostäder på mindre orter och därmed sker en viss förflyttning av utsatta personer till mindre orter och kommuner. Men den sker ju utifrån nöd snarare än önskan.

Jag ger upp.

Anledningen att vi tolkar dig är ju helt enkelt att du inte svarar på våra frågor och invändningar med information utan deflektion.

Hade du beskrivit de luckor folk uppfattar att idén har och folk ÄNDÅ hade annan syn på den än du, eller tykat dig för idén, så hade jag förstått uttrycket ”ge upp”.

Det har ju också blivit ganska tydligt att din stil att kommunicera i tråden är att få folk att förklara sig mer, mer, mer medan du inte ska lämna någon information. Nu vänder vi kollektivt på det mönstret här i tråden och DU får stå till svars för vad du skriver lika mycket som alla andra i tråden. När vi använder samma kommunikationsstil som du, så ger du upp. För den var visst inte så trevlig trots allt? Du vill leka katt och råtta så länge du är katten. Förståeligt.

Jag håller dock med dig om att det är en god idé att lämna den här tråden och tanken. Peace.

Jag ger upp.
Om det finns utrymme för att som du säger hitta på egna tolkningar har du själv förklarat dåligt. Du skulle kanske förklara utan hål så att folk förstår istället?

Det är visserligen lättare att skylla på andra och ge upp än att ta eget ansvar för hur man uttrycker sig

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka