Vad är ett kul liv?

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
En kollega gick i pension i veckan, och det sista hen sa till mig var: ”kolblakkur, lev ett kul liv”.

Observera att detta sades till en person som knappt lämnar sig lägenhet 😂

Jag tänker att det ändå finns en vishet i det hen sa, och att hen verkligen menade det.

Men vad ÄR ett kul liv?!
Vad tycker ni är kul?

Kul är djur,natur och vänner för mig.

Kul är att skratta med kompisar, att se en skräckfilm med min syster, att sjunga i bilen, att simma i en sjö, att läsa en bok, att vara i stallet, att prata häst med hästfolk, att rida ut tillsammans, att rida ut ensam, att promenera med hästarna i skogen, att sitta i hagen, att gå promenader med hunden, att plocka blommor. Med mera 😁

Kanske syftar på att se till att hinna med mer än måsten i vardagen..

Tänker att det är ytterst individuellt.

För mig är det djur och natur. Hunden. Slippa sätta väckarklocka de flesta dagar. Mycket tid att läsa. Gärna någon resa då och då.

En kollega gick i pension i veckan, och det sista hen sa till mig var: ”kolblakkur, lev ett kul liv”.

Jag tänker att det ändå finns en vishet i det hen sa, och att hen verkligen menade det.

Men vad ÄR ett kul liv?!
Vad tycker ni är kul?
Det är ju naturligtvis jätteindividuellt och enbart baserat på egna önskningar och intressen. Ett kul liv för mig personligen måste innefatta att mitt arbete i alla fall till viss del är kul. Jag spenderar så mycket fysisk tid och tanketid där, så jag måste känna att jobbet berikar mitt liv. Och det gör det :) . Sedan handlar det om intressen naturligtvis. Man behöver inte lämna sin lägenhet/sitt hus för att ha kul. Mycket av det som jag tycker är kul (läsa, skriva, släktforska, fixa möbler/inreda) gör jag just i mitt hem. Men jag gillar naturligtvis att komma ut ibland också och gärna till loppis eller en fika på ett fint konditori :) .

Kul, att ha roligt, att skratta. Det gör jag mycket på jobbet faktiskt, men också mer planerat på show, på en fest.

Ibland spontant i vardagen, hunden gör en rolig min, barnet säger något oväntat, maken har hittat en kul video.

Men vad ÄR ett kul liv?!
Vad tycker ni är kul?
Jag tänker att det är en inställning mer än hur man praktiskt gör. Att inte spara allt till sen utan göra plats för roliga saker i vardagen. Sen vad som är roligt är väldigt individuellt.

Ett kul liv för mej är att ta tillvara på möjligheter. Om det är en väldigt fin sommardag kan jag ju passa på att åka ut med båten. En fin höstdag kan man gå en långpromenad i skogen osv. Det kan också handla om att passa på att laga god mat när man har tid. Umgås med vänner och familj.
Att man inte behöver följa normer och prestige som att klättra i karriären, köra fina bilar, bo i ett 5milj hus med nyrenoverat kök.

Man njuter av livet och tar möjligheterna helt enkelt. Man får utöva sin hobby och att man tar tillvara på de små sakerna vardagen ger.

"Kul liv" innebär för mig att känna livsglädje. Hur man når dit är ju högst individuellt.
Min livsglädje är ofta nån annanstans nuförtiden, men jag tror att den kräver att jag åtminstone känner trygghet och samhörighet och följer mitt hjärta och mina värderingar innan den vill dyka upp. När den väl är på besök brukar jag känna mig glad, nyfiken, gå kurser, göra utflykter, vistas i naturen, ägna mig åt kreativa aktiviteter och hitta på massor med idéer. Då har jag ett kul liv. 😊

Men vad ÄR ett kul liv?!
Vad tycker ni är kul?
Att få hjälpa till och utveckla teknik som löser viktiga problem för mänskligheten tillsammans med andra duktiga människor. Att laga mat. Att umgås med familjen. Att läsa böcker. Att se duktiga artister i sina kulturgärningar. Att lösa vardagliga problem. Att med handkraft producera ved för att kunna hålla värmen under vinterhalvåret. Att laga de där sakerna som gör att man slipper köpa nytt på ett tag till.

Att fylla sitt liv med sådant man tycker om, tänker jag blir ett ”kul” liv. Sedan kan det betyda helt olika saker. Vissa måste snarare uppleva nya överraskande saker hela tiden, än att njuta av att bli bra på sånt man redan vet att man tycker om. Osv.

Att ta del av allt som livet kan erbjuda. Inte bara sträva efter att överleva. Att våga drömma lite, försöka uppfylla några av dem. Gå utanför sina egna bekvämlighetsramar och testa om man kan få nya infallsvinklar. Och ta tillvara på det bra som man redan har i sitt liv.

Livet ska ge något tillbaka och inte bara ta energi, dom jag umgås med är få eftersom inte många spelar i samma division som mig vad det gäller skapande och problemlösning och att tänka utanför boxen och verkligen skapa nåt bestående som fungerar, och så hatar jag när folk försöker gissa en massa när det gäller att få fram ett konkret svar.

Att jag valt bort många människor innebär att jag slipper få ett "men gör så och så istället" slängt i ansiktet utan att det ens är genomtänkt eller att jag ens bett om kommentaren. Bättre med ett lugnt liv än att behöva umgås med och lyssna på dom som ändå inget fattar.

Tänker att det är att ta vara på livet, allt det här som inte är "måsten" som jobb, disk tvätt osv. Att ta sig den där fikan/bion/semestern som känns mer som lyx/att unna sig. Strunta i att det är ostädat hemma och bjuda hem vänner på mat/vin/glass what ever 🙂

Jag har ett motto och det är att jag inte vill dö nyfiken. Jag tyvker det är kul att testa på nya aktiviteter så därför gick jag till exempel på balettkurs som nybörjare när jag var 40+. och var med skolans dansuppvisning på Stora teatern i Göteborg. Jag gick också en del andra danskurser där och var med på upovisningar i flera år. Att dansa var något jag ville testa på som barn men det blev aldrig så.

För mig är nog ett kul liv att jag gör det jag är nyfiken på och vill göra. Jag håller också fast vid gamla intressen som skrivande och hästar. Sedan tackar jag hellre ja än nej om jag blir inbjuden till något och jag kan genomföra det.

Jag tänker att det är livskvalitet, livsglädje.

Det tänker jag också! Men jag är ingen som kanske är just ute efter att "hitta på kul grejer". Däremot blir jag GLAD av och i min vardag hela tiden och känner mig otroligt nöjd att få lägga min tid på der jag gör. Dvs att knappt lämna lägenheten är för mig inte öht motstridigt till att att ha ett kul liv (förutom att jag ju har häst och är borta stor del av fritiden I stallet), det beror ju på vad man uppskattar.

Jag har ett motto och det är att jag inte vill dö nyfiken. Jag tyvker det är kul att testa på nya aktiviteter så därför gick jag till exempel på balettkurs som nybörjare när jag var 40+. och var med skolans dansuppvisning på Stora teatern i Göteborg. Jag gick också en del andra danskurser där och var med på upovisningar i flera år. Att dansa var något jag ville testa på som barn men det blev aldrig så.

För mig är nog ett kul liv att jag gör det jag är nyfiken på och vill göra. Jag håller också fast vid gamla intressen som skrivande och hästar. Sedan tackar jag hellre ja än nej om jag blir inbjuden till något och jag kan genomföra det.

Instämmer, jag tror få ångrar saker de gjort när de ligger för döden utan det är sakerna en tackade nej till som får en att gräma sig (även om jag generellt inte är för att ångra/gräma sig... visst att jag önskar jag kommit på och vågat göra en del saker tidigare men det är som det är).

Sedan tror jag det är viktigt att stanna upp ibland och bara njuta av var en befinner sig just då. Jag är ju ofta ute i naturen, både privat och i jobbet och stannar ofta till och förundras över hur lyckligt lottad jag är som har den tillvaro jag har.

Jag tänker genast att det verkar roligare att vara nyfiken hela livet, även på dödsbädden. Om än inte på nivån att jag avstår från saker för att hålla nyfikenheten vid liv. Jag tycker inte att något tyder på att nyfikenheten tar slut. Det kommer hela tiden nya saker att vara nyfiken på.

För mig är det att jobb med roliga kollegor, skratta tillsammans gör livet kul och meningsfullt!
Ha häst, träna, rida ut och bara pyssla i stallet.
Umgås med min fina partner.
Vara hemma med mina katter, läsa böcker, baka, träffa mina vänner ❤️
Jag är väldigt glad för mitt liv.

Jag tänker att kul är väldigt individuellt, men gemensamt för alla att man gör något som man mår bra av och som just du tycker är kul. Att man inte tvingar in sig i en mall som man egentligen inte vill vara i, för att "alla andra" gör så eller att det förväntas av en. Särskilt om det är en sak som "alla andra" tycker är kul men som man själv inte gillar, tvinga inte dig själv att göra det då, för uppenbart tycker inte just du att det är roligt.

Och som någon annan skrev, inte skjuta upp saker till morgondagen eller inte våga testa nått som man egentligen vill göra.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar