Vad är fel på min häst? *video*

Jag tänkte också på PSSM, det kan ge väldigt konstiga symptom. Och det är ju väldigt enkelt och billigt att testa för, iaf den ena sorten. Typ 300kr med tagel man själv skickar på analys för att testa PSSM1, och sen muskelbiopsi som jag har för mig kostade nån tusenlapp mer, men som kräver klinikbesök och att de har rutiner på att skicka vävnadsprov. Jag har själv haft häst med PSSM, och det är en eländig sjukdom. Den är kronisk och kräver verkligen stor insats av ägaren för att hästen ska vara symptomfri. Det kan debutera närsom, och på olika sätt. Och många hästar har genen men det bryter aldrig ut.
Även om det i ditt fall kanske inte är PSSM, så är det iaf lätt att utesluta. Jag hade kollat innan jag lade om kosten.

Och annars, fy vilken jobbig sits du har med en häst som har sådana problem. Hoppas verkligen det löser sig till det bästa för er.
 
Är hon likadan om du låter någon annan rid henne under en period?
Jag hade ett sto med liknande problematik. Kollade allt utan att hitta ngn förklaring. Då började min man rida henne och det sa klick och hon gick som en klocka. Han och jag är nog lika skicklig som ryttare men han är längre och tyngre och blir mindre spänd och arg när hästen trilskas ....
 
Är hon likadan om du låter någon annan rid henne under en period?
Jag hade ett sto med liknande problematik. Kollade allt utan att hitta ngn förklaring. Då började min man rida henne och det sa klick och hon gick som en klocka. Han och jag är nog lika skicklig som ryttare men han är längre och tyngre och blir mindre spänd och arg när hästen trilskas ....

Har inte haft annan ryttare under någon längre period, dels pga brist på lämplig ryttare men även att det känns fel att t.ex. skicka iväg henne i träning när jag är såpass säker på att hon har ont nånstans..... Men har fått en av mina duktigaste kompisar att rida två ggr, och då har hästen betett sig precis som med mig.
 
Har inte haft annan ryttare under någon längre period, dels pga brist på lämplig ryttare men även att det känns fel att t.ex. skicka iväg henne i träning när jag är såpass säker på att hon har ont nånstans..... Men har fått en av mina duktigaste kompisar att rida två ggr, och då har hästen betett sig precis som med mig.
Jag tror du behöver ge ett sådant försök mer än två gånger. Tog nog två-tre mån då min man bara red henne innan hon var helt ok m honom. Det trista var att hon och jag aldrig kom överens. Så fort jag satt upp kom beteendet tillbaka.
 
Min häst betedde sig sådär.
Också ett sto men personligen skulle jag aldrig fortsätta rida eller be någon annan prova under flera månader (?!)

Min var till en början bra vid longering och tömkörning, men efter en tid fick hon problem med galoppen. Jag var på klinik många gånger innan felet hittades. Hon var vid första besöket halt på tre ben.
Sedan ohalt och då hittades ks men när det bedövades bort var hon lika besvärad. Då gjordes ul av ryggen och då hittades förändringar vid lumbosacralleden. Hon behandlades med kortison men det blev bara värre efter två veckor igen. Hon fick vandra vidare.. Hon blev 5 år
 
Jag har förstått det som att obehandlad blir sjukdomen sämre och sämre men med rätt behandling kan tillståndet stanna upp och till och med gå tillbaka något. Som alltid gäller att ju tidigare behandling sätts in desto bättre resultat får man.
Det vore ju underbart :heart jag tycker ju att min är otroligt mycket bättre, men tänkte att jag skulle få räkna med att han ändå gradvis skulle bli sämre. Det vore underbart om han kan hålla sig som han är nu :heart han är ju bara 15 år, jag hade ju räknat med att vi skulle ha många år kvar :heart
 
Liten uppdatering: Har hittat en klinik (långt borta) som har en veterinär som är specialliserad i rygg/SI-leds utredningar. Tänker åka dit inom några veckor (har lite tight schema just nu) med mindre problemen plötsligt skulle försvinna innan dess.

Hade även ute en annan kiro i går, som är veterinär i grunden och har drygt 20 års erfarenhet, som fick kolla igenom hästen för en second opinion. Hon hittade en rejäl låsning/rotation precis bakom sadelläget, oklart hurvida ordinarie kiro har missat denna eller om den är ett återvändande problem. Men om vi har riktig tur kan det ha varit den som ställt till problemen hela tiden, fast det vågar jag nästan inte hoppast på.
(Och innan någon berättar för mig att det är riskfylld med kiropraktik på hästar med misstänkte pålagringar i rygg/nacke, så är både jag och veterinären väl medvetna om dessa risker)
 
Jag tror du behöver ge ett sådant försök mer än två gånger. Tog nog två-tre mån då min man bara red henne innan hon var helt ok m honom. Det trista var att hon och jag aldrig kom överens. Så fort jag satt upp kom beteendet tillbaka.

Fast det känns lite absurt utifrån @sorbifolia s hästs problematik och beteende att föreslå att prova under flera månader osv, för att se huruvida det skulle hjälpa och bota sig med att byta ryttare :confused:
 
Fast det känns lite absurt utifrån @sorbifolia s hästs problematik och beteende att föreslå att prova under flera månader osv, för att se huruvida det skulle hjälpa och bota sig med att byta ryttare :confused:
Det jag vill öppna för är att alla problem inte behöver grunda sig i att hästen har ont. Givetvis ska detta uteslutas först, men det kan också vara så att hästen inte trivs med ryttaren. Det måste dock få ta lite tid f en ny ryttare att lära känna hästen. Ibland är häst och ryttare inte en bra matchning helt enkelt.
 
Det jag vill öppna för är att alla problem inte behöver grunda sig i att hästen har ont. Givetvis ska detta uteslutas först, men det kan också vara så att hästen inte trivs med ryttaren. Det måste dock få ta lite tid f en ny ryttare att lära känna hästen. Ibland är häst och ryttare inte en bra matchning helt enkelt.

Så kan det givetvis vara i något enstaka fall, men det känns oerhört långsökt i TS fall. Både utifrån hur beteendet yttrar sig, och att TS ridit och haft hästen länge och den fungerat bra tidigare.
 
Liten uppdatering: Har hittat en klinik (långt borta) som har en veterinär som är specialliserad i rygg/SI-leds utredningar. Tänker åka dit inom några veckor (har lite tight schema just nu) med mindre problemen plötsligt skulle försvinna innan dess.

Hade även ute en annan kiro i går, som är veterinär i grunden och har drygt 20 års erfarenhet, som fick kolla igenom hästen för en second opinion. Hon hittade en rejäl låsning/rotation precis bakom sadelläget, oklart hurvida ordinarie kiro har missat denna eller om den är ett återvändande problem. Men om vi har riktig tur kan det ha varit den som ställt till problemen hela tiden, fast det vågar jag nästan inte hoppast på.
(Och innan någon berättar för mig att det är riskfylld med kiropraktik på hästar med misstänkte pålagringar i rygg/nacke, så är både jag och veterinären väl medvetna om dessa risker)
Spännande!
Min med PSSM får låsningar när han är dålig, samma med mig själv faktiskt. Så det kan hända att man får hjälpa till på flera håll samtidigt.
 
Spännande!
Min med PSSM får låsningar när han är dålig, samma med mig själv faktiskt. Så det kan hända att man får hjälpa till på flera håll samtidigt.

Tänker du alltså att TS häst är mest trolig att ha PSSM utifrån tråden och läget ?
 
@sorbifolia - jag tipsar om att kolla på bakknäna! Vår häst betedde sig mycket likartat. Svaga/glappande bakknän. Jag råder dig till att ta kontakt med antingen Svensk Hästrehab eller Lollo Persson.
Vår häst hade förutom svaga bakknän också en mjukdelsskada i ena bogen så vi har valt att låta henne få långvila genom att ta ett föl. Vid igångsättningen om 2 år kommer vi jobba väldigt noggrant för att bygga upp de glappande bakknäna.
 
@pews1972 Inte för att vara sån men att vara dräktig är inte direkt nån vila och inte heller är det mindre belastning på bakknän. Jag har själv en häst med glappande bakknän och vila är inte melodin för henne utan korrekt träning av coremuskulatur, i mitt fall med equiband, är det enda som hjälper i längden. Att hålla henne i trim och inte släppa på bete så hon blir tjock och tung är också viktigt.

@sorbifolia Du har fått många goda råd här ang SI-leder och nacke så spara dina pengar och lägg inte mer på alternantivbehandling utan ta en dag ledigt och åk till den stora kliniken med resurser för att både göra UL och röntgen på nacke och rygg. Tyvärr tror jag de kommer att hitta fynd där.
 
Kanske är det så att hästen känner sig pressad/instängd av sadeln. Alltså att den är som klaustrofobisk mot sadeln. (Bara en gissning) :confused: är inte så bra på att ge tips men kanske prova utan sadel om man vågar så att säga. Hoppas det löser sig och att det inte är något större problem :heart
 
Kanske är det så att hästen känner sig pressad/instängd av sadeln. Alltså att den är som klaustrofobisk mot sadeln. (Bara en gissning) :confused: är inte så bra på att ge tips men kanske prova utan sadel om man vågar så att säga. Hoppas det löser sig och att det inte är något större problem :heart
Hur kom du till den slutsatsen? Hästen har ju fungerat förut.
 
Hur kom du till den slutsatsen? Hästen har ju fungerat förut.
Det är bara det att den ser ut att vilja bli av med någonting. Hästar är ju inte skapad för att bära sadel eller någonting för den delen eller för att bli påsatta av alla dessa mänskliga hjälpmedel, som träns, sadel och alla slags hals förlängare eller martingaler. Dels kanske hästen inte trivs i det tillstånd den har O_o. Som sagt så "leker" jag bara med tankarna och skriver det jag tänker just nu:angel:.
 
Det är bara det att den ser ut att vilja bli av med någonting. Hästar är ju inte skapad för att bära sadel eller någonting för den delen eller för att bli påsatta av alla dessa mänskliga hjälpmedel, som träns, sadel och alla slags hals förlängare eller martingaler. Dels kanske hästen inte trivs i det tillstånd den har O_o. Som sagt så "leker" jag bara med tankarna och skriver det jag tänker just nu:angel:.
Och jag vet gott o väl att jag använder de mänskliga hjälpmedlen
 
Det är bara det att den ser ut att vilja bli av med någonting. Hästar är ju inte skapad för att bära sadel eller någonting för den delen eller för att bli påsatta av alla dessa mänskliga hjälpmedel, som träns, sadel och alla slags hals förlängare eller martingaler. Dels kanske hästen inte trivs i det tillstånd den har O_o. Som sagt så "leker" jag bara med tankarna och skriver det jag tänker just nu:angel:.
Att utrustningen passar har nog TS redan koll på och välsittande utrustning skapar inte de reaktioner som hästen har. Det är mer sannolikt att hästen har något hälsoproblem.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 061
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 610
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Nethril
·
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
958
Senast: krocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp