Vad är fel på min häst? *video*

Inga nervsymptom om det är det du tänker? Utan jag har funderat på det iom att hon reagerarar mer om man tar i tygeln samtidigt som man lägger till skänkel. Håller helt med om att det måste vara någon form av smärta, och att klinikvet tyvärr verkar lite insnöad på benen.
Ökad samling = ökat tryck på att spänna muskler som kanske krampar då. Låter precis som vår PSSM-ponny innan han fick behandling och numera tränas anpassat.
 
Har läst på lite ang. PSSM, men är tveksam att det kan vara det. Hästen får inget kraftfoder, enbart grovfoder med lågt/normalt sockerinnehåll. Den går även på lösdrift sedan snart 2 år.
Har dock ingen erfarenhet med denna sjukdom, så ska inte avfärda det helt. Kan man testa för det via blodprov, som för PPID?
Samma som vår då, men den har PSSM ändå. För oss har ALCAR(aminosyror) gjort underverk, för andra har visst olja varit bra. Verkar väldigt individuellt.
 
Samma som vår då, men den har PSSM ändå. För oss har ALCAR(aminosyror) gjort underverk, för andra har visst olja varit bra. Verkar väldigt individuellt.

Någon särskilt typ av olja då? Jag har faktiskt alltid gett rapsolja i fodret fram tills i höst/vintras, slutade med det ungefär i samma veva som problemen började eskalera nu när jag tänker efter... Känns lite långsökt men kanske värd att undersöka närmare.
 
@sorbifolia har alltså kliniken du är på hittills varken röntgen eller UL ? (Tolkning utifrån vad du delgett i annan tråd) .

Isåfall hade jag vid detta laget övergett dem och tyvärr hellre satsat på att faktiskt åka de många timmar du har till en fullt utrustad klinik med tillhörande kompetens.... det känns totalt bortkastat att undersöka på klinik när de inte verkar ha ens de basala möjligheterna ?

Deras röntgen var tydligen inte tillräckligt bra för att röntga rygg och SI-led. Har röntgat hasorna och ena kotan nu ifm att vi varit inne. UL har dom, men den veterinär som är på kliniken nu har inte erfarenhet med att utreda denna typen av problem (rygg/nacke/SI-led) med UL, och våran vanliga klinikvet är tyvärr mammaledig fram tills över sommaren. Så ja, vi måste nog åka iväg.
Ska dock prata med en till veterinär här hemma, som jobbat på flera stora hästkliniker tidigare men numera arbetar självständigt, han kanske skulle kunna hjälpa... Han har tittat på filmen och sa direkt att det såg ut att kunna vara SI-leden.
 
Någon särskilt typ av olja då? Jag har faktiskt alltid gett rapsolja i fodret fram tills i höst/vintras, slutade med det ungefär i samma veva som problemen började eskalera nu när jag tänker efter... Känns lite långsökt men kanske värd att undersöka närmare.
Rapsolja är inflammationsdrivande så avstå den. Linfröolja är bättre.
 
Hade jag bara sett filmen i första inlägget hade jag sagt att det var ett tränarproblem. Hästen är skitförbannad och ett sto med humör accepterar inte den sortens attityd i ridningen. Om det är så du försökt lösa problemet genom att gå på henne mer när hon kickar kan det har startats en riktigt ond cirkel med en häst som helt enkelt inte ställer upp eller accepterar en tuff ryttare. Nu är det ju en massa annat också med hennes beteende som inte riktigt verkar så bra. Men är den nånsin på gott humör i ridningen? Hur gör du när du sadlar, spänner du en massa direkt eller i flera omgångar? Surar den direkt du bara lägger på sadeln eller bara av gjorden? Hur är den musklad i överlinjen?
 
Hade jag bara sett filmen i första inlägget hade jag sagt att det var ett tränarproblem. Hästen är skitförbannad och ett sto med humör accepterar inte den sortens attityd i ridningen. Om det är så du försökt lösa problemet genom att gå på henne mer när hon kickar kan det har startats en riktigt ond cirkel med en häst som helt enkelt inte ställer upp eller accepterar en tuff ryttare. Nu är det ju en massa annat också med hennes beteende som inte riktigt verkar så bra. Men är den nånsin på gott humör i ridningen? Hur gör du när du sadlar, spänner du en massa direkt eller i flera omgångar? Surar den direkt du bara lägger på sadeln eller bara av gjorden? Hur är den musklad i överlinjen?

Hon är likadan när vi rider för min dressyrtränare som har världens tålamod och kör helt på hästens premissar. Brukar inte rida så som i första filmen för hopptränaren hellre, det var ett test för att se om det hjälpte att vara lite tuffare men vanligtvis överser vi bara bockningarna.... Är ofta på bra humör i ridningen, annars skulle jag lagt ner att rida henne för länge sedan.

Överlinjen är ok musklad men kunde varit bättre, har fallit ur en del över vintern. Mycket spänd i muskulaturen särskilt i ländryggen.

Hon surar ihop och bits direkt jag lägger på sadel och fäster gjorden helt löst. Spänner sedan ett hål i taget och då brukar hon inte bry sig alls.
 
Hon är likadan när vi rider för min dressyrtränare som har världens tålamod och kör helt på hästens premissar. Brukar inte rida så som i första filmen för hopptränaren hellre, det var ett test för att se om det hjälpte att vara lite tuffare men vanligtvis överser vi bara bockningarna.... Är ofta på bra humör i ridningen, annars skulle jag lagt ner att rida henne för länge sedan.

Överlinjen är ok musklad men kunde varit bättre, har fallit ur en del över vintern. Mycket spänd i muskulaturen särskilt i ländryggen.

Hon surar ihop och bits direkt jag lägger på sadel och fäster gjorden helt löst. Spänner sedan ett hål i taget och då brukar hon inte bry sig alls.

Om hon är så pass spänd i ryggen och dessutom visar sån negativitet även till sadeln(inte bara gentemot ryttare/hjälper) så känns det ju ännu mer som att det kan vara värt att kolla upp rygg etc.

Förstår att det är en pissig sits med bristen på kompetens/utrustning. Men det kan nog vara värt att köra och inte slösa mer tid och pengar på halvdana gissnings-utredningar sas.

Lycka till med allt!
 
Någon särskilt typ av olja då? Jag har faktiskt alltid gett rapsolja i fodret fram tills i höst/vintras, slutade med det ungefär i samma veva som problemen började eskalera nu när jag tänker efter... Känns lite långsökt men kanske värd att undersöka närmare.
Det är säkert inte hela förklaringen, PSSM förvärras ju sakta hela tiden som jag förstått det. Men det kanske fick bägaren att rinna över lite fortare. Typ av olja har jag inte koll på, brukat ge linförolja, fått för mig att den är minst inflammationsdrivande.
 
Det är säkert inte hela förklaringen, PSSM förvärras ju sakta hela tiden som jag förstått det. Men det kanske fick bägaren att rinna över lite fortare. Typ av olja har jag inte koll på, brukat ge linförolja, fått för mig att den är minst inflammationsdrivande.
Men, jag tror väl egentligen inte att PSSM är inflammationsrelaterat? Det handlar ju om förmågan att bryta ner sockret i cellerna, och att oljan skulle hindra att sockret lagras upp eller om det var att det skulle bli lättare att bryta ner. Så det kan ju hända att tex rapsolja kanske skulle kunna vara bättre ur den synvinkeln.

Angående hårda och spända muskler så är det verkligen helt magiskt vad mjuk och fin Baldur är i musklerna nu. Jag tror inte att jag från början fattade hur hård han var, tänkte väl bara att han var sån. Men nu känns hela rumpan som en helt annan häst :heart
 
Men, jag tror väl egentligen inte att PSSM är inflammationsrelaterat? Det handlar ju om förmågan att bryta ner sockret i cellerna, och att oljan skulle hindra att sockret lagras upp eller om det var att det skulle bli lättare att bryta ner. Så det kan ju hända att tex rapsolja kanske skulle kunna vara bättre ur den synvinkeln.
Man kan även ge alcar, om man inte vill ge olja. Eller båda :) Det får min, linfröolja ger jag då, men han är symptomfri (likaså hans mamma) och har alltid varit, även innan jag visste att han har pssm1 och han inte sköttes utefter det, så det är för att förebygga att han får symptom. Han får även extra selen, magnesium och vitamin e.

Oj jag har aldrig hört att pssm sakta förvärras hela tiden, bara att symtom kan bryta ut när som, men att dom flesta pssmhästar blir symptomfria med rätt skötsel. Har du länk till vart du läst att det förvärras? Hade varit intressant att läsa om det isåfall :)
 
Man kan även ge alcar, om man inte vill ge olja. Eller båda :) Det får min, linfröolja ger jag då, men han är symptomfri (likaså hans mamma) och har alltid varit, även innan jag visste att han har pssm1 och han inte sköttes utefter det, så det är för att förebygga att han får symptom. Han får även extra selen, magnesium och vitamin e.

Oj jag har aldrig hört att pssm sakta förvärras hela tiden, bara att symtom kan bryta ut när som, men att dom flesta pssmhästar blir symptomfria med rätt skötsel. Har du länk till vart du läst att det förvärras? Hade varit intressant att läsa om det isåfall :)
Jag gör samma, alcar, olja, magnesium, selen och vit E.
Hm, jag kan ju kolla.. jag kan ha missförstått kanske? Att det snarare handlar om att det "bryter ut" när som men att det sen ska vara stabilt? Jag kanske tolkade det som att det förvärras över tid? Blir väldigt glad om det är så, jag har fått för mig att symptomen har förvärrats på min över tid, tills vi kom på vad det var. Så då tänkte jag att det var en progressiv sjukdom.
 
Jag gör samma, alcar, olja, magnesium, selen och vit E.
Hm, jag kan ju kolla.. jag kan ha missförstått kanske? Att det snarare handlar om att det "bryter ut" när som men att det sen ska vara stabilt? Jag kanske tolkade det som att det förvärras över tid? Blir väldigt glad om det är så, jag har fått för mig att symptomen har förvärrats på min över tid, tills vi kom på vad det var. Så då tänkte jag att det var en progressiv sjukdom.
Jag har förstått det som att obehandlad blir sjukdomen sämre och sämre men med rätt behandling kan tillståndet stanna upp och till och med gå tillbaka något. Som alltid gäller att ju tidigare behandling sätts in desto bättre resultat får man.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 631
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 290
Senast: Nethril
·
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
959
Senast: krocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp