Vad är grejen med Pessoa-bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Silverfalk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 7 323
S

Silverfalk

Kan någon snälla förklara mig varför så fort man visar en bild på en häst med pessoa-bett så får man ett dussin hatmail från andra hästmänniskor?
Vad är det som gör detta bett så avskytt?

Bakgrund:
Jag är nybliven medryttare på ett kallblod som inte rids på pessoa särskilt ofta och har ett annat bett som används mer.
I veckan följde en vän och mkt duktig fotograf med ut till stallet för att fotografera hästen då han är riktigt fotogenic (stavning osäker).
Han ställdes då upp med pessoabett eftersom det var mest estetiskt (tyvärr inget vanligt tränsbett han rids med annars som blir snyggast på bild) och sedan satt jag upp för ett porträtt. Dessa bilder lade hon ut på sin bdb. På en av bilderna sitter jag på hästen. Han har öronen framåt och tyglarna är långa och ändå får man höra att man torterar honom :crazy:.

På en annan bild tar vi en galopp på en stubbåker. På väg till stubben får han för sig att testa mig rejält och fjantar runt som sig bör. Jag vet då att jag rider med starkt bett och rör honom inte ens i munnen. Väl på stubben för en galopp så har han busat upp sig så mycket att jag inte låter honom gå för fullt som han ville utan med mjuk men stadig hand håller jag in honom. En av de bästa bilderna visar då honom med ngt öppen mun men med öronen framåt och han utstrålar bus och liv. Självklart får man höra att hästen springer och gapar pga ryttaren som rider med bettet och att enda anledningen till att han var lite galen den dagen var att jag red med pessoa och att jag gör hästen galen.

Så vill gärna veta varför folk totalt avskyr en trots att de inte ens känner till hästen eller hur övrig ridning gick. Tack för mig :p

Sv: Vad är grejen med Pessoa-bett?

Ett pessoabett inverkar hela tiden med tryck på nacken och bryts uppåt i gommen. Alltså du kan aldrig ha ett normalt stöd i handen utan att ge dubbla signaler vilket får hästen att hela tiden försöka komma undan trycket i munnen och nacken. Hästen kan då gå bakom lod, lura en ovan ryttare att hästen går i "form" även fast den bara knäppt av i nacken.

Dt är klart att det inte är plågeri att rida med pessoa men man får tänka på att man iprincip får rida på långa tyglar och utan kontakt med bettet för att det ska sluta inverka negativt.

Hoppas någon fattar vad jag skriver... Det är lördagkväll... :crazy:

Senast ändrad:

Saken är den att folk tror att det är ett hävstångsbett men eftersom det inte har någon kedja så har det ingen hävstångsverkan. Istället ger bettet dubbla signaler genom att dels tala om för hästen att den ska sänka huvudet genom ett tryck på nacken via nackstycket, dels vrider det sig så att hästen vill höja huvudet pga själva bettets verkan. Vad jag har hört så ångrar Nelson Pessoa att han någonsin uppfann bettet...
I nån av pessoatrådarna här på Bukefalos var det någon som la in en länk till en blogg där pessoabettets verkan förklarades väldigt bra i text och bilder, leta lite på forumet så finns den nog där.

Många tror att pessoabettet är ett hävstångsbett - vilket är felaktigt. Pessoabettet har förvisso skänklar men ett hävstångsbett används med kedja vilket gör att det ger en hävstångseffekt, mycket logiskt. Hos pessoabettet å andra sidan finns det inget som stoppar ryttaren från att dra "för mycket". Den enklaste lösningen på det borde väl vara då att sätta på en kedja, eller hur? Dock är det som så att en kedja på ett pessoabett inte ger rätt verkan utan kedjan hamnar fel i jämförelse med exempelvis ett Pelhambett. Detta skulle då leda till en felplacerad kedja som kommer att klämma och nypa den tunna huden hästen har där.

Hur fungerar då ett pessoabett?

När du tar i tygeln sker detta: mundelen dras upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt. Alltså:

Det trycker i nacken genom att sidostyckena kommer att spännas och för att undkomma det kommer hästen att vilja sänka huvudet (i hästens nacke finns det otroligt mycket nerver). Om man jämför just den delen av bettets påverkan med ett vanligt tvådelat där sidostyckena istället slakar när du tar i bettet är skillnaden stor. Pessoabettet trycks även upp mot gomtaket och uppåt mot hästens tänder (då den vanligaste konstruktionen är tvådelad), vilket gör att hästen vill höja huvudet. Pessoabettet ger alltså dubbla signaler.

Eftersom att det dessutom inte finns någon kedja dras bettet upp i hästens mungipa, utan någon begränsning. När detta sker kan hästen få sår- och tryckskador på gomtak, tänder och även mungipor. Nypskador är också väldigt vanliga då mundelen förflyttas långt på bettringen. Bettet är inte bra för tänderna på hästar därför att det rör sig så mycket i munnen och kan vid ett kraftigt/hastigt drag till och med slå sönder tänderna.

En annan väldigt viktig anledning till att inte vilja använda pessoabettet är den uteblivna eftergiften. Vid all sorts ridning vill man kunna ge hästen en belöning när den gör rätt i form av en eftergift, även i munnen. Med ett pessoabett går inte det eftersom att bettet är överrörligt. Utan en eftergift går hästen heller inte i en ärlig form. För att ge total eftergift på ett pessoabett måste man släppa ut tyglarna helt och hållet vilket torde vara väldigt opraktiskt.

Hur reagerar hästen på detta?
Bettet kommer därmed få hästen att försöka komma undan bettets verkan och den kröker då på nacken. Att rida med ett pessoabett är som att skrika åt en döv. Varje hjälp du ger genom pessoabettet är betydligt större än du tror. Hästen kommer kanske till en början bli stum i munnen tills den slutligen väljer att "ge upp". För ryttaren kommer det knappt att kännas när man tar i tyglarna eftersom bettet inte har någon hävstång men för hästen känns det desto mer. Skulle man då ta tygeln till sej än mer så att man "har något i handen" kommer hästen ha hunnit känna bra mycket mer.

Skulle man då väl byta bett är det inte ovanligt att hästen fått en "psykisk blockering" inför bettets inverkan. Antingen kommer hästen att vara så pass stum och "härdad" i munnen att ryttaren kanske väljer att betsla upp än mer eller så kommer den att gå undan även från det vanliga bettet av rädsla för att bettet kommer att trycka och göra ont. Hästen känns villigare och lydigare därför att den inte kan säga emot. Ju längre man använder ett pessoa, desto svårare blir det att betsla ner.

Eftersom att hästen kommer att dra sej undan för bettet får man heller inte ett ärligt stöd på bettet. Förändringar som man kan se på en häst som rids på ett pessoabett, förutom det jag nämnt ovan kan exempelvis vara att man märker av en förändring i hästens gångarter, hästen blir trippig i steget. Långa mungipor är också något man ofta ser hos hästar som rids på pessoabett just för att det inte finns något stopp. Många hästar springer även och gapar till bettet för att undkomma smärtan. Signalerna som ges till hästen från pessoabettet är konfliktartade som jag nämnt tidigare vilket ger reaktionen hos hästen att den drar sej undan. Ofta ser man ponnyer/hästar som går bakom hand, med sänkt rygg och bakbenen "på andra sidan ridhuset". Pessoabettet ger summa sumarum spänningar i hästens kropp vilket aldrig är hälsosamt.

+ lilstar och Krockodil

Tack så jättemycket för ert svar. Tyvärr har jag fått lära mig en helt annan version av detta bett ( på ridskola :eek:). Jag kan nu förstå att folk är illvilligt inställda till det men det rättfärdar ändå inte smutskastning av ryttare när man inte vet bakgrund. Tack :)

Hej,

Får jag hoppa in här o fråga om man nu har en häst som blivit riden av tidigare ägare med pessoa-bett och man vill ändra på detta beteendet nu som hästen fått av detta - precis som det har beskrivits ovan - hur gör man då?..
Vilket bett är det lämpligt att byta till? Har någon av er tips eller egen erfarenhet av detta?
Jag har en nordis som blir stark emellanåt.

Jättetacksam för tips.:)

ett helt vanligt tränsbett är det allra bästa att rida med och är hästen stark ja rid mera dressyr då

lilstar
Vad jag har hört så ångrar Nelson Pessoa att han någonsin uppfann bettet...

Pessoa har inte uppfunnit dettta bett.
Det är ursprungligen något typ av kör bett.

Och när man faktiskt citerar en text som någon lagt ned mycket tid att samla fakta till kan man bemöda sig att skriva för och efternamn på "författaren". :)

Det intressanta tycker jag är att det är så många som använder det ena och det andra bettet utan att veta hur det ska användas.

Tar man inte reda på det först?

Det intressanta tycker jag är att det är så många som använder det ena och det andra bettet utan att veta hur det ska användas.

Du det undrar jag med. En tjej där jag red innan bytte på hästen från tredelat till kimbelwick. När jag frågade varför så visste hon inte och sa för att hon tyckte det såg snyggare ut:crazy:

lilstar

Pessoa har inte uppfunnit dettta bett.
Det är ursprungligen något typ av kör bett.

Är det inte så att det är inspirerat av ett körbett? Ett körbett som man ser rätt ofta (ingen aning om vad det heter) har också ringar eller öglor som pessoabettet men det har dessutom kedja.

Rätta mig om jag har fel för jag är inget proffs på varken körning eler bett.

Det kan man ju undra.

Tyvärr är det nog väldigt många som har felridna hästar som drar iväg och istället för att träna så betslar de upp och en del (framförallt yngre) väljer pessoabett för det är ju skarpt men går att variera med de olika ringarna :idea::crazy:

Jag hade också pessoabett en gång i tiden. :crazy: Skäms rejält över det.

Bettet är INTE något körbett.
Det har INTE något med familjen Pessoa eller deras bettserie att göra.
Det "svenska" namnet på bettet kommer sej av att Neco och Rodrigo under en Scandinaviumtävling red några av sina hästar på ett sådant bett.
Dessutom så har bettet funnits och använts vid mycket speciella tillfällen långt före bettet blev använt på Scandinaviumtävlingarna.

Bettet kan fylla en viss funktion om det används av en mycket van ryttare och en mycket upptagad hopphäst under vissa tävlingsklasser....
Dock är det inte ett bett som en mycket duktig ryttare använder tillvardags, för då är det INTE någon duktig ryttare ! ! !

Tyvärr inte möjligt då den påbörjade -07 och det inte ens fanns i tanken då att "publicera" den på nätet. Men har man länken mitt framför sig tycker jag inte att det är så svårt. :)

Det tror jag faktiskt inte. Vet att jag lämnade in den till en lärare tillsammans med källor utskrivna/som ljud-fil osv. så det skulle förvåna mig! :eek: :)

Ts; ursäkta trådkap!

Alltså alla bett som idag är på marknaden är lagliga att använda påhästar men självklart ska man använda allt med förstånd! Jag har använt massor av olika bett och även pessoa-bett tidigare och det har fungerat bra, ett litet tag. Det är dock inget man alltid rider på men jag provade mig fram på min häst. Jag provade först ett D bett- (fasta ringar) rakt fasta ringar, vanligt raktbett vanligt tre-delat osv. Men inget har fungerat på henne. Då fick jag rådet att prova ett pessoa vilket jag gjorde med delta. Det funkade inte hundra men bättre än de tidigare bett provningarna. Jag red utan bett osv. Men använder man allt med förstånd så är inget av dagens bett dåligt likaså utrustninga. Man är ingen dålig människa bara för att man använder ett pessoa på rätt sätt.

Liknande trådar

Utrustning Jag fick prova och rida min häst på pessoabett och han gillade det, han gick jättebra på det! Men eftersom jag själv inte är så... 2
Svar
25
· Visningar
3 549
Senast: moiran
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på... 2
Svar
27
· Visningar
4 504
Senast: Sofie_B
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 664
Senast: sandrafors
·
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 763
Senast: vblpower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31