Bukefalos 28 år!

Vad avvek från förväntningarna när ni köpte nyckelfärdigt?

Kollas inte sånt av markägaren innan en börjar gräva dit för anslutning av el och fiber?
Nja det kan nog vara lite si och så med det. Beror lite på eget samvete med. Kolla upp vad bygglovet säger med, för jag antar att sådant är sökt i samband med avstyckning. Är det gammalt så är det inte säkert att man kollade upp sådant då. Lagstiftningen ändras och även handhavandet/tolkningen av den.
 
Det låter fantastiskt! Läs på allt du kan och gör upp en kalkyl så vet du om det går att genomföra :) ett tips är också att utvärdera dina kontakter! Om du vet någon som kan gräva i ordning tomten, fixa ventilation eller om du är händig själv kan du spara massor!

Vi som har köpt tomt och byggt hus i en Stockholmsförort tycker en tomt för 350 tkr låter helt otroligt! :o Här får man betala runt 10 gånger det priset! Och närmare stan betydligt mer än det! Och då snackar vi en liten frimärkstomt.

Har tyvärr inga kontakter, har flyttat ett halvt land från allt och alla 🙄 Också en anledning till att jag aldrig tänkt tanken på att bygga eget... känns som för mkt jobb och för mkt risker. Inte minst ekonomiskt som ensamstående.

Hur är det om en köper två tomter? Måste man söka bygglov för bägge även om den ena bara är tom?
 
Har tyvärr inga kontakter, har flyttat ett halvt land från allt och alla 🙄 Också en anledning till att jag aldrig tänkt tanken på att bygga eget... känns som för mkt jobb och för mkt risker. Inte minst ekonomiskt som ensamstående.

Hur är det om en köper två tomter? Måste man söka bygglov för bägge även om den ena bara är tom?
Nej du behöver bara söka bygglov för den du bygger på men attefall, bolundare och friggebodar gäller även då bara den tomt där huvudbyggnaden står. Sen är frågan mest hur petiga bygglov är i din kommun.
 
Nej du behöver bara söka bygglov för den du bygger på men attefall, bolundare och friggebodar gäller även då bara den tomt där huvudbyggnaden står. Sen är frågan mest hur petiga bygglov är i din kommun.

Inte en susning. detta är dock utanför stadsplanerat område (visst heter det så?). Som sagt landsbygd, bönder, smågårdar, åkrar, skog.
 
Jag skulle vara överdrivet nogrann med referenser och ha en riktigt bra besiktningsman.
Sambon gör en del jobb i nybyggda hus och det är sjukt så mycket som är fuskbyggt och dåligt gjort.
Han får ofta avbryta eftersom det är så snett och skevt att han inte kan göra sitt jobb på ett vettigt vis 😅
 
Det är värt att kolla och vad det finns bygglov på. Tråkigt att sitta med två tomter som man sen inte får bygga på.

Bra input inför framtiden. Nu blir det inte aktuellt än på många år och dehär tomterna lär väl inte vara kvar tills dess. Men de ligger så till att de väckte iden om att köpa bägge och således slippa grannar inom ett par hundra meter :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
  • Artikel
Dagbok Jag har gått 24 gånger hos psykolog nu, har sista på onsdag. Det enda jag fått höra innan är hur bra det är, så jag tror mina...
2
Svar
35
· Visningar
4 118
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: kma
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 057
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp