När jag inte är tillräcklig.

Jag har gått 24 gånger hos psykolog nu, har sista på onsdag. Det enda jag fått höra innan är hur bra det är, så jag tror mina förväntningar över resultatet är för höga.
Jag trodde jag skulle må bättre, men det känns som om det är ett stort sår som öppnades, som tidigare var slutet. Och nu ska jag hantera det, men vet inte hur. Min barndom, som borde ha varit stängd ändå. Finns inget att förändra genom att rota där i, jag har svårt att se poängen med allt det här nu?
Det är så många känslor i allt. Ilska. Sorg. Skam. Skuld. Min barndom, skulle kunna berätta hårresande saker ur den, men tycker det räcker att jag drömmer om det när jag väl sover.
Mest arg är jag på mig själv. På varför jag är som jag är, varför jag alltid varit sån, varför det aldrig blivit någon förändring. Jag har gått genom livet utan att göra något vettig eller rätt. Enda sedan jag var liten. Jag har alltid försökt göra mitt bästa, försökt fatta bra beslut, försökt göra bra saker, vara tillräckligt tillräcklig, men inser nu att vad jag än gjort i hela livet så har jag sårat, skadat och förstört för andra, helt utan att mena det, bara genom att vara jag och göra som jag gjort. Redan sedan liten, sedan jag var nyfödd och orsakade mammas självmordsförsök. Det känns som ett misslyckande att inse det nu att hela mitt liv är ett misslyckande. Det är ju komiskt i sammanhanget att jag ovanpå allt är ett misslyckat missfall också, jag borde inte ha blivit född ens. Det gick fel redan från början liksom, och jag förstår inte ens varför det hela tiden gått fel, varför jag inte har kunnat göra rätt saker livet igenom, utan istället gjort fel. Jag kan skylla på att jag är korkad, det är säkert det, men då gör jag det lite lätt för mig med att ursäkta min dumhet.
Jag ses som bitter och negativ. Jag ÄR bitter och negativ antar jag. Det är inget jag vill vara, men hur är man något man inte vet hur man är? Och varför är det så bra att vara fejkpositiv ens? För att göra andra nöjda antar jag, och inte vara energitjuv. Bättre att vara tyst då. Jag tränar på det. Att vara tyst. Det är enklare än vara fejkpositiv. För det orkar jag inte, inte i längden, faller tillbaka i mina mönster igen efter en tid.
Hade jag fattat bättre beslut livet igenom hade jag haft det bättre, gjort bättre saker, lyckats bättre med barnen och familjen, haft fler vänner, sårat färre personer, haft bättre liv och bättre jobb, befunnit mig på en bättre plats i livet.

Låter som världens tjockaste offerkofta. Det är det inte. Bara en väldigt jobbig insikt om att allt som hänt har jag själv orsakat mig, och andra, genom livet, jag kunde börjat med att inte födas, att inte skrika så mamma inte ville leva osv. Det är faktiskt en väldigt tur att jag bor ensam nu så den enda jag kan förstöra för genom mina felaktiga beslut för att jag är för dum för att få dem rätt, är mig själv och ingen annan.

Jag antar det bästa vore att rätta till allt, men det är ju lite trixit i efterhand. Jag får se till att göra rätt för mig istället då. Jag önskar det fanns en instruktionsbok i hur man gör. Val Mcdermid beskriver i sina böcker om polisen Carol Jordan och psykologen Tony Hill att Tony Hill anser sig "spela människa". Det är nog så. När det som är jag inte är god nog får jag spela en bättre version av mig själv. Nä men lycka till, när jag inte ens fick originalet rätt!
 

Det låter inte som att psykologen lämnar dig på en bra plats, där du skuldbelägger dig själv. Det stämmer verkligen inte att du gjort allt fel sen du föddes. Ett litet barn har inget som helst ansvar för föräldrarnas handlingar och känslor utan föräldrarna ska skydda och ta hand om barnet. Det hoppas jag att du förstår trots att känslan hos dig är annorlunda.

För mig personligen var det lite samma känsla efter att jag gått 24 gånger hos psykoterapeut. Som ett sår som jag inte hade några verktyg att läka och jag mådde snarare sämre än innan.

Jag löste det genom att gå några gånger hos min gamla psykolog som har ett annat sätt att arbeta, som är mer styrande. Men då fick jag betala själv för hon är inte ansluten till regionen.
 
Någon sådan typ av terapi har jag aldrig fått, och det är nog tur det.
Min terapi har varit fokuserad på att lösa problemen för dagen.
De är ju bara framtiden som går att påverka.
Det som har varit går inte att ändra på.

Men att "Fake it 'till you make it" fungerar är jag däremot övertygad om.
Så jag fejkar att jag är glad och positiv tills att jag faktiskt blir glad och positiv.
Varje morgon för att få en bra dag.
Och ibland i en hel vecka eller mera för att komma ur en svacka.
Nu senast i flera månader.
Det är vad min senaste terapi lärde mig att göra för att kunna påverka hur jag mår.
Den terapin fick jag som behandling för PTSD efter att ha blivit hotad till livet.
Terapeuten sade att hjärnan är som en muskel så den går att träna.
Om man tränar den till att vara glad så blir den det efter en tid om man jobbar på det tillräckligt länge.
 
Kära Enya, jag blir bestört när jag läser din dagbok.
Hela ditt första stycke, har du sagt detta rakt ut till psykologen? Om inte så skriv ut detta och ge hen att begrunda.
För det är ju hjälp med att du ska försöka förstå att du inte är "boven"/den felande i din uppväxt, att du måste läka ihop efter stort trauma som din barndom verkar ha bestått i, det är ju DET som psykologen ska hjälpa dig med!

Jösses! Det är aldrig ett barns fel att bli född, att finnas till, att bete sig som ett barn gör - aldrig!!
Att ens behöva få och leva med den känslan är aldrig ett barns fel!
:heart
 
Enya, vi har inte haft så mycket med varandra att göra men ändå följts åt på Buke under en herrans massa år. Och du har kämpat med näbbar och klor för att skaffa dig en bättre tillvaro trots att omständigheterna så fruktansvärt ofta varit emot dig. Det är så imponerande och det är så orättvist att du inte fått mer utdelning för den energi du lagt ner. Du är bra! Ville bara säga det! ❤❤❤
 
Enya. Du är ju en av Bukes superhjältar. ❤️‍🩹 Empatisk, klok och ärlig. Och ditt liv har varit stentufft. Det finns ju inget som du kunnat göra annorlunda. Det är ingens fel - och absolut inte ditt. Du är ju en god människa. Och din psykolog är en bajskorv.
 
Tack för er fina respons! :heart
@Inte_Ung Jag har sett den serien faktiskt. Den var bra, minns jag.
Angående att fejka positiv, tja, det har jag gjort och gör fortfarande, senast på förra läkarbesöket i slutet av april, läkaren sa att hon inte tyckte jag behöver antidepp eftersom jag verkar så glad och positiv. Och jag tror jag har pratat om det tidigare, men när jag säger att jag inte orkar mer är det ingen som tror på mig, ingen alls, för det har inte märkts. Det tas inte på allvar, utan det viftas bort. Jag har då länge fejkat redan, utan att någon märkt det.


Min psykolog är bra, inget fel på henne egentligen, utan bara på hela situationen just nu. Det har blivit för mycket på samma gång. Om man blir överkörd av AF är det rätt tungt, men fick veta att jag hade rätt och det skulle lösa sig, bara det "du har rätt, så här ska det inte vara" kändes bra. Sedan körs jag över av AF igen, det var den berömda droppen helt enkelt. Nu ser jag fram emot en lösning på det som jag har blivit lovad. Tack och lov för bra personal i Skåne som kämpar för att göra det bra för mig och som står på min sida i det här. Man är väldigt väldigt väldigt liten i AFs händer. I mina ögon är det ett klockrent maktmissbruk som skett, och det var det första psykologen sa när jag berättade det för henne.

Terapin är nu avslutad. Det var ingen traumaterapi, vi har bara gläntat på dörren eftersom mycket av det som har hänt har påverkat mig som den jag är i dag och hur jag fungerar, tex att jag inte litar på andra människor osv. Tycker dock att glänta på dörren var allvarligt nog för att väcka allt jag gömt undan noga under alla år, men det var hanterbart fram tills jag slutade med min medicin samt AF här började krångla en massa. Innan dess tyckte jag ändå det fungerade bra faktiskt. Men det krävs verkligen lite ibland för att tippas över kanten. Förhoppningsvis kan ny medicin samt ny person på AF lika enkelt tipp det rätt.....

Hon ska i alla fall skicka remiss till min VC om traumaterapi/PTSD-terapi, det är lite väntetider på det ändå så lika bra att få den bollen i rullning. Hur jag ska hantera mina mardrömmar och minnen, tankar och känslor just nu vet jag inte riktigt. Hon sa att jag inte skulle fly ifrån dem utan ett sätt är att skriva ner dem.
Men det vill jag ju inte. Det är ju rent hårresande saker som jag inte vill tänka på ens, än mindre formulera i ord. Gräsligt skrämmande!
Hon sa att jag inte kunde stänga dörren igen i alla fall. Fan också liksom.
 
På Apoteket i går:
"Du kan ta tabletten när som helst på dagen, bara du tar den samma tid varje dag, så om det är på morgonen eller kvällen spelar ingen roll."
Jag:
"Så man blir inte trött av den?"
Apotekspersonal:
"Nej, man blir inte trött, så om man föredrar morgonen går det ju bra, men gärna med mat den första tiden annars kan man bli lite illamående."

Jag efter att ha tagit första tabletten i går mitt på dagen:
"Zzzzzzzzzzzzzzzz"
Jag har i alla fall sovit mer i natt än tidigare, drömt som vanligt, men även lyckats med konststycket att få ihop lite sömn ändå. Tror inte det varar dock, men tackar och tar emot så länge det är så.

När jag började med Mirtazapin kvällen före julafton så sov jag bort hela julafton. Och juldagen. Och fler dagar. Tog en vecka för mig att kunna komma upp i tid för att jobba... Men sedan försvann den effekten, trots att de ofta skrivs ut just för sömnen också.

Skulle ringt VC för att boka tid till läkare, men sov över den tiden och det är inte lönt att ringa nu, dietist vill inte ta emot mig utan att jag är kollad av läkare först. Egentligen vill hon inte ta emot mig alls eftersom jag i det här länet inte tillhör vc utan kirurgkliniken (som är de som har hand om de som är viktopererade i två år efter operation) och hon tycker att mina matproblem har med operationen att göra, medan jag tycker att de har med Mirtazapin att göra eftersom de kom efter jag slutade med dem.

Man måste vara frisk för att orka vara sjuk... vilket är sjukt.
 
Betalade just 2700 kr för medicin på Apoteket. Jag ska egentligen inte klaga, den medicin jag äter per år kostar väl närmare 50 000 egentligen, så jag ska hålla käften, jag vet. Men ändå, 2700 kr är dyrt för epilepsimediciner som inte varar så länge... Fast jag har vant mig nu. En fördel är ju att högkostnadsskyddet nu gått in på bara ett enda (i teorin två eftersom de fick beställa hem) besök på apoteket, så jag har fritt i ett år nu.

Vad jag stör mig på är att personalen har så himlans svårt att ta det äldsta receptet först. Jag säger "ta det äldsta receptet" och inser sedan att de ännu en gång inte gjort det, kommer till läkaren som påtalar att jag måste säga till apotekspersonalen att ta det äldsta receptet först, nu har jag flera som går ut den 12 maj, med flera uttag på, vilket betyder att de rört till det igen. Så, jag sa igen till "ta nu det äldsta receptet först, de går ut om två dagar, och det är order från läkaren också!". Inser i dag när jag hämtar de beställda medicinerna och får en lista att på två mediciner har de inte använt det äldsta recepten, utan de nya. Jag fick inte heller ut mina sömntabletter jag beställt. Fick även påminna om min ena epilepsimedicin två gånger så att den verkligen blev beställd. Jag vet att jag har mycket mediciner, jag vet att det kan vara rörigt i listan, jag vet att jobbet kan vara stressigt, men kom igen liksom, jag var ensam där. Jag hade lämnat fram en lista på vilka recept jag ville hämta ut, det enda jag la till var den nya som inte stod på listan, alla andra var markerade så att det var enkelt att se vilka recept och mediciner som skulle hämtas.

Jag känner mig alltid lika skyldig när det blir så här, som om det är mitt fel att de tar fel recept trots att jag säger ifrån. Logiskt vet jag att jag gjort vad jag kunnat, men, det känns ju ändå mitt fel.
 
Är sjukt trött redan alltså, men det har varit en påfrestande vecka! Många turer upp och ner emotionellt, och nu även tandvärk som grädde på moset (ett uttryck som får mig illamående till och med). Men medan jag låg och vilade i soffan och spelade mobilspel och hunden var på balkongen så ringde en person från ett jobb jag sökt, och sa att de vill att jag ska jobba hos dem! Jag har med andra ord jobb. Så otroligt underbart! Nu ska allt pappersarbete påbörjas och det tar tyvärr lite tid innan jag kan börja, pga AFs lite sega rutiner, men snart så, och JAG HAR ETT JOBB IGEN!!!

Hur underbart på en skala är inte det?! Och det tar väl typ en kvart med bussen dit. Jag ser verkligen fram emot det! Längtar!!! Jag har verkligen saknat att jobba!
 
Så roligt, grattis @Enya !
Tack! Det ska bli så spännande faktiskt! Jag har alltid jobbat på vc, nu är det dags att jobba på sjukhus. En ny erfarenhet, delvis nya uppgifter också ju, men ändå är det mitt yrke! Det ska verkligen bli kul att lära mig en massa! Det senaste året har jag lärt upp andra, varit handledare till studenter osv, nu är det dags för mig igen att vara helt ny, verkligen helt ny eftersom jag inte ens kan journalsystemet och inte ens är van vid sjukhusrutiner.

Har varit på två intervjuer, första var med chefen och den kändes jättebra, jag förbeereder mig aldrig, tycker alla de där svaren man ska svara är löjliga så jag brukar istället vara ärlig och svara utifrån mig, och det brukar bli bra. När jag pratade med personerna inför andra intervjun så sa de att chefen var mycket nöjd, så jag gjorde alltså bra ifrån mig. Andra intervjun var med sekreterare och den kände jag var viktigare än den med chefen, men jag hade bara sovit två timmar på natten och jag satt bredvid den personen på AF jag hade bett om att få byta bort så jag trodde inte det skulle gå bra, men det kändes verkligen jättebra ändå, var jag fick all styrka och kraft ifrån vet jag verkligen inte.
Intrycket jag fick av dem var "här vill jag jobba!" och att det är en arbetsplats där jag inte behöver överbevisa att jag är bra på mitt jobb konstant bara för att jag är handikappad, utan att jag får "vila" i mitt handikapp och vara trygg i att de vet om att jag alltid gör mitt bästa och att jag kan mitt yrke. Jag tror det blir bra, att slippa sträva efter att vara normal, när jag inte är det.

Och jag slipper AFpersonen, ska få en annan, som jag hoppas fungerar bättre och som faktiskt är till hjälp och inte hämmar mig så som han gjorde. Just nu har jag personen jag hade i Skåne som stand in, men det är för att hon är världens bästa ängel faktiskt och själv har erbjudit sig så att det ska bli bra för mig, så jag gissar att med hennes hjälp blir det just bra. Just nu är jag förvirrad och vet inte riktigt hur vi ska gå vidare, men det är där hon kommer in, jag är så glad att hon liksom nystar i mina tankar, är ett bollplank och så är saker plötsligt inte alls så krångliga som de verkar! Jag är så tacksam för det! Det är så det ska gå till. Jag fattar inte ens hur hon gör det!

Men det tar vi tag i på måndag, jag är trygg med att hon sitter på alla svaren, det är bara jag som inte kan se dem pga allt just nu :D
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Andas in andas ut Det blir bättre till slut Så andas in andas ut Ibland så kanske det inte finns några bra vägar att välja på. Utan...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 806
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 129
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp