Bukefalos 28 år!

Vad behöver man för skor

Om dina vanliga skor har hål så är det bara att brodda i dem.
 
Aha, okej. :)

Hade för mej att jag läst nånstanns att man inte kuna ha bara 2 broddar per hov, men det stämmer alltså inte? :crazy: :)
 
Traktbrodd (2 i varje sko) använder jag för tillfället. Vi har fått ganska mycket snö och hovis hinner inte komma förrän nästa vecka, så jag tycker att det fungerar bra som tillfällig lösning. Däremot har jag hört att hästen kan "felbelasta", eftersom den liksom ständigt står som i nedförsbacke med alla 4 hovar, men hurvida det stämmer vet jag inte. Dessutom ger det ju inte lika bra fäste som med 4 brodd/sko..
 
Din hovslagare borrar upp 2 hål till (i tårna) när han/hon skor din häst. Det finns också färdiga 4-hålsskor, men jag antar att din hovis har med sig skor???

malle: Det är riktigt att hästen felbelastar med bara 2 brodd. Det är inte bra att hästen har så ex. hela vintern, men det är ju självklart bättre än inga broddar alls, ett tag, tills man kan få på 4 st.
 
Min hovis sa att det inte var någon fara att bara ha två broddar så länge det är mjukt där hästen står. för då sjunker ju dom ner.
 
Precis. Men när det är is och hårt på vägarna på vintern är det ju inte mjukt. Jag skrev ju att det kan gå ett tag, men kanske inte hela vintern - då syftade jag på när det blir hårt. Fruset men ingen snö t.ex.
 
Ja, i tådelen på skon... :smirk: Så det blir 4 hål. De andra 2 sitter ju i traktarmarna.
Utan tåbrodd riskerar hästen att dra omkull i uppförsbackar då de inte får något fäste. (har varit med om, inte kul :crazy:)
 
Jag har "guldskor" till min pålle, dom är guldiga och har sex broddar i varje sko. Broddarna sitter fast i skon. Ger jätte bra fäste och hoven hålls i rätt vinkel.
Men visst kan du brodda i de bakre hålen, som en annan sa så är det ju dumt att ha dom hela vintern men det är ju bättre än inga alls.
Det är ju inga problem om det är ett tjockare lager med snö för då sjunker ju broddarna ner en bit och hovem blir inte lika hög i trakterna.
Men ska du ha brodd i hela vinter så tycker jag som dom andra att du ska ha fler broddhål.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
690
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 523
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Hästnyheter Ämnet brodd öppnar ofta upp till diskussion, det finns många frågor och lika många svar. Hippson har pratat med hovslagarmästaren Jamie...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 012
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp