Vad betalar du för tv kanaler?

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare alazzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 1 794

Bukefalos 30 år!

Jag har ingen TV utan använder min dator som skärm när jag vill kolla något. Det jag tittar på är YouTube och SVT Play=0 kr utöver min kostnad för Internet. Jag tittar inte dagligen, så för mig räcker detta mer än väl. Men jag funderar på om jag ska betala för Youtube för att slippa reklamen.

Ibland har jag haft streamingkanal, men jag landar alltid i att det inte är värt för mig att ha en tjänst under längre tid. Så jag köper per månad om det är något speciellt (t ex Masters of the Air på Apple TV 2024) eller om jag känner behov av att kolla mer än vanligt, t ex om jag varit sjuk. Jag är numera så otroligt tråkig att det jag kollar på är till 90% dokumentärer eller dokumentärt inriktade program (knarkar Time Team när jag städar t ex). Vilket leder till det enda som stör mig med mitt nuvarande upplägg, nämligen:

Att BBCs streamingtjänst bara tillgänglig i Storbritannien! Där är den gratis, men den går inte ens att köpa från utlandet. Om någon av er TV-kunniga vet var man kan köpa BBC och BARA BBC skulle jag bli oändligt tacksam!

@Bison - tack för bra förklaring av smart-TV! Jag har inte ägt en TV-apparat sedan 2005, så jag har inte orkat sätta mig in i vad en smart-TV egentligen är. Men du skrev på få ord så att jag fattade och inte behöver leta om jag skulle vilja!

Vi har inte Sky. Det kanske vi måste ändra på. :)

Jag släpper som sagt inte mitt abonnemang eftersom jag har halva priset... och jag tittar lite nu och då men det är faktiskt särbon som tittar mest! :laugh:

Jag har tillgång till Disney+ också... jag och särbon delar på alla de tjänster en kan ha flera användare på så den har jag via honom.

Jag har ingen TV utan använder min dator som skärm när jag vill kolla något. Det jag tittar på är YouTube och SVT Play=0 kr utöver min kostnad för Internet. Jag tittar inte dagligen, så för mig räcker detta mer än väl. Men jag funderar på om jag ska betala för Youtube för att slippa reklamen.

Ibland har jag haft streamingkanal, men jag landar alltid i att det inte är värt för mig att ha en tjänst under längre tid. Så jag köper per månad om det är något speciellt (t ex Masters of the Air på Apple TV 2024) eller om jag känner behov av att kolla mer än vanligt, t ex om jag varit sjuk. Jag är numera så otroligt tråkig att det jag kollar på är till 90% dokumentärer eller dokumentärt inriktade program (knarkar Time Team när jag städar t ex). Vilket leder till det enda som stör mig med mitt nuvarande upplägg, nämligen:

Att BBCs streamingtjänst bara tillgänglig i Storbritannien! Där är den gratis, men den går inte ens att köpa från utlandet. Om någon av er TV-kunniga vet var man kan köpa BBC och BARA BBC skulle jag bli oändligt tacksam!

@Bison - tack för bra förklaring av smart-TV! Jag har inte ägt en TV-apparat sedan 2005, så jag har inte orkat sätta mig in i vad en smart-TV egentligen är. Men du skrev på få ord så att jag fattade och inte behöver leta om jag skulle vilja!

Med en bra VPN borde det gå att få BBC (jag tittade på datorn med Browsec något OS för att slippa en viss tidigare svensk dressyrkommentator...).

Jag tittar ibland på dator och telefon, men har också en TV. För att få in SVT och eventuell streamingtjänst (jag växlar så har max en igång samtidigt) så har jag en gammal Chromecast. Och sen har jag en DVD/blurayspelare till TV:n och två Billy-hyllor med DVD:er (en med filmer jag sett, en med filmer jag inte sett). Kanske inte helt oväntat baserat på det så ser jag nog mer filmer än serier ;) Men allmänt är det väldigt periodvis - en månad kanske jag tittar mycket på serier och filmer, och nästa månadser jag knappt något alls.

Är det en smart tv som jag har?

Dinosaur. Jag är född i fel århundrade.
20260828_090803.webp

Jag är tydligen unik som betalar för tv-kanaler :D . Jag har kanal 1 till 12 plus några till som man får på köpet. Tittar på tv dagligen och vill inte vara utan.
Sen har jag Netflix också där jag tittar på serier och film.
Nejdå vi betalar också. Streamar knappt nått alls faktiskt. 90 % linjär tv... sambon har tvmpå mer än mig. Han har den på nästan hela tiden han är hemma...

Jag har inga TV-kanaler utan ser på SVT Play och extremt sällan TV4 Play, men undviker den av principskäl eftersom dom tvingar en att stänga av adblocker för att titta. Ser mycket Youtube också, gratiskonto och slipper reklam tack vare uBlock Origin.

Så allt det är inbakat i det jag betalar för internet, och enda kostnaden för film/serier blir mitt Netflix-abonnemang, Standard-nivån som kostar 169 kr/mån.

Det är inget fult med att ha/titta på TV eller betala för TV. Underhållande och lärorikt, precis som t.ex. internet eller en bok kan vara. Något av det dummaste jag vet är när folk kallar TV för dumburken... Visst finns skräp, men det gör det överallt.

Det är inget fult med att ha/titta på TV eller betala för TV. Underhållande och lärorikt, precis som t.ex. internet eller en bok kan vara. Något av det dummaste jag vet är när folk kallar TV för dumburken... Visst finns skräp, men det gör det överallt.

Kanske ska vara tydlig med att jag inte på något sätt kritiserar hur folk väljer att prioritera sina pengar!
Det är så självklart att det är en ickefråga vad folk väljer så länge det inte skadar andra. :)

Det som förbryllar mig är hur affärsmodellen ser ut, att man binder upp folk att betala flera hundra per månad för något som oftast inte är valfritt i sitt urval och dessutom går utmärkt att få gratis. När jag hade tv-abonnemang för många år sedan fanns det valbara paket, så att man kunde ha rätt få kanaler men ändå ha just de man vill ha. Nu får man ju betala för massor även om det bara är typ tre man vill ha. De större paketen känns mer rimliga, det är de där 250:-/mån för SVT+4:an som skaver lite.

(Det andra handlar mer om min egen ovilja att signa upp på fasta kostnader istället för att betala när jag vill ha något/har utrymme för det i min budget. Det är ju rätt mycket pengar som binds upp i bredband, telefon och andra abonnemang och man betalar inte mindre för ett singelhushåll än om man är två-tre. Numera skulle jag definitivt ha råd med det men det har inte alltid varit så och värderingen av vad man "ska" ha har färgats av det.

Plus att jag ser linjär media som något helt värdelöst för mig eftersom det aldrig kommer klaffa med när det passar mig att göra saker. Som sagt, personliga preferenser som jag delar med hela min bekantskapskrets så det blir lätt en generell sanning. Förmodligen jätteovanligt att majoriteten av en bekantskapskrets inte äger en fysisk tv också? :confused: )

Gissar att det finns folk som tycker att det är helt otänkbart att betala för musik, som är det jag väljer att prioritera. :)

Plus att jag ser linjär media som något helt värdelöst för mig eftersom det aldrig kommer klaffa med när det passar mig att göra saker.

Det där kan jag hålla med om, det var ju ett konstant störningsmoment att behöva passa tider för att se intressanta program.

Jag tittar mest från datorn så vore det inte för att jag spelar på Playstation så hade jag nog också klarat mig utan TV.

Det där kan jag hålla med om, det var ju ett konstant störningsmoment att behöva passa tider för att se intressanta program.

Jag tittar mest från datorn så vore det inte för att jag spelar på Playstation så hade jag nog också klarat mig utan TV.
Funkade perfekt så länge det fanns marksänt med hårddiskinspelning. Lokal streamingstjänst med utvalt innehåll. Har inte passat TV-tider, sett reklam eller inte kunnat pausa på decennier, långt innan alla dessa streamingtjänster blev standard.

Nu tänker jag bara streamingtjänster som motsats eftersom jag inte har någon aning om andra abonnemang vare sig här eller hemma, och sådana kan man ju hoppa på och av efter behag. De flesta jag känner som ens har en TV-tjänst håller sig till samma och skiftar sedan streamingtjänster och det är inte särskilt dyrt. Om man inte köper typ hockeymatcher och sådant, då jävlar! Och det går nog inte teckna billigt oavsett hur, var eller när menar jag :D
Personligen tycker jag att film kanalerna är fjantigt dyra om man vill ha dom. Sport har jag aldrig kollat vad det kostar att kolla på. Vet bara att enstaka matcher kan gå på flera hundra vilket är sjukt.

Kanske ska vara tydlig med att jag inte på något sätt kritiserar hur folk väljer att prioritera sina pengar!
Det är så självklart att det är en ickefråga vad folk väljer så länge det inte skadar andra. :)

Det som förbryllar mig är hur affärsmodellen ser ut, att man binder upp folk att betala flera hundra per månad för något som oftast inte är valfritt i sitt urval och dessutom går utmärkt att få gratis. När jag hade tv-abonnemang för många år sedan fanns det valbara paket, så att man kunde ha rätt få kanaler men ändå ha just de man vill ha. Nu får man ju betala för massor även om det bara är typ tre man vill ha. De större paketen känns mer rimliga, det är de där 250:-/mån för SVT+4:an som skaver lite.

(Det andra handlar mer om min egen ovilja att signa upp på fasta kostnader istället för att betala när jag vill ha något/har utrymme för det i min budget. Det är ju rätt mycket pengar som binds upp i bredband, telefon och andra abonnemang och man betalar inte mindre för ett singelhushåll än om man är två-tre. Numera skulle jag definitivt ha råd med det men det har inte alltid varit så och värderingen av vad man "ska" ha har färgats av det.

Plus att jag ser linjär media som något helt värdelöst för mig eftersom det aldrig kommer klaffa med när det passar mig att göra saker. Som sagt, personliga preferenser som jag delar med hela min bekantskapskrets så det blir lätt en generell sanning. Förmodligen jätteovanligt att majoriteten av en bekantskapskrets inte äger en fysisk tv också? :confused: )

Gissar att det finns folk som tycker att det är helt otänkbart att betala för musik, som är det jag väljer att prioritera. :)
Men det är väl en ganska liten del av tv-utbudet som man kommer åt gratis? Eller har jag missat något väsentligt? SVT och TV4 är gratis. Men finns det mer?

Liknande trådar

• Hur hanterar ni andras missnöje?
  • Det här med att välja rätt boende(lägenhet)
  • Bränder.
  • Gotland i sommar vad har ni för tips?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka