Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

L

Laylin

Ja, som rubriken säger, vad betalar ni för hästen ni hyr, sköter osv.? Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat? Hur ofta är hästen "din"? Vad måste du göra när du har hand om hästen?

Berätta gärna lite mer om både hästen och dig också :)
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Foderhästen jag hade "fick" jag under 2års tid.
Jag betalade rubbet, förutom försäkringen.

Hästen stog i annat stall och ägaren kom och hälsade på 4-5ggr?
Jag red tränade och tävlade som jag ville också:)

Fast detta är kanske inte så vanligt?:D Var mammas bekant som ägde hästen ifråga:p
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Jag hade en halvfoderhäst, vi delade på alla kostnader utom försäkringen, som hon stod för. Tror det var omkring 900 i månaden, och då skodde ägaren hästen..

Vi delade upp varje vecka vilka dagar vi skulle ta, så hade inga bestämda. Ibland kunde jag ha hästen 2 dagar/vecka och ibland 7 dagar.

Detta var en kallblodstravare så det var mest skoj ute i skogen elelr lite hoppning i hagen som gällde, men ville jag åka till ridhuset och bara rida, eller rida för tränare så fick jag jättegärna göra det. Hade med henne på ett ridläger ett år också.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat? Hur ofta är hästen "din"?
Vad måste du göra när du har hand om hästen?

Annat som kan vara intressant?

Om detta funkar så ta citatsvar på detta och sen ta bort [en massa text] i början och slutet och fyll i era svar :)
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Oj, det var två personer som hunnit svara medan jag skrev mitt eget svar :p
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Jag betalar bara ridhusavgiften på 600kr/termin.


Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Det blir en hel del skogsridning, plus ridning för tränare två gånger i veckan och lättare tävling en gång/månad

Hur ofta är hästen "din"? Några gånger/veckan.


Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Släppa in fem hästar, byta vatten i hage+ box, mocka och alla andra vanliga stallsysslor. Och ett par något ovanligare sysslor som att släppa in/ut skallkaninen och kolla hur grodorna mår.

Annat som kan vara intressant?
Hästen är en travare, dock helt omskolad, jätteduktig häst som gillar att arbeta. Vi tävlar LC dressyr, både hästen och jag kan egentligen mer, men nerverna visar sig på tävlingarna vilken ger dåliga resultat, måste bli lite mer tävlingsvan innan vi börjar med svårare klasser.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Hyr inte eller hyr någon häst men vet en som hyr ut.

Småponnys för 100kr tim och då fri ridning.

C/D ponny eller häst för 500kr i veckan och då rider man 3 dagar vecka och då med möjliget att vara med på hoppning för B-tränare eller C-tränare i dressyr och även möjlighet att vara med på CR på andra klubbar, annars fri ridning.

Dessa hästar är även ridskolehästar och dom som hyr måste hålla reda på vilka tider dom olika hästarna går på ridskolan så dom inte är borta under den tiden.

Man behöver inte göra något annat än att borsta, sadla, tränsa och rida om inte det är hagtid då man rider för då får man hämta och lämna hästen i hagen.

Kram
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Jag har båda mina hästar på foder. Ponnyn har jag haft i 7½ år, jag betalar allt för henne som om hon vore min egen, inklusive försäkringen. Dock betalar ägaren till försäkringsbolaget, vi betalar till dem, då vi aldrig har skrivit över försäkringen på oss. De har aldrig gjort anspråk på hästen, utan vi har henne som vår helt enkelt. Nu är hon 23 år och kan väl i princip räknas som min.
De ville sälja henne först, och mina föräldrar var inte beredda att köpa en så pass gammal häst för så mycket pengar (hon var 15 då, inget avelsvärde), när jag redan hade en ponny, så vi sa ifrån att det var bara fodervärd som var aktuellt för vår del. Men eftersom de kände oss sen innan och vi då hade hästarna i grannstallet tyckte de det var bättre för både sig själva och hästen att vi fick henne, vilket jag är jätteglad för. Den hästen har lärt mig allt. :love:

Halvblodet har jag haft i ett år, lite drygt. Ägaren står fortfarande för försäkringen och finns alltid till hands om jag vill ha hjälp. Allt annat betalar jag, plus sköter/rider hästen då givetvis. En betydligt krångligare häst med mycket hårdare psyke än ponny, så jag är bara glad att ha ägaren med mig i det här. Dessutom har ägaren aldrig lagt sig i om jag inte uttryckligen bett om hjälp och springer inte i stallet och snokar, vilket känns jätteskönt.

Innan dess var jag medryttare på en häst i samma stall i några år. Betalade inget för hästens dagliga kostnader, men betalade hoppträningarna själv. Men det tror jag är ganska ovanligt att göra så.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Nej

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?
Just nu får jag göra vad jag vill

Hur ofta är hästen "din"?
2-3 gånger i veckan

Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Mocka, se till att han inte har några skador o mår bra!
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Ja, som rubriken säger, vad betalar ni för hästen ni hyr, sköter osv.?

Ingenting

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?

Nej

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat?

Långa lugna uteritter. Ibland dressyrlektion för hästägaren.

Hur ofta är hästen "din"? Vad måste du göra när du har hand om hästen?

Så ofta jag vill, det brukar bli 2-4 ggr per vecka. Fixa mat och så pyssla förstås. På vintern även mocka, men nu är det sommarbete dygnet runt som gäller.

Jag har världens bästa medryttarhäst med en jättebra ägare - jag har haft stor tur, verkligen. Fick leta ett tag, men till slut så :)
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

foderhästen jag har nu betalar jag rubb och stubb för men får också göra precis vad jag vill och efter fodervärdskontraktet går ut får jag köpa henne.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Jag betalar ingenting och rider hur ofta jag vill. Nya hästen är en unghäst som står i ett privat dressyrstall. Stallägarna har helt enkelt för många hästar för att hinna med och erbjöd mig denna häst "om jag ville rida lite mer". Fler unghästar är på gång - jag misstänker att jag skulle kunna rida hela dagen lång om jag så önskade. :eek: Den förra hästen stod uppstallad i detta stall. För den betalade jag heller ingenting och red/pysslade tre till fem dagar i veckan; ägaren hade helt enkelt inte tid och var evinnerligt tacksam för all hjälp. Jag mockar inte, fodrar inte, släpper inte ut och hämtar inte in. Allt jag gör är att pyssla och rida. Naturligtvis ser jag till att putsa alla dem trettio tränsen så ofta jag kan - det är det minsta jag kan göra!
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?

Nej. Vilket är ovanligt här i stan.

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?

Så mycket som jag har tid med.

Långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat?

Ungefär vad som helst, just nu motioneras han och tränas i dressyr inför hösten. H*n driver aktivt att jag ska ta med honom på träning/tävling.

Hur ofta är hästen "din"?

4-5 dagar i veckan.

Vad måste du göra när du har hand om hästen?

Ta hand om honom och motionera honom. Vanligen fodra, och mocka rent. Hålla ordning på smörjning av läder, byta vojlock, och såna smådetaljer. Vara med på arbetsdagar i stallet ca två/tre gånger om året.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Jag är fodervärd till en häst.
Jag betalar ca 320 / månad.
Jag får göra ungefär vad jag vill. Hoppa, dressyr, osv. Rida ut, & ja.. :)
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Ja, som rubriken säger, vad betalar ni för hästen ni hyr, sköter osv.? Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.? Jag är medryttare på en häst och betalar 1500 kr/mån. Under höst-vinter-vår kan jag ta fodringar och ut-insläpp och på så vis jobba av hyran.
Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat? Jag får göra i princip allt jag vill, rida ut på långa eller korta turer, dressyr, hoppning, träning m.m. Får säkert tävla också om jag skulle vilja.. :p
Hur ofta är hästen "din"? Jag har tre fasta dagar men vill jag har fler dagar får jag ta det utan extra kostnad.
Vad måste du göra när du har hand om hästen? Mocka/hålla rent i boxen, ta hand om hästen (borsta m.m.) och under sommaren fodra henne efter ridning innan hon går ut i hagen och kolla till att vattnet inte är slut i hagen.

Berätta gärna lite mer om både hästen och dig också :)
Jag är en tjej på 24 år som bor på Värmdö utanför Stockholm. Hästen jag rider heter Bold Pollen och är ett engelskt fullblod. Hon är mest riden i dressyr men efter att jag satt igång henne helt kommer jag, förutom uteritter, hoppa och rida dressyr.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

När jag hade foderhäst betalade jag allt utom försäkringen - den stod ägaren för.

Min nuvarande medryttare betalar ingenting, jag håller med utrustning som hjälm och säkerhetsväst till och med (det är ju jag som förordar att hon rider med väst) och jag är glad över de dagar hon tar åt mig. Hon får göra lite vad hon vill med hästen, helst rida ut men pass på banan är också ok men då vill jag veta lite i förväg så att det inte blir många dagar på banan efter varandra. När hon blivit lite mer varm i kläderna får hon gärna köra honom också förstås - men jag vill att de skall lära känna varandra lite bättre först.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Jag är medryttare till en 14-årig vallack som används för hobbyridning med dressyrträning för ägarens och hästens personliga utveckling, inte för tävling. Jag får träna och rida hästen 1-2 gånger i veckan, ibland mer beroende på hur mycket ägaren själv hinner med.

Jag betalar ingenting för detta (förutom mina egna träningar) och när jag är i stallet så hjälper jag till med sysslorna som finns att göra, t.ex. kvällsfodring. Jag mockar och sköter utrustningen precis som om det vore min häst den dagen.

Jag tycker att det är ett helt okej byte, ridning mot att man tar hand om hästen när det är ägaren som inte hinner med alla dagar i veckan. Skulle jag däremot be en person som faktiskt hinner med att rida alla dagar att få rida skulle jag inte tycka det vore konstigt att betala en summa varje månad för att få låna hästen.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

vad betalar ni för hästen ni hyr, sköter osv.? Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Jag betalar inget (förutom om något går sönder pga att jag är oaktsam då, vi har inget kontrakt som säger det, men det är ju självklart)

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat?
Hästen är under igångsättning just nu, så det är 40-60 min skritt och några travpass på ca 500 meter i taget, lite beroende på dasformen och underlaget

Hur ofta är hästen "din"?
2 dagar/vecka

Vad måste du göra när du har hand om hästen?
mocka, lägga upp foder, fylla vatten i hagen om hon går i en utan vattenkopp, ev ta intag/fodring på vintern (kollektivstall), sköta om ev skador :p (hon är rätt olycksbenägen, i vintras gick hon omkull och fick två djupa sår på framknäna och var oridbar ca 2 månader)

Berätta gärna lite mer om både hästen och dig också :)
Hästen är en 20-årig varmblodstravare. Hon är westernriden, inte direkt utbildad. Rätt lugn och sansad, bockar eller sticker aldrig, men trippar gärna ut i vägkanten (=ut på åkern) eller vänder hemåt när något är lite läskig. Hon är lite damig, hon vet vad hon vill och är rätt speciell. Väldigt kelig :D
Jag är 16 år, har ridit på ridskola sen jag var 7. Jessica har jag ridit sen i höstas, men nu till hösten börjar jag på bollerup och kommer tyvärr inte kunna fortsätta :cry:
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

hej, är med ryttare på en häst. när jag är till stallet gör man alla sysslor som behövs + ridning får träna hur mycket jag vill betalar 0 kr hon är bara glad att få hjälp o jag är glad att få rida o vara i stallet..
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Är iofs hästägare med kallblodstravare, hittar jag en BRA medfyttare rider den gratis nästan det rumpan tål lite stallskötsel kan jag vilja ha vid behov.Även lån av finka till lämpliga träningar/tävlingar kan den låna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 417
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 166
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 421
Senast: Nepenthe
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp