Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Det är jag som är hästägaren men skriver hur min medryttare har det.

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Hon betalar 1000 kr/mån. Det är stallhyran och maten för de dagar hästen är hennes.


Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat?
Hon gör precis vad hon vill med hästen så länge det inte skadar hästen.

Hur ofta är hästen "din"?
Hon har hästen 2 ggr/vecka. Jag tar betalt för 9 dagar/månad. Oftast har hon hästen fler dagar varje månad men det kostar gratis för henne =)

Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Hon får göra allt som hör till när man har häst. Vi delar även på stalltjänsterna.

Annat som kan vara intressant?
Blir hästen skadad/sjuk så den blir ståendes en längre tid så tar jag självklart inte ut någon betalning av medryttaren. Kan inte hästen användas så ska inte hon betala mig för att bara åka och mocka i flera veckor.

Det är mina regler som gäller och enda gången jag talar om hur hon ska rida är hon hästen fått någon behandling.
Jag vill även veta om hon inte tänker rida på någon av sina dagar för jag vill inte att hästen står i onödan. Jag kanske har planerat in en vilodag längre fram i veckan..
Jag tycker hon har det väldigt fritt de dagar hästen är hennes. Vi har fler hästar som hon rider gratis flera dagar i veckan utan några speciella krav.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Betalar inte ett öre, får snarare betalt.

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat?
Är skötare i ordet bokstavliga bemärkelse. På mina dagar är det promenader och pyssel som gäller. Får dock regelbundet lektioner av ägaren i tömkörning och även dressyrridning. Hänger även med på träning, tävling och ev. veterinärbesök.

Hur ofta är hästen "din"?
Varierar kraftigt. 1-7 dagar i veckan beroende på hur min och ägarens planering ser ut.

Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Det handlar om basic hästskötsel. Fixa foder, visitera, borsta av, mocka etc. Se till att han mår bra helt enkelt. Går även mycket promenader med hästen i lina.

Annat som kan vara intressant?
Har hängt ihop med det här ekipaget i tre år, är nu inne på mina sista två veckor då jag reser utomlands. Har ett mycket speciellt förhållande till både häst och ägare och vi har en, vill jag påstå, unik historia som jag ännu inte vet slutet på. Kommer bli väldigt tomt att åka ifrån dem.

Hästen är 10 år gammal, tävlar på Msv nivå, ägaren är utbildad c-tränare i dressyr. Jag är fd. ridskoleryttare, fyller 21.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Nu har jag 2 hästar utlånade på foder och söker en ny medryttare till den jag har kvar men såhär får de betala iaf:

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?

De som har hästarna på foder får betala precis allt.
Nästa medryttare kommer att få betala 300kr/mån som även tidigare gjort.

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat?

Både fodervärdar och medryttare får göra i stort sett vad de vill med hästarna sålänge det inte är något skadligt.
Både får träna och tävla om de vill, de har även tillgång att låna min transport gratis om de vill.

Hur ofta är hästen "din"?

Fodervärdarna har hästarna 7 dagar/vecka 24 h om dygnet 365 dagar om året.
Medryttaren har tillgång till hästen ca 2 dagar per vecka men det kan bli mer/mindre beroende vad som passar oss från vecka till vecka.

Vad måste du göra när du har hand om hästen?

Fodervärdarna måste göra allt.

Medryttaren fyller på hö och vatten om det behövs och mockar om det inte redan är gjort. Alltså lite olika från gång till gång.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Jag har en häst på foder, livstidsfoder. Skrev på kontraktet sommaren 2008 om jag inte minns fel, dock hade jag henne hos mig redan januari 2008. Nu i augusti har jag hjälpt till med hästen i 13 år. Med andra ord 10,5 år innan jag tog över henne som "min" på heltid.*

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Jag har från början (jan 2008)betalat allt, dock hade jag ont om pengar i början och fick "bidrag" från ägaren varje månad (300) och första halvåret köpte hon även delar av kraftfodret till hästen. Sen blev min ekonomi bättre och jag behövde inte längre det där "bidraget" från ägaren. Jag betalar försäkringen till ägaren som hon i sin tur betalar in till bolaget, då det är hon som står kvar på försäkringen. Billigast så då hon har flera hästar inom samma bolag etc. :-)


Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat?
Jag får göra precis vad jag vill. Vill jag tävla så kan jag göra det, det har dock inte blivit av även om hästen gärna skulle vilja (matte fegar..). En gång hoppstjärna alltid en hoppstjärna enligt hästen (som nu är 19 år). ;-)

Hur ofta är hästen "din"?
Alla dagar, året runt år efter år. :)
Ägaren brukar komma och hälsa på en gång om året, oftast under våren - dock har det inte blivit av än igår. Kommer nog till hösten. Tur är nog det då hon ser ut som ett troll just nu efter sommarbetet så hinner jag klippa den rekordlånga magen och så. :D

Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Kort och gott allt som ingår i att ha en häst.

Övrigt

* - Då, när ägaren fortfarande hade hästen och jag bara hjälpte till så brukade jag åka till hästen nästan varje dag då vi bodde i samma stad. Jag red några gånger i veckan - hur ofta varierade från vecka till vecka beroende på om ägaren skulle tävla, hade mycket att göra etc. De dagar jag red brukade jag även mocka. Övriga dagar var det mest pyssel, inte för att ägaren bad om det utan för att hästen var och är min ögonsten och jag ville pyssla. Jag brukade även hänga med på tävlingar som hästskötare. Då gjorde jag allt förutom att rida fram och hoppa. ;-)
Senare flyttade jag och åkte till hästen när jag hade möjlighet (6 mil). Ibland en gång i veckan, ibland oftare, ibland mer sällan. Berodde på helt enkelt..

Då under "skötartiden" betalade jag aldrig något för hästen. Förutom borstar och liknande som var mina egna, men det räknas inte. I början fick jag ibland en hundring eller två som tack för hjälpen, även om jag inte ville ha eller behövde något sådant för att ta hand om den underbara hästen. :love:

Ägaren hänger med i vad som händer och sker med hästen via facebook och jag skickar då och då mms med bilder på hästen. Eftersom vi känner varandra så väl så litar hon på att hennes gamla trotjänare har det bra hos mig, det var precis det här hon ville (att jag skulle ta hästen) när hästen pensionerades från sin hoppkarriär runt 15-årsåldern. :)

ooops... långt som en roman..
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Ja, som rubriken säger, vad betalar ni för hästen ni hyr, sköter osv.? Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat? Hur ofta är hästen "din"? Vad måste du göra när du har hand om hästen?

Berätta gärna lite mer om både hästen och dig också :)


Jag kan berätta lite om min "hästvårdskariärr" (stavning)
Först när jag var väldigt ung ,runt 8 år , fick jag min första sköthäst. Honom hade jag i 3 år. Jag hade bara ridit ett halvt år då och han var väldigt "spattig" och tittig. Han var en c-ponny och 7 år. Jag red inte så bra men jag tog själv bussen till stallet han stog i och skötte om honom från marken ca 5-6 dagar i veckan. Jag red han 3 dagar i veckan. Jag byggde upp ett sånt förtroende med honom så att jag fortfarande kommer kan han lägga sig ner och vila med huvudet i mitt knä i boxen. Han gör inte ens detta med ägaren. Jag betalade 600 kr i månaden för sötnosen. Jag hade inte några friheter med honom utan fick rida bara i ridhuset. Jag tror att jag fick mer friheter sedan, visserligen inte många, jag var som sagt väldigt liten i storlek. Jag har alltid varit väldigt mogen i huvudet och när hästägarna träffar mig så struntar de alltid i min ålder och jag har haft ansvar för en egen häst flera månader när ägaren var bortrest.
Nu har jag en underbar medryttarhäst som jag verkligen älskar! Han har tyvärr börjat bli väldigt liten så jag letar foderhäst men jag har han väldigt olika. Oftast har jag honom 3-4 dagar i veckan men ibland blir det mer, jag och ägaren har väldigt bra kontakt och därför fungerar det. Jag skulle betala 500 kr i månaden igentligen men ägaren tycker att eftersom jag tar bra hand om honom och lägger mycket tid och pengar på honom sppontant och även hjälper henne med olika saker så har hon tyckt att jag inte behövde betala så mycket. Nu betalar jag 200 :- i månaden. Jag vill utvecklas i min balans så jag rider gärna barbacka och då sliter jag inte på sadlen. Jag övar gärna tillit och rider ibland utan träns i bla. paddocken. Då sliter jag inte på tränset så jag hjälper till med lite ekonomiskt, som självkostnadspris ;) . Hoppas det var det som du syftade på :p Lycka till :)
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Jag hjälper till med allt. Fodra mocka ta in och ut från hage. strö, fylla vattenkar i hagen köpa täcken etc. , tvätta box, ta bort giftiga växter från hagen osv. duscha hästen rida , ja allt i prencip, ( detta hör till ovanstående inlägg )
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

som jag skrev ovanför hade jag en foderhäst .. men tyvärr är han uppe i himlen sen några dagar tillbaka :/
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Jag betalar de löpande kostnanderna dvs stallhyra, hovslagare, vacc, avmaskning, osv.

Får göra det mesta, dvs rida dressyr och det. Men rider ut för det mesta då det är det han och jag gillar mest:)
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
När jag hyrde min ponny (äger den nu) så fick vi betala 6000 kr för perioden Augusti-Juni, i övrigt fick vi betala allt man måste betala för när man har en egen häst. När de höjde priset till 11.000 kr för Aug-Juni så valde vi att köpa loss henne, så jag fick henne i födelsedagspresent.

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?
Vad man ville, det var som ens egen häst bara att vi inte ägde den.

Hur ofta är hästen "din"?
Alla dagar i veckan

Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Allt man måste göra när man har en egen häst.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Hästens ägare betalar hovslagare, foder, strö, viss utrustning, boxplats och veterinärkostnader mm.
Jag står för: om jag vill ha hästen bakskodd, utrustning, kiropraktor/massör, träningar mm.
I övrigt betalar jag ingenting för att få hålla på med hästen.
Men jag hjälper alltid till med pass, upp- och nersättning av hagar, tar hand om ägarens andra hästar när hon åker bort, mockning mm.

Jag tar hand om hästen 7 dagar i veckan helt som min egen.
Ägaren rider honom när hon själv vill, men det blir inte så jätte ofta.. 1 gång varannan månad har det varit nu.
Som sagt, jag tar hand om hästen helt som min egen, så därför får jag göra vad jag vill med hästen, bara det är på ett ansvarsfullt sätt.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Det har varit allt från att betala allt till inget och det beror ju säkert på det mesta från relation till hästägaren till hästens och ägarens behov av att man finns. Fn har jag en tjej som rider min pensionär som pga skada inte klarar att galoppera på volt/hoppa men i övrigt gör de det mesta, men om "tanten" verkar trött får ryttaren anpassa sig. Damen ifråga är 26 år och mår bra av att röra sig utifrån sina möjligheter. Tjejen betalar skoningen eftersom hon inte varit skodd om hon inte ridit, i övrigt är det till hästens gangn så mycket att jag inte tycker jag kan kräva betalning för resten, men då har jag ju hästen hemma hos mig också. Tjejen rider så ofta hon vill.
Jag kommer att låna ut en av våra ponnyer och då kommer fodervärden att stå för allt utom förs ooch vacc, helt enkelt för att jag vill vara säker på att det blir betalt. Men han utlånas ju som ett alternativ till att köpa egen ponny och jag kräver att han ska tränas och tävlas men i övrigt kommer jag inte att lägga mig i det hela så länge ponnyn mår bra.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Glömde skriva att tjejen som rider min pensionär inte ha några krav om att mocka el liknande till vardags. Däremot räknar jag med att hon ställer upp och passar hästarna några dagar på sommaren när vi åker bort, eller tar in dem någon kväll när vi inte är hemma. När jag har jobbat länge/varit sjuk har hon vid enstaka tillfällen mockat, men då till alla pållarna och jag brukar be henne fylla på vatten ibland. Det har fungerat bra så:), men det är kanske inte alltid så enkelt och ibland kanske bättre att ha samma rutin om man vill att "hjälp" ska ingå.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Är medryttare på två hästar. Betalar ingenting till ägaren, men jag betalar mina träningar själv, och det händer väl att jag köper lite saker till djuren ibland :angel:
Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?
Vad jag vill, när jag vill.
Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat?
Som sagt, jag gör vad jag vill.
Hur ofta är hästen "din"?
Runt 2 gånger i veckan, men ibland 1, ibland 5.
Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Allt som man gör om man har en egen häst, mockar, pysslar med djuret, ridning/tömkörning/longering/promenad osv.
Annat som kan vara intressant?
Nu är inte mina medryttarhästar världens mest utbildade tävlingshästar i full tävlingskondition men de duger gott åt mig. Vi håller på och sätter igång de små liven för tillfället och ska sikta på att vara med i någon klubbtävling under hösten.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Ja, som rubriken säger, vad betalar ni för hästen ni hyr, sköter osv.? Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat? Hur ofta är hästen "din"? Vad måste du göra när du har hand om hästen?

Berätta gärna lite mer om både hästen och dig också :)

Betalar ingenting och är skötare till ett 10-årigt halvblodssto.

Rider dressyr, träningar, hoppar, ut i skogen på henne. Gör i stort sett vad jag vill så länge arbetet blir varierat för hästen!

Jag tar jourer åt (eller tillsammans med) ägaren och har även hand om hästen en del om hon åker bort eller är sjuk. Hjälper till med medicinering vid sjukdom. Åker förbi och tar in hästen om det är dåligt väder eller tittar bara till henne om det är något speciellt. Hjälper till med hagmockning och andra sysslor som behöver göras!

Tycker det fungerar toppen! Tror hästägaren också tycker det då det framförallt är hennes tid som tryter.

EDIT: På mina dagar rider jag (om den inte vilar), mockar och fixar maten. Byter även vatten i hage och box. Ibland har jag även jourer (insläpp + städning + fodring). Rider allt mellan 1-4 dagar i veckan, oftast är det 2. Någon gång har jag haft hästen 2 veckor när ägaren varit borta längre perioder och nån gång har jag inte haft den på en och en halv. Det går lite i perioder men man kan säga att standarden är 2 dagar/vecka :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Jag svarar fast jag inte är medryttare eller så, utan hästägare ;) Men jag svarar vad som gäller på min häst
Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Ena medryttaren rider 2 ggr/veckan och betalar 500, det är egentligen mest en symbolisk summa. Den andra rider "vid behov" (oftast typ 1 gång i veckan, ibland ingen) och betalar inget.
Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat?
Den betalande rider mest ut, men får rida lite dressyr eller lättare hoppning också. Den andra brukar oftast rida på banan. Jag tävlar hästen, men skulle någon av medryttarna vilja tävla skulle de nog få skutta någon liten klass.
Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Bara rida. Eller ja, borsta och sånt också såklart :p Och ta in/ut från hagen om hästen inte är inne.
Annat som kan vara intressant?
Hm... Anledningen till att "vid behov-ryttaren" inte betalar är att hon rider just vid behov. Och oftast säger jag vad hon ska göra också, om hon ska rida dressyr eller markarbete eller så. Den betalande medryttaren får välja mer själv och så :) Och har som sagt 2 bestämda dagar i veckan, och är den som får rida i första hand om jag tex är bortrest.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

jag betalar ingenting och jag är medryttare och får rida hur ofta jag vill (vilket brukar bli.. varje dag nu på sommaren iaf ;)

Hur ofta är hästen "din"?
som nämnt över ;)


Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?
Vad jag vill men med vett såklart ;)
Hon litar på att jag vet vad jag gör, så dressyr, lättare hoppning(markarbeta+upphöjda mobbar ipr,han är inte tränad hoppning annars), uteritt m.m ;)

Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Hon ber mig endast om att rida samt sköta om hästen, men för att visa att man är tacksam åsså så är det självklart att jag mockar samt smörjer åt hästen :)

Annat som kan vara intressant?
Det är en dressyrskolad islandshäst :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Nej

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Bara skritt i skogen, långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat?
Vad jag vill men kanske inte tävla så mycket eftersom han är 19.

Hur ofta är hästen "din"?
3 gånger i veckan

Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Mocka, sätta mat, kolla så han inte är skadad och mår bra.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?

800 i månaden 100 kr per gång som handpening typ och en garanti på att jag kommer

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?

Så mycket som jag har tid med.

Långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat?

jag rider gärna långa uteritter när jag har tid och jag har tränat för tränare några gånger även startat någon clear round.

Hur ofta är hästen "din"?

2 dagar i veckan.

Vad måste du göra när du har hand om hästen?

borsta och mysa
mocka och göra mat
sadla och tränsa
motionera såsom skritta ute eller ett pass i manegen eller markarbete
svampa eller skölja av efter ridning
byta täcken
god natt puss:)
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?

Jag betalar ingenting i princip. det enda jag betalar är träningar och tävlingar med hästen.

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?

Vad jag vill, när jag vill :)

Långa uteritter, träna och tävla med hästen eller något annat?

Vad jag vill :banana:

Hur ofta är hästen "din"?

24/7

Vad måste du göra när du har hand om hästen?

Allt!
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Jag är hästägaren, men tar upp hur min medryttare har det
Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.? Hon har själv fått säga vad hon kan betala, 500 kr ibland kommer lite extra. Jag är noga med VEM jag har, pengar är inte viktigast, självklart hade jag gärna fått lite mer men jag har hellre kvar hon jag har...
Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn? Vad hon vill under eget ansvar, vad som är bäst för hästen. Hon tränar, tävlar å rider som sin egen häst de dagar hon har.
Hur ofta är hästen "din"? Ett par dagar per vecka, det gör vi upp. Oftast får hon ta de dagar hon kan så tar jag resten. 50/50
Vad måste du göra när du har hand om hästen? Allt som hör till med mockning förbereda mat, sunt förnuft gäller. Ibland ta in vid dåligt väder etc. Hon tar även hand om vår shettis de dagarna, mockar, lägger fram mat å kollar vatten..

Annat som kan vara intressant?

Om detta funkar så ta citatsvar på detta och sen ta bort [en massa text] i början och slutet och fyll i era svar :)[/QUOTE]
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 415
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 165
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 411
Senast: Nepenthe
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp