Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Har en foderponny, så betalar inget till ägaren men ägaren betalar heller inget för ponnyn.

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?
Är ju då som min egen, så gör i princip vad jag vill :D

Annat som kan vara intressant?
Ägaren bor i Tyskland :D Är min mammas väninnas kusin :)
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Jag är medryttare på en islandshäst, eller egentligen två kan man väl säga, syrran och jag rider varsin men byter ibland. Min familj känner ägarna.

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder m.m?
Betalar ingenting till ägaren. Det som kostar är väl bensinpengarna för mamma och pappa. :angel:

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?
Har inte tillgång till ridhus eller paddock så det blir bara uteritter. Får hoppa, dressyra, bada.. vad jag vill typ. Skulle säkert få ta med honom på träning/tävling/ridläger men har ingen som kan köra transport.

Hur ofta är hästen "din"?
Två gånger/vecka. Vill jag komma någon mer gång så är det bara att jag frågar, är det ingen annan som ska rida den dagen eller något annat är i vägen så går det bra.

Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Hon ber mig bara att rida (+ visitera, borsta och det som hör till såklart) och (vintertid) lägga ut mat i hagen/fixa vatten, sätta på täcken och dylikt vid behov. Är det något annat så säger hon till. Men jag smörjer även, samt. ser till att det är rent och prydligt när jag har varit där.

Annat som kan vara intressant?
Ptja.. nej? Haha. :p
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
nepp inget :P
Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?
säger vad jag vill göra så gör vi de :)
Hur ofta är hästen "din"?
när jag vill :D e tävlingshästar så nästan alltid nån där och jobbar som man kan rida med elr få gratis lektion av :D drf e det också flera hästar att välja mellan. så inga bestämda dagar men ofta ca 4 dagar i veckan ^^
Vad måste du göra när du har hand om hästen?
hjälpa till när det behövs :P typ mocka osv men oftast e det klart när jag kommer dit
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

jag har en foderhäst som jag har inackorderad i samma stall där min medryttarhäst står.


Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder m.m?
Betalar allt utom försäkringen för min foderhäst
Betalar ingenting för min medryttarhäst


Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?
vad jag vill med båda.
Dock anpassas medryttarhästen utefter hennes starter på travet

Hur ofta är hästen "din"?
Ung hur ofta jag vill, det går lite i perioder men i snitt 4-6 dagar i veckan på medryttarhästen.
Precis när jag vill men min foderhäst

Vad måste du göra när du har hand om hästen?

Det vanligt: mocka, fylla vatten och hö, blanda kraft, visitera, motionera hästen på nå vis såvida det inte är vilodag. Sopa och hålla snyggt i stallet, fylla vatten i hagarna, mocka ridbanan. tja ni vet... allt det vanliga :P
.

Annat som kan vara intressant?nej.. :P
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Är fodervärd och betalar allt utom försäkring. Hästen står inte hos ägaren, behövs veterinär får jag stå för det.
Jag får göra vad jag vill. Har kört in honom under den här tiden.

Har varit medryttare hos en tjej med flera hästar och där har det sett varierande ut. Var där i flera år. Först red jag gratis och hjälpte till i stallet när jag var där och red. Sen kom fler hästar och fler folk så sista tiden fick jag betala för hovslagare då enbart jag red hästen och den skulle gått oskodd annars + att vi hade rullande schema för stallskötsel. Personen hade eget stall, inga inhyrningar men hade 5-7 hästar. Vi turades om med in och utsläpp, mat, vatten, fixa hö och sånt åt alla hästar. Men då var det som sagt bara jag som red hästen, fick rida för instruktör och hade fått tävla om jag velat. Ibland var vi 2 som red samma häst och då delade vi på hovslagarkostnad.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?


Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder m.m?

Är medryttare , betalar 400kr i månaden , (100kr per gång)


Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?

Allt

Hur ofta är hästen "din"?

1 dag i veckan , men ibland kan de bli flera gånger om ägaren inte hinner, då betalar jag extra

Vad måste du göra när du har hand om hästen?

Behöver bara göra iordning honom för min ridning, dvs rykta. Sen ofc meddela ägaren om en sko är lös eller om något annat e fel
.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?

Är medryttare. Betalar ingenting.

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?
Hästen rids akademiskt, men jag rider "vanligt". Har fått lära mig lite grunder. Rider i skogen eller på banan som finns på gården. Får vara med på kurs i akademiskt.

Hur ofta är hästen "din"?
En gång i veckan men jag kan vara där fler gånger om jag vill.

Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Rider om jag vill, annars pyslar jag bara med honom, dvs, rykta. Hästarna går på lösdrift. Mockar efter hästen om det behövs när ¨den varit inne, ta bort skit om det behövs på ridbanan då hon har två hingstar, plus att det ju ser fräschare ut. Fyller på vatten i hagarna, packar hö i påsar. Fodrar.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder mm.?
Är medryttare och betalar ingenting.

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?
Vad jag vill, i princip. Skogsturer, kurser, tävlingar, trickträning etc.

Hur ofta är hästen "din"?
Allt från en dag i veckan till fem dagar i veckan, eller när ägaren är bortrest.

Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Motionera, fodra de tre hästar som står där, mocka, byta vatten (lösdrift), lägga kvällsmat i blöt och väga upp hö klart, sopa och hålla rent i stallet. Alla vanliga stallsysslor helt enkelt!

Annat som kan vara intressant?
Tycker att det är en bra deal att 'få' rida och ta hand om en häst när ägaren inte riktigt har tid, mot att man såklart tar hand om det som ska skötas den dagen. Så behöver inga pengar vara inblandade, och jag tycker risken för något tjafs är mindre.
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Behöver ni betala något till ägaren eller är det någon särskilt ni måste stå för, typ hovslagare, foder m.m?
Är halvfodervärd och jag betalar 400kr/mån

Hur mycket får ni göra med hästen/ponnyn?
Vad jag vill

Hur ofta är hästen "din"?
Jämna veckor :)

Vad måste du göra när du har hand om hästen?
Han är som min egna häst då jag har honom, så jag mockar, rider, fodrar, fixar vatten m.m ..

Annat som kan vara intressant?
12 årig varmblodsvalack, dock ser han både ut och beter sig som ett halvblod
 
Sv: Vad betalar ni som är medryttare, fodervärd, hyr häst eller är skötare?

Betalar 900:- för två dagar i veckan (stockholm), får ibland extradagar utan kostnad. Hästen står på lösdrift och jag mockar en del av hagen ibland, kollar att de har vatten nu på vintern och har hjälpt till att rulla in hösilagebalar. Men oftast är det bara att ta in hästen, borsta och rida.
Har fått välja mina dagar själv vilket innebär att jag alltid kan rida ut i dagsljus om jag vill då jag går i skolan till sent övriga dagar.
Som medryttare får jag i princip göra vad jag vill så länge jag tar hänsyn till hästen så klart, jag tränar både hoppning och dressyr och rider ut. Får tävla om det kommer upp någon liten tävling men tyvärr har det inte kommit något tillfälle.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 415
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 162
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 411
Senast: Nepenthe
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp