Sv: Vad betalar ni?
Stallplats kostar 750 kr för innebox och 450 kr för en utebox. Morgonfodring, lunchfodring och eftermiddagsfodring och utsläpp ingår vardagar. På helgerna ingår morgon och lunchfodring. Under helgerna delar vi alltid på utsläpp och lunfodring, samt Alla kvällsfodringar oavsett veckodag även röda dagar, dessa pass fördelas jämt med hjälp utav ett schema för alla oss i stallet. Sommartid går hästarna alltid ute till kvällsfodringen, vintertid kommer de in i samband med eftermiddagsfodringen alltid. Vill man hästen längre ute även vintertid ansvarar man för detta själv, vice värsa om man nu skulle vilja att den skulle komma in tidigare när det är sommartid.
Vi har varm och kallvatten och spolplatta/spolspilta i det stora privatstallet, kallvatten finns dock i all stall. Litet uppvärmt utrymme i vårat (det större privatstallet ) finns där man kan hänga in tränsen (bra för betten är alltid varma då

) , även tvättmaskinen står där inne nu så vi har möjlighet att tvätta täcken mot extra kostnad. Vi har även täckestorksrum. Uppvärmd sadelkammare är på G till oss i större stallet , det lilla stallet + ridskolestallet har redan uppvärmt. Vi har varsitt eget förråd för sadlar, övrig utrustning och kraftfoder samt ett par hö/halm/spånbalar . Kross finns på anläggningen där man kan krossa havre och korn m.m. Leveras direkt till stallet utan extra kostnad, finns även något företag som leverar foder gratis från Hippofoder/Svenska foder och Krafft. Även fodermorötter m.m .
Vi har ridhus 20 x 55 m , ridtält 20 x 40 m , upplyst ridbana som jag tror är 30 x 80 m och mindre men också upplyst bana på 20 x 40 m. Välskötta banor som harvas, krattas och sladdas osv. flera gånger i veckan. Anläggningsavgiften ingår i hyran.
HÖ betalar jag 2 kr/kg för. Analyserat och av bra jämn kvalité. Blanadar dock nu med en annan sort, summan för hökostnaden per månad är nu 300 kr i månaden och då ger jag 9 kg om dagen, 5 kg av det analyserade och 4 kg utav det andra.
STRÖ Jag har haft min både på halm, spån och torv. Just nu står hon bara på spån dock. Men jag har fått fin havrehalm alldeles gratis ett tag till att ha betalt 1 kr per kilo. Torv kan man köpa på anläggningen direkt, det är jättefin sållad torvströ som kostar 250 kr per månad och häst då får man ta så mycket man behöver. Spån ger jag 63:- bal för , månadskostnaden ligger just nu för spånet på ca 200 kr i snitt skulle jag tro men jag räknar på att det förmodligen inte kommer gå åt så mycket framöver.
FODER Som sagt höet runt 300 kr per månad.
Övrigt kraftfoder brukar kosta runt 500 kr per månad kanske. Då är det lucern, havre, korn, speedi beet, morötter, vitaminer som jag ger just nu.
HOVSLAGARE i snitt kostar det ca 400 kr per månad. Beror på om hon kan lägga om skorna, i fall det behövs brodd och sulor eller ej osv osv.
Jag bor på en minder ort ca 5 mil söder om Örebro. Stallet ligger ett par km utanför.