Vad betyder det att vara kvinna/man?

Du var ju nyss övertygad själv om att stopphormoner var rätt väg att gå? Min poäng är att människor som inte har varken egen erfarenhet eller expertis alltid verkar få uttrycka sig före transpersoner och oss som har olika expertis i ämnet i den här debatten. SBU har också problematiserats och kritiserats av många av oss, och definitivt i sättet som den används nu som bas för beslut som i min mening inte stöds av utredningen, som endast tagit hänsyn till vissa aspekter, och ignorerat många andra. Den går också emot slutsatser som drogs i en tidigare utredning 2017 (SOU 2017:92), vilket jag också tagit upp när vi fick utredningen på remiss. Jag var även en del av remissinstansen för utredningen 2017. Tyvärr kan jag inte säga mer än så kring det för att behålla min anonymitet på forumet.

Här har du en lista av källor kring pubertetsblockerare och behandling av unga transpersoner. Klippt från en sammanställning jag råkade ha på datorn just nu.

[1] Hembree, W. C., Cohen-Kettenis, P., Delemarre-van de Waal, H. A., Gooren, L. J., Meyer III, W. J., Spack, N. P., ... & Montori, V. M. (2009). Endocrine treatment of transsexual persons: an Endocrine Society clinical practice guideline. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 94(9), 3132-3154.
[2] Coleman, E., Bockting, W., Botzer, M., Cohen-Kettenis, P.,... & Zucker, K. (2012). Standards of care for the health of transsexual, transgender, and gender-nonconforming people, version 7.International Journal of Transgenderism, 13(4), 165-232. [3] Cohen‐Kettenis, P. T., Delemarre‐van de Waal, H. A., & Gooren, L. J. (2008). The treatment of adolescent transsexuals: Changing insights. The Journal of Sexual Medicine, 5(8), 1892-1897.
[4] Olson, J., Forbes, C., & Belzer, M. (2011). Management of the transgender adolescent. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 165(2), 171-176.
[5] Delemarre-van de Waal, H. A. (2014). Early medical intervention in adolescents with gender dysphoria. In Gender Dysphoria and Disorders of Sex Development (pp. 193-203). Springer US.
[6] Spack, N. P., Edwards-Leeper, L., Feldman, H. A., Leibowitz, S., Mandel, F., Diamond, D. A., & Vance, S. R. (2012). Children and adolescents with gender identity disorder referred to a pediatric medical center. Pediatrics, 129(3), 418-425.
[7] Mul, D., & Hughes, I. A. (2008). The use of GnRH agonists in precocious puberty. European Journal of
Endocrinology, 159(suppl 1), S3-S8.
[8] Heger, S., Partsch, C. J., & Sippell, W. G. (1999). Long-term outcome after depot gonadotropin-releasing hormone agonist treatment of central precocious puberty: Final height, body proportions, body composition, bone mineral density, and reproductive function. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 84(12), 4583-4590.
[9] van der Sluis, I. M., Boot, A. M., Krenning, E. P., Drop, S. L., & de Muinck Keizer-Schrama, S. M. (2002). Longitudinal follow-up of bone density and body composition in children with precocious or early puberty before, during and after cessation of GnRH agonist therapy. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 87(2), 506-512.
[10] Pasquino, A. M., Pucarelli, I., Accardo, F., Demiraj, V., Segni, M., & Di Nardo, R. (2008). Long-term observation of 87 girls with idiopathic central precocious puberty treated with gonadotropin-releasing hormone analogs: impact on adult height, body mass index, bone mineral content, and reproductive function. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 93(1), 190-195.
[11] Bertelloni, S., & Mul, D. (2008). Treatment of central precocious puberty by GnRH analogs: long‐term outcome in men. Asian Journal of Andrology, 10(4), 525-534.
[12] Tanaka, T., Niimi, H., Matsuo, N., Fujieda, K., Tachibana, K., Ohyama, K., ... & Kugu, K. (2005). Results of long-term follow-up after treatment of central precocious puberty with leuprorelin acetate: evaluation of effectiveness of treatment and recovery of gonadal function. The TAP-144-SR Japanese Study Group on Central Precocious Puberty. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 90(3), 1371-1376.
[13] De Sutter, P. (2007). Reproduction and fertility issues for transpeople. Principles of transgender medicine and surgery, 209- 222.
[14] Brill, S., & Pepper, R. (2013). The transgender child: A handbook for families and professionals. Cleis Press.
[15] Lev, A. I. (2004). Transgender emergence. Binghamton, NY: Haworth Press.
[16] Kuper, L. E., Nussbaum, R., & Mustanski, B. (2012). Exploring the diversity of gender and sexual orientation identities in an online sample of transgender individuals. Journal of sex research, 49(2-3), 244-254.
[17] Murad, M. H., Elamin, M. B., Garcia, M. Z., Mullan, R. J., Murad, A., Erwin, P. J., & Montori, V. M. (2010). Hormonal therapy and sex reassignment: a systematic review and meta‐analysis of quality of life and psychosocial outcomes. Clinical Endocrinology, 72(2), 214-231.
[18] Smith, Y. L., Van Goozen, S. H., Kuiper, A. J., & Cohen-Kettenis, P. T. (2005). Sex reassignment: Outcomes and predictors of treatment for adolescent and adult transsexuals. Psychological Medicine, 35(1), 89-99.
[19] Lawrence, A. A. (2003). Factors associated with satisfaction or regret following male-to-female sex reassignment
surgery. Archives of Sexual Behavior, 32(4), 299-315.
[20] De Cuypere, G., Elaut, E., Heylens, G., Van Maele, G., Selvaggi, G., T’Sjoen, G., ... & Monstrey, S. (2006). Long-term follow- up: Psychosocial outcome of Belgian transsexuals after sex reassignment surgery. Sexologies, 15(2), 126-133.
[21] Delemarre-van de Waal, H. A., & Cohen-Kettenis, P. T. (2006). Clinical management of gender identity disorder in adolescents: A protocol on psychological and paediatric endocrinology aspects. European Journal of Endocrinology, 155(suppl 1), S131-S137.
[22] [23]
58-82.
Smith, Y. L., van Goozen, S. H., & Cohen-Kettenis, P. T. (2001). Adolescents with gender identity disorder who were accepted
or rejected for sex reassignment surgery: A prospective follow-up study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent
Psychiatry, 40(4), 472-481.
Steensma, T. D., Biemond, R., de Boer, F., & Cohen-Kettenis, P. T. (2011). Desisting and persisting gender dysphoria after
childhood: A qualitative follow-up study. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 16(4), 499-516.
[24] de Vries, A. L., Steensma, T. D., Doreleijers, T. A., & Cohen‐Kettenis, P. T. (2011). Puberty suppression in adolescents with
gender identity disorder: A prospective follow‐up study. The Journal of Sexual Medicine, 8(8), 2276-2283.
[25] de Vries, A. L., McGuire, JK, Steensma, T. D., Wagenaar, E. C., Doreleijers, T. A., & Cohen‐Kettenis, P. T. (2014). Young
adult psychological outcome after puberty suppression and gender reassignment. Pediatrics, 134(4), 1-9.
[26] Zucker, K. J., Bradley, S. J., Owen-Anderson, A., Singh, D., Blanchard, R., & Bain, J. (2010). Puberty-blocking hormonal
therapy for adolescents with gender identity disorder: A descriptive clinical study. Journal of Gay & Lesbian Mental Health, 15(1),
[27] Cohen-Kettenis, P. T., & van Goozen, S. H. (1997). Sex reassignment of adolescent transsexuals: A follow-up study. Journal of
the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(2), 263-271.
[28] Grant, J. M., Mottet, L. A., Tanis, J., Herman, J. L., Harrison, J., & Keisling, M. (2010). National Transgender Discrimination
Survey Report on health and health care. National Center for Transgender Equality and National Gay and Lesbian Task Force.
Washington, DC, 1-23.

Även: https://www.jsm.jsexmed.org/article/S1743-6095(15)34443-X/fulltext
Och: https://www.jsm.jsexmed.org/article/S1743-6095(15)33617-1/pdf
Vadå nyss övertygad? Du måste väl ändå förstå skillnaden mellan mina personliga åsikter och vad jag vet är vetenskapligt underbyggt?
 
Vadå nyss övertygad? Du måste väl ändå förstå skillnaden mellan mina personliga åsikter och vad jag vet är vetenskapligt underbyggt?
För mig som forskar i ämnet så är det självklart att ens personliga åsikter ska vara i linje med forskningen som finns, och kunna införliva den i sitt resonemang på ett adekvat sätt. Jag anser inte att ledningen på Astrid Lindgren's barnsjukhus har gjort det, och jag anser inte att endast SBU 2019 och de två andra källor de angivit är adekvat som underlag för det beslut de tagit, särskilt inte i kombination med det resonemang de för i själva beslutet.
 
För mig som forskar i ämnet så är det självklart att ens personliga åsikter ska vara i linje med forskningen som finns, och kunna införliva den i sitt resonemang på ett adekvat sätt. Jag anser inte att ledningen på Astrid Lindgren's barnsjukhus har gjort det, och jag anser inte att endast SBU 2019 och de två andra källor de angivit är adekvat som underlag för det beslut de tagit, särskilt inte i kombination med det resonemang de för i själva beslutet.
Jag ser det snarare som ett problem om de som forskar inom ett ämne har starka privata åsikter i frågan innan studien är klar. Det bäddar för en stark bias som medvetet eller omedvetet kan påverka resultatet.

Att man efter att en opartisk och väl genomförd studie är klar tror på sin egen forskning ser jag däremot som självklart även om det ju sällan är så enkelt som att ”jag har rätt och ni har fel i alla lägen” inom vetenskapen. Och självklart tror jag absolut inte att alla mina egna åsikter är vetenskapligt underbyggda, speciellt inte på områden som jag inte är ordentligt inläst på.
 
Senast ändrad:
Jag ser det snarare som ett problem om de som forskar inom ett ämne har starka privata åsikter i frågan innan studien är klar. Det bäddar för en stark bias som medvetet eller omedvetet kan påverka resultatet.

Att man efter att en opartisk och väl genomförd studie är klar tror på sin egen forskning ser jag däremot som självklart.
Ursäkta men hur gick vi från att du inte var insatt och därför inte kunde ta ställning till ledningens beslut, till att inget jag säger nu är rimligt eftersom du antar att jag har starka privata åsikter i frågan som inte grundar sig i den forskning jag precis citerat? Och varför gäller inte det ledningen på ALB, som i sitt beslut själva skriver att de tar beslutet på grund av att folk nu har starka åsikter i frågan?

Jag citerar: "Dessa behandlingar är kontroversiella och har varit föremål för en tilltagande uppmärksamhet [...] på senare tid." "SBU en kunskapsöversyn som visar på bristande evidens kring [...] orsaken till de senaste årens kraftiga patienttillströmning." "Ett uppmärksammat rättsfall från Storbritannien har belyst frågan" (denna dom är nu återkallad där).

Och på ovanstående ligger att samma behandling forsätter sättas in för barn som kommer i puberteten för tidigt, trots att de fysiologiska riskerna där torde vara exakt samma. Patientnöjdheten är och har varit hög under alla år som behandlingen givits. Pubertetsblockerares effekt är reversibel.

Som sagt, du kanske inte är insatt, men det finns vi som är det. Och ledningen på ALB kan väl sägas vara lite mer påläst en gemene man, men de är definitivt inga experter i frågan heller.
 
Ursäkta men hur gick vi från att du inte var insatt och därför inte kunde ta ställning till ledningens beslut, till att inget jag säger nu är rimligt eftersom du antar att jag har starka privata åsikter i frågan som inte grundar sig i den forskning jag precis citerat? Och varför gäller inte det ledningen på ALB, som i sitt beslut själva skriver att de tar beslutet på grund av att folk nu har starka åsikter i frågan?

Jag citerar: "Dessa behandlingar är kontroversiella och har varit föremål för en tilltagande uppmärksamhet [...] på senare tid." "SBU en kunskapsöversyn som visar på bristande evidens kring [...] orsaken till de senaste årens kraftiga patienttillströmning." "Ett uppmärksammat rättsfall från Storbritannien har belyst frågan" (denna dom är nu återkallad där).

Och på ovanstående ligger att samma behandling forsätter sättas in för barn som kommer i puberteten för tidigt, trots att de fysiologiska riskerna där torde vara exakt samma. Patientnöjdheten är och har varit hög under alla år som behandlingen givits. Pubertetsblockerares effekt är reversibel.

Som sagt, du kanske inte är insatt, men det finns vi som är det. Och ledningen på ALB kan väl sägas vara lite mer påläst en gemene man, men de är definitivt inga experter i frågan heller.
Nu misstolkar du vad jag skriver så sluta berätta för mig vad jag tycker tack och håll dig till ämnet.
Jag skrev generellt om forskare, inte om dig personligen om du nu hör till den yrkesgruppen, och åsikter och risker för bias. Det är ett erkänt problem och en av anledningarna till att man ska ange partiskhet vid publicering.

Jag ska läsa dina källor när jag har tid :) men av det jag läst hittills så håller jag med SBU rent vetenskapligt dvs att det saknas underlag till stor del och är för mycket case studies på enstaka personer.

Dock står jag fast vid att de personer som vill ha pubertetshämmande behandling bör få det men för min del är det mestadels baserat på mina politiska åsikter om individens rätt till självbestämmande och vad samhället bör bekosta. Och jag tror faktiskt inte att jag skulle ändra åsikt där även om det i studier skulle visa sig vara till exempel större risk för kardiovaskulära problem vid behandling än suicid vid utebliven behandling.
 
Nu misstolkar du vad jag skriver så sluta berätta för mig vad jag tycker tack och håll dig till ämnet.
Jag skrev generellt om forskare, inte om dig personligen om du nu hör till den yrkesgruppen, och åsikter och risker för bias. Det är ett erkänt problem och en av anledningarna till att man ska ange partiskhet vid publicering.

Jag ska läsa dina källor när jag har tid :) men av det jag läst hittills så håller jag med SBU rent vetenskapligt dvs att det saknas underlag till stor del och är för mycket case studies på enstaka personer.

Dock står jag fast vid att de personer som vill ha pubertetshämmande behandling bör få det men för min del är det mestadels baserat på mina politiska åsikter om individens rätt till självbestämmande och vad samhället bör bekosta. Och jag tror faktiskt inte att jag skulle ändra åsikt där även om det i studier skulle visa sig vara till exempel större risk för kardiovaskulära problem vid behandling än suicid vid utebliven behandling.
Jag håller såklart med om att risker för partiskhet finns och bör tas med, och jag tycker också att alla hade tjänat på bättre, fler, och större studier kring transvård. Att du ens tar upp det har jag ju dock uppfattat som argumentation för att ledningen på ABL har tagit rätt beslut ur ett vetenskapligt perspektiv, och det är det jag argumenterar mot, inget annat.
 
Jag håller såklart med om att risker för partiskhet finns och bör tas med, och jag tycker också att alla hade tjänat på bättre, fler, och större studier kring transvård. Att du ens tar upp det har jag ju dock uppfattat som argumentation för att ledningen på ABL har tagit rätt beslut ur ett vetenskapligt perspektiv, och det är det jag argumenterar mot, inget annat.
Hur vida ABL har rätt ut ett medicinskt perspektiv har jag inte tagit ställning till. Har de däremot använt SBUs rapport som stöd för att inte erbjuda behandling så går det snarare emot SBUs egen slutsats om att rapporten är för ”slarvigt” genomförd för att stå till grund för medicinska rekommendationer.

Men det är ju som diskuterats tidigare ett beslut som man måste se både den medicinska sidan och den politiska av för att kunna argumentera mot. Men stämmer inte det underlag de använt för ett medicinskt beslut så är det nog lättast att börja där om det man vill uppnå är att upphäva själva beslutet snabbt.
 
För mig som forskar i ämnet så är det självklart att ens personliga åsikter ska vara i linje med forskningen som finns, och kunna införliva den i sitt resonemang på ett adekvat sätt. Jag anser inte att ledningen på Astrid Lindgren's barnsjukhus har gjort det, och jag anser inte att endast SBU 2019 och de två andra källor de angivit är adekvat som underlag för det beslut de tagit, särskilt inte i kombination med det resonemang de för i själva beslutet.
Världen fungerar tyvärr inte så.
Den som skriker högst hörs.
Oavsett vad den skriker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp