Vad betyder det att vara kvinna/man?

Det känns litet som att vi struntar i att hålla dig vid liv nu för att du kan få skador av behandlingen senare i det liv du inte kommer att ha.

Som att det skulle spela någon roll då.
Jag tror man sträcker sig ännu längre och hävdar att det finns inga bevis på att den grupp du tillhör kommer dö tidigare eller må sämre av att inte få behandling än att få det nu och därför vill vi inte utsätta dig personligen för riskerna behandlingen medför eller betala för den oavsett hur du känner över det.

Men så länge det är en viss del som behandlas så kommer den typen av studier av åtminstone dödstal rent krasst sett gå att utföra i efterhand så är det så tydligt som många hävdar så kommer det finnas vetenskapligt stöd snart. Registerstudier är billiga.... Men inte blir det mindre tragiskt för de som inte blir hjälpta i tid.
 
Att ställa mot långtidseffekter som vara vid liv, genomföra skolgång, slippa vissa ingrepp i äldre år etcetc. Och märk väl att de specificerar att det inte finns studier på de nya grupper som tillkommit, det betyder inte att det inte finns studier på transbarn.

Farorna/ovissheten är också samma som för barn som får exakt samma behandling på grund av för tidig pubertet, men den behandlingen är inte kontroversiell. Beslutet har också tagits i samband med ett visst boksläpp/kända personers raljerande, samt inte i samråd med läkare eller patienter/anhöriga.

Det är klart att det är katastrofalt för ett barn som vuxit upp som flicka att plötsligt behöva genomgå manlig pubertet och vice versa. Studier finns på det. Det lidandet kan inte utan vidare bortses från för att vissa långtidsrisker föreligger för en mestadels reversibel hormonbehandling. Det är helt uppåt väggarna verkligen.
Det är inte mig du behöver övertyga med en diskussion. Jag personligen tycker att det är rimligt med hormonbehandling (könsbekräftande kirurgi innan 18-årsåldern tycker jag dock är mer diskutabelt).
Det var hur vida det i dagsläget finns vetenskaplig grund för att hormonbehandling är att föredra jag sa att jag inte kan uttala mig om eftersom jag inte är tillräckligt insatt i aktuella studier.
 
Jag tror man sträcker sig ännu längre och hävdar att det finns inga bevis på att den grupp du tillhör kommer dö tidigare eller må sämre av att inte få behandling än att få det nu och därför vill vi inte utsätta dig personligen för riskerna behandlingen medför eller betala för den oavsett hur du känner över det.

Men så länge det är en viss del som behandlas så kommer den typen av studier av åtminstone dödstal rent krasst sett gå att utföra i efterhand så är det så tydligt som många hävdar så kommer det finnas vetenskapligt stöd snart. Registerstudier är billiga.... Men inte blir det mindre tragiskt för de som inte blir hjälpta i tid.
Jo det brukar ju heta så.
För din egen skull.

Men nu så blev det politik av det hela.
Det vet jag hur det fungerar.
Inte är det evidens i varje fall.
 
D
Rent ekonomiskt så är det ju så det fungerar i praktiken, inte att det är just de grupper som diskuteras här som ställs mot varandra men som @Roheryn är inne på så är inte resurserna oändliga och då måste någon eller någonting prioriteras bort. Det är inte trevligt eller rättvist och alla har förstås rätt att kämpa för att den grupp man själv anser har rätt till vård får det men vad är de realistiska alternativen annat än att prioritera?
Ja, jag anser att vi måste ta den diskussionen också, utan att bli anklagade för att "ställa olika grupper mot varandra". Så länge resurserna inte är oändliga så måste vi kanske fundera på om tant Agdas höftoperation är mer eller mindre viktig än min egen bröstförminskning elller vad det kan vara.
 
Jag tror man sträcker sig ännu längre och hävdar att det finns inga bevis på att den grupp du tillhör kommer dö tidigare eller må sämre av att inte få behandling än att få det nu och därför vill vi inte utsätta dig personligen för riskerna behandlingen medför eller betala för den oavsett hur du känner över det.

Men så länge det är en viss del som behandlas så kommer den typen av studier av åtminstone dödstal rent krasst sett gå att utföra i efterhand så är det så tydligt som många hävdar så kommer det finnas vetenskapligt stöd snart. Registerstudier är billiga.... Men inte blir det mindre tragiskt för de som inte blir hjälpta i tid.

Det är inte mig du behöver övertyga med en diskussion. Jag personligen tycker att det är rimligt med hormonbehandling (könsbekräftande kirurgi innan 18-årsåldern tycker jag dock är mer diskutabelt).
Det var hur vida det i dagsläget finns vetenskaplig grund för att hormonbehandling är att föredra jag sa att jag inte kan uttala mig om eftersom jag inte är tillräckligt insatt i aktuella studier.
Jag vill bara förtydliga att det visst finns vetenskaplig grund för hormonbehandling för barn. Precis sådan forskning görs/har gjorts av en vän till mig (och andra). Du är alltså inte insatt, men det finns vi som är det :)
 
Vi alla, om vi inte deltar i debatten!
Men att debattera i en fråga som man inte är djupt insatt i, tycker jag inte är en bra ide´. Man kan absolut stödja och låta bli att misstro, men debattera är en annan sak. Då ska man ha massor med kunskap och insikt och få har det i den här frågan (eller andra frågor av den här magnituden). Jag själv sitter tyst i tråden nu, men läser och försöker ta in och lära mig; tråden har verkligen blivit otroligt intressant. Jag hoppas jag förstår lite mer nu. Men skulle jag ge mig in i en verklig debatt skulle jag nog snubbla rejält och få dra mig tillbaka. Även fastän jag definitivt skulle delta på den stödjande sidan. (Lite som om jag skulle ge mig in i Israel/Palestina-frågan. Jag tycker kriget är vidrigt, men kan jag debattera? Knappast...)

Kan man göra annat än att just debattera? Läsa på, vara öppen och försöka fatta, stödja där den möjligheten finns?
 
Senast ändrad:
Jag är född i kvinnokropp, och har därför bemötts och fostrats in i någon sorts kvinnoroll hela livet. För mig är det dessa två parametrar som ÄR att vara kvinna, precis som att jag är ljushyad för att jag har ljus hy (med de privilegier det medför). Någon inre upplevd aspekt av att vara kvinna är helt abstrakt och ogreppbart för mig.

Dock fattar jag ju att det måste vara jättejobbigt att lida av det, och personer vars kroppar orsakar dem lidande ska så klart få vård. Jag skulle ju knappast vilja neka diabetiker, deprimerade eller folk med benbrott vård heller, bara för att jag själv inte har självupplevd erfarenhet av deras problem.
 
Jag vill bara förtydliga att det visst finns vetenskaplig grund för hormonbehandling för barn. Precis sådan forskning görs/har gjorts av en vän till mig (och andra). Du är alltså inte insatt, men det finns vi som är det :)
Det hjälper tyvärr inte mig rent informationsmässigt att du säger det utan att ange källor. Visst att det kan ha hänt mycket sedan 2019 men som vetenskaplig källa är SBU betydligt starkare än ”okänd person på internet”.
 
Det hjälper tyvärr inte mig rent informationsmässigt att du säger det utan att ange källor. Visst att det kan ha hänt mycket sedan 2019 men som vetenskaplig källa är SBU betydligt starkare än ”okänd person på internet”.
Du var ju nyss övertygad själv om att stopphormoner var rätt väg att gå? Min poäng är att människor som inte har varken egen erfarenhet eller expertis alltid verkar få uttrycka sig före transpersoner och oss som har olika expertis i ämnet i den här debatten. SBU har också problematiserats och kritiserats av många av oss, och definitivt i sättet som den används nu som bas för beslut som i min mening inte stöds av utredningen, som endast tagit hänsyn till vissa aspekter, och ignorerat många andra. Den går också emot slutsatser som drogs i en tidigare utredning 2017 (SOU 2017:92), vilket jag också tagit upp när vi fick utredningen på remiss. Jag var även en del av remissinstansen för utredningen 2017. Tyvärr kan jag inte säga mer än så kring det för att behålla min anonymitet på forumet.

Här har du en lista av källor kring pubertetsblockerare och behandling av unga transpersoner. Klippt från en sammanställning jag råkade ha på datorn just nu.

[1] Hembree, W. C., Cohen-Kettenis, P., Delemarre-van de Waal, H. A., Gooren, L. J., Meyer III, W. J., Spack, N. P., ... & Montori, V. M. (2009). Endocrine treatment of transsexual persons: an Endocrine Society clinical practice guideline. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 94(9), 3132-3154.
[2] Coleman, E., Bockting, W., Botzer, M., Cohen-Kettenis, P.,... & Zucker, K. (2012). Standards of care for the health of transsexual, transgender, and gender-nonconforming people, version 7.International Journal of Transgenderism, 13(4), 165-232. [3] Cohen‐Kettenis, P. T., Delemarre‐van de Waal, H. A., & Gooren, L. J. (2008). The treatment of adolescent transsexuals: Changing insights. The Journal of Sexual Medicine, 5(8), 1892-1897.
[4] Olson, J., Forbes, C., & Belzer, M. (2011). Management of the transgender adolescent. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 165(2), 171-176.
[5] Delemarre-van de Waal, H. A. (2014). Early medical intervention in adolescents with gender dysphoria. In Gender Dysphoria and Disorders of Sex Development (pp. 193-203). Springer US.
[6] Spack, N. P., Edwards-Leeper, L., Feldman, H. A., Leibowitz, S., Mandel, F., Diamond, D. A., & Vance, S. R. (2012). Children and adolescents with gender identity disorder referred to a pediatric medical center. Pediatrics, 129(3), 418-425.
[7] Mul, D., & Hughes, I. A. (2008). The use of GnRH agonists in precocious puberty. European Journal of
Endocrinology, 159(suppl 1), S3-S8.
[8] Heger, S., Partsch, C. J., & Sippell, W. G. (1999). Long-term outcome after depot gonadotropin-releasing hormone agonist treatment of central precocious puberty: Final height, body proportions, body composition, bone mineral density, and reproductive function. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 84(12), 4583-4590.
[9] van der Sluis, I. M., Boot, A. M., Krenning, E. P., Drop, S. L., & de Muinck Keizer-Schrama, S. M. (2002). Longitudinal follow-up of bone density and body composition in children with precocious or early puberty before, during and after cessation of GnRH agonist therapy. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 87(2), 506-512.
[10] Pasquino, A. M., Pucarelli, I., Accardo, F., Demiraj, V., Segni, M., & Di Nardo, R. (2008). Long-term observation of 87 girls with idiopathic central precocious puberty treated with gonadotropin-releasing hormone analogs: impact on adult height, body mass index, bone mineral content, and reproductive function. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 93(1), 190-195.
[11] Bertelloni, S., & Mul, D. (2008). Treatment of central precocious puberty by GnRH analogs: long‐term outcome in men. Asian Journal of Andrology, 10(4), 525-534.
[12] Tanaka, T., Niimi, H., Matsuo, N., Fujieda, K., Tachibana, K., Ohyama, K., ... & Kugu, K. (2005). Results of long-term follow-up after treatment of central precocious puberty with leuprorelin acetate: evaluation of effectiveness of treatment and recovery of gonadal function. The TAP-144-SR Japanese Study Group on Central Precocious Puberty. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 90(3), 1371-1376.
[13] De Sutter, P. (2007). Reproduction and fertility issues for transpeople. Principles of transgender medicine and surgery, 209- 222.
[14] Brill, S., & Pepper, R. (2013). The transgender child: A handbook for families and professionals. Cleis Press.
[15] Lev, A. I. (2004). Transgender emergence. Binghamton, NY: Haworth Press.
[16] Kuper, L. E., Nussbaum, R., & Mustanski, B. (2012). Exploring the diversity of gender and sexual orientation identities in an online sample of transgender individuals. Journal of sex research, 49(2-3), 244-254.
[17] Murad, M. H., Elamin, M. B., Garcia, M. Z., Mullan, R. J., Murad, A., Erwin, P. J., & Montori, V. M. (2010). Hormonal therapy and sex reassignment: a systematic review and meta‐analysis of quality of life and psychosocial outcomes. Clinical Endocrinology, 72(2), 214-231.
[18] Smith, Y. L., Van Goozen, S. H., Kuiper, A. J., & Cohen-Kettenis, P. T. (2005). Sex reassignment: Outcomes and predictors of treatment for adolescent and adult transsexuals. Psychological Medicine, 35(1), 89-99.
[19] Lawrence, A. A. (2003). Factors associated with satisfaction or regret following male-to-female sex reassignment
surgery. Archives of Sexual Behavior, 32(4), 299-315.
[20] De Cuypere, G., Elaut, E., Heylens, G., Van Maele, G., Selvaggi, G., T’Sjoen, G., ... & Monstrey, S. (2006). Long-term follow- up: Psychosocial outcome of Belgian transsexuals after sex reassignment surgery. Sexologies, 15(2), 126-133.
[21] Delemarre-van de Waal, H. A., & Cohen-Kettenis, P. T. (2006). Clinical management of gender identity disorder in adolescents: A protocol on psychological and paediatric endocrinology aspects. European Journal of Endocrinology, 155(suppl 1), S131-S137.
[22] [23]
58-82.
Smith, Y. L., van Goozen, S. H., & Cohen-Kettenis, P. T. (2001). Adolescents with gender identity disorder who were accepted
or rejected for sex reassignment surgery: A prospective follow-up study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent
Psychiatry, 40(4), 472-481.
Steensma, T. D., Biemond, R., de Boer, F., & Cohen-Kettenis, P. T. (2011). Desisting and persisting gender dysphoria after
childhood: A qualitative follow-up study. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 16(4), 499-516.
[24] de Vries, A. L., Steensma, T. D., Doreleijers, T. A., & Cohen‐Kettenis, P. T. (2011). Puberty suppression in adolescents with
gender identity disorder: A prospective follow‐up study. The Journal of Sexual Medicine, 8(8), 2276-2283.
[25] de Vries, A. L., McGuire, JK, Steensma, T. D., Wagenaar, E. C., Doreleijers, T. A., & Cohen‐Kettenis, P. T. (2014). Young
adult psychological outcome after puberty suppression and gender reassignment. Pediatrics, 134(4), 1-9.
[26] Zucker, K. J., Bradley, S. J., Owen-Anderson, A., Singh, D., Blanchard, R., & Bain, J. (2010). Puberty-blocking hormonal
therapy for adolescents with gender identity disorder: A descriptive clinical study. Journal of Gay & Lesbian Mental Health, 15(1),
[27] Cohen-Kettenis, P. T., & van Goozen, S. H. (1997). Sex reassignment of adolescent transsexuals: A follow-up study. Journal of
the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(2), 263-271.
[28] Grant, J. M., Mottet, L. A., Tanis, J., Herman, J. L., Harrison, J., & Keisling, M. (2010). National Transgender Discrimination
Survey Report on health and health care. National Center for Transgender Equality and National Gay and Lesbian Task Force.
Washington, DC, 1-23.

Även: https://www.jsm.jsexmed.org/article/S1743-6095(15)34443-X/fulltext
Och: https://www.jsm.jsexmed.org/article/S1743-6095(15)33617-1/pdf
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp