Olika syn på ekonomi i en relation

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Jag behöver hjälp med hur jag ska bemöta min sambo gällande pengar. Vi har separat ekonomi.

Han har ett helt vanligt knegarjobb med helt okej lön - men han har inte en enda krona sparad. Han lever upp alla pengar, har han pengar över så köper han saker 🫠 Till detta tillkommer även nästa grej: han har precis börjat jobba i Sverige efter strax över 10 år utomlands = han har ingen pension heller 😩 40 år gammal!

Jag blir lite orolig av att han är så ”efter” mig (jobbat i 20 år, har sparande, har bostadsrätt). Jag är rädd att jag kommer behöva försörja honom när vi är pensionärer 😞

Problemet är att han tar ALLT som kritik (dåligt självförtroende), dvs även om jag utgår ifrån att JAG känner mig lite stressad av det - så kommer han troligtvis vända det till att jag hackar på honom 😫 Men jag kanske är orimlig…? Är jag orimlig?

Jag vill bara att han börjar spara några tusen varje månad i stället för att köpa tex tröjor för pengarna. Jag har erbjudit mig att hjälpa honom starta upp ett fondsparande men det gav inget.

Jag behöver hjälp med hur jag ska bemöta min sambo gällande pengar. Vi har separat ekonomi.

Han har ett helt vanligt knegarjobb med helt okej lön - men han har inte en enda krona sparad. Han lever upp alla pengar, har han pengar över så köper han saker 🫠 Till detta tillkommer även nästa grej: han har precis börjat jobba i Sverige efter strax över 10 år utomlands = han har ingen pension heller 😩 40 år gammal!

Jag blir lite orolig av att han är så ”efter” mig (jobbat i 20 år, har sparande, har bostadsrätt). Jag är rädd att jag kommer behöva försörja honom när vi är pensionärer 😞

Problemet är att han tar ALLT som kritik (dåligt självförtroende), dvs även om jag utgår ifrån att JAG känner mig lite stressad av det - så kommer han troligtvis vända det till att jag hackar på honom 😫 Men jag kanske är orimlig…? Är jag orimlig?

Jag vill bara att han börjar spara några tusen varje månad i stället för att köpa tex tröjor för pengarna. Jag har erbjudit mig att hjälpa honom starta upp ett fondsparande men det gav inget.
Han kommer få garantipension, det du kan göra när han inte vill ha råd eller hjälp är att skydda dig själv och din ekonomi.

Var har han jobbat? I vissa länder får du ju pensionen utbetalad även om du inte bor där när det är dags att gå i pension.

Ni fortsätter ha separat ekonomi och du äger det du äger (viktigt att skriva om ni tänker gifta er, men kolla sambolagen också för säkerhets skull!) även när ni blir pensionärer.
Jag förutsätter här att ni delar på alla gemensamma kostander? Även boendekostnader?

Hobbys och liknande får var och en leva efter sin egen kassa helt enkelt. Vill han bli fattigpensionär så fine, men hoppas att du kan vara "hård" och leva efter dina regler då också - dvs du ska INTE försörja han.

P.s Du är INTE orimlig, DU är smart :heart

Är han en tävlingsmänniska kan ni slå vad, du utmanar honom om han inte klarar spara ett visst belopp och han sätter då emot. Det blir mera kul än att "påtvingas" spara :)

Tio år utomlands och heltidsjobb nu - inget där talar väl för garantipension?

Med förväntad pensionsålder på 70 så hinner han jobba 30 år till. Ungefär som en kvinna som varit barnledig med flera barn.

Fortsätt med delad ekonomi. Han är vuxen och behöver ingen mamma. Delad innebär väl också att gemensamma utgifter som tex resor delas lika?

Jag förutsätter här att ni delar på alla gemensamma kostander? Även boendekostnader?
Han betalar halva BR-avgiften samt hälften av löpande som el, varmvatten och internet. Så han betalar runt 2500:-/månaden för boende inkl el, varmvatten och internet…

Senast ändrad:
Lättast är ju att fortsätta ha separat ekonomi, dela det som är gemensamt och kanske försöka så fröet att pengar kan sparas till gemensamma saker som resor osv istället för kläder.
Har man olika uppfattning om pengar och deras värde är det svårt att ändra på det, särskilt om den andre inte vill 🤷🏼‍♀️

Jag skulle få spel om min sambo hade synpunkter på min ekonomi på det viset.
Jag kan delvis hålla med (eller, det skulle också troligen generera härdsmälta hos mig) men jag förstår ändå @kolblakkur s farhågor.
Ska hon alltid stå för kulorna om de ska göra saker tillsammans som pensionärer?
Är det alltid hon som ska pynta när de handlar helgmiddagen eller bara vill gå ut och äta osv?

Det är klart att hon ska se om sitt hus och inte hans men ska de leva helt separata liv som pensionärer?

@kolblakkur - kan han tänkas ärva nåt vettigt när hans föräldrar går bort så är det ju lugnt?

Man har separat ekonomi och äger inte gemensamt, är en lösning. Separat ekonomi är det bästa som hänt mig. Vissa månader köper jag tröjor, andra sparar jag. Samma för min partner. Vi har olika prioriteringar, att inte ha hopblandad ekonomi eller gemensamt ägande är en bra grej som vi antagligen skulle kunna tjafsa om annars.

Jag kan delvis hålla med (eller, det skulle också troligen generera härdsmälta hos mig) men jag förstår ändå @kolblakkur s farhågor.
Ska hon alltid stå för kulorna om de ska göra saker tillsammans som pensionärer?
Är det alltid hon som ska pynta när de handlar helgmiddagen eller bara vill gå ut och äta osv?

Det är klart att hon ska se om sitt hus och inte hans men ska de leva helt separata liv som pensionärer?

@kolblakkur - kan han tänkas ärva nåt vettigt när hans föräldrar går bort så är det ju lugnt?
Ja, jag är lite kallsinnig och tycker kanske att man inte måste ha detaljerna kring sina liv som pensionärer klara för sig vid 40 års ålder. Mycket vatten hinner rinna under broarna, osv.

När eller om den dagen kommer, kanske de lever väldigt olika pga olika pension. Eller så gör de inte det, för ytterligare faktorer och framförallt TID, har påverkat situationen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka