Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Nomnom!
IMG_20191019_182359_870.jpg
 
Vegetariska (veganska?) "fisk"pinnar med (pulver)potatismos, remouladsås och en sallad på morötter, vitkål och creme fraishe/majonnäs.
" Fisk"pinnarna var riktigt goda och kommer nog inköpas igen! Funkade tydligen utmärkt att äta 5 dagar efter utgångdatum.
IMG_20191021_180320.jpg
 
Guuuud vad gott. Haft så mycket cravings efter fisk på sistone.
Jag som är en fiskälskare av rang gav detta riktigt bra betyg. Möjligtvis att konsistensen var något mer kompakt, men jag har inte ätit fiskpinnar på säkert tio år så det kan vara så att jag har lite fel där!
 
Gjorde pasta igår med stekt skogschampinjon och ostronskivling, purjolök och svartkål. Hällde på syrad grädde samt pastavatten och i med parmesan. Toppade med riven parmesan och hackade rostade valnötter samt citronolja. Sjukt gott och höstigt!

Det där lät så jäkla gott - och dessutom har jag så orimligt mycket purjolök att äta upp - så jag blev tvungen att göra en ripoff i lite enklare variant (utan citronoljan och med vanlig matlagningsgrädde och med lite hyvlade morotsstrimlor). :D Den blev också klart godkänd! Nu ska det lagas mer lunchlådemat för att överleva till nästa lön, denna gång rödbets-, morots- och chèvrepaj med quinoapajskal. Länge sedan sist!
 
7F28C739-EE65-4A7A-9799-91062B352918.jpeg

Njaaa vetefan asså. Ganska blöt och smakade inte särskilt mycket. Den färdiga kryddblandningen var god men det var helt enkelt för lite. De flesta grönsakerna var rätt ledsna, en del fick jag dubbelt av men paprika fick jag inget alls, och löken var jättedålig så det fick jag sno från en annan påse :cautious: massor med selleri i, känner hur det osar om mig nu :p Och mozzarella kombinerat med ris känns kanske inte helt 100. Men dom andra påsarna såg piggare ut så jag ger inte upp än!
 
Visa bifogad fil 38389
Njaaa vetefan asså. Ganska blöt och smakade inte särskilt mycket. Den färdiga kryddblandningen var god men det var helt enkelt för lite. De flesta grönsakerna var rätt ledsna, en del fick jag dubbelt av men paprika fick jag inget alls, och löken var jättedålig så det fick jag sno från en annan påse :cautious: massor med selleri i, känner hur det osar om mig nu :p Och mozzarella kombinerat med ris känns kanske inte helt 100. Men dom andra påsarna såg piggare ut så jag ger inte upp än!
Berätta för företaget att det saknades ingredienser, min erfarenhet är att flera varit bra på att ge kompensation
 
Havregrynsgröt med kokosmjölk till frukost, gott :). Och kaffe.

Igår risgrynsgröt med knäckemacka med vegoskinka på till kvällsmat + lite jordgubbskräm.

Ska börja köra lite utrensning här hemma nu pga vill inte gå in i mataffärer o se julmat redan. Så får se vad det blir för spännande i fortsättningen ^^.
 
Nu ska det lagas mer lunchlådemat för att överleva till nästa lön, denna gång rödbets-, morots- och chèvrepaj med quinoapajskal. Länge sedan sist!

Lite för länge sedan sist, visade det sig... mandelmjölet till pajbotten passerade visst bästföredatum för tre år sedan. :o Annars är jag inte så känslig men mandel som har lite fett i sig och malt till mjöl, nej, det kändes inte helt fräscht att ägna en kvälls matlagning åt - så det får vänta in färskare ingredienser. Tur att det fanns gott om ersättningsalternativ!

Det blev i stället en smarrig kikärtsgryta med grillad paprika, kokosmjölk, chili, ingefära, röd curry och vitlök. Och sedan ännu en vegetarisk lasagne i form av receptfavoriten från Café Arom med spenat och tomatsås med morötter och squash + fetaost. Och mycket basilika och parmesanost!
 
Blir lite vidare-spinn på @Lillgrådis mandelmjöl...

Jag såg att mitt rismjöl som jag tänkt baka med till mitt/mina kalas gick ut för ett år sen. Hade det bara varit jag som skulle äta hade jag inte brytt mig, men... men det kan väl inte vara nån fara? Jag menar, det är (ris)mjöl?
 
Blir lite vidare-spinn på @Lillgrådis mandelmjöl...

Jag såg att mitt rismjöl som jag tänkt baka med till mitt/mina kalas gick ut för ett år sen. Hade det bara varit jag som skulle äta hade jag inte brytt mig, men... men det kan väl inte vara nån fara? Jag menar, det är (ris)mjöl?

Nej det hade inte oroat mig om det inte känts någon konstig smak eller doft, det är ju inte alls den andelen fett som kan härskna till som i mandlarna så rismjölet är nog rätt statiskt. Och hade det bara slagit på ett ynka år så hade jag möjligen chansat även om det gällt mandelmjöl. :p
 
Nej det hade inte oroat mig om det inte känts någon konstig smak eller doft, det är ju inte alls den andelen fett som kan härskna till som i mandlarna så rismjölet är nog rätt statiskt. Och hade det bara slagit på ett ynka år så hade jag möjligen chansat även om det gällt mandelmjöl. :p

Nä, precis! Jag kör på att använda det!

----

Frukost idag knäckemacka (det där extra tunna som heter gourmet, mums!) med två kokta ägg med salt och jordgubbskräm! Låter kanske udda, men salt och sött är ju en beprövad kombo... gott! Kaffe med kokosmjölk till.
 
Ikväll provade jag receptet för quesadillas, det blev förvånansvärt bra med tanke på hur lite det egentligen var i. Orkade inte göra en hel sallad så delade helt enkelt tomaten på mitten och la över löken till garam masalan som ska tillagas i morgon. :) Är ju långt ifrån estetiskt men gott var det :D Svarta bönor+lime+salt kan nog vara en ny favoritgegga!
F036F98B-2F20-40FC-9B34-D36E9FCC541B.jpeg
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
45 482
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
303
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 118
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 808
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp