Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Vad brukar ni använda för kryddor till "kött"färssås? Jag har alltid kört min klassiska salt, vitlök (färsk), gul lök, massor av paprikapulver och kanske lite chiliflakes men inte så mycket mer än så.
Här om dagen provade jag en färdigblandad kryddblandning just för köttfärssås men blev inte alls imponerad, så därför tänkte jag höra vad ni brukar ha i :)
 
Vad brukar ni använda för kryddor till "kött"färssås? Jag har alltid kört min klassiska salt, vitlök (färsk), gul lök, massor av paprikapulver och kanske lite chiliflakes men inte så mycket mer än så.
Här om dagen provade jag en färdigblandad kryddblandning just för köttfärssås men blev inte alls imponerad, så därför tänkte jag höra vad ni brukar ha i :)

Samma som du, men även soja, buljongtärning, massor av basilika och oregano. :)
 
Vad brukar ni använda för kryddor till "kött"färssås? Jag har alltid kört min klassiska salt, vitlök (färsk), gul lök, massor av paprikapulver och kanske lite chiliflakes men inte så mycket mer än så.
Här om dagen provade jag en färdigblandad kryddblandning just för köttfärssås men blev inte alls imponerad, så därför tänkte jag höra vad ni brukar ha i :)

Jag gör en bolognese så då har jag salt, svartpeppar, tomatpuré, krossad tomat, lite röd balsamvinäger/balsamico för syra och sötma, oregano, basilika, gul lök, vitlök, buljong eller fond (oftast grönsaks) samt en skvätt soja. Har jag hemma hackar jag också ned stjälkselleri och morot som steks med löken i början.
Ibland händer det att det åker ner lite ketchup eller socker också för att få mer sötma och få fram tomatsmaken.
 
20191205_145745.jpg
 
Det här skulle bli vackert gyllenbrunt på 5-10 minuter i 200 grader, efter 10 minuter insåg jag att 200 grader i min ugn är en ljummen sommarvind och vred i frustration upp den på max och slog på grillen. Tog 15 sekunder innan nåt sa poff och maten såg ut så här :rofl:
757AD4DC-E1B7-4947-B5DE-4113CA7FAD83.jpeg


Aja, det blev ju inte jättebränt i alla fall. Tur jag var kvar i köket 😅
 
Idag köpte jag 2a byttan rödbetssallad :d och risgrynsgröt och detta blev mellisen :).

Nu har jag gjort k*ttbullar också och middagsplanen är bl a k*ttbullar med kokt potatis och rödbetssallad. :)
 

Bifogade filer

  • 20191206_155926.jpg
    20191206_155926.jpg
    166,9 KB · Visningar: 25
Det här skulle bli vackert gyllenbrunt på 5-10 minuter i 200 grader, efter 10 minuter insåg jag att 200 grader i min ugn är en ljummen sommarvind och vred i frustration upp den på max och slog på grillen. Tog 15 sekunder innan nåt sa poff och maten såg ut så här :rofl:
Visa bifogad fil 41155

Aja, det blev ju inte jättebränt i alla fall. Tur jag var kvar i köket 😅

Vad är det? :)
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 354
· Visningar
44 660
Senast: Wille
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
303
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 115
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 773
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

Tillbaka
Upp