Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Funderar på vegobolognese till middag, har nog de flesta ingredienser hemma. Håller på med lite kyl- och frysrensning så allt julbak ska få plats :D
Idag kokade jag marmelad på några påsar bär jag hittade i frysen och de senaste två dagarna har det blivit matlådor som jag hittade där i.
 
Storkok!
IMG_20191128_183439_951.jpg
 

Kikärtscurry

2 tetror kikärtor
2 gula lök
3 vitlöksklyftor

3-4 msk tomatpuré
Valfri mängd röd currypasta

2 dl vatten
3-4 paprikor (jag gillar röda)

⏩
En stump ingefära
Så mycket vitlök du vill
1 kruka koriander
1 burk kokos grädde
1 liten tetra kokosmjölk creamy

Dessa 4 mixar jag ihop ⬆️

⏩
Paprikapulver
Spiskummin
Gurkmeja
Valfri curry
Salt
Peppar
Chiliflakes

Fräs lök och sköljda kikärtor i puré och pasta, lägg i resten. Paprikan sist!

Den smakar olika varje gång, ibland har jag salladslök i också :) tror det var allt!
Ev. rödlök samtidigt som paprikan om du är sugen på det!
Hade i 8 kuber fryst spenat också :)
 
Idag blev det först julbord på IKEA till lunch... fast det var inte lika bra som ifjol tycker jag, fast vörtbrödet och grönkålsgratängen var goda iaf :) :).
 

Bifogade filer

  • 20191128_205713.jpg
    20191128_205713.jpg
    222,4 KB · Visningar: 84
...och sen middag på Max, jag provade en chili'n'cheese med frisco-bröd. Skitgod ju! 👍:d

Pappa och lillebror skrattade åt mitt sätt att äta hamburgaren runt om🤣, men annars känner man ju inte smaken på de olika grejorna... logiskt!👍😌
 

Bifogade filer

  • 20191128_183259.jpg
    20191128_183259.jpg
    261,7 KB · Visningar: 90
Kikärtscurry

2 tetror kikärtor
2 gula lök
3 vitlöksklyftor

3-4 msk tomatpuré
Valfri mängd röd currypasta

2 dl vatten
3-4 paprikor (jag gillar röda)

⏩
En stump ingefära
Så mycket vitlök du vill
1 kruka koriander
1 burk kokos grädde
1 liten tetra kokosmjölk creamy

Dessa 4 mixar jag ihop ⬆

⏩
Paprikapulver
Spiskummin
Gurkmeja
Valfri curry
Salt
Peppar
Chiliflakes

Fräs lök och sköljda kikärtor i puré och pasta, lägg i resten. Paprikan sist!

Den smakar olika varje gång, ibland har jag salladslök i också :) tror det var allt!
Ev. rödlök samtidigt som paprikan om du är sugen på det!
Hade i 8 kuber fryst spenat också :)
Tack! Den där ska jag också göra någon dag. Gillar gul mat. 😁
 
Blir svenne-tacos ikväll! Har varit sugen på det länge. Kör alltid på anammas färs (vanlig eller formbar) då jag tycker att den är överlägset godast :)
Jag har faktiskt hoppat färs och kört på kidnyebönor och hackade tomater som har fått smältas ihop innan jag har i kryddpåse. Inte för mycket tomat utan det ska vara rätt torrt. Kan rekommenderas om man vill ha variation. :up:
 
Lunch idag risgrynsgröt förstås (och kvarg)! Och nyss k*ttbullar med kryddpeppar i, grönsaker och gräddfil till middag 👍. Dags att inhandla 2a byttan rödbetssallad nu också!
 

Bifogade filer

  • 20191201_115745.jpg
    20191201_115745.jpg
    236,6 KB · Visningar: 61
Dagens lunch:

(Kladdkakan blev förresten jättebra igår! Samma recept, men nu i stor form och så tog jag ut den efter 12 min när den fortfarande var helt lös o så fick den stelna först ute i snön o sen i kylen!👍)
 

Bifogade filer

  • 20191203_120009.jpg
    20191203_120009.jpg
    125,2 KB · Visningar: 42
Pappa kom hit ikväll och hjälpte mig äta upp lite av fikat som blev över igår... 👍😊. Tyvärr inte tillräckligt mycket, hmm vem kan jag mer bjuda hit på fika tro? ^^

Utöver fikat (glass och kladdkaka) blev det en kopp te och en knäckemacka med två kokta ägg och lite sirap till kvällsmat. :)
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
67 68 69
Svar
1 372
· Visningar
45 318
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
303
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 118
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 800
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp